SHUM_FLYL

Powered by WP Bannerize

COCO_FLYR

Powered by WP Bannerize

שייקים ירוקים לבריאות

מאת: עדי סוקול-קצירי, מאמנת תזונה ובריאות
ויקטוריה בוטנקו חושפת לנו את סודות הריפוי של ה- Green Smoothies (שייקים ירוקים) ומשתפת אותנו על האופן בו שייקים הירוקים שינו את חיי משפחתה, שנרפאה ממחלות כרוניות והשפיעו לטובה על מאות אלפי אנשים בעולם.
מסחטת מיצים

צילום: Pixabay

שייקים ירוקים לבריאות

השבוע הגיעה לביקור בארץ הכוהנת הגדולה של ה- Green Smoothies (שייקים ירוקים), גב' ויקטוריה בוטנקו. בוטנקו הגיעה ארצה בהזמנת הוצאת פוקוס, שזה לא מכבר הוציאה את המהדורה העברית לספרה פורץ הדרך "ירוק לחיים" הפורש את סיפור חייה ואת התועלות בשתיית שייקים ירוקים. להרצאה שנערכה במכללת רידמן הגיעו מעריצים רבים (וביניהם גם אני) שבאו להאזין לסיפורה המרגש ומלא ההשראה.

חוכמת הצמחים

את הרצאתה פתחה ויקטוריה בתיאור מקיף של הקשר הסימביוטי בין בעלי החיים ובני האדם לבין הצמחים. לשיטתה, הצמחים זקוקים לבעלי החיים כדי שיאכלו את תנובתם מכיוון שפעולה זו מביאה להאצת ההפריה הצמחית ועקב כך להתרבות האוכלוסייה הבוטנית. למעשה, הצמחים "מעוניינים" שמישהו יאכל את פירותיהם (זאת רק כשהם בשלים), מכיוון שמטרתם היחידה היא: המשכיות חייהם. הרצון והיעוד הזה הביא להיווצרותם של פירות צבעוניים, טעימים ומזינים שסגולותיהם מבטיחות שמי שמתנסה באכילתם יתקשה להסתפק בטעימת פרי אחד אלא יחזור וירצה עוד.

ירקות ירוקים הינם היחידים בפלנטה שלנו בעלי היכולת המופלאה להמיר את אור שמש באנרגיה הבאה לידי ביטוי בצורת סוכר. חלק מהסוכר מתרכז בפרי וחלקו מגיע לגזע ולשורשים. השורשים עצמם מתוקים על מנת למשוך את המיקרואורגניזם באדמה, שהופכת אותה לפורייה ועשירה במינרליים המזינים את הצמח למען הזרעים, לטובת הדור הבא. מסיבה זו חשוב שנאכל פירות שמכילים גרעינים, ולא פירות שעברו שינוי גנטי שבמסגרתו הפכו לחסרי גרעינים.

חולי בתזונה המודרנית

משחר ההיסטוריה, נהג האדם לאכול עלים ירוקים מתחילת האביב ועד סוף עונת הסתיו. המהפכה התעשייתית שינתה את התמונה הכוללת. בראש הרשימה ניתן למנות את המצאת הסוכר הלבן, המזוכך (לפני כן האדם אכל רק פירות ודבש) כמשפיעה הקריטית על תזונתנו. הרופאים בראשית העידן המתועש עודדו את צריכת הסוכרים מתוך מחשבה שהסוכר מסייע לפעילות המוח.

מאז, אנחנו לא מאטים וצורכים עוד ועוד סוכרים בדיאטה היומית שלנו. הקמח הלבן, שגם הוא פרי המצאה של העידן המודרני, שימש ראשית להכנת אוכל "הישרדותי" כמו פסטה יבשה שיש לה חיי מדף ארוכים, היא עשירה בקלוריות, אך נעדרת כל ערכים תזונתיים ממשיים.

התזונה המודרנית הפכה להיות מבוססת על מזון מעובד כמו קמח לבן, סוכר וחומרים משמרים שנועדו להאריך את אורך חיי המדף ובשל כך מכילים גם רעלים רבים. התזונה המודרנית שונה בתכלית מהתזונה שנהגנו לאכול משחר ההיסטוריה, בעוד הגנים שלנו לא השתנו והם אינם מותאמים לתזונה המודרנית. מסיבה זו אנשים רבים החלו לחלות במחלות כרוניות כמו סרטן, סוכרת, אוסטופורוזיס ואף לסבול מאלרגיות ואסטמה כתוצאה ממחסור בערכים תזונתיים חיוניים כגון הויטמינים C ,B ו-D.

החוסר בסידן ובערכים תזונתיים חיוניים מובילים לשינו במבנה העצמות שצפיפותן פוחתת, הלסת שלנו נהייתה צרה מכדי להכיל את השיניים שלנו. וככלל הגוף שלנו איבד מיכולת הריפוי העצמי שלו (כמו בדלקת מפרקים למשל).

הסיפור האישי של משפחת בוטנקו

המעבר מהתזונה המסורתית של משפחת בוטנקו, משפחה ממוצא רוסי, לתזונה אמריקאית מודרנית המכילה מזונות מעובדים, הוביל לתוצאות הרסניות לבריאותם. ויקטוריה הוסיפה למשקלה 100 פאונד (!) והחלה לפתח בעיות קצב לב (אוריתמיה). בעלה, איגור, החל לסבול מבעיות בתפקוד בלוטת התריס, בתה חלתה באסטמה ובנה חלה בסוכרת נעורים.

ויקטוריה מספרת בהרצאתה כי פחדה להזריק לבנה אינסולין כמענה לבעיית הסוכרת ולכן הייתה נחושה בדעתה למצוא פתרונות אחרים, מחוץ לרפואה המודרנית, שיובילו לריפוי המחלה. היא קראה בספרות המקצועית שריצה של 6 ק"מ בכל יום מסייעת בהפחתת רמות הסוכר, ולכן פנתה לבנה ואמרה לו שמעתה ועד סוף חייו עליו לרוץ כ- 6 ק"מ ביום. היא קנתה לה ולבנה נעלי ספורט, ולמחרת הם יצאו לריצה יחדיו. בהתחלה הם שרדו מרחק של שני בלוקים בלבד, אבל תוך שלושה וחצי חודשים רצו כבר 10 ק"מ ורמת הסוכר של בנה ירדה מ- 400 ל-200, אבל עדיין הייתה גבוהה מהמותר.

מעבר לתזונה מבוססת מזונות חיים (Raw Food)

בהמשך חיפושיה אחר מקורות תזונה חליפיים, נתקלה ויקטוריה לראשונה בגישת  התזונה המבוססת על מזונות חיים (Raw Food). באותה תקופה היו רק ספרים בודדים שעסקו בנושא אבל ויקטוריה החליטה ללכת עם נטיות ליבה ובעקבות הספרות שדיברה על היתרונות הבריאותיים שבגישה זו. בינואר 1994, משפחתה עברה לדיאטה המבוססת על מזונות חיים בלבד, מה שתרם לירידת ערכי הסוכר של בנה לרמה הנורמאלית.

תזונה חיה הינה תזונה המבוססת על מזונות חיים מן הטבע, לא מחוממים ולא מבושלים (עד טמפרטורה של 48 מעלות) ומבוססת בעיקרה על צריכת פירות, אגוזים וזרעים, ירקות שורש, אבוקדו, שמנים ומעט ירקות עליים.

מה היה חסר בתזונה החיה?

כתוצאה מהמעבר לדיאטת התזונה החיה, מספרת בוטנקו כי חל שיפור ניכר במצבם הבריאותי של כל בני המשפחה. הם חשו מלאי אנרגיה וחיות. עם זאת, היא מעידה שלאחר 7 שנים של 100% תזונה חיה, החלו לשוב סימפטומיים שליליים: הם לקו בתחושת רעב מתמדת, הציפורנים החלו להישבר ושיניהם החלו אט אט לנשור. ויקטוריה הציגה בהרצאה תמונה שלה מאותה התקופה, וקשה להאמין שמדובר באותה אישה. בתמונה רואים אישה צנומה מאוד, חיוורת ועייפה.

ויקטוריה שבה לספרות בחיפושיה אחר השלמת המקורות החסרים בתזונה שלהם, התשובה שלבסוף מצאה הייתה למעשה מונחת כל הזמן לנגד עיניה- ירקות עליים.

כתוצאה מהתבוננות בתזונה של השימפנזים, שיש להם 99.4% אותם הגנים כשל בני האדם, הסיקה בוטנקו שבתזונה של בני משפחתה היו שתי בעיות עיקריות:

1. הם לא אכלו כמעט בכלל ירקות עליים, בעוד שעיקר התזונה של השימפנזים מבוססת על ירקות עליים ופרחים, פירות ומעט גבעולים, זרעים וחרקים.

2. הם נהגו לאכול כמות יתרה של אגוזים ושמנים המכילים אומגה 6 וירקות שורש עתירים בסוכרים, מה שהוביל לעלייה קיצונית במשקל .

המעבר לשייקים ירוקים

המסקנה של ויקטוריה הייתה שיש לשלב יותר עלים ירוקים בתזונה היומיומית שלה. היות שאכילת עלים בצורתם הטבעית גרמה לה לבחילות היא החלה לטחון את העלים בבלנדר. בדומה לשימפנזות שנוהגות לעטוף את הפירות עם עלים ירוקים ולאכול אותם ביחד כמו סנדוויץ. היא התנסתה בהוספת פירות לבלנדר ובכך יצרה למעשה את ה – Green Smoothie הראשון, שמכיל פירות, עלים ירוקים ומים. עבור ויקטוריה הייתה זו "אהבה מלגימה ראשונה" וסיום מוצלח למסע החיפוש אחר המזון שיעזור להתגבר על המחלות שפקדו אותה ואת בני משפחתה במרוצת השנים.

ויקטוריה בוטנקו

ויקטוריה בוטנקו

כוחם המרפא של ה- Green Smoothies

באמצעות שתייה של 1 ליטר ביום של שייק ירוק, על קיבה ריקה בבוקר, משפחתה נרפאה לחלוטין, וויקטוריה החלה בהפצת הבשורה לעולם. במחקרים שערכה בקרב משפחות רבות דווח על תרומה משמעותית של השייקים הירוקים לבריאות, לתחושת האנרגיה והחיוניות, לירידה בהשתוקקות לסוכר, לקפאין ולניקוטין, לריפוי ממחלות כרוניות ועוד.

"האומץ להתבונן משחרר אותנו ממלכודת המבוכה והבלבול. בכל הנוגע לעצמנו אנחנו המומחים הטובים ביותר" (ויקטוריה בוטנקו).

ויקטוריה ממליצה לנו להתנסות בשתייה של ליטר  שייק ירוק, על בטן ריקה, בבוקר (זה הזמן הטוב ביותר לעיכול וספיגה), גם מבלי לשנות דרסטית את הרגלי התזונה שלנו. הצעתה מסקרנת ונוחה לקצב החיים המודרני. לוקח בדיוק שתי דקות להכין שייק ירוק. ויקטוריה מבטיחה לנו שכעבור זמן לא רב נוכל להבחין בתועלות הבריאותיות של שתיית השייק ואף מאמינה שעם הזמן וההתמדה נתחיל להשתוקק לעלים ירוקים ולמזונות מזינים.

פתוחים לנסות? ויקטוריה נותנת לנו מספר דגשים מקדימים:

1. ההמלצה הכי חשובה היא לאכול מגוון רחב של ירקות עליים. זאת כדי לקבל את כל מגוון הערכים התזונתיים החשובים וכך להימנע מאכילה של עלה ירוק מסוים בלבד, הרגל שעשוי לחשוף את גופנו לרעלים הקיימים בהם בכמויות קטנות.

2. לאכול פירות בשלים בלבד. רצוי אורגניים.

3. היחס של השייק הירוק הוא כ- 60% פירות העונה ו- 40% עלים ירוקים ומים (כוס אחת או יותר. תלוי במידת הסמיכות שרוצים). לאחר תקופה אפשר להגדיל את המינון של הירקות בשייק.

4. ההבדל בין שייק ירוק למיץ הינו בכך שאנחנו נהנים גם מהסיבים התזונתיים שבירק שחשובים מאוד לצורך ניקוי מרעלים. כשאנחנו סוחטים למיץ אנחנו מאבדים את אותם סיבים שכל כך חשובים עבורנו ומקבלים רק את הסוכר שבפרי.

שתי הערות של הכותבת:

1. חשוב לשלב בהדרגה את צריכת העלים הירוקים בתזונה היומית שלנו, זאת כדי להרגיל את מערכת העיכול.

2. בואו נקדיש רגע על מנת להיזכר במגוון העלים הירוקים הנמצאים בגינה או אצל הירקן שלנו: עלי מנגולד (עם גבעול לבן ואדום- סלק), תרד, חסה ערבית ומסולסלת, עלי סלרי, פטרוזיליה, נענע, כוסברה, בוק צ'וי, כרוב סיני, עלי קייל, עלי גזר, עשבי בר למאכל, כמו חוביזה (חלמית), עלי חרדל (עם הפרחים), כף האווז, רגילת הגינה ועוד. (כדאי לקרוא במדריך צמחי בר למאכל או ללכת עם מדריך לסיור היכרות ביער)

שייקים ירוקים שינו את חייה של אישה נדירה ואמיצה, שהאמינה  בדרכה והצליחה בזכות תשוקה ונחישות רבה לרפא את משפחתה, ולסייע למשפחות רבות בעולם. כל הנותר לנו לעשות כעת הוא אך ורק להתנסות ולבחון בעצמנו את השינוי. כל מה שאנחנו צריכים זה שני סוגים של פירות העונה, עלים ירוקים ומים.

מתכון ל- Green Smoothie מאת ויקטוריה בוטנקו

מצרכים (כליטר שייק ירוק):

2 תפוחים בשלים (רצוי אורגניים), ללא גרעינים.
2 בננות בשלות
כמה עלי מנגולד
כמה עלים של חסה ערבית
כוס מים

אופן ההכנה:

טוחנים את כל המצרכים בבלנדר בעוצמה חזקה עד לקבלת מרקם אחיד ושותים בהנאה.

 

השאירו תגובה:
  1. עיניים ירוקות

    למה אחוז כזה גבוה של פירות?…

    אני אוהבת מתוק(לצערי)

    אבל אפילו אני,שמתי על שני גבעולי סלרי,אגס אחד,וחצי תפוז סחוט,וחצי לימון סחוט,
    פלוס כמה עלי תרד,ופחות מחצי כוס מים.והיה לי בהחלט טעים!.אני מציעה לנסות כבר מההתחלה,אחוז גבוה יותר של עלים\ירקות.