In2024_Fly
Laisha_Fly

כיצד ליצור בריאות קורנת?

מאת: ד"ר גבריאל קאזנס, MD, MD(H) DD
זמן קריאה: 5 דקות
PassoverFocus_IN

על אמנות הריפוי בצמחי מרפא ומזונות על בראיית הרפואה הסינית והאיורוודה

הקיסר הסיני שנונג הציג לפני אלפי שנים תפישה של בריאות ואמנות הריפוי. על פי הבנתו ישנן שלוש רמות של בריאות, והוא התייחס אליהן לפי אופן השימוש בצמחי מרפא (Herbalism):

• רפואה תגובתית – "שימוש נחות" בצמחי מרפא לאחר שהאדם נעשה חולה.

• רפואה מונעת – “שימוש כללי" בצמחי מרפא – למנוע או לטפל בתחילת מחלה.

• בריאות קורנת – “שימוש עילאי" בצמחי מרפא – בריאות מעבר לסכנה, בריאות עמידה לסכנות ולחולי. אריכות ימים ויכולת התפתחות והגשמה עצמית. צמחי מרפא שנכללים בקטגוריה זו הם לדוגמא פטריית ריישי או ג'ינסינג וברמת טיפול זו לוקחים צמחי מרפא כל השנה לצורך בנייה והזנה ולא כתגובה לחולי.

בריאות קורנת ומתמשכת – לפתח סיבולת של בריאות קורנת

החיים המודרניים, הזיהום והרעלים, העומס והלחץ הנפשי, מקורות המזון הירודים – כל אלו מעמידים בפנינו אתגרים חסרי תקדים. בעולם שבו אנו חיים כיום ישנה משמעות מחודשת למושג "בריאות קורנת" – Radiant Health. ישנו צורך עז לפתח יכולת לעמוד באתגרים הבריאותיים העומדים בפנינו, לא רק על מנת לשרוד מול חולי, אלא גם בכדי לחיות חיים שלמים וקורנים המביאים להגשמה עצמית, לאפשר לנו לתת ביטוי לתרומה הייחודית שלנו בעולם. בראייה עכשווית אני מעדיף להשתמש בביטוי "סבולת של בריאות קורנת"  Enduring Radiant Health.

הרפואה ההודית – האיורוודה, והרפואה הסינית – שתיהן בקטגוריה של בריאות קורנת,  נותנות ומשלימות כלים והבנה כיצד ניתן לפתח "בריאות מתמשכת מעבר לסכנה" בעולם מודרני מאתגר. עלינו להתבונן על עצמנו ועל המטופל כעל מערכת שלמה, ומעבר לצורך להגיב לחולי, יש לבנות, לאזן ולהזין את המערכת. לפיכך בנוסף לאורח חיים שלם ולתזונה טבעונית בריאה אני ממליץ להשתמש בצמחי מרפא באופן קבוע ומתמשך.

איך ליצור בריאות קורנת

רבים טועים ומשווים את השימוש בצמחי מרפא לנטילת תרופה מכיון שהם אינם מכירים את הרובד המעודן והעוצמתי של בריאות קורנת, עליו דיבר הקיסר הסיני כבר לפני אלפי שנים. לצמחי מרפא ומזונות-על יש תפקיד מרכזי לא רק ביכולת שלנו להיות בריאים בשגרה, אלא גם בתרומה הייחודית שלהם להתפתחות שלנו וליכולת לחיות חיים שלמים של הגשמה עצמית.

צמחי מרפא הם קבוצת מזון נוספת בתפריט

השימוש בצמחי מרפא ותוספי תזונה מאפשר לנו קודם כל להשלים חוסרים של נוטריאנטים (מרכיביים תזונתיים) בגופנו כגון מינרלים וויטמינים מסוימים, וכמו כן למנוע חוסרים עתידיים של רכיבים חיוניים אלה. לכן ניתן להתייחס לתוספי התזונה כמעין קבוצת מזון נוספת בתפריט התזונה של האדם. בנוסף, נטילה של מגוון רכיבים נוספים כגון אנטיאוקסדנטים וצמחי מרפא שונים מאפשרת למנוע נזקי חימצון, להגביר את תפקוד מערכת החיסון, להגן מפני מזהמים ולהשפיע על תסמינים ספציפים.

במינונים גבוהים, תוספי התזונה מסייעים לעורר את כוחות הריפוי הפנימיים של הגוף, לאזן תפקוד לקוי ולפצות על נזקי הסטרס הנלווה לחיינו ביומיום.

בריאות קורנת ומתמשכת – בריאות מעבר לסכנה

תוספי תזונה איכותיים הנלקחים בצורה מושכלת, עוזרים לתמוך בתפקוד אופטימלי והרמוני של איברי ומערכות הגוף כולו. יתרונות אלה משליכים כמובן גם על אספקטים נפשיים ורוחניים של בריאותנו וכך תורמים לאיכות חיים אופטימלית ברמת הגוף, הנפש והתודעה. ניתן להגדיר מצב זה של חיוניות מירבית, מאוזנת ונטולת חולי כ"בריאות קורנת".

תדר צמחי, טבעי וחי לעומת תוסף תזונה סינתטי

בשלבים מתקדמים של המעבר לתזונה ואורח חיים בריאים יותר, אנחנו מתחילים לפתח רגישות לתדר החי של החומר ולהתכוונן לשדות האנרגטים המעודנים הקיימים סביבנו בטבע, במזון הצמחי החי (רואו-פוד Raw food) וגם בתוספי תזונה ממקור טבעי, לעומת תוספי תזונה סינטטים. כך למשל ויטמנים סינתטיים, הם אומנם בעלי מבנה מולקולרי זהה לזה של הויטמינים הטבעיים, אך התבנית האנרגטית שלהם חלשה ובעקבות כך הם מתחברים בצורה פחות טובה לקולטנים המתאימים בגופנו. כדי בכל זאת להתחבר בצורה חזקה ויעילה אל הקולטנים, הם נאלצים להעזר באנרגיה מהשדה האנרגטי של גופנו. לכן בטווח הקצר, שימוש בויטמינים סינתטיים יכול להביא לתוצאות, אך לאורך זמן הדבר יביא לדלדול השדה האנרגטי המעודן שלנו, והגוף יצא מאיזון.

לכן בחירה נכונה תוספי התזונה בהם אנו משתמשים היא חיונית לשמירה על בריאות מיטבית לטווח ארוך ולאיכות חיים אופטימלית. תמיד נעדיף מיצוי מרוכז של רכיבים מזינים טבעיים על פני רכיבים סינתטיים. כך ניקח בחשבון את התדר החי של החומרים מהם אנו ניזונים ונאפשר תהודה מקסימלית של חומרים אלה עם התאים החיים שבגופנו.

 ראיית הרפואה הסינית : 3 האוצרות ואנלוגיית הנר הבוער

ההתבוננות דרך הרפואה הסינית והראייה הטאואיסטית, נותנת מימד נוסף לבחירת צמחי מרפא ותורמת להרחבת התודעה התזונתית שלנו.

ניתן לשייך את התוספים ומזונות העל השונים לפי יכולתם לבנות ולחזק כל אחד משלושת האוצרות. שילוב מאוזן של שלוש האנרגיות האלה בגופנו הוא חלק מהותי ביצירת איכות חיים אופטימלית ובריאות מיטבית.

שלושת האוצרות

שלושת האוצרות הם : ג'ינג (Jing) החיוניות המולדת, צ'י (Chi /Qi) אנרגית החיים הזמינה והחיוניות  ו-שן (Shen) הרוח והמיינד.

ג'ינג  – כוח החיים הראשוני ואנרגיה המולדת

אנרגיית הג'ינג דומה לאוג'ס (Ojas) במסורת האירווודית. זוהי האנרגיה של כח הרביה, אנרגיית הזרע הבסיסית, והעוצמה הגנטית שאנו מעבירים לדורות הבאים. ג'ינג הינו המהות של הבריאות העמוקה שלנו, של החיוניות שלנו ושל יכולתנו לתפקד ולהתרבות בעולם. הוא מאפשר לנו להתמודד עם המתחים והאתגרים בחיינו. הג'ינג מתחלק לשתי רמות: הג'ינג הפרה-נטאלי, ה"מולד", זהו הכח הטבעי הראשוני, איתו אנו נולדים. והג'ינג הפוסט-נטאלי, ה"שלאחר הלידה", הוא חיצוני, נרכש ומותנה באיכות הסביבה בה אנו חיים, אורח החיים ובחירות המזון שלנו.

צ'י – אנרגיית החיים החיונית המיידית

צ'י הינה אנרגיית החיים החיונית שאנו צריכים לקבלת האנרגיה היומיומית שלנו. במידה רבה דומה הצ'י לפראנה (Prana) באיורוודה. צ'י הינו הכח המניע לדיבור, אכילה, עיכול וכל התפקודים המטבוליים. הצ'י נוצר מהמזון והחמצן, הוא נמצא מדרגה אחת מעל הג'ינג, ומגן עליו. צ'י חזק עוזר למערכת העיכול ולספיגת החומרים המזינים מהמזון שלנו, כמו מינרלים, ויטמינים ושאר נוטריאנטים. תרגולי נשימה כמו פראניאמה, ותרגול טאי-צ'י ויוגה תורמים לבניית הצ'י. מזון חי טבעי הוא עשיר באנרגיית חיים זו.

שן – הרוח, המיינד והלב

השן הוא החשוב מבין שלושת האוצרות והמהותי ביותר להזנה הרוחנית שלנו. הוא הבסיס שמאפשר לנפש להתעלות, ולקונדליני להתעורר ולהתפתח. שן נחשב כיכולת להגיע למודעות רוחנית, לכך דרושים ג'ינג וצ'י חזקים בכדי לאפשר להרחיב את המיינד ואת התודעה.

3 האוצרות ואנלוגיית הנר הבוער

אנלוגיה יפה לשלושת האוצרות היא לראות אותם כחלקים של נר בוער. ג'ינג, המהווה את כח החיים הראשוני והאנרגיה המולדת, הוא גוף הנר; השעווה והפתיל של הנר. הצ'י, המבטא את האנרגיה החיים החיונית המיידית, מסומל על ידי הלהבה של הנר. הוא יוצר אור, אך גם את החום שממיס את השעווה ושורף את הפתיל של הנר. איזון הצ'י הינו חיוני בכדי לווסת את קצב שריפת הג'ינג. לבסוף השן, המבטא את הרוח והמיינד, מבוטא על ידי האור שמפיצה בערת הנר. אשר לשם כך דולק הנר מלכתחילה. ניתן לראות לפי אנלוגיה זו שיש לאזן ולווסת את היחס בין שלוש האוצרות. מכיוון שלכל אחד יש "נר" משלו, איזון זה הוא אינדיווידואלי ומשתנה מאדם לאדם.  

ראיית הרפואה הודית – האיורוודה:

שלושת הדושות והכוחות האנרגטיים

דרך נוספת להתבונן על האינדיווידואליות של התזונה האופטימלית עבור אדם מסויים היא בעזרת 3 הדושות : ואטה (Vata), פיטה (Pitta) וקאפה (Kapha). לכל אדם מאיתנו יש דושה דומיננטית המאפיינת את אוסף התכונות הבסיסיות שלנו ויחס מסוים כלפי שאר הדושות היוצרים קונסטיטוציה אישית וייחודית. נרצה להתאים את אופיים של המזונות שאנו בוחרים וכך גם תוספי התזונה, כדי לתמוך באיזון הדושות. כמובן שישנם כלים נוספים לאיזון הדושות, כגון יוגה, פראניאמה (תרגול נשימה) ומדיטציה.

עקרון הכוחות האנרגטיים במסורת האירוודית: פראנה (Prana), אוג'ס (Ojas) וטאג'ס (Tejas), מקבילים במידה רבה, לעקרון שלושת האוצרות במסורת הרפואה הסינית, אך עם זאת קיימים בינהם הבדלים מהותיים, ובדרך בה נייחס אופי של מזון או חומר מסויים כמחזק או מכלה את הכוחות האנרגטים הללו. בעיקר נרצה לשים דגש על מזונות על ותוספי תזונה בוני אוג'ס, אשר עלול להכלות בקלות כאשר הפראנה והטאג'ס יוצאים מאיזון.

לסיכום, כפי שניתן לראות השימוש בתוספי תזונה ומזונות-על הוא רב מימדי, הלוקח בחשבון את השפעתם על אדם כמכלול הגוף, הנפש והתודעה, את איכות הרכיבים של אותם תוספים, התדר החי שלהם והשדה האנרגטי אותם הם יוצרים בתוכנו, כל זאת לשם יצירת איכות חיים אופטימלית ובריאות קורנת.

נרצה להתייחס לבריאותו השלמה של אדם דרך עקרון 3 האוצרות של הרפואה הסינית ונדאג לאזן ולשמר את המערך הנכון עבורו בין שלושת האוצרות.

כמו כן, ניעזר בעקרונות המסורת האירוודית בהתאמת צמחי מרפא באופן אינדיווידואלי עבור אדם מסוים, הדושה הדומיננטית שלו והיחס הדינאמי בין הכוחות האנרגטים הפועלים בתוכו.

על המחבר

ד"ר קאזנס, בן 70, מקים מרכז 'עץ החיים' בארה"ב – היעד המועדף של ה-New York Times, סופר ומומחה עולמי לתזונה וריפוי טבעי, רופא כללי, פסיכיאטר, מוסמך באיורוודה וצמחי מרפא סיניים. בעל תוצאות מובילות בעולם בריפוי טבעי של סוכרת.

עריכה ותרגום: אולגה קול ND, יואב אגמון

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. יוניק הרבלס

    תודה לד"ר קאזנס ולמאמר המצויין שסוף סוף מבהירים מדוע עדיף צמחים טהורים וטבעיים ולא פורמולות סינטטיות. זו גם ראיית העולם שלנו!

  2. מיכל רוזן

    מציעה לכל הסקפטים לנסות קודם לעבור לעקרונות חיים בריאים ותזונה נכונה ורק אחר כך לקטר 🙂 אני נהנית מזה כמה שנים מההרצאות המרתקות וממידע שאין אפשרות להשיגו במסגרות אחרות ומשפרת את בריאותי ואת איכות החיים שלי. שאפו לeatwell על העבודה והעשייה המצוינת.