himalayaKrem_Fly
Nikui_Fly

העולם על פי האחים גיל

מאת: אמבר רוגע, מנחת סדנאות לתזונה טבעית
זמן קריאה: 3 דקות
האחים גיל כבר אינם חדשים כל כך בשטח, ועדיין ראיתי לנכון לחקור את טיב התופעה. מי הם האחים הללו? מנין הגיחו בסערה וכבשו את שמי היו-טיוב?
himalayaKrem_IN

האחים גיל כבר אינם חדשים כל כך בשטח, ועדיין ראיתי לנכון לחקור את טיב התופעה. מי הם האחים הללו? מנין הגיחו בסערה וכבשו את שמי היו-טיוב? מה הפך אותם לפופולריים בזמן קצר כל כך בקרב שוחרי התזונה הבריאה? ומה המסר שעומד בעצם מאחורי הסרטונים הקלילים שלהם? תשובות בגוף הכתבה.

כדי להכיר את התופעה מקרוב, נכחתי בשבוע שעבר בהרצאתם על תזונה ומשקל. עומר ואביב גיל הם תאומים בני 31, המספרים שהחליטו באופן טבעי להפנות את הלהט והמרץ שלהם לחינוך לתזונה נכונה ומבריאה, ומיד תרגמו את הלהט לאמצעים פרקטיים – סרטונים בכיכובם, הרצאות ותוכניות ליווי. בכלל, פרקטיות היא מילת מפתח בשבילם, כיוון שהם רואים את השליחות שלהם בתרגום ידע לכדי פרקטיקה מעשית.

הם עולים על הבמה נמרצים ומשעשעים, ובעזרת גישתם החביבה והבלתי-אמצעית קונים את הקהל שמילא את המקום. לפתיחה הם מספרים אנקדוטות מבית אמא (שבחוכמתה לא אסרה לשתות קולה מחוץ לבית אך נמנעה מלהפריש דמי כיס לצורך העניין), ומסבירים שהידע שלהם אמנם אינו מגובה ברשימת תארים, אך הוא נובע מעניין אמיתי בחקירת והבנת תחום התזונה על כל הבטיה.

את תפיסתם לגבי תזונה ובריאות הם מציגים שלב אחר שלב, בארגון מופתי. גישתם מושפעת אמנם מתנועת הרואו-פוד, הדוגלת באוכל בלתי-מבושל או מעובד, אך הם מבקשים מאיתנו שלא להיתפס על הגדרת הבריאות דרך שיטת תזונה יחידה כזו או אחרת, מכיוון שאנחנו בני האדם מהווים מכלול רחב של גורמים.

הם אינם מפחדים לשבור מוסכמות ולהציג את פירמידת המזון כפי שהם דוגלים בה: העולם על פי האחים גיל, אם תרצו. בבסיס הפירמידה עומדים העלים הירוקים, אשר להם צפיפות תזונתית גבוהה בזכות הוויטמינים והמיקרו-נוטריאנטים שבהם, הסיבים ונוגדי החמצון. פרקטית הם ממליצים לנו לצרוך חופן גדול של עלים מדי יום ביומו, עדיף במצבם החי, ומזכירים בעניין הירידה במשקל שהעלים גורמים לתחושת שובע לזמן ארוך יותר.

גם פעילות גופנית הכרחית כדי ליצור בריאות מיטבית בקיום שבו אנחנו ממעטים לנוע, וכדי לעזור לגוף להגיע לשריפת רקמת השומן, ולכן הם ממליצים לנו להכניס את התנועה לתוך היומיום בין אם מדובר בטיול עם הכלב או בפעילות קצרה ויעילה המשלבת את כל קבוצות השרירים. (כמי שמצהירים שהם חיים את מה שהם מטיפים לו, לא נותר לאח עומר בשלב זה ברירה אלא להדגים על הבמה שכיבות סמוך-קום צבאיות).

השלב הבא בפירמידה מורכב מפירות וירקות טריים ונבטים בכמויות ללא הגבלה. שוב מרשים לעצמם האחים לסתור מוסכמות וממליצים על צריכת פירות רבים ביום, עד עשרות, ללא פחד מהשמנה או עליית סוכר בדם, ואף מצהירים שדיאטת פירות יכולה לרפא סכרת מכיוון שאינה גורמת ללבלב לעבוד יתר על המידה.

אז נכון, פירות מתוקים מאוד אך יש בהם הרבה סיבים תזונתיים והרבה מים, לפחות 75% ברובם, ולכן הפרוקטוז – הסוכר הפשוט בפירות – נספג בצורה טבעית והדרגתית. על פירות מיובשים, לעומת זאת, הם ממליצים פחות מכיוון שחוסר המים בהם יגרום לרמת הסוכר לעלות מהר, וגם לא על מיץ, שאין בו סיבים שיאטו את הספיגה.

למרות המלצות אלה, הם מודעים לכך שרובנו זקוקים לארוחות חמות ולכן הם ממליצים לאכול מנה מבושלת אחת ביום של תבשיל ירקות, דגנים מונבטים וקטניות מונבטות, אך מזכירים לנו שלעיסה מוקפדת תעזור לנו לפרק טוב יותר כל ירק חי ותמנע כך את הצורך לבשלו ולאבד את ערכיו התזונתיים. לדוגמה, בישול יגרום לליקופן שבעגבניה להיות זמין יותר, אך הויטמינים שבה יאבדו. למעשה, כלל הזהב שלהם לתזונה טבעית הוא שאין לבשל את מה שאי אפשר לאכול חי.

בהמשך הפירמידה, האחים ממליצים לצרוך לא יותר ממנה אחת בינונית ביום של שמנים ושומנים צמחיים, אך לא לוותר בשום אופן על שומנים לגמרי, מכיוון שהם הכרחיים לתפקוד התאים והמוח. במקום להעלות את כמות האומגה 3 בגוף – המלצה רווחת במחוזותינו, כדי לספק לגוף את היחס המתאים בין חומצת האמינו אומגה 3 לאומגה 6 אשר לרובנו יש עודף בה – הם ממליצים להפחית בכמות האומגה 6, על ידי הורדת שמנים מזוקקים כמו קנולה ושמן תירס מהתפריט.

פרקטית, הם מציעים לאכול כל יום חופן קטן של שומן צמחי איכותי כמו קוקוס, אבוקדו ואגוזים, ולהגדיל את הכמות אם עוסקים בפעילות פיזית מאמצת. על טחינה הם אינם ממליצים בחום המצופה מישראלים שורשיים כמוהם, מכיוון שהטחינה הרווחת כאן איננה מונבטת ולא יוצרה בכבישה קרה, ולכן איננה משתייכת לקטגוריית המזונות הטבעיים.

הפירמידה של האחים גיל כוללת גם את מה שחסר לרובנו: ויטמין D, ויטמין B12 ויוד. את שלושתם אפשר לקבל ממזונות מהחי, אך אביב ועומר מעדיפים שנצרוך את אלה כתוספים מאשר שנקבל אותם מהחי לאחר שעברו עיבוד של בישול. את מצב היוד, החסר לרוב האוכלוסייה, אפשר לבדוק בבדיקת דם במדד TSH (לבלוטת התריס). קרבה לגבול התחתון מעידה על חוסר ביוד, אותו אפשר לתקן על ידי הכנסת מלח בתוספת יוד לתפריט.

אביב ועומר הם אנשים פרקטיים, כאמור, ולכן הפירמידה שלהם כוללת בסופה גם מקום קטן לחטאים קטנים: סוכרים, ג'אנק פוד וקמח לבן, כל עוד אלה נאכלים פעם בשבוע או פחות. קפה, קפה ירוק (הלהיט החדש בשמי ההרזיה) וקקאו אינם נכנסים לרשימות המומלצים שלהם מכיוון שאי אפשר לאכול אותם או ליהנות מהם במצבם הטבעי, מה גם שהחומציות האדירה בקפה מאטה את תהליך שריפת השומנים בתהליך ההרזיה.

בתום המלצות נוספות, כמו לא לאכול עד שעתיים לפני השינה ולקנות אך ורק עלים ירוקים אורגניים, הפצירו האחים בקהל לחפש את הדרכים להתמיד בתזונה זו עד שיפור מצב הבריאות: לקרוא ולצבור ידע בנושא, לתכנן ארוחות מראש ולדאוג לסביבה תומכת וליווי אקטיבי. סביבה כזו הם מספקים בתוכנית הליווי שלהם שתיפתח בסוף אפריל למי שרוצה לעבור תהליך מחויב לשינוי תזונתי.

אז מה הסוד של האחים גיל? כנראה השילוב בין רעננות, מרץ ושטיקים בימתיים חינניים, לבין אמונה יוקדת ורצינות לגבי מה שהם עושים. זו היכולת שלהם להעביר לקהל מסרים מורכבים בעטיפה קלילה ומושגים פשוטים. והמסר עובר.

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. מור

    ליפול לכל מיני טריקים של המשווקים עם מוצרים עם כותרות בריאות ותכולה מזעזעת.. יש כאלה בשפע. רק עכשיו פריגת השיקו את סדרת הפרדס שנשמעת שיא הטבעיות והבריאות ובפועל יש בה אולי 15% מיץ טבעי. חייבים להתרגל לקרוא את האותיות הקטנות של הכל!!

  2. האחים גיל

    תודה על כתבה מרשימה 🙂
    תיקון קטן לגבי ערכי היוד במחזור הדם שלנו.
    בבדיקת דם, ערכי TSH גבוהים (ולא נמוכים כפי שרשום בכתבה) יעידו על מיגוון אפשרויות ביניהן גם כמות יוד נמוכה מידי בדם.

    תודה ופורים שמח 🙂

    האחים גיל