bari14_Fly
bari14_Fly

חיים עם סרטן סיקור הרצאה

מאת: עדי קורח, נטורופתית
זמן קריאה: 3 דקות
עדי קורח סיקרה את הרצאתו של ד"ר קית בלוק, שהגיע לארץ לרגל יציאתו לאור של ספרו "חיים עם הסרטן". ההרצאה נסובה סביב שיטת הטיפול ההוליסטית של ד"ר בלוק המשלבת תזונה נכונה, כושר גופני וטיפול במקרי לחץ וחרדה.
himalayaKrem_IN

ב- 18 לחודש התקיימה הרצאה בתיאטרון גבעתיים בנושא טיפול חדש ומשולב לסרטן. הערב התקיים לרגל יציאתו לאור של הספר "חיים עם הסרטן" בהוצאת פוקוס, ולרגל ביקורו בארץ של מחברו, ד"ר קית בלוק.

למרות השם של ההרצאה והבהלה סביב הנושא, זו הייתה הרצאה אופטימית במיוחד. מלווה בסיפורי גבורה מרגשים על מטופלים ועובדות ממחקרים שמאמתים כל תיאוריה.

את החלק הראשון של ההרצאה העביר ד"ר קית בלוק שהסביר על השיטה המשולבת שאותה פיתח. את החלק השני העביר פרופ' יעקב שהם.
פרופ' שהם, הוא אונקולוג אשר מתמחה ברפואה תזונתית, רפואת צמחים סינית ומערבית ורפואת גוף-נפש דיבר על הגישה המערכתית לטיפול בסרטן וסקר את הטיפולים השונים שיש כיום, יתרונות וחסרונות.

אתמקד בסיקור הרצאתו של ד"ר בלוק אשר הקים מרכז טיפולים ששמו "מרכז בלוק" הנמצא באוואסטון שבארה"ב. השיטה משלבת את הטיפול הקונבנציונאלי עם טיפול משלים כגון תזונה, פעילות גופנית ותמיכה נפשית. אלפי חולים שהתנסו בשיטה זו המשיכו לחיות הרבה מעבר לתחזיות שחזו להם רופאיהם.
הנחת היסוד של השיטה היא שהגידול הסרטני הוא בעצם רק סימפטום של מערכת לא מאוזנת.

השיטה של ד"ר בלוק מתמקדת בשלושה רבדים:

תזונה נכונה, כושר גופני והתמודדות עם לחץ וחרדה. במרפאה של בלוק החדר המרכזי הוא המטבח, שם המטופלים לומדים את עקרונות התזונה הבריאה.

ד"ר קית בלוק

כיצד משפיעה התזונה על הסרטן?

שומנים

תזונה עשירה בשומנים וסוכרים מזוקקים גורמת להשמנת יתר. מה שעלול להוביל להישנות הגידולים. לדוגמה- גברים שמנים נמצאים בסיכון גבוה לפתח סרטן ערמונית אגרסיבי יותר. כך גם בנוגע לסרטן השד אצל נשים עם משקל יתר, לכן יש לצרוך כ- 20% מסך הקלוריות שמקורן בשומן (הנורמה היא 30-35%).

יש לבחור בשומנים הבריאים כגון: אבוקדו, אגוזים אורגנים, אגוזי פקאן, ערמונים, שקדים, זרעי שומשום מלא, שמן זית כתית מעולה מכבישה קרה.

להימנע משומנים רעים כגון: מרגרינה, חמאה, שמן סויה, שומני טרנס, שומנים ושמנים מוקשים חלקית, שמן דקלים, שמן זרעי כותנה, שמן חמניות ושמן תירס.
ההמלצה היא לאכול יותר מקורות של אומגה 3 ואומגה 9. אומגה 6 פחות טובה.

פחמימות מזוקקות

בהשוואה לתאים נורמאלים, לתאים הסרטניים יש תשוקה למתוק. גידולים שגדלים מהר צורכים יותר גלוקוז. בנוסף רמות גבוהות של גלוקוז מעלות את התנגודת לאינסולין (מה שקורה בסוכרת סוג 2). האינסולין בעצמו משמש "כמתדלק" לכמה סוגים של סרטן. עודף אינסולין מגביר את התיאבון למתוק וכך נוצר מעגל קסמים שיוצר בולמוס אכילה שמעניק לגידול את כוחו.

נמצא שלנשים בהפוגה של סרטן השד שהיו בעלות רמות גבוהות של אינסולין היה סיכוי כפול לפתח הישנות של סרטן השד ופי שלוש לפתח גרורות, לעומת נשים בעלות רמות גלוקוז נמוכות יותר.

העדיפו פחמימות מורכבות כגון: אורז מלא, קינואה, כוסמת, לחם מדגנים מלאים, אורז בר, שיפון. הסיבים שלהם מדללים, קושרים, משביטים ומרחיקים קרצינוגנים, כולסטרול, חומצות מרה וחומרים רעילים אחרים. בנוסף הם עשירים בחומצות אמינו, שומנים חיוניים, פיטוכימיכלים וויטמינים.
לכן הפחמימות המורכבות מהוות מרכיב חשוב בתזונה המומלצת בתוכנית של "חיים עם סרטן".

חלבון מן החי

צריכה שגרתית של בשר אדום נמצאה קשורה לשכיחות גבוהה יותר של סרטן מסוגים רבים.
זאת מכמה סיבות:

1. הבשר מכיל רמות גבוהות של ברזל. עודף ברזל יוצר רדיקלים חופשיים בגוף ופגיעה ב- דנ"א. סביבה עם עודף רידיקלים חופשיים מעודדת היווצרותם של גידולים.

2. בשר וחלב מכילים כולסטרול "רע". נמצא כי תאים סרטניים העשירים בכולסטרול עמידים יותר בטיפולי כימותרפיה.

ההמלצה הכללית לחולי סרטן במצב מתקדם היא לעבור לתזונה המבוססת בעיקרה על תזונה צמחונית.

מקורות לחלבון בריא: קטניות ודגים. ניתן לצרוך ביצי אומגה עד פעמיים בשבוע.
שילוב של דגנים מלאים עם קטניות נותן חלבון מלא.

חלק שני בתוכנית – פעילות גופנית

ד"ר בלוק ממליץ על פעילות יומיומית של 30-90 דקות הכוללת: פעילות אירובית המשפרת את הסיבולת, תרגילי גמישות– עוזרים ליציבה נכונה, שינה טובה והפחתת כאבים, הארכת השריר– שומר על מחזור הדם והלימפה וחיזוק השריר- משפר את יכולת מערכת החיסון.

לעיתים המטופלים של ד"ר בלוק מקבלים את הטיפול הכימותרפי שלהם תוך כדי הפעילות הספורטיבית.

חלק שלישי – טיפול בנפש וברוח

בעקבות הגילוי על המחלה רבים מהחולים לוקים בדיכאון, חרדות ומתח רב. גם כאשר רגשות אלו לא מוחצנים החוצה ואותם חולים מנסים לאמץ גישה חיובית, דווקא אותה התכחשות והדחקה של רגשות אלו, עלולים ליצור את התוצאה ההפוכה ורבת העוצמה לצמיחת הגידול. יותרת הכליה מפרישה הורמוני סטרס שמדכאים את המערכת החיסונית.
תוכנית נפש-רוח של ד"ר בלוק מבוססת על יצירה מחדש של רוגע, בניית איזון, תמיכה חברתית, השבת השליטה בתסמינים ותופעות הלוואי.

הטיפול של תוכנית "חיים עם סרטן" היא הוליסטית במהותה. ד"ר בלוק בונה לכל אחד מהמטופלים תוכנית מדויקת שמתאימה לו לפי אורך החיים, האופי של המטופל, סוג הסרטן והשעה הכי מתאימה בשבילו לקבל את התרופה הכימותרפית.

חשוב לזכור, כאשר פורצת מחלה לגוף יש כוח ריפוי עצום לרפא את עצמו. חשוב מאוד להיעזר בו ולא לפגוע בו.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. נטע

    זהו מידע ממש חשוב . האם יש טיפול כזה בארץ?

  2. gamliel

    התוכן חשוב ביותר לכל מי שמכיר את הנושא ולכל מי שרוצה להכיר. חייבים להכיר בעובדה ולהבין כי לרפואה המערבית אין פתרון למחלת הסרטן וחובה לחפש אלטרנטיבות