Thymoquin_Fly
Laisha_Fly

רוצים לשפר את מצב הרוח? פשוט צאו לשמש

מאת: - הוצאת ספרי הבריאות הגדולה בישראל
בחול המועד פסח אמור להיות מזג אוויר נוח לטיולים. נצלו את זה לשיפור מצב הרוח. כולנו זקוקים לזה!

חבקו את השמש

PassoverFocus_IN

קטעים מתוך הספר "חבקו את השמש!" של ד"ר עדיאל תל-אורן, ד"ר מארק סורנסון וד"ר ויליאם גרנט בהוצאת פוקוס:

האפקט המיידי של השמש על מצב הרוח

מעט מאוד דברים משפרים את מצבנו הגופני והנפשי כמו לקום מוקדם בבוקר ולצאת החוצה ליום בהיר ושטוף שמש: מצב הרוח שלנו משתפר, רמות הסרוטונין והאנדורפין שלנו עולות, ואנחנו מקבלים תחושה כמעט מיידית של התעלות.

אנחנו גם נעשים פחות נכונים לעימותים, ונדמה שהשכל שלנו פועל במלוא התנופה.

מאוחר יותר, לקראת צהריים, אם מתמזל מזלנו ויש לנו זמן להשתזף בבטחה (כשאנחנו חושפים חלק גדול מהעור שלנו), אנחנו מייצרים כמויות גדולות של ויטמין D ורמות תחמוצת החנקן שלנו עולות.

זה מעניק לנו תחושה מתוקה של שלווה וירידה כמעט מיידית בלחץ הדם כשדאגות היום מתפוגגות להן.

הבעיה בחיים המודרניים

למרבה הצער, רובנו חיים בחברה שהשמש נשדדה ממנה, ואנחנו מוגבלים לבניינים עם תאורה מלאכותית ולתאים משרדיים קטנים ועלובים – שמשולים לתאי מאסר שלא מאפשרים לאושר שלנו להתבטא באור.

יותר ויותר מדענים מכירים בכך שהאדם המודרני סובל מאור מלאכותי ולא מספק בחייו. המדענים האלה דוגלים בשיבה לאור טבעי.

רובנו עובדים לאור תאורה מלאכותית

רובנו עובדים לאור תאורה מלאכותית

המחקרים מוכיחים: השמש טובה לנו

רוצים עובדים בריאים ושמחים יותר? חשפו אותם לשמש

אחד המחקרים הטובים ביותר בנושא של אור ומצב רוח מדד את ההשפעה של חלונות ואור יום על הבריאות הגופנית, הנפשית וההתנהגותית של אחיות.

המחקר השתמש במדידות ביולוגיות, מיפוי התנהגות וניתוח מידע ארכיוני ביחידה טיפולית עם שתי מחלקות בעלות תנאים דומים – פרט לכך שבאחת המחלקות היו יותר חלונות ויותר תאורה טבעית לעומת השנייה.

במחלקה עם יותר חלונות ותאורה טבעית, לאחיות היה לחץ דם נמוך יותר וחום גוף גבוה יותר, פחות עייפות ומצב רוח טוב יותר. היו גם יותר תקשורת וצחוק. קצב הלב של האחיות היה נמוך יותר עם חשיפה רבה יותר לאור טבעי, וגם צריכת הקפאין פחתה.

בנוסף, הייתה ירידה בשיעור השגיאות של האחיות במתן תרופות, אף על פי שהשינוי הזה לא נחשב לבעל משמעות סטטיסטית.

אנחנו רוצים את הצוות הרפואי רגוע ומחייך

אנחנו רוצים את הצוות הרפואי רגוע ומחייך

ראש החוקרים, רנה זדה, טענה כדלהלן: "המחקר הראה שלשמש יש השפעה על מגוון תוצאות שונות, כולל ויסות המקצב הצירקדי, קיצור זמן האשפוז, הפחתת חישת הכאב של החולים, והפחתת החרדה והעצבנות בחולים מבוגרים שסובלים משיטיון. תוצאות טובות יותר בקרב החולים סייעו גם לצוות לטפל בצורה טובה יותר בחולים".

אפשר רק לדמיין את התועלת שעשויה להתקבל אם יינתן לקרני שמש לחדור בחופשיות לבניין: ייצור ויטמין D יגדל, וסביר להניח שגם החולים וגם האחיות ישפרו את בריאותם.

חשיפה לשמש – טיפול אפקטיבי בדיכאון

מחקר מעניין נוסף תומך בממצאים של מחקר יחידת האחיות שלעיל: באמצעות השוואת שני טיפולים לדיכאון – חשיפה לשמש מול ביקור רופא – הוא מאשש מה שכמעט כל אדם יודע באופן אינסטינקטיבי: שאור השמש משפר את מצב הרוח.

עשרים אנשים בעלי תסמיני דיכאון חולקו לשתי קבוצות. קבוצה אחת התבקשה לבלות יותר זמן בשמש, בעוד הקבוצה השנייה התבקשה לבקר אצל הרופא. הניסוי נמשך שבעה שבועות והראה שאלה שבילו יותר זמן באור השמש הפגינו פחות תסמיני דיכאון לעומת אלה שביקרו אצל הרופא.

מרגישים בדיכאון? צאו לשמש

מרגישים בדיכאון? צאו לשמש

הועלתה הטענה שרמת הוויטמין D גורמת להבדלים בין שתי הקבוצות, אבל כל הראיות שבהן דנו עד כה מעידות שהייתה זו השפעת החשיפה לשמש, שמובילה להגברת הייצור של אנדורפינים, סרוטונין, תחמוצת החנקן, ציטוקינים, דופמין ועוד.

כל אדם שהתגורר באקלים צפוני חווה שיפור מיידי במצב הרוח כשיצא החוצה ליום קר אך שטוף שמש במהלך החורף, לאחר כמה ימים או שבועות של מזג אוויר חורפי מעונן.

ויטמין D לא מיוצר בעור במשך החורף במדינות בקו רוחב גבוה, לכן אור השמש החורפי חייב להיות הגורם שעושה את ההבדל. בנוסף, אנחנו לא יכולים להעלות את רמות ה-25(OH)D במהירות גבוהה דיה ליצירת שינוי כה מיידי במצב הרוח.

לקריאה נוספת על השפעות חיצוניות על מצב הרוח שלנו:

מאכלים משמחים ומאכלים מדכאים

אולי חיידקי המעיים הם הסיבה למצב הרוח שלכם?

כיצד למנוע דיכאון באמצעות תזונה נכונה

האם אור השמש ממכר?

כמה חוקרים הביעו את חששם שמאחר שהשמש מעודדת ייצור אנדורפינים וסרוטונין – שגורמים לאנשים להרגיש שמחים, רגועים וחיוביים – זה עלול להוביל ל"התמכרות לשמש" או התמכרות לשיזוף.

לכן הם משווים שיזוף לשימוש לרעה בסמים.

מחברי הספר "חבקו את השמש!" יוצאים כנגד המוניטין הרע שיצא לשיזוף

מחברי הספר "חבקו את השמש!" יוצאים כנגד המוניטין הרע שיצא לשיזוף

עם זאת, מחקרים עדכניים חולקים על הטענה שהשמש עומדת בקריטריונים לחומר שגורם להתמכרות.

אף על פי כן, דו"ח מ-2015 שפורסם בהרחבה תומך בטענה שאור אולטרה-סגול ממכר.

ובכן, אם הם צודקים, זה דבר טוב. אין ספק שהדו"ח הזה נועד להפנות את דעת הקהל נגד חשיפה לשמש ושיזוף, כמו שניתן לראות במשפט הפתיחה המטעה שלו: "חרף מודעות רחבה לכך שחשיפה ל-UV היא גורם סיכון עיקרי לכל הסוגים הנפוצים של גידולי עור ממאירים, שיעור סרטן העור עולה ללא לאות ב-3% בקירוב מדי שנה".

הקטע "כל הסוגים הנפוצים של גידולי עור ממאירים" שגוי כמובן מיסודו.

הנושא מוסבר באופן שאינו משתמע לשתי פנים בפרק 1 בספר "חבקו את השמש!", שם הראינו שחשיפה קבועה לשמש מגִנה נגד מלנומה.

מחברי הספר מודים ומתוודים: "אנו מכורים לשמש ונחשפים לקרניה באופן קבוע משתי סיבות:

(1) היא גורמת לנו להרגיש טוב ומשפרת במידה מופלאה את מצב הרוח

(2) היא מגִנה עלינו מפני מחלות אין-ספור וחולשת הגוף והמוח.

אם השמש ממכרת ועוזרת לנו למנוע מלנומה, מחלות לב, סרטן, הידלדלות עצם ומחלות גוף ונפש רבות אחרות, הרי שנקבל את האנדורפינים דמויי האופיאטים בברכה ונאמר, "תודה לאל על ההתמכרות!"

האם אתם רוצים להרגיש טוב יותר, לצחוק יותר, לשפר את בריאותכם, להשתחרר מהחדגוניות של החיים ולהיות יותר ערניים ונבונים? השיבו את אור השמש לחייכם!

צרו קשר עם הוצאת פוקוס בע"מ



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
    1. בת שבע כהן

      מסכימה במאה אחוז לנאמר בכתבה. השמש ברכה בכנפיה. הרבה דברים חשובים לגוף נומרים דרך החשיפה לשמש. ויטמין די . חומצה חנקנית NITRIC OXIDE . מלטונין וסרטונין . חשוב לשינה בריאה. לתפקוד טוב של הלב והמערכת החיסונית. וממש לא אחראית למלנומה. רוב גטדולי המלנומה מתגלים דווקה במקומות בגוף שאינם חשופים לשמש.