supherb_Fly
Thymoquin_Fly

למה אתם רגישים?

מאת: כתבה פירסומית
זמן קריאה: 2 דקות
אי-סבילות למזון או רגישות למזון? מה ההבדל בין השניים והיכן מבצעים את בדיקות הדם שיכולות לתת לכם את כל האינפורמציה החשובה הזאת? כל מה שצריך לדעת על בדיקת הנוגדנים המתקדמת בשיטת ELISA
Thymoquin_In

קיימים מחקרים רבים הקושרים אי-סבילות למזון למספר רב של סימפטומים ומחלות שונות כגון הפרעות קשב וריכוז, היפראקטיביות, השמנה ועלייה במשקל, מעי רגיז, עצירות, שילשול, קרוהן, קוליטיס, בעיות נשימה, אסטמה, מיגרנות, כאבי ראש, דלקות אוזניים, סינדרום העייפות הכרונית, כאבי שרירים (פיברומיאלגיה), אוטיזם, מחלות אוטואימוניות ועוד.

חומרת התסמינים משתנה מאדם לאדם ותלויה בכמות המזון הנצרכת. קיימים מקרים בהם ניתן לחוות יותר מסימפטום אחד. הסימפטומים מופיעים שעות עד ימים לאחר אכילת המזון ומתבטאים בנוסף בעלייה של נוגדנים למזון מסוג IgG .

פטריק הולפורד, אחד המומחים הנודעים בעולם לקשר בין בריאות ותזונה ומייסד המכון לתזונה מיטבית, שנחשב כיום לאחד ממוסדות ההכשרה המכובדים ביותר לתזונאים בבריטניה ובעולם, וד"ר ג'יימס בריילי, רופא אמריקאי, חוקר המוכר כבר סמכא בריפוי מחלות שנגרמות מאי-סבילות מזון, טוענים בספרם "אלרגיות סמויות למזון" כי "בדיקת IgG בשיטת ELISA מהווה צעד משמעותי וחשוב בתחום האי-סבילות למזון. היא מסייעת לטיפול ממוקד בבעיה הנפוצה של אי-סבילות על רקע אימונולוגי, נוגדנים מסוג IgG, וטובה יותר מהבדיקות המתחרות, שחלקן לוקות בחוסר דיוק ואינן ניתנות לשחזור. זוהי הבדיקה המומלצת על ידינו לאבחון אי-סבילות למזון מסוג IgG", הם כותבים בספר.

אי סבילות למזון אינה אלרגיה למזון!

ההבדל בין אלרגיות למזון ואי סבילות למזון הוא משמעותי: אלרגיה למזון קיימת באחוזים קטנים של האוכלוסיה. כמות מזערית של מזון מעוררת את התגובה המתרחשת עד כשעתיים מאכילת המזון. הסימפטומים חריפים מאד ומופיעים בעיקר בעור, במערכת הנשימה ובמערכת העיכול. תבחין העור למזון החשוד הוא חיובי ובדיקת נוגדני IgE בדם חיובית.

אי-סבילות למזון קיימת בתפוצה נרחבת באוכלוסיה. הסימפטומים משתנים מאדם לאדם, ובחלק מן המקרים האדם אינו חווה סימפטומים כלל מאחר ונדרשת כמות גדולה של מזון לעוררם. התגובה לאכילת המזון מעוכבת ומתרחשת 2-72 שעות מאכילת המזון ולעיתים גם מאוחר יותר, ומתבטאת בין הייתר בעליה של נוגדניי IgG  יחודיים בדם כנגד מזון זה.

קיימת קורלציה בין אי-סבילות למזון לכמותו ותדירות צריכתו. הסימפטומים פחות חריפים, וכל איבר בגוף יכול להיות מעורב. תבחין העור למזון החשוד שלילי, ובדיקת נוגדני IgE בדם שלילית, ובדיקת לנוגדני IgG חיובית .

כיצד ניתן לאבחן?



קיימת בדיקה שבאמצעותה ניתן לזהות רגישות לכ-200 סוגי מזון שיכולים לגרום לתופעת האי סבילות למזון, באמצעות זיהוי נוגני ה-IgG המיוחדים. הבדיקה משלבת בין שיטת ELISA לבין שיטת Microarray.

למי מומלץ לבצע בדיקה זו?

הבדיקה מומלצת לכל אדם החווה תסמינים שסיבתם לא ידועה, לחולה במחלה כרונית, ובכלל לכל מי שמקפיד על בריאותו. ככל שמספר התסמינים רב יותר כך גדל הסיכוי שהסיבה היא אכן אי-סבילות למזון. הבדיקה תזהה את המזונות הבעייתיים ברמת הפרט. הכימיה של כל גוף היא יחודית ואותו המזון הגורם לאדם אחד מיגרנות יגרום לאחר למעי רגיז וכו'.

מי מבצע את הבדיקה?

הבדיקה מבוצעת באופן בלעדי במעבדות אמריקן מדיקל לבורטוריס A.M.L – המעבדה הפרטית הגדולה בארץ המספקת שירותי מעבדה מקיפים לקהל הרחב. נוסדה בשנת 1983 ומאז ועד היום פעילה בכל תחומי המעבדה הרפואית.
ל-A.M.L  שני סניפים בהם ניתן לבצע את הבדיקה:

– A.M.L ב-"מרכז רפואי הרצליה", רח' רמות ים 7, הרצליה פיתוח טל: 09-9568634
שעות הפעילות: ימים א'-ה' 08:00-20:00 ימי ו' 09:00-13:00

– A.M.L  ב-"מרכז רפואי רמת אביב", רח' ברודצקי 43 , רמת אביב טל: 03-6401316
שעות הפעילות: ימים א'-ה' 08:30-15:30

מה עושים עם תוצאות הבדיקה?



תוצאות הבדיקה הן מקיפות. טיפול אופטימלי, הניתן ברמת הפרט, חייב בין השאר גם למנוע חסרים תזונתיים לכן מומלץ להתייעץ עם יועצת תזונה מקצועית או כל גורם רפואי אחר.

לפרטים נוספים ניתן לפנות באימייל:
מנהל המעבדה: דר' ברזילי משה – dr.barzilay@aml.co.il
מנהלת שיווק ומכירות: אירנה צ'רניבסקי – irena.cher@aml.co.il
יועצת תזונה מומלצת: זהבה דוידסון – zahava.davidson@gmail.com

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. אירנה

    לאחר בירור עם קופת החולים,
    אין בדיקה כזו בקופ"ח מכבי או בכל קופה אחרת את הבדיקה הזאת AML היחידים שמבצעים בשיטת ה-IgG