Laisha_Fly
supherb_Fly

מכירים את ויטמין הפריון?

מאת: ד"ר יעל טוקצ'ינסקי
זמן קריאה: 2 דקות
מתקשים להיכנס להריון? ייתכן שאת או בן זוגך סובלים מחוסר בוויטמין E. אז לפני שמתחילים עם הורמונים וטיפולים, כדאי לחפש אותו בתזונה או לקחת תוסף.
supherb_IN

ויטמין  E, הנקרא גם ויטמין הפריון או טוקופרול, הוא ויטמין שנמס בשמן. במזון הוא נמצא בכמות גדולה בחלמון הביצה, בשמנים צמחיים למיניהם, בדגנים מלאים, באגוזים (במיוחד אגוזי ברזיל, שקדים, בוטנים), שיבולת שועל, סויה ונבט חיטה. בין 20 ל-40% מהוויטמין הנמצא במזון נספג בגוף, והשאר מופרש החוצה.

עוד בשנת 1922 הוכח התפקיד החשוב ביותר של הוויטמין בענייני פוריות גברית ונשית כאחד. מצב של חבר בוויטמין זה, מה שמכונה היפו-ויטמינוזיס, גורם לחוסר פוריות, לחוסר התפתחות העובר, הפרעות במהלך התקין של ההריון, הפלות כתוצאה מהמסת העובר והשלייה, הפסקת ייצור הורמונים בהיפופיזה, דימומי מוח, דלקות מפרקים, דלקות בעור, כאבים ממקור עצבי, כאבים ממקור שרירי ושיתוק. אצל ילדים שחסר להם ויטמין זה נפסקת הגדילה. אצל מתבגרים נפסקת ההתבגרות מינית. אצל מבוגרים חוסר בוויטמין זה גורם לדגנרציה של איברי המין.
פעמים רבות,  הוספת ויטמין E בדיאטה וכתוסף פותרת את בעיית חוסר הפוריות הנשית או את הנטייה להפלות.
גם אצל גברים יש לו כאמור השפעה על הפוריות. חוסר ויטמין זה אצל גברים גורם להפסקת יצור הורמוני מין זכריים, הפסקת יצור זרע ואיבוד ליבידו. במקביל יורדת מסת השריר והכושר הפיזי.

בתקופה העוברית העובר מקבל את הוויטמין מהאם, לכן כאשר אצל האישה ההרה יש מחסור בוויטמין אצל האם העובר לא מסוגל לחיות.

נהרס בטיגון ובחום

וויטמין E נאגר בגוף ברקמה שומנית, בשרירים ובכבד. בנוסף, כמות ניכרת של הוויטמין נמצאת גם בשחלות, באשכים, באדרנל והיפופיזה.

ויטמין E עמיד לחום ולחומציות, אבל נהרס בהשפעת הבסיסיים ובמגע עם חמצן. בשמירה ממושכת  וכן תוך כדי הכנת האוכל ויטמין E נהרס ע"י מגע עם חמצן, חום וקרני אור. במזונות מסוימים קטנה כמותו של הוויטמן E פי 2, כבר אחרי שבועיים של אחסון בטמפרטורת החדר. בשמנים צמחיים כמות הוויטמין יורדת בצורה משמעותית בתהליך הטיגון.

למה עוד הוא חשוב?

וויטמין E מגן על ממברנות תאי המוח ובכך שומר אותנו מאובדן הזיכרון ומהפרעות קוגניטיביות אחרות.

וויטמין E גם מונע ארטריאוסקלרוזיס ועליות לחץ דם.

בגיל הילדות וויטמין E הכרחי להתפתחות רקמות השריר ולתפקודן התקין.

במצבי מחסור בוויטמין A יש צורך מוגבר בוויטמין E.

במצבי מחסור בוויטמין E קיים צורך מוגבר של הגוף בויטמיני קבוצת B.

ברזל מקטין את ספיגתו של הוויטמין E.

לסיכום

ויטמין E הוא אנטיאוקסידנט חזק מאד, אין שום ספק לגבי תפקידו גם בכל הקשור לאנטי-אייג'ינג. הוא גם חשוב לבריאות העור ולעוד פונקציות בריאותיות רבות. יחד עם זאת, בזמננו יש להיזהר בלקיחתו יותר מתמיד, מאחר והיום יש יותר ויותר אנשים המשתמשים (לצורך וללא צורך) בתרופות מדללי דם. אנשים אלה צריכים להיזהר ולא להשתמש בתוסף ויטמין E!

במקרה הצורך תמיד עדיף להוסיף את הכמות הנדרשת של הוויטמין בעזרת שינויי תזונה ולא כתוסף. בכל מקרה, אין להשתמש בוויטמין כתוסף אלא בהמלצת איש מקצוע.

ד"ר יעל טוקצ'ינסקי, אבחון וטיפול בנטורופתיה, הומאופתיה, דיקור, פרחי באך, צמחי מרפא, טיפולים אנרגטיים. מסייעת לטיפול בבעיות הקשורות בפיריון, הריון ולידה.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו