Sunrider_Fly
Nadar_Fly

איזה פירות טובים לסוכרת

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג, תזונאי ומחבר כתב העת "תזונה פלוס"
זמן קריאה: 2 דקות
הסוכר שלכם גבוה? עדיף שתמעיטו באכילת לחם מאשר באכילת פירות. מחקרי תזונה אחרונים קובעים כי דווקא מי שאוכל כמות גבוהה של פירות נמצא בסיכון נמוך יותר ללקות בסוכרת

צילום: pixabay

Sunrider_Article

הן חולי סוכרת והן אלו המצויים במצב טרום סוכרתי מוטרדים מן השאלה האם אכילת פירות טובה בשבילם או לא, וזאת מאחר ובמרבית הפירות יש כמובן כמות ניכרת של סוכר. השאלה העומדת על הפרק היא האם להתייחס להשפעת הפירות כמו להשפעת פחמימות בכלל. בקבוצת הפחמימות נכללים סוכרים מזוקקים, דגנים, לחמים, מזונות עשויים מקמחים שונים וממתקים למיניהם. ובכן, מסתבר שזו טעות לכלול את הפירות באותה קטגוריה עם שאר המזונות מכילי הפחמימות.

יתרה מכך, נמצא שככל שאוכלים יותר פירות וירקות כך הסיכון ללקות בסוכרת נמוך יותר.

לאחרונה סוכם מחקר שנמשך 20 שנה ונערך על ידי המרכז לבקרת תרופות באטלנטה, ארה"ב. במחקר זה נערך מעקב צמוד אחר הרגלי האכילה של משתתפיו, בני גילאי 25 עד 74 ונמצא כי צריכת ירקות, כמו גם צריכת פירות, מגינה מפני התפתחות סוכרת.


על פי נתוני המחקר, ככל שאנשים צרכו יותר מנות, ומנות גדולות יותר – 5 מנות ויותר של פירות וירקות ביום, כך היה להם פחות סיכון לפתח סוכרת. אצל נשים התוצאות אף היו טובות יותר.

 

אז איזה פירות טובים לחולי סוכרת?


פירות גרגריים
פירות גרגריים למיניהם מהווים מקור רב ערך לויטמינים, נוגדי חמצון וסיבים. הרופא דר' אנדרו וויל מחשיב פירות אלו כבעלי מדד גליקמי נמוך. פירות אלו הם בחירה אופטימלית עבור תפריט לחולי סוכרת. בין פירות אלו נמנים: בלוברי, תות שדה ומיני פטל שונים. הדרך הטובה ביותר היא לאוכלם טריים בעונתם, אך גם פירות מוקפאים טובים. בלבד שאינם מוקפאים עם תמיסת סירופ סוכר.

פירות הדר
הדרים כמו תפוזים, אשכוליות, פומליות ומנדרינות מספקים כמות יפה של ויטמין C, רכיב תזונה הקשור בפעילות המערכת החיסונית. לחולי סוכרת מתאים לאכול פירות אלו בשלמותם ולא כמיץ. אם מיץ – אז רק מהול בכמות רבה של מים נקיים.

תפוחי עץ
תפוחי עץ אף הם ידידותיים לסוכרתיים. הם מספקים כמות נכבדה של ויטמין C וסיבים. כמות הקלוריות שמספק תפוח עץ בינוני היא בין 70 ל- 80. ניתן לאוכלו מגורר בתוספת קינמון. הקינמון עצמו הוא תבלין שמוריד רמת סוכר.

שזיפים ואגסים
אלו הם פירות מזינים ובעלי מדד גליקמי נמוך. מומלץ לאוכלם טריים, לא מיובשים. אגס או 2-3 שזיפים  מהווים מנה מתאימה לחולי סוכרת או טרום סוכרת.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. חנה

    מסתבר שהתגובה למאכלים שונים שונה בין אנשים שונים. לבני יש סכרת והוא גילה שמאכלים שנחשבים שאינם מקפיצים, מקפיצים ולהיפך. מומלץ לציין זאת כאשר מפרסמים מידע שכזה.