himalayaKrem_Fly
Sunrider_Fly

הצמח המתוק שיאזן לכם את רמות הסוכר בדם

אין ילד, כך נדמה שאינו זוכר את "המקל השחור" הזה מנופי ילדותו. אותו ממתק שמקורו בתמצית השורש של הצמח הנפלא הזה, המכונה ברפואה ההודית בשם "המקל המתוק" (YASTIMADHU) או בשמו הפופולארי והמוכר יותר – ליקוריץ ("שוש קרח").

ליקוריץ. צילום: RF123

Nikui_IN

אין ילד, כך נדמה שאינו זוכר את "המקל השחור" הזה מנופי ילדותו. אותו ממתק שמקורו בתמצית השורש של הצמח הנפלא הזה, המכונה ברפואה ההודית בשם "המקל המתוק" (YASTIMADHU) או בשמו הפופולארי והמוכר יותר – ליקוריץ ("שוש קרח").

כמעט ואין פורמולה ברפואה הסינית שהליקוריץ אינו כלול בה, כיוון שנחשב לצמח שמסייע להגביר את פעילות והשפעת הצמחים האחרים. את האפקט התרפויתי של הצמח נהוג לייחס לחומר בשם Glycyrrihizin  – נגזרת של Glycyrrhetinic Acid   וגם ל Liquiritin  – פלבנואיד המופק מהצמח, הנחשב לבעל פעילות נוגדת דלקת משמעותית. חומרים פעילים נוספים הנמצאים בצמח הם קומרינים וספונינים טריטרפנואידים וכן גלברידין.

ברפואות המסורתיות השונות, נהוג להשתמש בצמח לטיפול בטווח רחב של בעיות בריאות. ע"פ נסים קריספל, שימש הצמח ברפואה האשורית לריפוי מחלות עור, קיבה, שיעול וצהבת. והרמב"ם המליץ עליו כתרופה "מקרימה" המעלה קרום ומאחה פצעים וחתכים. ואפילו הפרעונים נהגו להשתמש בו למגוון רחב של מצבים רפואיים.

ברפואה הסינית וההודית המסורתית, מסייע הצמח גם לטיפול בבעיות שונות במערכת הנשימה כדוגמת כאבי גרון, ברונכיט, שיעול ודלקות וירליות וחיידקיות, תמיכה בבלוטת האדרנל (מחלת אדיסון), סימפטומים של גיל המעבר, אי סדרים בכבד, מחלות אוטואימוניות (בהקשר לטיפול במעי דליף), בעיות עור, חיזוק מערכת העצבים ושיפור מצב הרוח ועוד. ישנם גם מחקרים המצביעים על כך ששימוש בצמח עשוי לעזור לעכב גידולים ולהרוג תאים סרטניים. ובשנים האחרונות מתגברות העדויות לגבי השפעתו המיטיבה על הגוף במצבים של סוכרת.

כן. קראתם נכון. למרות העובדה כי המתיקות שלו גבוהה מזו של סוכרלוז, ההשפעה של ליקוריץ על הגוף היא לגמרי חיובית ונרחבת, גם במצבים של סוכרת.

סוכרת – מגיפת המאה

סוכרת, שיש מי שמכנה אותה בשם מגיפת המאה, היא מחלה שעוסקת במערכת היחסים של הגוף שלנו עם גלוקוז – בעיקר עם אותו סוכר שנמצא בדם שלנו. כאשר אנו צורכים פחמימות, הגוף מפרק אותם לגלוקוז ומאחסן אותו בכבד, שרירים ותאי שומן, עד שיזדקק לו לצורך ייצור אנרגיה, ייצור חלבונים ועוד. כדי שזה יקרה, הגוף משתמש בהורמון אינסולין, המיוצר בלבלב. תפקידו של הורמון זה בין היתר, הוא לאזן את רמות הסוכר בדם ולאפשר לסוכר להיכנס לתאים כדי לאפשר להם לספוג את הגלוקוז, לצורך ייצור אנרגיה. במחלת הסוכרת מסוג 2 אצל מרבית החולים הלבלב מייצר אינסולין, אולם הגוף מפתח עמידות להורמון זה ומונע מהגלוקוז להיספג בדם ולהיות מומר לאנרגיה. בסוכרת סוג 1, לעומת זאת תאי הלבלב מתקשים לייצר אינסולין ולכן יש צורך באינסולין ממקור חיצוני.

כאשר החולים אינם מקבלים טיפול הולם, עשויים להתפתח מגוון סיבוכים:

  1. רטינופתיה – פגיעה ברשתית העיניים, שעשויה לגרום אף למצב של עיוורון.
  2. פגיעה בתפקוד הכלייתי (נפרופתיה) – עקב לחץ דם גבוה שעשוי להתלוות למחלת הסוכרת ולגרום לאי ספיקת כליות.
  3. "רגל סוכרתית"- במחלת הסוכרת נגרם נזק לעצבים ולכלי דם המתבטאת בפגיעה עצבית בתחושה בגפיים (הגורם לכך שהחולה לא יחוש בכאב) , שעשויה לגרום להתפתחות יבלות, זיהומים וכיבים ברגליים, להוביל לנמק ואף לצורך בכריתה של הרגל שניזוקה. הסיכויים של חולי סוכרת להזדקק לכריתה , גדולים פי 30 בהשוואה לאנשים שאינם מאובחנים עם סוכרת (!).
  4. פגיעה בכלי דם בלב, בגפיים ובמוח – עד לחסימה מלאה.
  5. פגיעה בתפקוד המיני.

 

במחקר שפורסם בשנת 2012 ב-Max Plank Institute for Molecular Genetics  בברלין, גילו החוקרים רכיב בשורש הליקוריץ, המכונה בשם  amorfrutins. מדובר במבנה מולקולרי פשוט, שנמצא לא רק בשורש הליקוריץ, אלא גם בפירותיו של שיח בשם Amorpha fruticose ונמצא כבעל אפקט אנטי דיאבטי (מסייע בהפחתות רמות הסוכר בדם), בעל השפעה אנטי דלקתית וכעשוי לסייע במניעה או טיפול במגוון אי סדרים מטבוליים ואף בכבד שומני.

האפקט החיובי של רכיב זה, נובע מכך שהוא נקשר לרצפטורים בגרעין התא שנקראים בשם  PPARγ. ה – PPARγ ממלא תפקיד חשוב במטבוליזם של סוכר ושומן בתא. קשירת המולקולה מפעילה מספר גנים הגורמים להפחתת ריכוז הפלזמה של חומצות שומן וסוכר בדם, וכך מונעים התפתחות תנגודת לאינסולין, שהיא הסיבה העיקרית לסוכרת מבוגרים (סוכרת סוג 2).
בשוק קיימות תרופות שפועלות על נשא  PPARγ, אולם הן עשויות לגרום לתופעות לוואי כדוגמת עלייה במשקל ובעיות קרדיו ואסקולריות. עם זאת, שתיית תה ליקוריץ או אכילת ליקוריץ לא יטפלו בסוכרת, מכיוון שריכוז החומר בשתייה או באכילה נמוך מדי.  וקיים צורך בריכוז גבוה יותר של החומר.
במחקר אחר שפורסם ב 2011 ובדק את השפעת תמצית ליקוריץ על סיבוכים של נפרופתיה סוכרת בחולדות, נמצא כי תמצית ליקוריץ עשויה להיות בעלת השפעה טיפולית פוטנציאלית לסוכרת בשל התכונות נוגדות החמצון שלה.

נפרופתיה היא סיבוך של מחלת הסוכרת, הגורם לירידה בתפקוד הכליה ועשוי לגרום אף למצב של אי ספיקת כליות. בניסוי שבוצע על  חולדות ממין זכר עם נפרופתיה, ניתנה להם תמצית ליקוריץ לתקופה של 60 יום. תמצית הליקוריץ סייעה בהפחתת רמות הסוכר בדם, שיפרה את תפקוד הכליות וסייעה אף בהפחתת המשקל.

 

סוכרת וטרשת עורקים

פעילות חיובית נוספת של תמצית ליקוריץ נמצאה בהקשר למניעת טרשת עורקים. לחולי סכרת קיימת נטייה מוגברת לתחלואה בטרשת עורקים ומחלות לב. זאת משום הפגיעה בתאי האנדותל, המסייעים במניעת קרישת דם, ממתנים תגובות דלקתיות ומעודדים זרימת דם תקינה. כאשר תאי האנדותל נפגעים, עשוייה להתרחש בין היתר,  היצרות של כלי דם שתגרום לחסר באספקת דם לרקמות השונות ולפגיעה בכלי דם היקפיים ובהמשך לפגיעה בעיניים, כליות וברגליים. היצרות של העורקים בגפיים, תאופיין בכאבים בזמן הליכה.

לכן מקובל לשלב בטיפול התרופתי בחולי סוכרת גם מתן תרופות המסייעות בהפחתת רמות ה – LDL.

 

במחקר שנערך על עכברים מהונדסים גנטית לייצר כולסטרול בעודף, אשר במצב רגיל צפויים למות תוך כחודש מטרשת והתקפי לב, נמצא כי צריכה של תמצית ליקוריץ לאורך תקופת המחקר גרמה לכך שלא רק שמתו בשיבה טובה לאחר שנה וחצי, אלא שגם העורקים שלהם היו פתוחים לגמרי.

כך גם במחקר שבוצע בישראל בראשות ד"ר יעקב פוגלמן ופורסם ב 2016, במהלכו חולקו 110 משתתפים בגילאי 41-80 עם היפרכולסטרמיה, לשתי קבוצות. האחת קיבלה תמצית ליקוריץ במינון של 0.2 גרם ליום והשנייה פלסבו.  לאחר שנה של שימוש נמצא כי צריכה של תמצית הליקוריץ לאורך זמן, סייעה בהפחתת לחץ הדם, ירידה בכולסטרול הרע (LDL) ומה שיותר משמעותי – לירידה ניכרת ברמות ה LDL  המחומצן.

 

תוצאות מחקר זה משתלבים גם עם מחקר אחר שנערך במעבדה לחקר השומנים, בטכניון, חיפה. במסגרת מחקר זה נתנו ל-12 אנשים בגילאי 45 עד 55, שסבלו מרמת כולסטרול LDL בינונית-גבוהה, תכשיר שהיה מיצוי של שורש הצמח ליקוריץ. לאחר חודש של שימוש בתכשיר, חלה ירידה ברמת הכולסטרול, הגליצרידים ולחץ הדם.

את ההסבר להשפעה של ליקוריץ על פרופיל השומנים בדם והעורקים, תולים באיזופלבון גלברידין (GLABRIDIN). שנמצא כעשוי לצמצם התחמצנות של הכולסטרול הרע –  LDL. גלברידין הוא אגב גם סוג של פיטואסטרוגן, הנקשר לקולטני אסטרוגן.

 

למי מתאים המוצר?

ליקוריץ' פטנט מומלץ לאנשים הסובלים מסוכרת, נזקי המחלה וטרשת עורקים.

הפורטל לתזונה בריאה Eatwell משמש כערוץ פרסומי ואין הוא ממליץ על מטפל כזה או אחר ואינו נושא באחריות כלשהי למוצר/שירות שניתן ע"י חברה או בעלי המקצוע המפורסמים באתר או בכלל.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו