Thymoquin_Fly
PassoverFocus_Fly

כלכלת-בית אורגנית

מאת: זיו גרין - מגדל ומשווק תוצרת אורגנית
זמן קריאה: 2 דקות
משפחה המעוניינת לשנות את תפריטה היומי לבריא יותר ואיכותי יותר, יכולה לעשות זאת ללא הקצאת משאבים כלכליים רבים בהרבה, השינוי הוא שינוי תפיסתי ולאו דווקא כלכלי. פרטים נוספים בכתבה הבאה.
Thymoquin_In

כלכלת-בית אורגנית, כשינוי בסגנון החיים…

אנשים רבים הפוגשים אותי, תמיד מעלים בפניי את אותה שאלה גורלית על פירות וירקות אורגניים.

"האם תוצרת אורגנית יקרה באופן משמעותי מתוצרת קונבנציונאלית?"

התשובה המיידית היא, כן – תוצרת אורגנית קשה יותר לגידול, אחוז הפחת של החקלאים האורגניים גבוהה יותר (כלומר אחוז הפירות/ירקות שאינם ניתנים למכירה מסיבה זו או אחרת), עלויות הדשן האורגני וההדברה האורגנית גבוהים בהרבה וכן אופי השדה האורגני שונה, הוא קטן יותר ומכיל מגוון רחב של ירקות – עובדה המייקרת את תהליך העיבוד והקטיף של הירקות.

כאשר משווים בין מחירי הירקות האורגניים לאלו הקונבנציונאליים, ניתן לראות שוני של 10%-30% בין הירק האורגני לירק ה"רגיל". לצערי, השוואה זו אינה מדד מדויק ואינה מציירת את התמונה המלאה.

במהותה, כלכלת-בית המבוססת על תוצרת אורגנית, שונה מכלכלת הבית הקונבנציונאלית במספר נקודות.

תחילה, אדם המתגורר בבית המתבסס על צריכה של ירקות ופירות אורגניים אינו יכול לאפשר לעצמו לצאת באופן קבוע למסעדות או לחילופין להזמין אוכל מוכן ממסעדה הביתה משום שאין בנמצא מספיק מסעדות אורגניות.

משק בית אורגני מבסס את ארוחותיו מסביב לשולחן האוכל המשפחתי. ארוחות ביתיות זולות באופן  משמעותי מארוחות במסעדה.

תמורה עקיפה לכך היא גם חיזוק של התא המשפחתי ה"נאלץ" להיפגש מסביב לשולחן האוכל בכל יום.

שנית, תכנון הקניות במשפחה חייב להיות קפדני ומדויק משום שלא ניתן "לקפוץ" לחנות המכולת בכל פעם שמוצר כזה או אחר נגמר. ההורה, האחראי על הזמנת הירקות והפירות, צריך להשקיע מחשבה בתכנון השבועי של הארוחות כך שהמוצרים יספיקו לכל השבוע. מכיוון שיש מחשבה ותכנון מאחורי ההזמנה, פחות מוצרים נזרקים לפח.

נקודה אחרונה מתייחסת  לקנייה חכמה של פירות וירקות אורגניים. מחירי התוצרת החקלאית משתנים באופן משמעותי במהלך העונה. לדוגמא, מחיר תפוחי עץ בתחילת העונה יכול להיות פי שניים יותר גבוה מאשר בשיא העונה. בתחילת העונה קילוגרם תפוחי עץ מגיע ל 30 ₪, באמצע ובסוף העונה הוא יורד ל 14 ₪ לקילוגרם – הפרש של יותר מ 100%. הדבר נכון עבור כל הפירות והירקות בעולם האורגני והקונבנציונאלי כאחד.

קנייה "חכמה" המתחשבת  גם במחיר הירק או הפרי – באם הוא בשיא עונתו ובתחילתה.

לסיכום, משפחה המעוניינת לשנות את תפריטה היומי לבריא יותר ואיכותי יותר יכולה לעשות זאת ללא הקצאת משאבים כלכליים רבים בהרבה, השינוי הוא תפיסתי ולאו דווקא כלכלי.  

 

לאתר הירוק – משלוחים אורגניים

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו