himalayaKrem_Fly
bari14_Fly

תנו לכלב ברוקולי. מה התזונה הנכונה לכלב?

מאת: - טיפול הוליסטי המאפשר בריאות ואיזון באופן טבעי עבור בעל החיים
איך להבטיח שהכלב או הכלבה שלנו אוכלים את המזון המיטבי עבורם? וטרינרית העוסקת ברפואה טבעית חולקת מידע שימושי לשדרוג התזונה של חברינו הטובים ביותר

צילום: RF123

Nadar_IN

אם הגעתם לקרוא שורות אלו, סביר להניח שאתם מגדלים כלב או כלבה שיקרים ללבכם ואתם רוצים להעניק להם את הטיפול הטוב ביותר כדי שיהיו להם חיים ארוכים ובריאים.

היום יותר מתמיד יש מודעות והכרה בכך שתזונה בריאה, אוויר ומים נקיים, פעילות גופנית ומערכות יחסים אוהבות ומאוזנות הם היסודות לבריאות טובה ואריכות ימים. לעיתים מגדלי כלבים מופתעים לשמוע שעקרונות אלו נכונים לכלבים שלהם בדיוק כפי שהם נכונים לנו, בני האדם.

במאמר זה נדבר על היכולת שלנו לעזור לכלב שאיתנו לשמור על מערכת חיסון חזקה באמצעות חומרי הגלם בהם אנו מזינים אותו.

אין עוררין על כך שלאכילת מזון טרי ומגוון, מלא ולא מעובד יש יתרונות בריאותיים. תזונה המבוססת על מזון טרי מומלצת ע"י רופאים וע"י איגוד הבריאות העולמי למניעת מחלות כרוניות. כמגדלי כלבים עלינו להכליל את בני משפחותינו הפרוותיים בשיקולי בחירת המזון.

 

תזונה טבעית מומלצת כמובן גם לחתולים, כאשר יש לקחת בחשבון שאיזון הרכיבים שונה וישנם דגשים אחרים.

חיי כלב: על האוכל התעשייתי לכלבים

 

יהיו מזונותיך תרופתיך – נכון גם לכלבים

הרמב"ם ידע זאת כבר במאה ה-12 וכיום גם אנו יודעים זאת. הבסיס לחיים טובים קשור בתזונה נכונה. במציאות שפע המזון המעובד בה אנו חיים, אמירות אלו נכונות עוד יותר. תזונה נכונה הינה מקור ישיר לחיים בריאים, שכן המזון נותן לגוף אנרגיה. מזון נכון לגוף נספג בצורה מיטבית ובונה את תאי הגוף והמערכות התפקודיות. ע"פ מחקרים, כ-85% מתפקוד מערכת החיסון מקורה במערכת העיכול. יש קשר ישיר בין מצב הבריאות הכללי לאיכות המזון שנכנס לגופנו וכך גם אצל בעלי החיים שלצידנו.

ההערכה היא כי 50% מכלל הכלבים מעל גיל שנתיים יפתחו סרטן בחייהם. האם ניתן להניח כי לתזונה חלק בממצא זה?

לו היה נאמר לך על ידי רופא המשפחה שעליך לאכול רוב חייך תזונה יבשה ומעובדת אשר מגיעה ארוזה, בעלת חיי מדף ארוכים, שכל דבר אחר מלבד המוצר הארוז בשק עלול להזיק לבריאותך, עד כמה ניתן להניח שזוהי תזונה מאוזנת ומלאה?

ברוכים הבאים לחיי כלב.

טרנד האוכל היבש לכלבים קיים פחות מ-100 שנים ויצר מהפכת נוחות בקרב מגדלי חיות בית. אין צורך להתעסק ולחשוב במה להאכיל, המוצר כבר עוצב, פשוט לשפוך כמות מדודה לקערת האוכל, להגיש ולחשוב שאנו עושים את הטוב ביותר עבור חברינו. הגש ושכח!

האמנם?

לא בהכרח! קיימת אפשרות אחרת: קוראים לזה תזונה טבעית! אתם מוזמנים להמשיך לקרוא ולהבין מה זה אומר.

 

איזה אוכל הכי בריא לכלבים?

תזונה טבעית כוללת אוכל אמיתי: ירקות, פירות, דגנים מלאים, קטניות, בשר, ביצים ועוד

שוק התזונה הטבעית לחיות הבית תופס תאוצה בשנים האחרונות והרשת מלאה במידע עבור אלו המחפשים ליקיריהם על ארבע יותר מאשר מה שיש לשק אוכל יבש להציע. בארצות הברית עלו משנת 2015 מכירות תזונה טבעית לחיות במעל 70%.

העלייה בפופולריות של מזון טרי לחיות בית נובעת מגישה חדשה שתופסת תאוצה בקרב מגדלי חיות שראו שקיים קשר בין מזון מעובד לכלבים לבין רבות מהמחלות שמהן סובלים הכלבים והחתולים של ימינו.

אתם מאמצים לחיק המשפחה גור בריא לחלוטין, עד מהרה אתם שמים לב שהוא מתגרד הרבה, או משלשל כמה פעמים בשבוע, או מקיא ללא כל סיבה נראית לעין. הרצון להיות הורים אחראים לחיה שאתם אוהבים מביא אתכם למרפאה הוטרינרית. הוטרינר מתשאל אודות ההיסטוריה הרפואית, מבצע בדיקה גופניות ובדיקות נוספות. לעיתים אתם נשלחים הביתה עם מזון רפואי המכיל אוכל מעובד.

 

זוכרים את רופא המשפחה שהמליץ לנו מזון יבש? גם כשזה מגיע בעלי החיים שלנו כדאי להפעיל שיקול דעת. יותר ויותר אנשים לא מוכנים לטפל בסימפטום מבלי לחפש את שורש הבעיה. פעמים רבות השורש נעוץ ברכיבי המזון המעובד היומיומי שאנחנו מגישים ליקירי ליבינו הפרוותיים.

הרשת מלאה במידע ואסכולות לגבי מהו המזון הטבעי המיטבי. אנו נבחן כמה אפשרויות לתזונה טבעית:

 

לבשל לכלב שלי?

תזונה מבושלת ביתית

People Food & Pet

כלבים הם אוכלי כל ולאורך שנים רבות אכלו מזון ביתי טרם פיתוח המזון היבש. ע"פ מחקרים, מערכת העיכול של הכלבים עברה שינויים גנטים בדומה לזו של האדם ונמצאו בה אנזימים לפירוק עמילן בדומה לזו של אנשים. בהאכלה טבעית, אנו יודעים בדיוק מה הכלב שלנו מקבל, לעומת קריאת התווית מבלבלת על גבי שק אוכל יבש.

 

מה להוסיף לתפריט

מקור חלבוני

מקור פחממתי

מקור שומני

תבלינים

 

TCVM – Traditional Chinese Veterinary Medicine

בהתאם לעקרונות הרפואה הסינית, באמצעות תחום רפואת מזון ניתן לבנות תפריטים אישיים מותאמים למבנה האישיות של בעל החיים (על סמך תורת חמשת האלמנטים) ובהתאם למצב הרפואי וכך ניתן לדוגמה לאזן בין מצבים של חוסר או מצבי עודף.

 

תזונת המבוססת על בשר נא (בשר שלא בושל)

גישה זו מקורה בהנחת היסוד כי הכלב והחתול שלנו הם טורפים. תומכי שיטת האכלה זו סבורים כי ההרכב הגנטי והפזיולוגי של הכלב הביתי דומה לזה של הזאב הפראי. המבנה האנטומי של חיות הבית שלנו מותאם לאכילת מזון מן החי: מבנה השיניים, תנועת הלסת, אורך מערכת העיכול ועוד.

 

שתי הגישות הנפוצות הן:

80/10/10  Prey Module

תזונה המבוססת על בשר נא ע"פ היחס: 80% בשר, 10% עצם, 10% חלקים פנימיים.

(BARF) Biologically Appropriate Raw Food

תזונה המבוססת על בשר בתוספת מעט ירקות, פירות, שמנים ותוספות מיוחדות.

 

אחרי שהבנו מה מזין ובריא לכלב ובדקנו כמה אופציות בקטגוריה הזאת חשוב לקחת בחשבון ולהיות מודעים לאוכל שעלול להזיק לבריאות הכלב.

 

מאילו מזונות להמנע?

עצמות מבושלות, מוצרי חלב, אוכל מעובד (קמח לבן, סוכר), ענבים וצימוקים, אגוזי מקדמיה, שוקולד, אלכוהול, קסיליטול (ממתיק מלאכותי).

 

שום ובצל מבושלים אינם רעילים במינון נמוך כפי שנהוג לחשוב אך יש להמנע מתבשילים עשירים בהם. כמו כן להמנע מתבשילים בעלי תיבול חזק או חריף.

 

תזונה טבעית צמחית

להלן הסיבות העיקריות לעבור לתזונה צמחית עבור חיות הבית:

 

בריאות

התפתחות החקלאות הביאה לזיהום רב של אספקת המזון שלנו. במחקר נמצאה רמת כימיקלים ומתכות כבדות ברקמות של כלבים וחתולים בכמות גדולה יותר מאשר אצל בני אדם. מקורות המזון המכילים את הכמות הגבוהה ביותר של כימיקלים רעילים הם רקמות מן החי: בשר, ביצים ומוצרי חלב. ארגון ה-FDA האמריקאי הכריז על בשר מעובד כגורם מסרטן.

 

קיימות – Sustainability

הסבר הקיימות גובר על טיעונים אחרים כגון בריאות, מוסר, כלכלה, נוחות וטעם. אנו משתמשים במשאבי כדור הארץ בצורה אשר מרוששת את המערכת האקולוגית. אם נמשיך בצורת חיים זו, נגיע במהרה לנקודה שבה כל הנושאים האחרים הם חסרי משמעות. העת לשינוי היא רגע זה.

במעבר לתזונה צמחית אנו חוסכים מים ודגנים (אשר נצרכים בתעשייה ע"י הפרה), שומרים על יערות הגשם, מצמצמים פליטת 2CO ומזהמים נוספים לסביבה.

 

חמלה

כווטרינרית חובתי לדאוג לכל בעלי החיים. כלב בינוני אוכל כ-8,000 חיות במהלך חייו. ע"י שינוי תזונתי ניתן לחסוך סבל מיותר של בעלי החיים האלו.

 

ד"ר ריצ'ארד פיטקארן, וטרינר הוליסטי ממובילי התחום בארה"ב הקדיש את המהדורה הרביעית של ספרו

Dr.Pitcairn's Complete Guide to Natural Health for Dogs and Cats

לתזונה צמחית לכלבים וחתולים, מתוך הכרה כי עלינו לבצע שינוי דרסטי בצורת החשיבה שלנו. וטרינרים מובילים אחרים מצטרפים אט אט לקריאה לשינוי תזונת חיות הבית.

כלבים יכולים לחיות באריכות ימים ובבריאות כשתזונתם היא מן הצומח. לגבי תזונת חתולים הנושא מעט מורכב יותר וידובר בהזדמנות אחרת.

 

הערה חשובה: אין לבצע מעבר מלא לתזונה צמחית טבעית ללא הדרכה נאותה. יש צורך בהתאמת תפריט מדויק בהתאם לבעל החיים.

 

להאכיל את החיידקים / הכל במקרוביום

מאמר על תזונה טבעית לא יהיה שלם ללא התייחסות למיקרוביום אשר מתואר לעיתים כ"האיבר הנשכח". מיקרוביום הינו שם כללי למערך החיידקים (ומיקרואורגניזמים אחרים) שחיים איתנו יחד בגוף: מערכת אקולוגית שלמה של יצורים מיקרוסקופיים החיים בתוכנו. אוכלוסיה גדולה של החיידקים האלה חיים במערכת העיכול.

אורח החיים המודרני המערבי הכולל בין היתר תזונה לקויה ורמת סטרס גבוהה פוגע בתקינות המיקרוביום.  על ידי שיקום המיקרוביום ניתן לסייע במגוון בעיות בריאותיות . בין הנפוצות: הפרעות המערכת העיכול, אלרגיות, דלקות ואף הפרעות התנהגות!

 

תזונה שתומכת במיקרוביום תקין כוללת מזונות פרוביוטים שהם חיידקים חיים ופרהביוטים שמהווים את האוכל של חיידקים אלו. ניתן למצוא פרהביוטיקה במזונות פחממתיים המכילים סיבים כגון שיבולת שועל, קטניות, פירות וירקות.

 

Microbiome Restorative Therapy

(MBRT)

קיימים טיפולים לשיקום מיקרוביום המתבססים על השתלת צואה: ניתן ללמוד ממחקרים עולמיים כי השתלת צואה מחיה בריאה לחיה חולה עשויה להיות הדרך היעילה ביותר לשיקום בריאותי.

 

איך להתחיל בשינוי תזונתי – צעדים ראשונים לתזונה נכונה לכלבים

אם רק עתה נחשפתם לעולם התזונה הטבעית לכלבים, יכול להיות שכל המידע הזה מבלבל, אבל אפשר לעשות את זה פשוט. להלן הוראות ראשוניות שיסייעו לכם להתחיל לשנות את התזונה לכלב או לכלבה שלכם:

 

צעדים אלו הינם התחלה נבונה לבריאות טובה לכלבים שלכם. בנוסף, כדאי לדעת שכיום קיימות בישראל מספר חברות אשר מכינות מזון טבעי לכלבים המשווק כמוצר קפוא. מזון זה מבוסס על בשר אשר עובר תהליך פיסטור בשילוב עם ירקות .זהו פתרון נח ויעיל לשינוי תזונתי. החברות המומלצות למזון זה הן: מיט, האו ומיאו והנריס.

 

שימו לב! לשינוי תזונתי מלא מומלץ לפנות לוטרינר התומך בגישת התזונה הטבעית.

 

חשוב להדגיש שתזונה לא מאוזנת יכולה להיות מסוכנת. גם אם התזונה בנויה על רכיבים איכותיים וטריים, אין זה אומר שהיא מאוזנת ומלאה!

כמו כן, ההמלצות הנ"ל מיועדות לכלבים בוגרים ובריאים. בכל מצב רפואי שונה יש להתייעץ עם וטרינר אשר תומך בתזונה טבעית לפני ביצוע שינוי תזונתי.

 

הערה אישית ממיה

אין אמת אחת והמלצתי הינה לחקור את הנושא ולגלות מה הכי נכון לכלב או לכלבה שלכם. חשוב לזכור שאין מתכון אחד מושלם ומאוזן והגיוון התזונתי הכרחי!

ברוכים הבאים לעולם חדש של אפשרויות עבור כל בני המשפחה. השינוי כבר פה, כעת ייפתח לפניכם עולם חדש של חווית אכילה טעימה ומזינה יותר

צרו קשר עם ד"ר מיה ברק – רפואה וטרינרית משולבת



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו