himalayaKrem_Fly
himalayaKrem_Fly

אצות או לא להיות?

מאת: -
ביפן אוכלים אצות ים ומגדלים אותן בים. זו אחת מן הסיבות לכך שתוחלת החיים ביפן היא הגבוהה ביותר בעולם. האם התפריט המקומי שלנו, שנחשב לאחד מהבריאים בעולם, זקוק לתוספת הזו?

צילום: unsplash

Thymoquin_In

ההכרה בחשיבותן הבריאותית של אצות הים הולכת וגוברת בשנים האחרונות. אחת הסיבות העיקריות לכך היא שאצות הים הן המקור היעיל והבטוח יותר ליודן. למעשה הן מכילות גם את כל המינרלים שבים – מינרלים הדרושים לאדם.

בעבר הלא רחוק ניתן היה לאסוף אצות ים בחופי ישראל, אך כיום הים מזוהם ומומלץ לקנות אצות ים בכמוסות או שגודלו בתנאים מתאימים. בחנויות טבע נמכרות אצות ים תחת השם קלפ. כשאתם קונים אצות בכמוסות, וודאו כמה יודן יש בכל כמוסה.

לאצות ים יש תכונות נוגדות חיידקי מחלות ונוגדות חמצון רבות עוצמה והן נמצאות בשימוש אנושי מדורי דורות. בעולם יש אזורים בהם יש כמות מספקת או סבירה של יודן באדמה ובצמחים הגדלים שם ויש אזורים בהם האדמה דלה ביודן. בארץ, כמו גם בארצות המזרח התיכון, אין די יודן באדמות. חוץ מאשר באדמה הכבדה, בשאר אדמות הארץ כמות היודן נמוכה עד אפסית. חשוב לדעת שצמחי היבשה לא זקוקים ליודן כאחד מן המינרלים הדרושים להם. לכן, יבולי צמחי החקלאות הגדלים פה מכילים כמות זעומה של יודן. בבית הספר לרוקחות בירושלים נערכה בדיקה לגבי כמות היודן שיש בתערובת של תרנגולות שכל מרכיביה גודלו באדמות הארץ. כמות היודן בתערובת זו הייתה 10% מן הכמות האופטימאלית. במילים אחרות, מי שניזון ממזון הגדל פה בארץ ולא צורך אצות ים, בהכרח  יסבול ממחסור ביודן. מחסור כזה המתבטא בתת-פעילות של בלוטת התריס, משפיע על כל ההורמונים בגוף. כמו כן חוסר יודן פוגע במנת המשכל של הסובל מכך.

כמה דגים אתם יכולים לאכול?

ביפן אוכלים אצות ים ומגדלים אותן בים. זו כנראה אחת מן הסיבות לכך שתוחלת החיים ביפן היא הגבוהה ביותר בעולם. באצות ים  יש כמות רבה של יודן, אשלגן, מגנזיום, סידן וברזל כמו גם ויטמינים, רכיבים נוגדי חמצון,  פיטונוטריינטים, חומצות אמיניות, שמני אומגה-3 וסיבים. מתוך כך מסתבר שהן מהוות מזון בריאותי שקשה להסתדר ולהיות בריא בלעדיו. כדי לקבל את מנת היודן הדרושה לאדם, עליו לצרוך ביום מספר כמוסות שתספקנה כ- 1000 מק"ג יודן או מעט יותר, או חצי קילוגרם דגים, כולל הראש של הדג ובלוטת התריס שלו, כל יום – מה שיותר קל ומה שיותר זול…

אצות לריפוי

צילום: unsplash

האצות שבים, מאחר ואין להן את המגבלה של כמות החומרים המזינים כפי שיש לצמחי יבשה, מסוגלות לרכז עד 100,000 פעמים יותר יודן ממה שיש במי הים. כיום, יש אוניברסיטאות בארה"ב שבמסעדות שלהן נותנים לסטודנטים אצות ים. חשוב להזכיר פה שביחד עם האצות הכרחי לצרוך סלניום, בכמות של כ- 200 מק"ג ליום, שאם לא כן, ההורמון 4T לא יהפוך בגוף להורמון הפעיל 3T.

איי-קיו, ציפורניים והליקובקטר

צריכת אצות עוזרת לבריאות השיער והציפורניים. יש חשיבות עליונה לכך שלאישה הרה לא יהיה מחסור ביודן – מחסור כזה ילווה את הילוד לכל חייו ויפגע במנת המשכל שלו. יש להזכיר כאן שגם מחסור של אומגה-3 לאישה הרה יפגע בצאצאיה, כולל במנת המשכל שלהם.

אצות ים עוזרות לצמצום הסיכון ללקות בסרטן לסוגיו ומדכאות התרבות של הליקובקטר פילורי בקיבה. חומצה אלגינית הנמצאת באצות מספקת מידה של הגנה כנגד קרינות ועוזרת לסילוק מתכות רעילות מן הגוף. מחקרים שנעשו עם אצת הים קומבו העלו שיש לה יכולות לשמר קרישת דם נכונה, למנוע בעיות בשיניים, לעזור לעיכול, לשמר את בריאות העיניים ולהגן בפני התקפי לב. סודיום אלגינט המצוי באצות מצמצם  בכ- 50% עד 80% קליטה של סטרונציום-90  באזורים בעולם בהם יש את החומר הרדיואקטיבי הזה במזונות שגודלו באדמות שהוא מצוי בהן.

אצות לריפוי

צילום: Pixabay

מלבד המינרלים שבאצות, הן מהוות מקור טוב גם לוויטמינים A, 12B, C ו-E. הברזל שבאצות עוזר לתקינות הדם, מונע אנמיה ועקה חמצונית ועוזר גם לחוזק העצמות והשרירים. באצות יש גם ויטמין C שעוזר לקליטת הברזל שבהן. כאמור, רמה בטוחה של יודן בנטילה של כמוסות היא 1,000 מק"ג ליום.

מסתבר שחוות לגידול אצות בים, כפי שיש ביפן, הן אחת הדרכים לשמירה מפני הצטברות של מזהמים אורגניים בים. לבד מכך, היודן עצמו המצוי באצות מגן עליהן בפני נזקי חשיפה לאור ולרדיקלים חופשיים. היודן הוא נוגד החמצון היחיד בעולם שלא מכיל בהרכבו פחמן.

מקורות

 Organic Facts 2016

 NOAA Oct. 5, 2015  ,  NOAA 2014

 NPR June 5, 2016

 The George Mateljan Foundation June 6-12, 2016

 Live Science Feb. 19, 2006

 Danbolt, 2001:Prog. Neurobiol. 65,1-105

 BMC Complement Altern Med May 28, 2016;16-151

 Mar Drugs Sept. 2013;13(9):5920-5946

 Adv Food Nutr Res. 2011;64:199-212

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו