PassoverFocus_Fly
PassoverFocus_Fly

שקר הפיצה הגדול

מאת: חגית אריאלי-שיינפלד, איורוודה
זמן קריאה: 3 דקות
תחקיר המזון של ערוץ 2 – "מה באמת יש באוכל שלנו". פרק 3 - "שקר הפיצה" - כמה גבינה באמת יש על הבצק?
supherb_IN

לאחרונה נתבשרנו כי אחת מרשתות הפיצה הגדולות הכניסה לתפריט שלה "פיצה טבעונית", על בסיס גבינת סויה. לטבעונים הייתה שמחה וצהלה, אבל לא רק להם. מתברר כי פיצה, היא אחד מהמוצרים הפופולאריים והאהובים בארץ. בסקר שנערך ב-2003 מטעם רשת "חינוך ישראלי" במטרה לבדוק את העדפותיהם הקולינריות של ילדי הגנים, נמצא כי הפיצה עומדת בראש המאכלים שילדים (וגם לא מעט מתבגרים ומבוגרים…) אוהבים לאכול בחוץ.

פיצה מבצק דק, פיצה מבצק עבה, פיצה מבצק פריך, עם גלוטן, ללא גלוטן, עגולה, מרובעת – תהיה העדפתכם האישית כזו או אחרת, מה שברור הוא ששוק הפיצות בישראל מגלגל מיליונים! ע"פ נתונים שונים, מוערך מחזור המכירות השנתי של ענף הפיצות (כולל קפואות) בכ-570 מיליון ₪ בשנה (נכון לשנת 2011 (תקציב סל התרופות לשם השוואה, עומד על 300 מיליון שקל לשנה…).

סוד קיסמה של הפיצה האולטימטיבית טמון בשלושה מרכיבים: בצק, עגבניות וגבינה. סיור בפיצריות השונות הפזורות ברחבי הארץ (ההערכות מדברות על 700 סניפים! יחשוף בפניכם פיצות בשלל גדלים, טעמים וצורות וגם מחירים – החל מ-14 ₪ למגש פיצה ועד ל-70 ₪ או אף יותר.

ממה נובע הפער העצום במחיר אתם שואלים? בין היתר, מעלות ואיכות חומרי הגלם.מתברר כי המרכיב המשמעותי והיקר ביותר בפיצה הוא הגבינה. מביני עניין בפיצות יקפידו על שימוש בגבינת מוצרלה איכותית, שמקורה בחלב בופאלו (לכן אגב, צבעה של גבינת מוצרלה יהיה בד"כ לבן ולא צהוב כדוגמת הגבינות הקשות מחלב פרה). מוצרלה עשירה בשומן וחלבון (קזאין) וכן בויטמינים ומינרלים שונים כדוגמת סידן, זרחן, אשלגן, אבץ, ויטמין A, מגוון ויטמיני B  ואף מעט חומצות שומן כדוגמת אומגה 3,6 ו-9.

מחירה של גבינה

מחיריה של "גבינה אמיתית" נעים סביב 33 ₪ לקילו. לכן, כדי להוזיל את עלות מרכיב זה, המציא המוח הישראלי גרסת ביניים (תאמינו לי, באיטליה לא שמעו על זה עדיין) – גבינה צמחית/סינטטית, שעלותה נעה סביב 20-25 ₪ לקילו.

מה ההבדל בין גבינה "רגילה" לגבינה "צמחית"? לדברי הדיאטנית הקלינית, דרורית סירקיס גדרון, "גבינה רגילה זו גבינה שהמקור שלה הוא בחלב פרה, כבשים, עזים". תחליפי הגבינה לעומת זאת "מורכבים למעשה מחלבוני חלב ותוספת של שומן צמחי. ברגע שמוסף להן שומן צמחי הן לא יכולות להיחשב כגבינה". מקורו של השומן הצמחי, אגב יהיה על פי רב בשמן קנולה או שמן דקלים, הידוע בהשפעתו ההרסנית על בריאות כלי הדם והלב שלנו או שמנים מוקשים ושומני טראנס אחרים.

כדי "לבלבל את האויב", שרובו לא אנין טעם כנראה… כיוון שמתברר כי כל הספקים הגדולים במשק (כפיר, פיצה מרקט ותנובה) מציעים לפיצריות את הגבינות בהרכבים והשילובים השונים. דהיינו היצרנים והמשווקים השונים של הגבינות נוהגים לערבב את תחליפי הגבינה עם גבינה רגילה, ביחסים שונים: חצי – חצי, 1/3 לעומת 2/3 וכן הלאה, כיד הדמיון הטובה עליהם. ישנם גם בעלי פיצריות שונות המגדילים לעשות ומשתמשים ב 100% גבינה בגרסה הסינטטית בלבד.

אם חשבתם ללכת על האופציה הקפואה, מתברר כי גם שם תישארו כשחצי תאוותכם בידכם – במרבית הפיצות הקפואות אין הרבה גבינה (במקרה "הטוב" – 40% גבינה, היתר יגיע ממים, שמן צמחי, חלבוני חלב ועמילן).

פיצה תוצרת בית

אם חשקה נפשכם בפיצה "תוצרת בית", מומלץ לקרוא היטב את האריזות במקרר באגף מוצרי החלב בסופר. גם שם צפויה לכם הפתעה באגף "פתיתי הגבינה". המגוון עשוי להיות מטעה ומבלבל – פתיתי גבינה על בסיס גבינה אמיתית, לעומת פתיתי גבינה המשולבים עם מים ושמן דקלים!

מסקנה, אם אתם עדיין מפנטזים על פיצה פריכה עם גבינה מבעבעת ואורגנו מעל, עשו זאת בעצמכם!

וכדי לסיים בנימה אופטימית יותר נציין כי ממאכל שרבים מזהים אותו עם קטגוריית ה"ג'אנק פוד" תוכלו להפוך את הפיצה בקלות לאלטרנטיבה בריאה יותר, ולא פחות טעימה ע"י שימוש בקמח מלא (חיטה, כוסמין), עגבניות טריות מרוסקות (שעשירות בליקופן ומעט ויטמין C), שמן זית איכותי, גבינת מוצרלה טובה או תחליף של גבינת סויה, לצד מגש ירקות חתוכים או סלט עשיר.

אגב, עד כמה רחוק אפשר ללכת כדי להפוך את הפיצה ל"מוצר בריאות" אפשר ללמוד מפרופ' מייק לין, מומחה להשמנה מאוניברסיטת גלזגו, שהמציא את הפיצה "היחידה המאוזנת תזונתית" כדבריו, הנמכרת כיום בסקוטלנד בשלושה טעמים נבחרים. מה שהופך את הפיצה "לאוצר תזונתי" הוא ההרכב הייחודי, הכולל 47 חומרים החיוניים לגופנו, ביניהם אצות (!) שנטחנו לתוך הבצק, ומלבד תכולת היוד, הברזל, האבץ וויטמין 12B העניקו גם יתרון נוסף לסעיף הטעם, ואפשרו שימוש מתון יותר במלח. לצד רוטב העגבניות הוסיף הפרופ' גם פלפל אדום, במטרה לספק כמות נאותה של ויטמין C. מנה אחת של פיצה כזו תספק לצד 600 קלוריות גם 13 סוגי ויטמינים, 17 מינרלים, סיבים תזונתיים ועוד.
הגבינה, למי שתהה, נותרה מוצרלה…

פיצה ביתית

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו