Nikui_Fly
bari14_Fly

אנטי סוציאלית ואנטי דלקתית

מאת: ד"ר יוסי שבח, נטורופת והרבליסט, מייסד ומנהל המרכז הישראלי לתזונה פונקציונלית ונטורופתיה
זמן קריאה: < 1 דקה
היחס לחילבה תמיד היה אמביוולנטי: היא נוגדת סוכרת, נוגדת כולסטרול ונוגדת חמצון, ומאידך ידועה לשמצה עקב הריח העז המופרש מהגוף. ד"ר יוסי שבח מסביר וגם נותן מתכון
Nikui_IN

ההשפעות הבריאותיות דלעיל מיוחסות לזרעי החילבה ולרכיבים המצויים בהם. הודות לתכונותיה הבריאותיות, מהווה החילבה שחקן חיזוק בתוכנית הבריאות 'דיאטת שעורה'.

החילבה שייכת למשפחת הפרפרניים ושמה המדעי בעברית הוא גרגרנית יוונית. בתרבויות מסורתיות כגון תימן ואתיופיה משמשים זרעי החילבה לתיבול מזונות שונים.

בקרב יוצאי תימן זרעי החילבה משמשים גם כבסיס להכנת מטבל שנקרא חילבה ובאופן מסורתי, נאכל מטבל זה לפחות פעם ביום, לרוב כמטבל / ממרח הנאכל עם לחם או מאפה כלשהו. יש המוסיפים אותו למרק.

בהכנה המסורתית של מטבל החילבה, מוסיפים סחוג חריף המשמש כתבלין.

חילבה נוגדת דלקת

בנוסף למטבל המבוסס על הזרעים, לחילבה שימושים נוספים. בשווקים ניתן להשיג ירק חילבה ולהכין מעליו ומגבעוליו סלט. הסלט יכול להכיל רק את הירק הקצוץ בתיבול שמן זית ולימון או לשמש כרכיב עיקרי לצד ירקות נוספים על פי בחירה אישית.

טעמו של ירק החילבה מריר במקצת והשפעתו האנטי סוציאלית מעודנת.

נוסף לזרעים, גם עלי ירק החילבה טומנים בחובם יתרונות בריאותיים. במחקר בחיות נמצא כי תמצית שמקורה בעלי חילבה, הציגה פעילות נוגדת דלקת.

פעילות נוגדת דלקת משחקת תפקיד חשוב בשמירה על הבריאות. בהרצאה שלי במסגרת סדנת הבישול 'מזונות אנטי דלקתיים', אבדיל בין סוגי דלקות והקשר שלהם לבריאות וחולי, ואסביר על מגוון מזונות נוגדי דלקת שמומלץ לשלב בתפריט כחלק מאורח חיים בריא.

בינתיים, הנה מתכון למטבל חילבה

– השרו במים 2 כפות זרעי חילבה טחונים לאבקה ואחסנו במקרר למשך 8 שעות. חשוב כי כמות המים תהיה פי 4 – 5 מכמות האבקה מאחר והיא סופחת כמות ניכרת של מים

– כעבור 8 שעות, שפכו את הנוזל הנותר והעבירו את עיסת החילבה למעבד מזון

– הוסיפו לחילבה, כוס מים, 2 עגבניות חתוכות לרבעים, 1 – 3 שיני שום, פלפל שחור ומלח לפי הטעם, והקציפו במעבד המזון עד קבלת קציפה אוורירית ובעלת מרקם וצבע אחידים

קיימות גרסאות שונות להכנה ותיבול מטבל החילבה. הגרסה דלעיל פשוטה וקלה להכנה.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. רות ליברמן

    אני מאד אוהבת חילבה.למעשה ינקתי את החילבה משחר ינקותי.הריח הלא נעים נודף בעיקר בזמן זיעה ובמתן שתן כך שיש להדגיש פרט זה אחרת זה מאד ירתיע אפילו לנסות
    וחבל לפספס את היתרונות
    ולהתמקד בריח.אין אצלי שבת בלי חילבה ובבית הורי החילבה כיכבה יום יום. לעיתים אני מנשנשת עם פיתה וחילבה ולימון. יערב וינעם לכם. בתיאבון רות.