Thymoquin_Fly
himalayaKrem_Fly

ניפוץ מיתוסים על טבעונות

מאת: - נטורופתית. מטפלת בתזונה תוך התמקדות באסטרטגיות אכילה. מנחת סדנאות ריסטארט תזונה.
בתחילת נובמבר ציינו ברחבי העולם את יום הטבעונות, אבל מדובר בהרבה יותר מיום, אלא גישה בריאה לחיים. אלמוג גולד מנפצת מיתוסים | כתבה טעימה במיוחד
bari14_In

בתחילת החודש ציינו ברחבי העולם את יום הטבעונות העולמי (באנגלית: World Vegan Day); הזדמנות מעולה לנפץ כמה מיתוסים נפוצים על הנושא. אני פוגשת בקליניקה ובהרצאות שלי הרבה אנשים טבעונים ושאינם טבעונים שמגיעים עם תפיסות שונות על הנושא.

אם ניקח את שלושת האמונות הרווחות שבהן האחת גורסת שתזונה טבעונית היא תזונה בריאה, שצריך לעבוד בה והתפיסה השלישית היא שתזונה טבעונית היא לא טעימה (איפה הסטייק שלי? החביתה? אוכלים אוכל של ציפורים? מנששים חציר?)

 

בואו נעשה סדר בעניינים. אבל לפני הכל חשוב להבין שאין תזונה אחת שמתאימה לכולם. חשוב להיות קשובים לגוף ולהשפעת מאכלים עלינו. איך התחושה שלנו אחרי? מומלץ לעשות בדיקות דם מידי שנה כדי להבין אם יש חסרים ובעיקר להבין מה התזונה הכי טובה שאנחנו יכולים לפרגן לעצמנו במסגרת אורח החיים, הלו"ז והאילוצים האישיים.

 

המיתוס הראשון: תזונה טבעונית בריאה יותר- האמנם?

טבעונות משמעה אכילת תזונה מן הטבע, ללא אכילת מזון מהחי. משמע, תזונה ללא בייצים, דברי חלב, בשר, עוף ודגים. בבסיס עומד הרעיון האידיאולוגי של חמלה על בעלי החי, רעיון מקסים. אבל איפה החמלה לעצמנו כשאנחנו אוכלים המבורגר טבעוני שבקושי ניתן לזהות מהם הרכיבים ברשימת הרכיבים שלו, "גבינת" סויה מהונדסת או חטיפים כל היום כי אין זמן וכח להכין תבשילים מזינים.

טבעונות יכולה להיות מזינה, עשירה ומגוונת אם באמת מיישמים את רעיון הקשר לטבע- אוכלים אוכל אמיתי שניתן לזהות את הקשר למקום ממנו הגיע: דגנים, קטניות, ירקות, פירות, אגוזים, זרעים ועוד. הטבע עשיר מגוון וצבעוני. זוהי הטבעונות הבריאה והנאמנה לשם המקור.

תעשיית המזון השכילה לעלות על גל הטבעונות ההולך ונפוץ יותר ולהעלות על המדפים מוצרים מתועשים מלאי חומרים מייצבים, משמרים, חומרי טעם וריח ואף חומרי הדברה (המוצר צריך להחזיק במקרר או על המדף שבועות או חדשים בלי עובשים ופטריות).

אלמוג גולד

 

אז מה עושים בתכלס?

קוראים את רשימת הרכיבים. יש משהו שאתם לא מזהים? מילים אותיות ומספרים? כנראה גופכם גם יתקשה לזהות ולעכל את החמרים הסינתטיים האלו. מה שישקע בכבד ויתקשה להתפנות מהגוף. בריאות זה לא.

עוד דבר משמעותי בטבעונות זה לדאוג לצרוך חלבון אייכותי משילוב של דגנים וקטניות. לא בהכרח באותה ארוחה אך כן בטווח של יממה. לשים לב למקורות של ברזל למשל מקטניות וסומסום שחור, טחינה מונבטת, אגוזים ועלים ירוקים. לשים לב לרמות הבי12 ועוד. להחליט להיות טבעוני משמע לקחת אחריות גם על הפחתת הסבל בעולם אבל גם על הבריאות שלנו. להעזר באתרים ובספרים מקצועיים המספקים מידע איך לעשות את זה נכון או לקבוע פגישה אצל איש מקצוע שיתאים אישית וילווה.

המבורגר

צילום: PEXELS

 

מיתוס שני: כדי לאכול תזונה טבעונית בריאה צריך "לעבוד בזה"

מה שגורם להרבה טבעונים לצרוך את הפאסט פוד המעובד הוא התפיסה שאם רוצים לאכול טבעוני בריא צריך לעמוד כל היום במטבח ולעבוד בזה. התפיסה הזאת מייאשת ומטעה. הנה כמה רעיונות קלים לישום שיפריכו  את הענין הזה:

מרק

מרק טבעוני מנחם. צילום: Teka

 

 

המיתוס השלישי: תזונה טבעונית אינה טעימה

הטעות היא לחפש "תחליפים", לכו על הדבר האמיתי. תזונה טבעונית יכולה להוביל לעושר של חמרי גלם מהטבע, מגוון טעמים.

ישנם מגוון בלוגים מעולים לבישול טבעוני, מתכוני אינסטגרם קבוצות פייסבוק ואפילו מסעדות משובחות (חלקן עושות טייק אווי בימים אלו) כמו הדוסה בר- מסעדה הודית עם טוויסט, קפה אנסטסיה בת"א שהוא המקום לקחת כל אדם שמחזיק במיתוס שטבעונות וטעם לא הולכים ביחד. מסעדת הרדוף הקסומה בה ארוחות טבעוניות ברוח הפילוסופיה האנתרופוסופית, המסעדה האתיופית בפרדס חנה קלקידן.

בימים אלו מתפתחת גם תעשיית סלי הפיקניק הטבעוניים. סלי הפיקניק של גאיירוס ושל קופיולה מומלצים להפריך את מיתוס הבריאות, הקלות והטעם.

צרו קשר עם אלמוג גולד רוטנברג



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו