supherb_Fly
Thymoquin_Fly

אבטיח במקום עגבניה

מאת: ד"ר יוסי שבח, נטורופת והרבליסט, מייסד ומנהל המרכז הישראלי לתזונה פונקציונלית ונטורופתיה
זמן קריאה: < 1 דקה
לרגל פתיחת הקיץ ועונת האבטיחים ד"ר יוסי שבח מוסיף לנו עוד סיבה טובה לאכול אותם: באבטיח יש גם ליקופן, אותו קרטנואיד מהולל שמצוי גם בעגבניה המושמצת
PassoverFocus_IN

אין כמו אבטיח לאירוח קיצי מושלם. כל עוד הוא "סגור" באריזתו המקורית, הוא עמיד זמן רב מחוץ למקרר ויכול לשמש כעתודת אירוח. ברגע שמגיעים אורחים ניתן "לפתוח" אותו וליהנות מפרי טרי, עסיסי ומרענן.

גם העיתוי של האבטיח מושלם. הוא מפציע בעונה החמה ואכילתו מפצה על אובדן הנוזלים המוגבר בתקופה זו. מתיקותו הרבה מעודדת אכילה מוגברת שלו וכך מאפשרת צריכת נוזלים גבוהה וחיונית.

חשוב לציין כי צריכת פירות, לרבות אבטיח, צריכה להיות מוגבלת בקרב אוכלוסיות מסוימות כגון חולי סוכרת ובעלי רמות גבוהות של טריגליצרידים. גם בקרב האוכלוסייה הבריאה, מומלץ לצרוך פירות בכמות מושכלת ולא מוגזמת.

בן דוד של הדלעת

האבטיח שייך למשפחת הדלועיים אליה משתייכים גם מלון, מלפפון, קישוא, דלעת ועוד.

אבטיח מכיל צבענים מקבוצת הקארוטנואידים וכולל ליקופן (הצבען האחראי לצבעו האדום), בטא קארוטן, בטא קריפטוקסאנתין, לוטאין וזיאקסאנתין. קרוטנואידים אלו פועלים כנוגדי חמצון.

לליקופן המצוי בריכוז גבוה מאוד גם בעגבנייה, מיוחסות השפעות בריאותיות רבות. מחקרים מייחסים לליקופן פוטנציאל מניעת מחלות לב וכלי דם, סרטן ערמונית וסרטן של דרכי העיכול.

גם לרפואה המסורתית יש מה לומר. ברפואה ההודית מייחסים למיץ אבטיח תכונות מקררות ומשתנות.
אז נצלו את העונה החמה והחזיקו דרך קבע אבטיח או שניים לטובת מימוש קולינרי במסגרת משפחתית וחברתית. אכילת אבטיח בחברותא, מרעננת, מרווה ומשחררת.

חיוכי אבטיח עם ליקופן

את האבטיח ניתן לחתוך ולהגיש בצורות שונות. אחת מצורות הגשה החביבות עלי היא פלחי אבטיח בצורת חצי סהר, אותה אני נוהג לכנות 'חיוכי אבטיח' על שום צורתם המזכירה חיוך. בצורת הגשה זו נהנים מכל שכבות האבטיח, החל ב"לב" האבטיח הרך, המתוק והטעים ביותר וכלה בבסיסו הלבן-ירקרק שמרקמו מוצק וגס יותר.

המתיקות, הקרירות והעסיסיות של האבטיח יכולה בנקל להיות תחליף בריא והולם לקרטיב או גלידה.


יוסי שבח הוא מפתח תוכנית הבריאות 'דיאטת שעורה', למניעה וטיפול בסוכרת, יתר שומני דם והסינדרום המטבולי, מייסד ומנהל המרכז הישראלי לתזונה פונקציונלית ונטורופתיה.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו