himalayaKrem_Fly
bari14_Fly

לא כל הנוצץ זהב

מאת: - ייעוץ והדרכה לתזונה ואורח חיים עם התאמה אישית והסתכלות רחבה על צרכים ומטרות בגישת התזונה האינטגרטיבית
כשזהר צמח וילסון רואה מוצר עליו כתוב "ללא תוספת סוכר" הוא מוציא את הצ'קלקה של הניידת ונכנס לכוננות ספיגה. סוכר הוא בהחלט חומר המזיק לגוף, אך מוצרים המתהדרים בכיתוב "ללא תוספת סוכר" חשודים בעיניו שבעתיים.
Nikui_IN

בביקור אצל ההורים שלי מצאתי בארון המטבח קופסה של דגני בוקר.

הצד הקדמי של האריזה היה עמוס בהכרזות באותיות גדולות:

"דגנים מלאים יותר בריאים"
"דגנים עתירי סובין"
"רק שישים קלוריות למנה"
"מעל 50% מכמות הסיבים המומלצת ליום"
"ללא תוספת סוכר"

כשאני רואה מוצר עליו כתוב "ללא תוספת סוכר" אני מוציא את הצ'קלקה של הניידת ונכנס לכוננות ספיגה. סוכר הוא בהחלט חומר המזיק לגוף, אך מוצרים המתהדרים בכיתוב "ללא תוספת סוכר" חשודים בעיניי שבעתיים. הסיבה תתברר בעוד כמה פסקאות.

על הצד האחורי של האריזה מופיעה בחורה יפה. מצוין שם שהיא דיאטנית קלינית. מעל לתמונה שלה כתוב באותיות ענק: "דיאטנים בישראל ממליצים על פייבר 1." הדיאטנית הקלינית הזו אף מצוטטת על האריזה (גם כן באותיות מאירות עיניים): "ארוחת בוקר היא ארוחה חשובה. אני ממליצה להתחיל את היום עם פייבר 1!"

נשמע משכנע למדי. גם הדיאטנים בישראל ממליצים וגם הדיאטנית היפה שהמלצתה מסתיימת בסימן קריאה שאינו משתמע לשתי פנים. נוסיף לכך שעל הצדדים שעל האריזה מופיעות תשבחות נוספות:
"הסידן חשוב מאוד לבריאותם של כל בני המשפחה . . . דגני בוקר אלה מהווים מקור טוב של סידן וחומצה פולית"… "7 ויטמינים"…. "הדגנים המלאים עוזרים לנו לשמור על אורח חיים בריא ותזונה מאוזנת"


זהר צמח וילסון אודות פייבר 1 בסיור בחנות טבע

לפני שאנחנו רצים לקופה כדי לשלם עבור פצצת הבריאות הזו, בואו נעצור לרגע ונחשוב למה עד כה לא שמנו לב במוצר הזה. הדבר החשוב ביותר, זה שייתן לנו את המידע אודות המוצר, הוא רשימת הרכיבים.

משום מה לא קל למצוא את רשימת הרכיבים על האריזה של "פייבר 1." הנה מצאנו – היא נמצאת בדופן הצדית הצרה של האריזה ובאותיות קטנטנות. אולי לא נשאר מקום בגלל השטח המלא ברובו בתשבחות והמלצות? אולי סיבה אחרת? מה היה אומר על כך כל בלש מתחיל? צריך לעשות פוקוס עם העיניים כדי להצליח לקרוא את האותיות המצומקות של רשימת הרכיבים. עיניים ביוניות היו עוזרות מאוד.

אז הנה רשימת הרכיבים, הפעם בפונט ידידותי יותר:

דגנים (88%) [חיטה מלאה (44%) (מכיל גלוטן), סובין תירס (44%)], עמילן חיטה מעובד (1413(E, מייצבים (415E, 460E), צבע מאכל (קרמל), מלח, חומר תפיחה (500E), אספרטיים.

לו רשימת הרכיבים הזו הייתה מופיעה במקום בולט ובאותיות גדולות על האריזה, האם היא הייתה מהווה תמריץ לרכישת המוצר הזה או בעצם לשמור ממנו מרחק?

זה לא בדיוק נשמע כמו רכיבים של אוכל. אמנם לא כל רכיב שמתחיל באות E הוא בהכרח מזיק לגוף, אך גם לא נשמע שזה יהיה מקור לשגשוג.

עמילן אינו (במילים עדינות) להיט עבור הגוף. זהו חומר שבעצם הופך במהירות גבוהה לסוכר בגוף. אז אכן, לא הוסיפו סוכר למוצר, אך קיבלנו השפעת סוכר בדלת האחורית.

המוצר מכיל גם מלח שזו מילה מאוד כללית. באופן כללי עדיף לא להפריז במלח. עם זאת, ישנם בחנויות מלחים איכותיים כגון "מלח ים אטלנטי אפור גס לח" ו"מלח הימלאיה ורוד." שניהם מלחים עשירים במינרלים שונים. מלח שולחן ואפילו מלח המתהדר בשם "מלח ים" וצבעו לבן בהיר הם מלחים מעובדים עם אחוז גבוה מאוד של נתרן כלורי ומעט מאוד, אם בכלל, מהמינרלים החיוניים האחרים. אני בספק שבמוצר ארוז של דגני בוקר ישתמשו במלחים האיכותיים שהם יקרים יותר.

הקינוח ברשימת הרכיבים, הדובדבן שבקצפת, הוא הדבר שגרם לי להיכנס לכוננות ספיגה מיד כשראיתי את הכיתוב הגדול על האריזה "ללא תוספת סוכר." החומר שנבחר להמתיק את "פייבר 1" הוא אספרטיים.

בשנות השבעים של המאה הקודמת נשלל השימוש באספרטיים ע"י מנהל המזון והתרופות האמריקאי FDA, ורק ב-1981 כשהוחלף הממונה על ה-FDA, אושר שוב. הסיבות לאישור המחודש נראות פוליטיות, יותר מכל דבר אחר. מחקרים עצמאיים רבים מראים ששימוש באספרטיים גורם לנזק רציני למוח. מידע נוסף על אספרטיים בקישור הזה.

ציינתי לפני כמה פסקאות שעל האריזה כתוב "7 ויטמינים" ו-"מקור טוב לסידן וחומצה פולית." מתחת לרשימת הרכיבים מופיעה רשימה של ויטמינים ומינרלים שהוכנסו למוצר. כלומר מדובר כאן לא במזון שרכיביו הטבעיים עשירים בסידן ובחומצה פולית, אלא בהחדרה מלאכותית של תוספים. את הוויטמינים והמינרלים אני מעדיף לקבל ממזון או, במידת הצורך, באמצעות תוסף איכותי אותו אני בחרתי ולא בתוספים בהם בחר יצרן המזון המעובד. הסבר נוסף על מזונות מועשרים בקישור הזה.

אין לי משהו אישי כנגד "פייבר 1." שאלתי את אימא שלי מדוע היא קנתה את המוצר הזה. היא ענתה שסברה לתומה שאלו דגני בוקר טובים ולא שמה לב לרשימת הרכיבים (זו שמן הסתם לא קל להבחין בה). כמובן שהסופרמרקטים מלאים במוצרים מתועשים רבים נוספים, אך מה שלחץ לי על הכפתורים זה המיצוב המתוחכם בו לקחו מוצר עם חומרים שלא הייתי שש להכניס לגוף שלי ומוכרים לנו אותו כמוצר בריאותי חשוב.

ההבנה הזו מגיעה בעזרת קריאת תוויות, בייחוד רשימת הרכיבים, וזיהוי הטעיות של היצרנים.

פרטים אודות הסיורים המודרכים שזהר צמח וילסון עורך בבתי טבע בקישור הזה

צרו קשר עם זהר צמח וילסון



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו