PassoverFocus_Fly
supherb_Fly

אימצתם כלב? זה מה שכדאי לתת לו לאכול

מאת: - טיפול הוליסטי המאפשר בריאות ואיזון באופן טבעי עבור בעל החיים
בימי הקורונה משפחות רבות אימצו כלבים. איך לוודא שגם התזונה שלהם טובה ובריאה? ד"ר מיה ברק עושה סדר
supherb_IN

מזל טוב על הרחבת המשפחה!

כל המציל כלב אחד, כאילו הציל עולם ומלואו!

בשבועות האחרונים, בצל  משבר וירוס הקורונה, היינו עדים לגל  נרחב של אימוצים ברחבי הארץ והעולם. בכלביית תנו לחיות לחיות. ללא ספק,  זוהי שמחה גדולה.

תוך הקפדה על הכללים וההנחיות, ליווינו חדורי רגש ותקווה, עשרות כלבים  (וחתולים בודדים בלבד) עוזבים את מתחם בית המחסה ומוכנסים לרכב, אשר יקח אותם אל ביתם החדש.

זהו זמן חדש של למידה והסתגלות הדדיים, עבורכם ועבור הכלב. הימים הראשונים, מרגשים ומבלבלים כאחד,הינם ימים של קסם בעת שנקשר קשר של לב אל (כ)לב. הימים הראשונים הינם מיוחדים ומשמעותיים גם עבור הכלב: הוא עלול להיות מבולבל , לגבי מיקומו ותפקידכם בחייו.

החודשים הראשונים שלאחר האימוץ הינם זמן קריטי לביסוס מערכת יחסים בריאה ומאוזנת עם בן המשפחה הפרוותי החדש .

במידה וזוהי הפעם הראשונה שאתם מגדלים כלב, המלצתי להעזר במאלף/יועץ התנהגותי על מנת להבין טוב יותר תקשורת כלבית ולעזור לכם לבסס קשר בריא ומהנה לשנים ארוכות. הבנת שפת גוף כלבית הינה בסיס ליצירת מערכת היחסים.

בכתבה זו אמליץ לכם כיצד להקל על  האימוץ בכל הנוגע לתחום התזונה והבריאות.

 

היום הראשון:

אימוץ חבר משפחה חדש הינו אירוע מרגש המלווה במעט חששות. הכלב החדש שלכם מרגיש אותו דבר! חשוב לזכור שהמעבר הינו אירוע מלווה סטרס (עקה בעברית) וחשוב לאפשר זמן הסתגלות נאות. עבור הכלב, המעבר מבית המחסה המוכר אל הבית החדש עלול להיות אירוע טראומטי.

אל תאיצו בכלבכם. זהו זמן של למידה הדדית.

צרו עבורו מקום מרבץ רך ומפנק והניחו לו בזמן שהוא מתאקלם לסביבתו החדשה.

מומלץ להעניק לו "זמן איקלום" עם בני המשפחה הגרעינית לפי שתכירו לו את יתר בני המשפחה והחברים – המלצה זו קלה  ליישום בימי הקורונה…

ודאו כי ילדים  אשר באים עמו במגע, מודעים לדרך הנכונה לגשת לכלב. כבדו את המרחב האישי של כלבכם!  בדקו האם הכלב מעוניין במגע וקרבה . לימדו לזהות סימני לחץ וסימני רגיעה שהכלב משדר לכם.  שמירה על רוגע בסביבת החיים תאפשר לכם ולכלב נק' פתיחה בריאה יותר של מערכת היחסים. תהליך האיקלום  הראשוני יכול לקחת כשבועיים , במהלכם הכלב החדש שלכם אולי גם יחווה תאבון מופחת.

אכן, כל ההתחלות קשות!

 

וודאו במעמד האימוץ מה הכלב רגיל לאכול עד כה.

זכור לשאול מה הוא ניזון  וכמה פעמים ביום. במהלך הימים הראשונים מומלץ לא לבצע שינויים רבים בתזונה: אנו לא רוצים לאתגר את מערכת העיכול של הכלב בחומרי גלם חדשים אשר אינם מוכרים למערכת העיכול שלו ועלולים לגרום לעוד גורם סטרס/עקה.

בימים הראשונים הכלב עלול לא לעשות קקי (ולעיתים גם להמנע מפיפי): חיות לא נוטות להטיל צרכים כשהן בלחץ. מערכת העצבים הסימפתטית אשר תפקידה לפעול ולהגן במצב השרדותי , פועלת ומפרישה אדרנלין. בכך היא מתגברת על מערכת העצבים הפראסימפתטית אשר פועל במצבי רוגע ואחראית לספיגה וסילוק רעלים מהגוף.

מאותה סיבה הכלב גם עלול לשלשל ,מונח הנראה "שלשול עקה ”Stress diarrhea".

 

היו סבלניים!  לעולם אל תכעסו על כלבכם ואל תגערו בו על עשיית צרכים בבית.

במידה ומופיע שלשול, נרצה להזין את הכלב במזון קל לעיכול אשר יסייע לכלב "להרגיע" את כאבי הבטן ותחושת חוסר הביטחון: תזונה "נקייה" של מעט אורז מבושל היטב במרקם עיסתי, דלעת מבושלת וחזה הודו  מבושל יכולה לסייע: 50% חזה הודו, 50% אורז ודלעת . תנו לכלב כשלוש ארוחות קטנות ביום.

המלצות אלו נכונות לכלבים בוגרים ובריאים. בכל התלבטות יש לגשת למרפאה וטרינרית.

 

תחילתה של מערכת יחסים ארוכה ובריאה

לאחר התייצבות מערכת העיכול ניתן לבצע שינויים תזונתיים.

"מה להאכיל" הינה קרוב לוודאי השאלה הנפוצה ביותר שהורים טריים שואלים במרפאה הוטרינרית.

טרם בחירת המזון המיטבי עבור החבר החדש שלנו, עלינו ללמוד היטב מהם האפשרויו העומדות לפנינו, והן רבות!

שוק המזון לחיות הינו מגוון ועלול לבלבל: מגוון מותגים וסוגים ודעות בנושא האכלת חיות בית.

כל שינוי תזונה  שנבחר לערוך יעשה בצורה הדרגתית על מנת לאפשר למערכת העיכול הסתגלות .

כל שינוי יתבצע ע"י שינוי 25% מהמזון תוך תשומת לב למצב הכלב ורגישות לשינויים.

ישנן כאמור אפשרויות האכלה רבות, הנה הנפוצות שביניהן:

אוכל יבש: אותן "כופתאות כלבים" אשר נמכרות בשקים. האכלה באוכל יבש הינה נפוצה, קלה ובטוחה לשימוש. אין ספק שזוהי שיטת האכלה הנוחה ביותר אולם לאו בהכרח הבריאה ביותר. ארגוני בריאות רבים מזהירים מפני צריכה מופרזת של מזון מעובד ויש לזכור זאת בעת בחירת התזונה של כלבכם.

בעת בחירת שק המזון כדאי לקרוא את רשימת הרכיבים וללמוד ממנה מורכב המזון. רשימת הרכיבים רשומה ע"פ אחוז תכולה בכפתיות. לכן כדאי לבחור שק מזון אשר מכיל מזון מותאם לכלבים ולא תוצר לוואי של תעשיות המזון כגון קמחים ושאריות בשר ללא זיהוי. כמו כן כדאי לקבל המלצות על המותג ממאכילים נוספים.

אוכל "רטוב": אוכל לח משומר אשר נמכר לרב בקופסאות שימורים או פלסטיק. אוכל רטוב איכותי יכול להוות בסיס או תוספת לתזונה מאוזנת אולם גם כן אנא וודאו מתן תשומת לב לרכיבים. המלצתי לבחור מזון עם מעט רכיבים.

אוכל טבעי מסחרי: תזונה על בסיס בשר טרי מפוסטר וירקות טחונים , לרב עם תוספות שמנים ורכיבים טבעיים נוספים. לרב מזון טבעי נמכר כמנות קפואות מוכנות להגשה לאחר הפשרה. ישנן מס' חברות ועסקים בישראל אשר משווקות מזון זה. זוהי אפשרות טובה וקלה להתחיל לשלב תזונה טבעית לא מעובדת בחיי הכלב או החתול שלכם.

 

חשוב לזכור כי גם לא קיים מתכון אחד מאוזן אשר מתאים ליצור חי למשך כל חייו. גיוון  הינה המפתח לאיזון התזונה.

 

אני לא ממליצה לבצע מעבר מלא לתזונה טבעית ללא הדרכה ולמידת הנושא. תזונה ע"ב אוכל יבש מאוזן עדיפה על תזונה טבעית חסרה!

 

אוכל בהכנה ביתית: ניתן לשלב "אוכל ביתי" בתזונת הכלב שלכם!

התחילו בהדרגה, בכמויות קטנות, רכיב אחד כל כמה ימים, לשלב יחד עם תזונת הכלב, מזון כגון ירקות מבושלים (להמנע מבצל ומשום בכמויות גדולות) , פירות, דגנים מלאים (למשל שיבולת שועל, קינואה) , חלבון מן החי (להמנע מעצמות).  עוד מידע בנושא ניתן לקרוא כאן.

ע"פ האכלה במזון בהכנה ביתית אנחנו יכולים להבטיח רכיבי מזון איכותים. אולם, אין לבצע מעבר מלא למזון בהכנה ביתית ללא הדרכה והעמקה בנושא צרכים תזונתיים! קיים מידע אינסופי על הנושא ברשת , ביחרו בקפידה את מקור המידע בו אתם גולשים.

כדאי להמנע מלתת לכלב אוכל סביב השולחן! כלב אשר מקבל "לעיתים" אוכל מהסועדים , יחכה באופן מתמיד למנה הבאה ועלול להיות מתוסכל כשלא מקבל.

שילוב בין השיטות: דרך נוספת להבטיח איזון וגיוון תזונתי. ניתן לשלב בין האפשרויות הנ"ל! יש לבצע כל שלב בשינוי לאט ולשים לב לשינויים במערכת העיכול של הכלב ובמצב רוחו .

 

אנחנו לא לבד

ע"פ מחקרים, כ-85% מתפקוד מערכת החיסון מקורה במערכת העיכול. יש קשר ישיר בין מצב הבריאות הכללי לאיכות המזון אותו בחרנו לצרוך. מזון טרי, מגוון ובריא מספק לגוף את אבני הבניין ליצירת תאים חדשים בגוף וגם מאפשר לגוף לפלוט רעלים בצורה מיטבית. חלק נכבד ממשימות אלו נעשית ע"י חיידקים ויצורים מיקרוסקופיים נוספים שחיים איתנו יחד. מיקרוביום הינו כלל מערך היצורים האלו.

מגוון עצום של מיקרוביום חי במערכת העיכול של הכלב! היצורים המקרוסקופים אשר גרים במעיים מדברים עם המוח של הכלב דרך עצבים והורמונים. המוח יכול לאותת ולדרוש יותר מזון ולהשפיע על מערכת החיסון.

המיקרוביום של הכלב שלך ממלאת תפקיד מפתח לא רק בתזונה שלו, אלא גם בבריאותו ובאושרו!

בגוף קיימת מערכת תקשורת בין מערכת העיכול למח (Gut-Brain Connection) ומחקרים מצאו קשר בין התנהגות חיות להרכב חיידקי המעיים שלהן.

 

פרה-ביוטיקה: אוכל לחיידקים

המילה פרהביוטיקה אף היא מורכבת משתי מילים: פרה=קדם וביוטיקה=חיים. פרהביוטיקה זה למעשה המזון או המצע המאפשר שגשוג של אוכלוסיית החיידקים בגוף ותומכת בחיידקים החיוניים לבריאות הכלב שלנו. ללא מזונות פרהביוטיים החיידקים לא יוכלו לגדול.

 

מזון פרהביוטי  הינו סיבים תזונתיים מקבוצת הפחמימות, על כן, הוספתם למזון תורמת לשגשוג ולגדילה של החיידקים במעי ועל ידי כך לבריאות מערכת העיכול ולחיזוק ההגנה החיסונית.

מחקר גילה כי אוכלוסיית המיקרוביום של כלבים שאכלו בשר וירקות עשירה יותר מכאלו שאכלו בשר בלבד.

 

דוגמאות למזונות המכילים פרהביוטיקה: 

דגנים מלאים כגון שיבול שועל

פירות: בננה, אגס, מלון, תפוח

ירקות: קישוא, דלעת, בטטה, ברוקולי

 

האפשרויות אכן רבות ואני מאחלת  לכם למידה מהנה של זיהוי המזון המיטבי עבור הכלב האישי שלכם!

בחירת המזון הינה רק רכיב אחד במאמץ להבטיח בריאותו של הכלב!

פעילות גופנית , סביבת חיים נעימה ובטוחה, רגישות לצרכים פיזים ורגשיים וזמן איכות והנאה חשובים לא פחות.

הבסיס לגידול חיות הינה מערכת יחסים אוהבת ומכבדת וזה החשוב ביותר עבור הכלב שלכם!

היו מחויבים לכלב שלכם למשך כל חייו! זה שווה את זה!

יחד עם הכנסת כלב הביתה נפתח עולם חדש ונפלא של חיבור אדם-כלב.

מאחלת לכם שנים רבות של חברות נפלאה ועמוקה.

 

הערה: הכלב במאמר נכתב בלשון זכר אך מתאים גם לכלבות.

צרו קשר עם ד"ר מיה ברק – רפואה וטרינרית משולבת



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו