Thymoquin_Fly
Laisha_Fly

ירקות או לא להיות

מתלבטים אם כדאי להשקיע בירקות אורגניים? יש דברים שכדאי שתדעו

צילום: 123RF

supherb_IN

ירקות הם המזונות הצבעוניים ביותר, הטעימים ביותר, הקראנצ'ים (סיבים) ביותר, והחשובים ביותר בתפריט. לכן הם צריכים להיות החלק המירבי שבו, בכל סוג של תפריט ואורח חיים. הם המעניקים לנו ולחיידקי העיכול שלנו הכי הרבה סיבים תזונתיים, נוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים בהכי מעט קלוריות. בואו נפצח כמה סוגיות בקשר לירקות:

מה חשוב יותר בירקות: הכמות או הגיוון?

הגיוון! מומלץ לאכול 16 סוגים שונים של ירקות בשבוע. האם יש להמנע מירקות סולניים? הקשר בין המנעות מירקות סולניים ותהליכי ריפוי נמצא רק בהקשר של דלקות פרקים, כלומר, אם אינכם סובלים מדלקת פרקים אל תמנעו מירקות סולניים, יש להם נוטריינטים להציע לכם, והכי חשוב זכרו את הצורך בגיוון הירקות השבועי.

האם ירקות אורגניים מכילים יותר חומרי הזנה מירקות לא אורגניים?

רמות חומרי ההזנה בירקות תלויים ב: אדמה שבה הם גדלים, המים שאותם הם שותים, הדשן שמדשן אותם, זמן הקטיף שבו הם נקטפים (בבשלותם?) והזמן שעובר מהקטיף ועד למכירה שלהם (מהחקלאי לצרכן?) אלה הם פרמטרים שתלויים בהשקעה של החקלאי. בין אם הוא חקלאי אורגני או לא. במבדקי מעבדות שבהם נבדקו רמות חומרי ההזנה בין ירק אורגני או לא נמצא שלפעמים ירק אורגני עולה על הירק האחר בכמות חומרי ההזנה שבו ולפעמים להפך. מה שהוכח באופן מוחלט הוא שירקות בעונתם מכילים פי 2 חומרי הזנה מירקות שאינם בעונתם.

אז במה עדיפים ירקות אורגניים?

מכיוון שירקות אורגניים מרוססים פחות מירקות אחרים כמות חומרי ההדברה שבהם פחותה, אך חשוב מזאת, הם מתמודדים עם מזיקים ומפתחים בתוכם ויטמין C, נוגדי חמצון וזרחן, שחשובים גם למגננה שלנו דהיינו מערכת החיסון.

כיצד משפיעות שיטות ההכנה על ירקות?

ירקות חיים מכילים אנזימי עיכול, נוגדי חמצון וויטמינים. ויטמין C נהרס בבישול, אבל ויטמינים K וביוטין משתפעלים רק בחימום. תוספת של לימון לירקות תשפר את ספיגת הברזל שבהם, כדאי לאכול קערת סלט אחת ביום בחורף, ושתיים בקיץ. לעיסת ירקות חיים ועיכולם צורכת הרבה קלוריות, יחסית לקלוריות שמקבלים מהם, משביעה ותומכת בירידה במשקל.

ירקות מאודים איבדו חלקים מאנזימי העיכול והויטמינים שבהם, אך גם השתחררו מאוקסלטים שמפריעים לספיגת הסידן והברזל. כמוהם גם ירקות מוקפצים בשמן, אבל הללו, ובעיקר האדומים והכתומים שבהם, נהנים מספיגת ויטמינים ADEK מוגברת.

ירקות מבושלים כדאי שיחתכו לחתיכות יותר גדולות, ויקולפו כמה שפחות כדי לשמר את חומרי ההזנה שבהם. מרקים ותבשילים שמשמרים את מי הבישול משמרים חלקים מחומרי ההזנה של הירקות. ירקות קפואים כדאי שיבושלו ללא הפשרה.

קפה/תה שחור/ לפני סלט? לא!

את שתיית הקפה או התה השחור שלכם כדאי שתדחו בשעה לאחר הסלט או מיץ הירקות שלכם. למה? כי בקפה ותה יש חומרים שמעכבים את ספיגת חומרי ההזנה מהירקות. כדאי לשמור את המעוררים הללו לאחר הזנת הגוף.

מוזמנים לייעוץ אישי לריפוי בתזונה, שפע ירקות בתפריט – מובטח!

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו