Thymoquin_Fly
Nadar_Fly

הדילמה המודרנית: עידן המזון הרע

מאת: דיוויד פראולי מתוך הספר "יוגה ואיורוודה" בהוצאת פוקוס
זמן קריאה: 2 דקות
תזונה נכונה אינה רק שאלה של סוג המזון בלבד אלא גם איכותו. כפי שרבים מאיתנו החלו להבין, ככלל, איכות המזון בתרבותנו נמוכה.
Nadar_IN

אם מזון הוא אל, אז ודאי שהאל שלנו מת, או לפחות הפך סידור עסקי לרווח מקסימאלי! המזון שלנו סובל מייצור המוני, הכנה המונית וצריכה המונית, עם מעט תשומת לב וּודאי שעם מעט אהבה ומודעות. איכות המזון הירודה מתחילה באדמה רעה, דשנים כימיים ושימוש במדבירי חרקים ובמדבירי עשבים, שהשפעותיהם לטווח ארוך אינן ידועות. איכות המזון הירוד מוחמרת על ידי קטיף בטרם עת, הבשלה מלאכותית, הובלה למרחקים וקירור שלעיתים קרובות מסיר כל חיוניות אמיתית אשר איכשהו שרדה בצמח.

בנוסף לאלה עיבוד המזון עלול לכלול הקרנה, הקפאה ושימור עם תוספות וחומרים משמרים מסוגים שונים ומשונים. אם לא די בכך תהליכי הבישול שלנו כוללים תנורי מיקרוגל, בישול-יתר ושימוש מוגזם בשמנים, סוכר, מלח ותבלינים. כתוצאה מכל אלה אנחנו לא כל כך אוכלים את המזון שלנו אלא המזון שלנו אוכל אותנו. המזון מספק לא רק תזונה אלא מצע טוב לגידול רעלים.

ככל שהמצב הזה רע הוא עלול להתדרדר עוד. הנדסה גנטית מוסיפה גנים מבקטריות, מווירוסים ומצמחים ומחיות אחרות לגידולי המזון. אפילו הזרעים שמשתמשים בהם לגדל את הצמחים עוברים עיבוד גנטי. יש גנים של בקטריות, אגוזים ופרחים בפולי סויה. מוסיפים גנים של דגים וחזירים לעגבניות. הסיבה העיקרית לשינויים אלה היא לגרום למזון להיראות יותר טוב, להישמר יותר זמן או להיות חסין בפני מדבירי חרקים ומדבירי עשבים כך שיהיה אפשר להשתמש בחומרים אלה יותר. סיבת השימוש בשיטות אלה אינה להוסיף ערכים תזונתיים למזון.

לא סביר ששינויים גנטיים אלה יוזכרו בתוויות. רוב פולי הסויה כבר עברו הנדסה גנטית – דבר שמקשה על צמחונים, היות שפולי סויה מאוד נפוצים ברוב המוצרים הצמחוניים. מובן ששינויים אלה גורמים למועקה אצל כל מי שמנסה לאכול תזונה יוגית טהורה. היות שלא נוכל להימנע מאכילה, ובנסיעות אנו נאלצים לאכול מחוץ לבית, נוכל רק לקוות לצמצם את כמות המזון הרע שאנחנו צורכים.

דילמת המזון המודרנית מכריחה את כולנו להיות יותר מודעים לתזונה שלנו. עלינו ללמוד לגדל בעצמנו את המזון שלנו, לתמוך במגדלים אורגניים מקומיים ולהיות פעילים פוליטית בעניינים סביבתיים. מזון הוא השורש הקדוש של החיים. אם אנחנו מערערים אותו אנחנו מסכנים את בריאותנו ואת אושרנו. למרבה הצער המאה הבאה תירש לא רק מזון רע אלא גם אוויר ומים רעים. לפחות אפשר להשיג מים טובים בבקבוקים. האוויר והמזון יותר בסכנה. לכן העלאת מודעות למזון וההבחנות במזון הן אספקט חשוב של כל אסטרטגיה אקולוגית להצלת כדור הארץ.

על יוגי אמיתי להתייצב בחזית ההגנה על בעלי חיים ועל כדור הארץ. אם נפעל עכשיו נוכל עדיין לעשות הרבה לשיפור ואף לשנות באופן יסודי את המצבים השליליים האלה. לכדור הארץ עצמו, בדומה לגוף האדם, יש כוחות אדירים של חידוש עצמי, אם נלמד להקל את כוח הריפוי הזה כך שיוכל לפעול בלי הפרעות מצידנו.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו