Laisha_Fly
supherb_Fly

החופש לאכול בריא

מאת: לימור עברון גילת, מטפלת משפחתית ומנחת קבוצות הרזיה
זמן קריאה: 4 דקות
החופש הגדול הגיע ופיצות מזדמנות מתחילות להפציע. איך ממזערים את נזקי האכילה הלא בריאה של החופש הגדול? לימור עברון גילת עם רעיונות ומתכונים קלים במיוחד
Laisha_In

עם הנץ חודש יולי, נשמעת אנחת רווחה על חלוף אירועי סוף השנה, של בתי הספר, הגנים והחוגים. אווירת הלחץ מתחלפת בסתלבט פראי שפולש, איך לא, בראש וראשונה לסגנון האכילה הביתי.

פיצות מזדמנות מתחילות להפציע, שתייה מתוקה, בריכות, ים, בילויים שמלווים באוכל שהבריאות והשובע רחוקים מהם מרחק תחילת יולי לראשון בספטמבר.

איך ניתן להכניס מעט סדר בשגרה שכולה בלגן, קימות מאוחרות ושהייה בלתי מוגבלת מול המחשב והטלוויזיה?

ראשית, אני ממליצה לשים את הדברים על השולחן, לעורר שיחה ודיון בנושא. לוח השנה שזז במעט, אינו אומר בהכרח שבורקס הופך למזון לגיטימי.

זה הזמן להזמין את הילדים, אלה שבוגרים דיים, להפשיל שרוולים ולהתחיל לעזור במלאכת האכלת בני הבית. בשלב ראשון, ללמדם כללי זהירות בטיפול בכיריים והשגחה עליהם כאשר הם מכינים לעצמם חביתה או ביצה מקושקשת עד לרכישת המיומנות.

כדאי לדאוג למלאי מזמין של פירות. פרי, מוטב לו שיהיה האפשרות הנישנושית הראשונה. אבטיח, מלון, ענבים, שימו לב:  (ראיתי לאחרונה ריסוס על ענבים בקרבת מקום מגורי בזיכרון יעקב, שומר נפשו יירחק, כאילו התיזו מצינור סילונים של חומר הדברה על הענבים האומללים. לא יודעת מה איתכם, אבל אני מאז – ויתרתי), תפוח אפוי קר עם שני אגוזי ברזיל, יכול להוות ארוחה קלה בלוויית קפה דגנים קר.

ומה עושים בחוץ? זו המשימה הקשה מכל. אני יודעת.הכי קל לקחת כסף ולהסתדר. ובכן, עבודה של 10 דקות תחסוך מאות קלוריות ועשרות שקלים וגם תיתן הרגשה טובה של דאגה לבריאות ולבני הבית.

כריכים, פירות חתוכים, אני לוקחת לפעמים אפילו פסטה קרה, תרמוס מים רותחים כדי לחמם את הפסטה ורוטב בולונז בתרמוס אוכל ששומר על חום. בעודי מוזגת לבני ביתי, שרוטנים מעט, אני (כמיטב במסורת ברומניה) קורנת מנחת על 4X60 ₪ למנה שאני חוסכת בממוצע.

הדבר החשוב ביותר לטעמי, הוא הזזת מרכז הכובד של נושא ה'קוליות'. כשם ש- 40 הוא ה- 30 החדש, (כך אני רוצה לחשוב, אחרת אני בצרות), כך 'לקחת אוכל איתך' הוא ה'קול' החדש על פני 'לקנות בחוץ'. אפשר לשווק את הנושא בצורה אטרקטיבית ועל פי טעם המשפחה, לסמוך יותר על האוכל הביתי וכפי שאמרתי קודם לכן, לחסוך תרתי משמע (ישבן כבד ומינוס בבנק).

אז הנה כמה מתכונים פשוטים שיכולים לתת מענה בלילות (או בימי) הקיץ החמים. ולכם ההורים שמגלגלים עיניים לשמיים (ובצדק), מה, עוד עבודה? לא, כולם צריכים לעזור בזה. זה חלק מהעניין. כך גם בנושא ניקוי הפוגרום שנותר במטבח, לאחר סיום המבצע.

המתכון הראשון הוא של חזה עוף. אני יודעת, יש כאלה שגורסים שבשר אינו בריא. זה שינוי שלא הצלחתי להנחיל, לא למשפחתי וגרוע מזה, לא לעצמי. אל תשכחו, אנחנו מדברים כאן על צמצום נזקים.

חזה עוף אפוי בצ'ילי אדום

המצרכים:

500 גר' חזה עוף שלם
כף מלח
ביצה
כוס פירורי לחם (אני טוחנת, לאחר אפיה איטית וממושכת, קצוות של לחמים שלא נאכלו כגון כוסמין, שיפון ועוד)
2 כפות צ'ילי אדום
כפית דבש או סילאן
כפית שמן שומשום
מעט מלח

אופן ההכנה:

משרים את חזה העוף במים, בתוך קערה עם כף מלח ללילה.
מסננים את חזה העוף מהמים.
מקשקשים יחדיו: ביצה, שמן שומשום, דבש / סילאן וצ'ילי.
טובלים את חזה העוף בביצה המתובלת ואז בפירורי הלחם.
מניחים את החזה המצופה על נייר אפיה בתבנית ואופים למשך כ- 40 דקות או עד שמשחים.

חסכנו: חומרי שימור, נזק מטיגון, קלוריות מטיגון.

צ'יפס אפוי בתנור

אני יודעת שלא אני המצאתי את הצ'יפס האפוי, אבל את השילוב בין אופן החיתוך והאפייה – לא ראיתי באף מקום אחר.

ממליצה שיהיה בכל בית חותכן ירקות ופירות של חברת פרוגרסיב. הוא נקרא חותכן בצל. סלטי ירקות ופירות הופכים להיות משימה נחשקת וקלילה בעזרתו.

תפוחי האדמה נחתכים לקוביות קטנטנות וחמודות להפליא שהופכות קרנצ'יות עם האפייה בתנור.

המצרכים:

4 תפוחי אדמה חתוכים בחותכן הירקות לקוביות קטנטנות
2 כפיות שמן זית
מעט מלח

אופן ההכנה:

פורשים את תפוחי האדמה על נייר אפיה, מערבבים עם השמן ואופים בערך 45 דקות, עד להשחמה, בוזקים מלח לפי הטעם.

חסכנו: אלפי קלוריות של טיגון + הנזק שטמון בו.

חטיפי בריאות מגרעיני שיבולת שועל שלמים

המצרכים:

250 גר' שיבולת שועל שלמה אפויה למשך כשעה, תוך ערבוב.  על מנת להימנע מאפיה בכל פעם בה אני מכינה את החטיפים, אני אופה כמות גדולה ואז שומרת בקופסה אטומה ומשתמשת לפי הצורך.
4 כפות שמן קוקוס (אני משתמשת בזה של ג'מוקה)
4 כפות דבש או סילאן
2 כפות סוכר חום
מעט מלח
מעט קינמון

אופציה: חצי כוס של אגוזים וגרעינים שונים טחונים. אני משלבת: אגוזי מלך, אגוזי ברזיל, קשיו, שקדים, גרעיני דלעת וגרעיני חמנייה. ישנו מיני פודפרוססור של חברת פיילוט בשם פיילוט שף. הוא אמנם נוטה להישבר, אבל כשהוא לא – אין כמוהו. ניתן לטחון את השילוב הנ"ל או על פי הטעם.

אופן ההכנה:

בסיר, שמים את הדבש, שמן הקוקוס, הסוכר והמלח ומביאים לרתיחה. לאחר שכל החומרים מתאחדים, מכבים את האש ומוסיפים את שיבולת השועל והאגוזים הטחונים עד שהם מכוסים ברוטב. לאחר כיבוי האש, ממתינים להתקררות כ – 15 דקות ואז לוקחים חופן לא גדול מהתערובת ומגלגלים לכדורי אנרגיה טעימים ומרוכזים.

חסכנו: חומרי שימור ועודפי סוכר

גלידת בננה

המצרכים:

2 בננות גדולות, חתוכות לחתיכות – קפואות.
אופציה: תאנים טריות קפואות
כף  טחינה / סילאן
שילובי אגוזים לפי הטעם
המתקה, עבור מי שזקוק לה

אופן ההכנה:

מכניסים את כל המרכיבים למעבד מזון, מפעילים ובחצי דקה יש גלידת בננה טעימה וטרייה.

חסכנו: שומן, חומר משמר, עודפי סוכר וצבעי מאכל.

תפוחים אפויים

המצרכים:

2 קילו תפוחי גרני סמיט או דלישס מוזהב שטופים וחרוצים בראשם עם X.
חצי כוס מים
המתקה לפי הטעם והגזרה
מעט מלח
מעט קינמון
2 כפות יין פורט (לא חובה)

אופן ההכנה:

מניחים את תפוחי העץ עם החריץ על הראש בתבנית על נייר אפיה.
שמים במים את ההמתקה, הקינמון, המלח והיין ומערבבים, שופכים על התפוחים ואופים למשך כ- 45 דקות.

חסכנו: את האגוזים המסורתיים שדוחפים לתפוח וממילא מתקלקלים באפיה והופכים ללא מזינים.

צילום: rusvaplauke, cc-by

צילום: rusvaplauke, cc-by

לסיום: רציתי לשבח את הקינוח ששמו: סלט פירות. כן, כן, אותו חבר לא סקסי שליבנו גס בו.

בתור מי שרואה את עצמה כמנסה לשנות אורחות חיים, בקרב משפחתי, משתתפי קבוצות התמיכה שלי וגם בקהילה (בהצלחה מוגבלת לעתים), אני עושה ניסיונות. לאחרונה, בחלק מאירועי סיום השנה המרובים למיניהם, הבאתי סלט פירות ענק שמכיל כמעט עשרה סוגים שונים של פירות, כולל תותי שדה שקטפתי באותו היום בשדות בית חנניה (ברשות כמובן). בעודי קוצצת (ומעט מקללת את מר גורלי), חשבתי בליבי: את חוזרת עם כל הקערה הענקית הזאת מלאה, הביתה.

נחשו מה? בשלוש הזדמנויות שונות – הכל נגמר! אפילו לא הוספתי המתקה. פירות נטו. מדובר על גילאי: 9, 14 ומבוגרים. הכול התחסל! וזה מחזיר אותי להנחת הבסיס שלי: אם נגיש לאנשים מזון איכותי, בריא ולא מתחנף – הוא ייאכל. מאחלת לכולנו קיץ רגוע, בריא, בטוח ונעים.

 

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. אילת

    פיצה מקמח מלא עדיין לא מצאתי בשום מקום – הלוואי אבל פתחו פיצריה חדשה ליד גינת שינקין VENICE בה ניתן למצוא פיצה ללא גבינה צהובה. זהו המקום היחיד לדעתי בתל אביב בו מוכרים פיצה ללא טונות של גבינה מומסת הסותמת לחלוטין את מערכת העיכול ומכבידה עליה. לכו בהמוניכם ובקשו פיצה בלי גבינה אולי הם ירחיבו את מגוון הפיצות ללא הגבינה. בינתיים יש רק עם עגבניה או עגבניה ואנשובי.