Thymoquin_Fly
bari14_Fly

לא רק חמוציות; המאכלים שימנעו דלקת בדרכי השתן

רוב הנשים סובלות מדלקות בדרכי השתן מספר פעמים בחייהן. החדשות הטובות: יש דרכים להפחית את התופעה באופן טבעי ולצד החמוציות המפורסמות מככבים גם השום, דגי ים צפוני ותבלינים. טיפים שימושיים ומתכון לתה למניעת דלקות בדרכי השתן

צילום: PEXELS

Thymoquin_In

לרגל יום האישה, אנחנו חושפים נתון קצת פחות נעים – 70% מהנשים סובלות מדלקות בדרכי השתן; נטורופתית מומחית מעניקה טיפים לשינוי תזונתי שיכול להעלים את הבעיה

סקר אומניבוס של חברת נילסן מצא כי מרבית הנשים, כ-70% יסבלו במהלך חייהן לפחות פעם אחת מדלקת בדרכי השתן.

הסקר נערך בקרב 250 נשים בגילאי 18 ומעלה. אחת מכל שלוש נשים שסבלו מדלקות בדרכי השתן יצטרכו להתמודד עם התופעה לפחות פעם בשנה.

מה גורם לדלקת בדרכי השתן?

בקרב שלוש מכל ארבע נשים, אי אפשר לדעת בדיוק מה גרם לדלקת, אבל הסקר מראה שבכ-18% מהמקרים ניתן בוודאות לדעת כי הדלקת נגרמה כתוצאה מקיום יחסי מין.

מדוע יחסי מין יכולים לגרום לדלקת? דרכי השתן קרובות לנרתיק והמבנה הזה מאפשר הזדמנות מושלמת לחיידקים מזהמים להיכנס אליו, להתיישב בדרכי השתן וליצור דלקת.

כדאי לדעת: השופכה אצל נשים קרובה לפי הטבעת וחיידקים מאזור זה נוטים לעבור בקלות לאזור הנרתיק. בכ- 4% ניתן היה לקשר את הדלקת בדרכי השתן ללחץ וסטרס.

אז איך אפשר למנוע את הדלקת באמצעות תזונה?

כדי להבין איך אפשר למנוע מראש את הבעיה, פניתי לראיין את שונית הראל, נטורופתית N.D ומטפלת בצמחי מרפא ותוספי תזונה.

"קודם כל תירגעי ושתי כוס מים", אומרת שונית ומפרטת שזה אכן מהותי:
"כדאי לשתות מידי יום לפחות 2 ליטר מים – מים מסוננים או מים מינרלים ללא פלואור ו/או תה צמחים, על מנת לשטוף את החיידקים באופן סדיר מדרכי השתן. ברגע שלא שותים מספיק נוזלים מעלים את הסיכון להצטברות חיידקים ולזיהום".

אז נשתה מים; ומה לאכול?

"אכלו מזונות פרה-ביוטיים ופרוביוטיים כמו: שום, כרישה, בצל, אספרגוס, תפו"א ירושלמי, גרגירי נחלים, בננה, יוגורט צמחי מותסס, משקה קמבוצ'ה וחמוצים ביתיים.

בנוסף, כדאי לחזק את מערכת החיסון באמצעות אכילת מזונות עשירים באבץ כגון: טחינה, גרעיני דלעת וחמניה, קשיו, צנוברים דגנים מלאים כמו שיפון, קינואה ועדשים.

עוד מחזקים מוכחים הם מזונות עשירים בחומצות שומן חיוניות: מזונות עשירים בחומצות שומן חיונית: דגי ים צפוני (סלמון, מקרל, הליבוט), זרעי פשתן, שמן זית, אבוקדו, אגוזים, זרעים, שומשום וכד'.

(אגוזים, זרעים ושקדים יש לצרוך בצורתם הטבעית, ללא קלייה, משום שעלולים להתחמצן בחימום). חומצות שומן חיוניות, בפרט מסוג אומגה 3, הן מסייעות ביצירת הורמונים פרוסטגלנדינים מפחיתי דלקת ותורמות לשיפור פעילות מערכת החיסון.

אז את בעצם אומרת שאין מזון אחד בלבד שיכול לעזור, אלא כדאי לשדרג את כל התזונה?

כן. וזה עוד לא הכל, יכולים לסייע גם מזונות שמכילים ויטמין C כמו פלפלים אדומים או צהובים, פירות הדר, כרובית, ברוקולי, כרוב, תרד, כרישה, עירית ועגבניות וכדאי לחזק עם מזונות אנטימיקרוביאלים שום: חצי שן שום בסלט מידי יום, בצל, עלי אורגנו וג'ינג'ר.

חמוציות

חמוציות, מועילות, ולא במקרה. צילום: PEXELS

 

אני מופתעת שלא הזכרת את החמוציות המפורסמות

"מיץ חמוציות ללא סוכר נחקר כיעיל במניעה (פחות במצב אקוטי) בשל רכיב proanthocyanidin- A. רכיב זה מונע מE.coli להדבק על דפנות דרכי השתן, מסייע בויסות pH השתן, מקל על אי נוחות הקשורה להשתנה, ומגביר את התגובה החיסונית על ידי הפעלת מקרופאגים כדי לשפר את ריפוי הפצע ולהפחית את הדלקת. ניתן לשתות את מיץ החמוציות ביחד עם כפית של חומץ תפוחים.

חומץ תפוחים דלקת בדרכי השתן:

חומץ תפוחים מכיל חומצה אצטית רבת עוצמה. זו אחת התרכובות הטובות ביותר לחיטוי טבעי שהורג חיידקים עמידים ויוצר סביבה חיובית עבור חיידקים בריאים לשגשג.

בנוסף חומץ תפוחים מחזק את המערכת החיסונית על ידי הגדלת מסלולי הדיטוקסיפיקציה של הגוף.

חומץ תפוחים למניעת דלקת בדרכי השתן

צילום: Pixabay חומץ תפוחים למניעת דלקת בדרכי השתן

 

יש עוד דרכים להימנע מהדלקת?

"כן. יש צמחי תבלין ומרפא להגברת זרימת השתן:
מיץ פטרוזיליה ומיץ סלרי – במסחטת מיצים קשים סחטו סלרי עם פטרוזיליה ומלפפונים – ירקות אלו יתגברו את זרימת השתן ויסייעו בסילוק חיידקים.

תה צמחים עם עלי פטרוזיליה וזקן תירס (השערות בין התירס לקליפתו) כדי להפחית את הדלקת ולנקות את מערכת השתן.

אפשר למצוא בחנויות טבע צמחי מרפא בתפזורת לתה כגון: עלי שינן רפואי, שורש לאפה גדולה,עלי סרפד ועוד.

נשנשו גבעלי סלרי להנאתכם והוסיפו זרעי סלרי כתבלין בירקות כבושים, מטבלים וגם בתה.

למניעה ובעת התפרצות הקפידו על תזונה אנטי דלקתית: מזונות צמחיים עשירים בחומרים נוגדי חמצון ויש להוסיף לכל ארוחה. אכילה של מגוון רחב של פירות וירקות מחזק את המערכת החיסונית, שתוכל להתמודד עם חדירה של חיידקים פתוגניים ולמנוע הידבקות".

ומה עם דברים שכדאי לא לאכול?

"הגבילו את צריכת הפחמימות, צריכת הסוכר ומזונות מעובדים. סוכר מגביר את התרבות הפרזיטים במעיים ובדרכי השתן, צמצמו גם אלרגנים ידועים על מנת להפחית את הדלקתיות הכללית בגוף: מוצרי חלב, חיטה וגלוטן בייחוד בעת התפרצות".

 

תה למניעת דלקות בדרכי השתן

שונית מכנה אותו בחיוך "תה שלפוחיתי ומסבירה שצריך לערבב את כל החומרים כדי לקבל תה מועיל וטעים:

1-2 כפות חומץ תפוחים אורגני

2 כפות תרכיז חמוציות ללא סוכר

1 כוס מים חמים

5-10 טיפות מיצוי סטיביה טבעית

1/4 כפית קינמון אורגני

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו