bari14_Fly
Sunrider_Fly

דבש מאנוקה – מסורת של שנים מגובה במחקר מדעי

דבש מנוקה - כוכב עולה

Nadar_IN

גם מארי באמבי לא האמינה, כמה מהפכני יהיה המסע בן ששת החודשים שעשתה מאנגליה לניו זילנד בשנת 1839, בעודה מפליגה כשבאמתחתה סלים ארוגים שהכילו אוצר של ממש – דבורי דבש מסוג APIS MELLIFERA  –  זן ייחודי של דבורים המשמשות ליצור מסחרי של דבש.

מארי, שהיתה כוורנית באנגליה ואחותו של מיסיונר נוצרי, החליטה לקבוע את המכוורות שלה לאורך החוף המזרחי של האי הצפוני של ניו זילנד, אזור פראי במיוחד, שם פרחו עצי המאנוקה (MANUKA), הידועים בפריחתם הייחודית המתרחשת רק 2-6 שבועות בשנה.

לקח לניו זילנדים למעלה מ 100 שנה להבין איזה אוצר יש להם מתחת לאף, כאשר ד"ר פיטר מולן, אחד מהביוכימאים הידועים בניו זילנד, העניק ב 1981 גושפנקא לתכונות האנטיביוטיות הייחודיות של דבש המאנוקה – יכולתו בין היתר, לסייע בחיסול חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה, כולל במצבים קשים כמו פצעים כרוניים וכיבים בעור. ועשר שנים נוספות עד שזכה להתעניינות בין לאומית, ושמו יצא למרחוק.

אבל צמח המאנוקה  (leptospermum scoparium) לא היה זר לניו זילנדים. השבטים המאורים המסורתיים הכירו ביתרונותיו מקדמת דנא, ונהגו לעשות בצמח שימושים רבים במסגרת הרפואה המאורית המסורתית, והוא שימש עבורם כמעין "בית מרקחת". בקליפתו נהגו להרגיע כוויות ותחושת שריפה בעור ואף להפיק "מי פנים". מהעלים נהגו להכין עירויים ששימשו להפחתת חום וטיפול בבעיות שתן וקיבה. אדים מהעלים שהורתחו שימשו להקלה על צינון. מסטיק שהופק מהעץ שימש כקרם לחות ועוד. מחלקים אחרים של העץ נהגו לבנות בתים, מיטות, משוטים לסירות, כלי נשק וחניתות וכן להשתמש בו להסקה.

שילוב מנצח

השילוב של הדבורים הייחודיות וצמח המאנוקה, הוליד זן ייחודי של דבש, שיש מי שרואה בו אפילו סוג של תוסף תזונה, או לכל הפחות מזון על עתיר שלל יתרונות תזונתיים. למרות שזנים נוספים של הצמח גדלים במקומות נוספים ברחבי העולם,  הם אינם מייצרים את הפרחים הנחוצים לדבורים לשם ייצור הדבש.

חיפוש ברשת, בניסיון לעמוד על סגולותיו, יוליד רשימה לא מבוטלת של השפעות בריאותיות, שמגובות גם במחקרים:

  1. 1. אנטי בקטריאלי – בבדיקות שנערכו בבית הספר למדעים ביולוגיים מולקולריים ומיקרוביאליים באוניברסיטת סידני, נמצא דבש מנוקה כבעל יכולת להרוג מגוון רחב של חיידקים, כולל כאלו שנחשבים כעמידים לאנטיביוטיקה. אוניברסיטת וואיקטו בניו זילנד הקימה אף את היחידה לחקר הדבש כדי לחקור את הרכב הדבש ואת פעילותו המיקרוביאלית.

בין החיידקים המשמעותיים שהדבש נמצא כיעיל בהקשר להתמודדות עמם, ניתן להזכיר את ההליקובקטר פילורי (הגורם לרוב כיבי קיבה) Escherichia coli,   (הגורם השכיח ביותר לפצעים נגועים) ו- Streptococcus pyogenes    הגורם לדלקות וכאבי גרון.

  1. 2. אפקטיבי בטיפול בעור – הדבש מועיל בטיפול בפגעי עור רבים ומגוונים, כגון: פצעים, כוויות, אקזמה ואקנה. זאת הודות לעובדה כי הוא מכיל רמות גבוהות במיוחד של התרכובת האנטי בקטריאלית Methylglyoxal שעשירה בוויטמינים ומינרלים. בנוסף הוא נמצא יעיל בשימוש חבישות דבש בחולים עם פצעים או כיבים כתוצאה מטיפול בהקרנות במסגרת טיפולים לחולי סרטן.

מאז 2004 מורשה שירות הבריאות הלאומי של בריטניה שימוש בתחבושות פצעי דבש מנוקה וקרמים דבש מנוקה ברמה רפואית לטיפול במגוון בעיות עור.

    1. 3. בריאות הפה – ע"פ פרסומים הדבש מסייע לשמירה על בריאות הפה ותורם להפחתת פתוגניים ברובד הפה.

 

  1. 4. מועיל במקרים של צינון – ע"פ פרסומים דבש המאנוקה מסייע בהקלה על כאבי גרון, הגנה מפני הצטננות ואף בהקלה על זיהום בסינוסים כאשר משתמשים בו בשטיפה באף.

בשנת 2018 דבש המאנוקה קודם בדרגה בהיבט ההכרה ביתרונותיו הבריאותיים, כאשר מערכת הבריאות הלאומית באנגליה ( NICE) ומערכת הבריאות הציבורית של אנגליה (PHE)  החליטו כי דבש צריך להיות קו ההגנה הראשון במקרה של שיעול לצורך הפחתת התסמינים.

 

    1. 5. משפר את מצבה של מערכת העיכול – מחקר פורטוגלי מראה, כי הדבש יעיל בריפוי פצעי אולקוס ואפילו מפחית דלקות בקיבה שנגרמות בעקבות החיידק הליקובקטור פילורי.  בנוסף נמצא כי הוא עוזר להקל על הפרעות עיכול קלות, ריפלוקס בקיבה, כיבי קיבה ותסמונת המעי הרגיז . (IBS) ככל הנראה הדבש משלב גם תכונות פרוביוטיות. האוליגוסכרידים אשר מצויים בדבש מיטיבים עם החיידקים הידידותיים השוכנים בגוף האדם, ובכךמסייעים לשפר את המצב במקרים של דלקות במערכת העיכול.
    1. 6. מכיל פי 4 נוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים בהשוואה לדבש רגיל.
  1. 7. עמיד בחום – בעוד שדבש רגיל מאבד מתכונותיו בחום של מעל ל 40 מעלות (ויש הטוענים שהמבנה המולקולרי שלו נפגע כתוצאה מהחימום) , דבש המאנוקה עמיד בחום וניתן לשלב אותו בתה וליהנות מכל היתרונות הבריאותיים שלו, ללא כל חשש. זאת הודות לרכיב בשם UMF – Unique Manuka Factor.

דבש מהטובים ביותר

סוף סוף ניתן לרכוש בארץ דבש מנוקה של חברת PURITI הניו זילנדית. חברת פיוריטי הינה חברה העומדת בסטנדרטיים ובתקנים הגבוהים של ממשלת ניו-זילנד, ה – MPI וכן בתקנים המחמירים של מכון התקנים הישראלי ושל משרד הבריאות.

משמעות הדבר כי כל אצווה נבדקת טרם שהיא יוצאת את שערי המפעל. PURITI  הוא המותג היחיד עם אישורי UMF ו – MGO המוצגים בבירור בכל אריזות מוצרי החברה, המעידים על איכותו הגבוהה והבלתי מתפשרת.

החברה מציעה דבש מנוקה גולמי מונו פלוראל (חד זני), שמיוצר אך ורק מנקטר עץ המאנוקה. הדבש איננו מעובד, טבעי, מקורי ו 100% טהור.

איך לצרוך דבש מנוקה

צרו קשר עם האתר



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו