Nadar_Fly
Nikui_Fly

בישול בריא ללא גלוטן

מאת: חגית אריאלי – שיינפלד, מטפלת באיורוודה
זמן קריאה: 3 דקות
סוכרת, בעיות עיכול, מחלות אוטואימוניות, עייפות כרונית, מחלות עור, בעיות הורמונליות ועוד מגוון רחב של מחלות ותסמינים נקשרו בשנים האחרונות לצריכת גלוטן. כיצד חיים בלעדיו? סדנת בישול ללא גלוטן בהנחיית ענת גרינברג, נטורופטית, רפלקסולוגית והרבליסטית קלינית

צילום: 123RF

himalayaKrem_IN

מרגע שהחלטתי להוציא את הגלוטן מהתפריט שלי, לא העפתי מבט לאחור. הדבר לא קרה ביום אחד, לקח לי כשלוש שנים "להתבשל" עם הרעיון ולקבל החלטה מושכלת. זו לא הייתה גחמה של רגע, לא היסחפות אחרי טרנד, אלא הבנה עמוקה שצריכה של גלוטן לא נכונה עבורי (כמו גם עבור אנשים רבים, ולא בהכרח חולי צליאק). לכן, בכל פעם שיש לי הזדמנות להשתתף בסדנת בישול ללא גלוטן (בד"כ צמחונית/טבעונית) אני מתייצבת בשמחה.

סוכרת, בעיות עיכול (גזים, שילשולים, כאבי בטן, נפיחות, דימומים), מחלות אוטואימוניות, עייפות כרונית, מחלות עור, בעיות הורמונליות  ועוד מגוון רחב של מחלות ותסמינים נקשרו בשנים האחרונות לצריכת גלוטן. לכן אין זה פלא כי הנושא זוכה להתייחסות נרחבת, לא רק בקרב חולי הצליאק, כי אם גם בקרב אנשים המבקשים להיטיב עם בריאותם.

עוגיות ללא גלוטן (צילום: גיל טופז)

עוגיות ללא גלוטן (צילום: גיל טופז)

אם אתם מבקשים לעשות שינוי תזונתי או מישהו מבני משפחתכם סובל מצליאק או אי סבילות לגלוטן –  ענת גרינברג, היא בדיוק האדם שתרצו לפגוש. כבר מהרגע הראשון בו עוברים את מפתן ביתה מרגישים "כמו בבית". ולא רק מהסיבה הפשוטה שהסדנא שבהנחייתה נערכת באווירה ביתית וחמימה, במטבחה הפרטי בהוד השרון, אלא משום שכל אחד ממשתתפי הסדנא נוטל חלק פעיל בהכנת המתכונים, בניצוחה, תוך שהיא מאפשרת לנו להרגיש כאילו היינו בביתנו שלנו.

אל הנטורופתיה הגיעה ענת כחלק מ"קריירה שנייה". למעלה מ-20 שנה עסקה בענף ההייטק ומילאה תפקידים שונים, בכללם תפקידי ניהול בכירים. את האהבה לבישול יצקה מהבית (מטבח טוניסאי עם השפעה צרפתית ואיטלקית). בהמשך, במהלך שליחות של 5 שנים בבלגיה, מטעם חברת אורבוטק, נחשפה לתרבות האירופאית ונשבתה בקסמי אמנות הבישול שלה. לצד זאת חשה צורך לעשות שינויי באורח חייה והחלה לאכול מזון בריא ולעסוק בריצה למרחקים ארוכים. מכאן היה זה אך טבעי שתרצה לשנות את מסלול חייה – ללמוד נטורופתיה, להפוך למטפלת ברפואה משלימה, לערוך סדנאות לבישול ואורח חיים בריא – ולהעניק סל משלים של כלים לכל המבקשים ליהנות מאורח חיים בריא.

 לחם זרעים ללא גלוטן (צילום: גיל טופז)

לחם זרעים ללא גלוטן (צילום: גיל טופז)

השלכות בריאותיות המובילות לשינוי

בפתיחת הסדנא (שנערכת בדר"כ במתכונת אינטימית של עד 10 משתתפים, במשך 3 שעות), סקרה ענת את ההשלכות הבריאותיות הנקשרות לצריכת גלוטן (למתעניינים מומלץ לקרוא את הספרים "רגישות לגלוטן" ו"בטן של חיטה" בהוצאת "פוקוס") וחשפה בפנינו את התחליפים השונים הקיימים כיום בשוק – קמח תמ"י, קמח קונדיטור, קמח אורז, קמח חומוס, קמח שקדים, קמח טפיוקה וכיו"ב – על יתרונותיהן, חסרונותיהם ושימושיהם השונים. כמו גם את קבוצות המזון השונות שחיוני לכלול בתפריט מאוזן, נוסף על ירקות ופירות (קטניות, דגנים, שמנים וכד'), תוך שהיא עונה בחיוך וסבלנות אין קץ על שאלות המשתתפים.

בחלקה השני של הסדנא, קיבל כל משתתף מתכון, אותו היה עליו להכין, ממגוון תבשילים ומאפים כגון : מאפינס בננה שילדים יאהבו לאכול (הילדים שלי נהנו מכל ביס), לחם זרעים נפלא (תתפלאו, אבל אפשרי לאפות לחם טעים ונטול גלוטן), סלט בריאות מאטריות שעועית וירקות (להיט בכל אירוע שתוזמנו אליו), קיש כרשה ומנגולד (שכל טבעוני יאמץ בשמחה), פשטידת קינואה נהדרת, ממרח פסטו ופיצה על בסיס פולנטה – כולם נטולי גלוטן. האפשרות להתנסות בבישול ובאפייה ב"זמן אמת" הפכה את כל סוגיית הבישול ללא גלוטן לחוויה חיובית ולא מאיימת ואת המתכונים מהירי ההכנה, לקלים ליישום וביצוע.

לאחר שהמטבח התמלא בשלל ניחוחות ותבשילים, התיישבנו לארוחת צהרים חגיגית, מעשה ידינו והתענגנו על כל ביס. בסיום הסדנא ציידה אותנו ענת בחוברת מידע ושלל מתכונים צמחונים נטולי גלוטן (כולל בונוס – מתכונים נוספים  שלא התנסינו בהם בסדנא).

מותר לציין כי לענת מגוון של סדנאות ייעודיות לסכרתיים, להורדת לחץ דם, כולסטרול, ניקוי רעלים וכד', לצד סדנאות בישול בריא במגוון סגנונות: אסייאתי, איטלקי, אפייה בריאה ועוד. מומלץ בחום, הנאה מובטחת!

ענת גרינברג (צילום: גיל טופז)

ענת גרינברג (צילום: גיל טופז)

קיש פטריות כרישה ומנגולד טבעוני ללא גלוטן

רכיבים:

לתחתית:
1/2 כוס קמח חומוס
1 כוס קמח אורז
1/2 כוס אגוזי מלך
1/2 כוס מים
1 כף שמן זית
1 כפית אבקת אפייה

למלית:
2 כפות שמן זית
1 בצל קצוץ
3 פטריות ירדן חתוכות לקוביות
1 כרישה (החלק הלבן) שטופה וחתוכה לטבעות דקות
4 עלי מנגולד שטופים
1/2 כפית מלח
פלפל שחור גרוס טרי
1 כף עשבי פרובאנס/טוסקנה

לציפוי:
1 כוס קשיו לא קלוי ומושרה חצי שעה במים רותחים
1 כוס מים
2 שיני שום כתושות
1/2 כפית מלח

אופן ההכנה:

לחמם תנור אפיה לחום של 180 מעלות.

הכנת התחתית
לטחון את כל המצרכים במעבד מזון, לשמן  תבנית לפאי / קיש במעט שמן זית ולשטח על התבנית .

הכנת המילוי
• להפריד את החלק הלבן מהירוק בעלי המנגולד ולחתוך את החלק הירוק לרצועות דקות.
• לחמם את השמן במחבת, להוסיף את הבצל והכרישה ולטגן עד להזהבה.
• להוסיף את הפטריות עלי המנגולד הקצוצים והתבלינים ולהמשיך לטגן עד לריכוך הפטריות כ5-7 דקות.
• להוריד מהאש ולשטח על הבצק שבתבנית.

הכנת הציפוי
• להכניס את כל החומרים לבלנדר ולטחון עד לקבלת מרקם אחיד נוזלי ומעט סמיך
• לשפוך על המלית.

ולסיום
להכניס את התבנית לאפייה בחום של 180 מעלות למשך 20-30 דקות עד שהקרם מלמעלה מתקשה מעט.

פשטידת פראסה (צילום: גיל טופז)

פשטידת פראסה (צילום: גיל טופז)

 

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו