Nikui_Fly
Nikui_Fly

כמה עובדות שאולי לא ידעתם על ויטמין C

שרון קוצר, הרבליסט קליני, עושה זום על ויטמין C
bari14_HP
bari14_Fly
bari14_Corner
bari14_Mob
bari14_In
Sunrider_Mob
Sunrider_Article
Sunrider_HP
Sunrider_Fly
Sunrider_Corner

מאז שהקורונה מרחפת מעל ראשינו, כולם מדברים על ויטמין C. הרכיב הנודע בחיזוק מערכת החיסון שלנו, הפך לשגור גם בקרב הרפואה הקונבנציונלית אשר תומכת במחקרים רבים סביבו וגם בהקשרי הקורונה. לאחרונה למשל פורסם מידע פרה-קליני שהראה כי הזרקה של ויטמין C גורמת לתופעות מתונות בהרבה של וירוס הקורונה. רופאים שהזריקו ויטמין C במינון מסוים לחולים בנגיף, דיווחו על הפחתה משמעותית בסימפטומים של החולים. זה כמובן מידע ראשוני ועוד נדרש מחקר בעניין.

הפופולריות של הוויטמין ברחבי העולם וגם בישראל מתבטאת בעליה חדה בצריכתו. בבתי הטבע מדווחים על עליה בביקושים שע"פ הערכות נאמדת ב-עשרות אחוזים. סיבה מרכזית לכך היא שהוויטמין מחזק הלכה למעשה את החזית הראשית שלנו במלחמה בקורונה וזו מערכת החיסון. כיום, הממצאים בעולם מראים כי אדם בריא בעל מערכת חיסון איתנה יצליח להתמודד היטב עם תחלואה בנגיף ולכן רבים מחפשים כלים נוספים לחיזוק מערכת החיסונית לקראת המפגש האפשרי עם הנגיף.

ויטמין C הנו נוגד חמצון חזק המגן עלינו מפני רדיקליים חופשיים שנוצרים בתפקוד התאים הנורמלי וגם לאחר חשיפה לגורמים סביבתיים כמו קרינת השמש וזיהום סביבתי. הוא חיוני לבריאות הרקמות בגוף ולמערכות רבות לרבות המערכת ההורמונלית, המערכת העצבית וכמובן מערכת החיסון. הוא מחזק את מערכת החיסון בשני מנגנונים. הוא מגביר את ייצור הנוגדנים ותאי החיסון בגופנו, ומשפיע על תהליכי המטבוליזם בתאים החיסוניים, ובנוסף הוא מגן על הממברנות (קרומים) של תאים אלו ובכך משפיע על יציבות המערכת החיסונית.

האם שמעתם על האייג'ס?

(AGE'S (Advanced glycation end products

הם תוצרים כימיים ידועים לשמצה המובילים להזדקנות מואצת מבחוץ אך גם במערכות הגוף כמו כלי הדם, הכליה, מערכת העצבים ורקמות העור. תוצרים אלו מובילים לתגובות בין חלבונים וסוכרים בתהליכי חמצון של מזון מעובד. ובעוד שקיימת המלצה לצריכה מוגבלת של מולקולות אלו, הן נמצאות בכמות גבוהה מאוד בתוצרי מזון שונים, ובעיקר במוצרי גריל, כשהמזון שמכיל את הכמות הגבוהה ביותר הוא הבייקון המפורסם. גם סוכר התירס הנפוץ בתעשייה משפיע על האצת ההזדקנות שכן הוא מוביל לעלייה ברמות האייג'ס בדם, ומנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA כבר הגדיר אותו כ'רוצח מספר אחד' בתזונה. לעומת כל אלו ירקות וקטניות דלים בתוצרי אייג'ס.

ויטמין C הוא מרכיב חיוני בהגנה על הגוף בתהליכי ההזדקנות והוא אחד מהרכיבים שיכולים להילחם בהשפעת התוצרים הללו. כנוגד חמצון עוצמתי ויטמין C מגן על מערכות גוף רבות שעלולות להיפגע מהאייג'ס לרבות מערכת העצבים, המערכת ההורמונלית ומערכת החיסון. בנוסף, הוא משפר את ספיגת הברזל ומונע אנמיה שמתרחשת גם היא כחלק מתהליכי הזדקנות הגוף.

 

ויטמין C ובישול מולקולרי

לצד הידע שהולך וגדל אודות השפעתם של רכיבי התזונה על גופנו, מגלה הרפואה הקונבנציונאלית עניין רב בחקר ויטמין C. ד"ר בעז לוי, מדען חוקר בהנדסת מזון וביוטכנולוגיה מתאר זאת "הידע החדש מאפשר לנו לבצע שילובים חכמים ברמה הביו-כימית ולשלב בין רכיבים בעלי היגיון מטבולי במטרה להרוויח יותר מתועלות הויטמין לגופנו, בדומה לבישול מולקולרי של רכיבים המקיימים יחסי גומלין ביניהם". המחקר המתפתח בתחום התוספים הגיע גם לתוספי ויטמין C, ולאחרונה נחקר שילוב של הוויטמין עם רכיבים שנמצאו במחקרים קליניים כבעלי השפעה סינרגטית ולהם אפקט טיפולי על מנגנונים שונים בגוף.

 

מסביר ד"ר לוי, "כך למשל זיהה המחקר את האבץ פיקולינאט המצוי בדגנים ואגוזים כרכיב אידיאלי ליחסי הגומלין הללו, זהו נוגד חמצון החיוני למערכת החיסון ומשמש כנשא של המינרל ובכך הוא משפר את ספיגתו בגוף. כך גם חומצה אלפא-ליפואית, נוגד חמצון עוצמתי המסונתז בגוף באופן טבעי ומקיים קשר חזק עם ויטמין C. שילוב בין ויטמין C לחומצה אלפא-ליפואית משמש בעולמות הרפואה ואפילו קיים כתרופה טיפולית בגרמניה.  רכיבים נוספים שנחקרו לאחרונה הם הקוורצטין האנטי דלקתי המצוי בבצל ובעירית, תרכובות של פלבנואידים מפרות הדר ועוד"

 

וכיצד זה נוגע אלינו? ראשית, מומלץ לשלב בתפריט היומי תזונה העשירה ברכיבים הללו. אבץ למשל מצוי בדגנים ואגוזים ואילו קוורציטין בבצל לבן. רכיבים אלה אומנם מצויים בתזונה, אך בכמות מעטה. בכדי להגיע למינימום היומי הנדרש עבורנו ולהפיק את האפקט הטיפולי המירבי מסגולותיו של הוויטמין, מומלץ לצרוך אותו כתוסף.

 

תוכלו לרכוש בבתי טבע תוסף המשלב את רכיבים אלה יחדיו. הקפידו על תוסף המשלב רכיבים צמחיים שהינם מקור טבעי לוויטמין C או שנודעים בהיותם נוגדי חמצון עוצמתיים. בזכות המינונים הנכונים והבאתם בצורה הכימית המתאימה נוצר אפקט חזק יותר, בעצם אנחנו כבר לא מדברים רק ויטמין C, אלא על לא פחות מסופר-ויטמין, שרב הנסתר על הגלוי בו.

הכותב הנו הרבליסט קליני ומנהל מחקר ופיתוח ב'ברא צמחים'

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
פיקסל גוגל: GLOBAL SITE TAG: EVENT SNIPPET: פיקסל פייסבוק: