supherb_Fly
supherb_Fly

חשיבותם של הדגנים המלאים

מאת: ג'ון רובינס מתוך הספר "בריא בן 100" בהוצאת פוקוס
זמן קריאה: 2 דקות
אתם יודעים מדוע מכנים באמריקה את הלחם הלבן "לחם פלא" (Wonder Bread)? רק משום שאם אתם אוכלים אותו, פלא שאתם עדיין בחיים.

4 מרכיבים בלבד, צילום: יפתח לחם

Laisha_In

קמח לבן הוא המוצר שמתקבל לאחר שקולפים מהגרעין את הסובין עתיר הסיבים התזונתיים ואת הנבט העשיר במרכיבי תזונה חיוניים ומותירים רק את העמילן הבלתי מזין. בעולם המערבי המודרני החיטה היא סוג הדגן הנאכל במידה הרבה ביותר, והיא נאכלת ברובה כקמח לבן. בארצות הברית 98% מהחיטה נצרכת בצורה של קמח לבן.

הסיבה המקורית לעיבוד החיטה לקמח לבן הייתה הארכת חיי המדף של החיטה. אומנם היו בזה יתרונות מסוימים לסוחרים, אולם ההשלכות של המעבר מחיטה מלאה לקמח לבן הרסניות מאוד לבריאות האדם.

 

רבים סבורים שכאשר "מעשירים" את הקמח הלבן בוויטמינים, משיבים לו את ערכו התזונתי. אין בכך שמץ של אמת. מבין 25 המרכיבים התזונתיים המסולקים בעת עיבוד החיטה המלאה לקמח לבן משיבים רק חמישה מרכיבי תזונה לקמח הלבן ה"מועשר".

החשיבות באכילת דגנים מלאים הודגמה הדגמה חיה במאמר שהתפרסם בשנת 2001 בכתב העת Journal of the American Dietetic Association.

כותבי המאמר סקרו את כל המחקרים המדעיים הזמינים שעסקו בדגנים מלאים ובסיכון לחלות בסרטן.

הם גילו את העובדות האלה: ב-43 מ-45 מחקרים שבחנו את הקשר בין צריכת דגנים מלאים ובין התפתחות של סרטן נמצא שצריכת דגנים מלאים מספקת הגנה ניכרת מפני התפתחות של כמה סוגי סרטן.

בתשעה מתוך עשרה מחקרים שעסקו בסרטן ופוליפים במעי הגס ובחלחולת נמצא שהדגנים מספקים הגנה נגד מחלות אלה.
השפעה הגנתית כזאת התגלתה גם בכל שבעת המחקרים על סרטן קיבה שנבדקו, בכל ששת המחקרים שעסקו בסרטן במערכת העיכול, בכל שבעת המחקרים שעסקו במחלות סרטן על בסיס הורמונאלי (סרטן השד, סרטן בלוטת הערמונית, סרטן השחלות וסרטן הרחם), בארבעת המחקרים שעסקו בסרטן הלבלב וב-10 מתוך 11 מחקרים שעסקו בסוגים אחרים של מחלות סרטן.

דגנים מלאים מספקים אפוא הגנה ברורה מפני מחלות סרטן. אבל זה לא הכול. במחקר על בריאות הנשים באיווה שהתפרסם בכתב העת American Journal of Public Health מצאו החוקרים שהסיכוי של נשים שאכלו לפחות מנה אחת של דגנים מלאים מדי יום למות מסרטן, מחלות לב וכלי דם וגורמים אחרים היה נמוך במידה ניכרת משל נשים שאכלו פחות מזה. תוצאות אלה התקבלו מאכילת מנה יומית אחת בלבד של דגנים מלאים. למרבה הצער, רוב הנשים באמריקה ובעולם המערבי לא אוכלות אפילו את הכמות הזעומה הזאת. דגנים מלאים הם פחות מאחוז אחד מהתזונה של האמריקאי הממוצע.

חשוב להבין שאף שהן דגנים מלאים הן דגנים מעובדים נחשבים לפחמימות, הם פועלים כל אחד בצורה אחרת בגוף. דגנים מלאים, כפי שאתם אולי זוכרים, מכילים את כל חלקי הגרעין, כולל הסובין העשיר בסיבים תזונתיים והנבט העמוס במרכיבי תזונה חיוניים. אבל מהדגנים המעובדים ניטלו כל המרכיבים התזונתיים בתהליך העיבוד והטחינה. קמח לבן, אורז לבן ודגנים מעובדים אחרים נספגים במהירות למחזור הדם ויוצרים תנודות מהירות ברמות הסוכר בדם. הסיבים התזונתיים המצויים בדגנים המלאים ממתנים את התנודות האלה ומסייעים להפחית את רמות הכולסטרול בדם, לשמור על מערכת עיכול בריאה ולספק יתרונות רבים אחרים. נוסף על כך דגנים מלאים מספקים לנו מרכיבי תזונה חשובים, ביניהם ויטמינים מקבוצה B, ויטמין E וחומרים רבים אחרים המשפרים את הבריאות.

אתם יודעים מדוע מכנים באמריקה את הלחם הלבן "לחם פלא" (Wonder Bread)? רק משום שאם אתם אוכלים אותו, פלא שאתם עדיין בחיים.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו