PassoverFocus_Fly
supherb_Fly

הממתיקים של 2020

מה עדיף לבחור? ממתיק מלאכותי? סטיביה? דבש? אולי לוותר בכלל? כל המידע באייטם מקיף עם מיטב המומחיות
Laisha_In

מתוק זה טוב או רע? אם המתוק טבעי – זה בסדר? ומה עם הערך הגליקמי? כמות השאלות בנוגע לממתיקים היא רבה, לכן פנינו לפאנל שלם של מומחיות בתחום התזונה. בהמשך הכתבה – מה חדש ובריא יותר על המדפים.

 

הדיאטניות מאחורי אתגר 4 השבועות  ממליצות להפחית ממתיקים

פנינו ללירון פז ורוני עמיצור לוי, שהן לא רק דיאטניות קליניות עם למעלה מ 13 שנות ניסיון, שליוו מאות נשים בארץ ובחו"ל, הן גם מפתחות שיטת "דיאט אנג'ל", ותכנית הדגל ״אתגר 4 השבועות״ לירידה במשקל ואורח חיים בריא בתכנית אונליין. בתור בוגרות תואר ראשון ושני במדעי התזונה, בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, לירון ורוני נתנו לנו את דעתן – "אנו נמליץ על הפחתת ממתיקים ככל שניתן".

הן מסבירות: "כולנו נולדים עם העדפה לטעם המתוק, אך אכילת כמות גדולה מדי של סוכר אינה טובה לבריאותנו ותורמת לתחלואה כגון: השמנה, סוכרת ומחלות נלוות. מכאן נוצר הצורך בחיפוש אחר תחליף – ונולדו הממתיקים המלאכותיים.

כבר שנים, שקיימת מחלוקת בין החוקרים לגבי התועלת של הממתיקים אל מול הסיכונים השונים בצריכתם, לעומת סוכר ובכלל. אם ייעודם היה בהפחתת הצריכה הקלורית/אנרגטית היומית והפחתת כמות הסוכר הנצרכת, היום, נמצאו עדויות ומחקרים המראים שעל חשבון אי צריכת קלוריות מִמַמְתיקים, חלק מהאנשים מפצים את הגוף על ידי צריכה גבוהה יותר של אנרגיה ממקורות מזון אחרים ולכן הם כלל לא מגשימים את יעודם".

מה אומרים המחקרים?

"במחקרים שונים שנעשו בעיקר על בעלי חיים נמצא, שצריכת ממתיקים מלאכותיים הובילה לאי סבילות לגלוקוז ולעמידות לאינסולין, פגיעה באוכלוסיית החיידקים הידידותיים במעיים ומכאן לפגיעה באיזון הגוף ובבריאות, סוגי סרטן שונים, כאבי בטן וראש ועוד"

רוני ולירון מדגישות שקיים רף הבטוח לשימוש עפי ה-FDA, לכל ממתיק וממתיק ובמינונים נמוכים כנראה שלרוב האוכלוסיה הבריאה, לא יהיה נזק ממשי. "עם זאת, אנו נמליץ על הפחתת ממתיקים ככל שניתן! במידה וכן מחליטים לצרוך אותם, נמליץ בבחירת ממתיקים בטוחים יותר ובהקפדה על ההמלצה בטווח הבטוח לשימוש".

רוני ולירון מאתגר ארבעת השבועות

 

אז באילו ממתיקים לבחור לדעתכן?

"הממתיקים הבטוחים לשימוש והמומלצים יותר עפ״י משרד הבריאות (ממשפחת הממתיקים חסרי הערך קלורי) הם הסוכרלוז והסטיביה.
יש לשים לב שממתיקים נמצאים בהרבה מזונות מעובדים בתעשיה ויש להתייחס לצריכתם בכל מוצר ומוצר. בנוסף, לילדים ונשים בהריון צריכת ממתיקים אינה מומלצת מכיוון שרב הנסתר על הגלוי ולא נעשו מספיק מחקרים בנושא".

 

לוטם גפן מגישה – מתכון לממתיק ללא רגשות אשם

"אני מאמינה שכאשר אוכלים תזונה שמקורה הכי קרוב למה שהטבע יצר עבורנו אין סיבה להוסיף, להוריד או לשנות. כשמתחשק לי משהו מתוק אני פשוט אוכלת פרי עסיסי או פרי מיובש טבעי. ממתיקים למיניהם אינם מומלצים לשימוש וכבר הוכיחו שמעלים את הסיכון לחלות בסכרת ואף גורמים להשמנה. ברגע שהמוח מזהה טעם מתוק של ממתיק מעובד הלבלב מתחיל להפריש אינסולין גם אם בסופו של דבר הסוכר לא מגיע לתאים.

מזמינה אתכם להמיר בהדרגה את המזון אותו אתם ממתיקים במזון טבעי ומתוק. את הקינוחים וה'מתוקים' שאני מכינה אני ממתיקה בעזרת ממרח תמרים ביתי פשוט וקל להכנה".

 

הוראות הכנה:

לוטם גפן והתמרים

 

אורית טרגנו, נטורופתית, ממליצה על טיפות סטיביה

"מה עדיף לנשנש – בננה או חטיף אנרגיה? כולנו נמשכים לטעם המתוק. זו עובדה שאפשר או להתכחש לה או לקבל אותה ולהוציא ממנה את המיטב.
יש הבדל משמעותי אם אנחנו בוחרים במתוק טבעי או במתוק תעשייתי. רובנו מפתחים תלות פיזית ורגשית במשהו שאנחנו יודעים שמזיק לנו לגוף – בסוכר הלבן. סוכר עלול לגרום לסוכרת, לליחה מוגברת, לחולשת מערכת החיסון, להפרעות עיכול, למחלות דלקתיות שונות ולמחלת הסרטן.
יש שפע של תחליפים בריאים לסוכר הלבן כך שאם אתם רוצים להיגמל מסוכר באופן הדרגתי ונעים אני ממליצה לאכול פירות, פירות יבשים אורגניים וממתיקים טבעיים שהם יותר בריאים מהסוכר והרבה פחות ממכרים ממנו ורובם באים עם בונוס של ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים".

על איזה ממתיק את ממליצה במיוחד? 

סטיביה – צמח מרפא דרום אמריקני בעל טעם מתוק אך ללא ערך קלורי ואין לו השפעה על רמת הסוכר בדם.

אורית טרגנו

 

לאה רזניק, מחברת "רק לא דיאטה", ממליצה על סטיביה (וגם מפנה לאחת ספיציפית)

"רבות נחקר, נכתב ונאמר אודות הסכנה של הממתיקים המלאכותיים והשפעתם על התפתחות של מחלות קשות. אבל הנושא הקשה והכאוב ביותר הוא השפעתם על חולי סוכרת שרובם צורכים אותם על בסיס יומיומי, ובכך בעצם מחמירים מאוד את מצבם ומגדילים באופן משמעותי את סיכוייהם לפתח את כל סיבוכי המחלה.
מניסיוני הרב בהדרכת חולי סוכרת, למדתי שלשכנע חולי סוכרת להפסיק לצרוך ממתיקים מלאכותיים זה אתגר לא פשוט. אל אתגר זה אני מתייחסת כאל שליחות גדולה ואני עושה מאמצים אדירים כדי לעמוד בו בהצלחה. הכלי העיקרי שעוזר לי להצליח, הוא מידע מדעי מוצק, אמין ומשכנע שאני מעבירה למטופלים. רובם מופתעים מאוד מכך שלא שמעו על כך קודם. כל חולי הסוכרת חייבים להיחשף למידע מציל חיים זה.

הבחירה שלי בתחום הממתיקים היא סטיביה. השוק מוצף בממתיק הסטיביה מחברות שונות. כדי לדעת איזה סטיביה להמליץ למטופלים שלי טעמתי סטיביה של חברות רבות.

לאחרונה יצא לי לטעום את הסטיביה הטעימה ביותר שטעמתי עד היום – זוהי אבקת תמצית אורגנית של חברת Now Foods, BetterStevia אני רוכשת אותה באתר iHerb"

חגית אריאלי שיינפלד, מטפלת באיורוודה, ממליצה על דבש

"כבר שנים שאני לא ממתיקה את התה שלי. גם לא את הקפה. התרגלתי לשתות שתייה חמה ללא ממתיקים, ואין ספק שחסכתי לעצמי ק"ג רבים של סוכר וגם אלפי קלוריות. אבל מפעם לפעם כשאני מבקשת להמתיק קינוח או אפילו להוסיף נגיעות של טעם לסלט אקזוטי, הבחירה שלי תיסוב בד"כ סביב דבש, כל עוד לא חומם בטמפ' מעל 40 מעלות.

הדבש נחשב באיורוודה, לאחד מ"חמשת מזונות הזהב" – מזונות בעלי איכות "סאטווית" . כלומר, מזונות המסייעים בשימור בריאות הגוף, מגבירים כוח, מרץ וחיוניות, יוצרים איזון גופני ומשפרים תפקוד מנטלי ורוחני ועוד. ברפואה ההודית המסורתית נעשה שימוש בדבש בלמעלה מ-634 פורמולות (!).

ע"פ הספרות האיורוודית, ( BHAVAPRAKASA, פרק 6) הדבש נחשב למועיל במגוון רחב של מצבים בריאותיים: מחלות עיניים ושיפור הראייה, מסייע לשבירת מסה קשה (חסימות של ערוצים), מרווה צימאון, מטהר את הגוף מרעלים, שיהוקים, מחלות המלוות בדימום, צרעת ומחלות עור אחרות, תולעים, הקאה, קשיים בנשימה או קוצר נשימה, שיעול, שלשול (בכמות מוגזמת גורם לעצירות), טחורים, איחוי וריפוי פצעים וכיבים, מצית את אש העיכול (אגני), טוב לקול, משפר אינטיליגנציה, אפרודיזיאק (מעורר חשק מיני), מקל על תשישות, השמנה, צימאון, תחושת בערה ועוד.

חגית אריאלי שיינפלד

 

מבחינה תזונתית דבש מכיל מעט נוגדי חמצון, בעיקר קרוטנואידים. הוא נחשב אמנם עתיר קלוריות (320 קלוריות ל 100 גרם) אבל 30 קלוריות לכפית נשמע כמו משהו שניתן לעמוד בו. מאידך, האינדקס הגליקמי שלו נמוך בהשוואה לסוכר לבן.

 

למידע נוסף על יתרונות הדבש, ממליצה לקרוא את ספרו של פרופ' אבשלום מזרחי " מהדבש ועד העוקץ" (הוצאת פוקוס) ולהתרשם משלל יתרונותיו הבריאותיים". הערה: אין לתת דבש לילדים מתחת לגיל 12 חודשים.

 

הדיאטנית מבית חלי ממן ממליצה לגוון

ניאורה מרטה, דיאטנית קלינית ראשית בחברת חלי ממן, קבוצות תמיכה לאורח חיים בריא מציגה את הגישה של חלי ממן לממתיקים מלאכותיים: "אנו מאמינות ומעודדות שמירה על הרגלי אכילה בריאים. הצורך לשלב מזון מתוק הוא צורך טבעי ומאוד נפוץ ואנו רוצות לענות עליו תוך שימוש המנימלי ביותר בממתיקים מלאכותיים.

קיימות אוכלוסיות, כגון חולי סוכרת, ששימוש בממתיק מלאכותי הוא הרע במיעוטו עבורן ועדיף מאשר שימוש בסוכר פשוט או ממתיקים טבעיים כגון דבש או סילאן.

בהחלטה האם להשתמש בממתיקים מלאכותיים צריך להביא בחשבון מי אוכל את המזון או את המשקה הדיאטטי, באיזו כמות הוא אוכל ממנו והאם הוא צובר לאורך היום עוד מזונות או משקאות המכילים אף הם ממתיקים מלאכותיים. אומנם לממתיקים המלאכותיים נערכו מבחני בטיחות שמהם נגזרו המלצות ההגבלה של כל ממתיק אולם יש לזכור שאנו נחשפים לממתיקים מלאכותיים בכל מיני מזונות, גם כאלו שלא חשבנו שיש בהם. למשל חוק הסימון האדום שיזם משרד הבריאות הביא לכך שיצרני מזון הפחיתו סוכר מהמוצר כדי לא לקבל מדבקה אדומה ובמקומו שלבו ממתיק מלאכותי.

ההמלצה העיקרית שלנו היא לגוון בסוג הממתיק המלאכותי שמשתמשים בו. מכיון שלכל ממתיק מלאכותי מבנה כימי אחר והשפעה מטבולית אחרת חשוב לא להיצמד רק לסוג אחד של ממתיק שלאורך השנים עשוי להשפיע על הגוף, כמעין ניהול סיכונים תזונתי וזהו גם כלל הנוגע באופן כללי לתזונה, להקפיד על גיוון המזון".

 

גולדי אלישר ממליצה על סוויטאנגו

גולדי אלישר, הפנים היפות של הסוכרת, המנהלת של קהילת הסוכרת הגדולה בישראל ומומחית בנושא ממליצה: "סוויטאנגו הוא הממתיק האהוב עלי, הוא הכי קרוב בטעמו לטעם הסוכר. אין לו טעם לוואי שזה מאד קריטי בעיני למי שמכין עוגות, אני אוהבת לטחון אותו לאבקה ויוצרת איתו באהבה את המתכונים דלי הפחמימה שלי. השפעתו על רמות הסוכר אצלי היא מינורית"

גולדי אלישר

 

סטיביה חדשה על המדף

טבעיים עם 0 קלוריות – הממתיקים של Tusso: החברה השיקה סדרת ממתיקים שמופקים ממקור טבעי, בלבד ו-0 קלוריות לשקית | הממתיק מגיע בשלושה טעמים- סטיביה, סטיביה במתיקות מעודנת וסטיביה וניל | שקית אחת שווה למתיקות של חצי כפית סוכר. מה שמרגש אותנו – בסדרה גם סטיביה בטעם ווניל שאמורה להפוך את הקפה למפנק במיוחד, ללא תוספת קלוריות.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו