Thymoquin_Fly
Thymoquin_Fly

הצעד הראשון בשינוי תזונתי למרחקים ארוכים

מאת: שני תשובה – נטורופתית פרקטית
זמן קריאה: 3 דקות
כבר ניסיתם לשנות את התזונה אבל השינוי לא החזיק מעמד? הנה הדרך ליצור שינוי שיחזיק מעמד

איך לשנות את התזונה לאורך זמן? (צילום: pixabay)

supherb_IN

את המאמר הזה כתבתי לראשונה אחרי פגישת יעוץ עם מטופלת שחולה במחלה אוטואימונית לא פשוטה. המשפט שהיא אמרה לי כשהסתיימה הפגישה תימצת את כל מה שאני מאמינה בו בהנחייה תזונתית. היא אמרה שסוף סוף היא הבינה מאיפה בכלל להתחיל.

כשמתמודדים עם מחלות כרונית נחשפים להרבה תכנים, דיעות וגישות, ובעידן בו אנו חיים, אפשר להגיע בלחיצת כפתור לאין ספור מחקרים והמלצות על תזונה. כל כך קל להגיע היום אל מידע.

אבל ה"שפע הזה" יכול לייצר גם בלבול ותסכול כי לפעמים המידע, או במקרה זה גישות התזונה מנוגדות או סותרות אחת את השניה (טבענות מול צמחונות מול פליאו לדוגמה) וקשה לבחור במה להאמין או איך לקחת מתוך המידע הרב את מה שיתאים לנו.

תזונת ילדים

צילום: 123RF

המסע הזה מתחיל כאן – שינוי תזונתי

יש המון דברים שאפשר  וצריך לשנות וזו בדיוק הבעיה והמכשול הגדולים ביותר – מאיפה להתחיל את השינוי התזונתי?

אלו הצעדים הבסיסיים מבחינתי כשמדובר בשינוי תזונתי למרחקים ארוכים עם דגש על מחלות כרוניות:

 

"שחור על גבי לבן, ולא בערך"

הצעד הראשון והכי חשוב כשאנחנו באים לשנות משהו בתזונה הוא לדעת מה אנחנו בידיוק באים לשנות/להוריד או להוסיף. נהלו רישום.
החלטתם לבחור בגישה מסוימת? נהדר. ככה תעשו את השינוי באופן מסודר ונכון:
שלב ראשון תתחילו ברישום של מה שאתם אוכלים היום (יומיים-שלושה ממוצעים).
שלב שני תסמנו במרקר מה לדעתכם צריך להוריד/להפחית ורישמו מה צריך להוסיף.
לדוגמה אם אתם נוהגים לשתות מידי יום 4 כוסות נס והייתם רוצים להפחית אז תדגישו במרקר את כל כוסות הנס הרשומות. כשמסתכלים על זה כתוב וברור ("שחור על גבי לבן" כמו שאומרים) הרבה יותר ברור לראות מה חוזר על עצמו יותר מידי או לחילופין מה חסר: אם אתם אומרים שאתם אוכלים הרבה פירות וירקות מידי יום ככה תוכלו לבחון כמה *באמת* אתם אוכלים ואיזה מגוון. רבים מגלים שהם למעשה אוכלים את אותם 4-5 ירקות מידי יום, כל יום. אז למעשה נופל אסימון שזה לא הרבה ולא מגוון כמו שחשבנו תחילה..
הרישום מאפשר לנו סדר ומיקוד לעומת הערכה כללית זה אנחנו לא רואים ממה בידיוק מורכבת התזונה היום-יומית שלנו.

 

שיניים בריאות

הרגלי האכילה חשובים לא פחות מאיכות המזון (123RF)

לנקות את התזונה

בכל מחלה כרונית או שינוי תזונתיי המטרה היא לשפר את איכות התזונה והבריאות.
ניקיון תזונתי הוא המלצה גורפת בהקשר זה.
אם המהלך הראשון שעשינו היה לרשום, המהלך השני הוא לקרוא. לקרוא מה אתם מכניסים לגוף באופן קבוע והאם אפשר לנקות קצת את הדברים הפחות רצויים.
הדוגמה הנפוצה ביותר לרעיון 'הניקיון התזונתי' היא השימוש באבקות מרק לעומת תבלינים רגילים. אם תיגשו רגע למגירת התבלינים במטבח ותסתכלו על הקופסא של אבקת המרק שיש שם, תשימו לב שבדכ בחזית כתוב את כל הדברים שאין בה ("ללא חומרים משמרים או לל מונוסודיום גלוטמט"), אבל למעשה מה שהכי חשוב זה לא מה שאין בה אלא מה שיש בה!
הסתכלו על רשימת הרכיבים. אני בטוחה שתמצאו שם דברים שהייתם מעדיפים להמנע מהם באופן קבוע ותדיר כמו שמרים, נתרן גבוה או סוכרים ותרכובות סוכר שונות…
לעומת זאת תבלינים הם.. תבלינים! נקיים ונהדרים לשימוש ללא כל התוספות המיותרות.
ההמלצה היא לראות היכן אפשר לנקות את התזונה. במקרה זה פשוט החליפו את אבקות המרק למיניהן בתבלינים אמיתיים: כורכום (נוגד דלקת חשוב), כמון, פפריקה וכדומה.

דוגמה נוספת נפוצה וחשובה היא 'מים בטעמים' לעומת מים. אשאיר לכם לעשות את ההשוואה … מה עדיף שתכניסו לגוף? (התשובה נמצאת ברשימת הרכיבים).

 

שגרה וחזרתיות זה בסדר!

לא צריך להמציא את הגלגל התזונתי כל יום מחדש. הגוף יעבוד יותר טוב שלא יהיו שינויים והפתעות אלא שגרה וחזרתיות של תזונה טובה.

כמובן שבמחלות כרוניות יש עוד הרבה משתנים וגורמים שצריך להתייחס אליהם, אבל נקודת ההתחלה של השינוי התזונתי: רישום, ניקיון תזונתי וחזרתיות. הם רלוונטים לכולם ומהווים צעד חשוב בתזונה מבריאה למרחקים ארוכים.

מאחלת לכם בריאות


שני תשובה, נטורופתית פרקטית
הקליניקה לתזונה מבריאה בזיקים ובסקייפ בכל העולם. תוכלו למצוא את שני גם בפייסבוק

 

שני היא אחת המציגות בכנס אוכלים בריא 10.

כנס "אוכלים בריא 10" המתקיים בתיאטרון גבעתיים, משלב הרצאות מקצועיות מעשירות של מיטב המומחים המעניקות כלים יעילים לשינוי תזונתי, וזאת במטרה להעלות את המודעות הציבורית להשפעת התזונה על איכות החיים ולהביא לקהל ידע עדכני.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו