Nadar_Fly
himalayaKrem_Fly

קנאביס, סוכרת ותזונה

ברחבי העולם ציינו את יום הסוכרת ב-14.11. לרגל היום, החלטנו לבחון את הקשר בין סוכרת לקנאביס
bari14_In

לרגל יום הסוכרת, פנינו לד"ר מיכאל דור, רופא משפחה; לשעבר מנהל רפואי של תחום הקנאביס בהנהלת משרד הבריאות ומרצה בכיר במנהל מערכות בריאות באוניברסיטת אריאל.

 

אז מה הקשר בין קנאביס לסוכרת?

"אנחנו עדיין לא מדברים על עבודות מחקר מסודרות, אלא ניסיון אמפירי מהחיים. מסתבר שיש חולי סוכרת שמקבלים איזון באינסולין או תרופות אחרות וכשנותנים להם קנאביס הם זקוקים לפחות אינסולין.

יש לכך כמה הסברים, אחד מהם הוא שיש להם כאבים וסבל, וכשיש כאבים וסבל, זה מעלה את רמת הסוכר וצריך לתת יותר אינסולין. כשאתה נותן להם קנאביס יש להם פחות כאבים, הם יותר רגועים וזקוקים לפחות אינסולין; עד כדי כך שאנחנו מבקשים מהמדריכים.

 

חשוב לדעת שהתחלת שימוש בקאנביס דורש הדרכה מסודרת של אחות או רופא. אנחנו מבקשים מהם להדגיש שבתחילת טיפול יש לשים לב לרמות הסוכר, כי ייתכן שאם ישתמשו באותן רמות אינסולין ייגרם להם נזק. צריך לשים לב היטב לגבי איזון הסוכרת. תופעה דומה נצפית אצל חולי לחץ דם. כשהם מקבלים טיפול בקנאביס והמתח יורד וכך גם הכאבים, הם זקוקים לפחות תרופות לטיפול ביתר לחץ דם.

 

עובדים על מחקרים שמוכיחים את הטענות הללו. בכל מקרה, אני רואה את הקנאביס לא כתרופה לסוכרת אלא כתוספת לטיפול קיים".

 

איפה תזונה נכנסת לכל העניין?

"כל מי שעוסק בתחום יודע על הערך האדיר שיש לתזונה נכונה אצל חולי סוכרת. הן באיזון, הן בהשפעה על ההשמנה

וכמובן גם הפעילות הגופנית היא חלק מהעניין. האגודה למלחמה בסוכרת עושה עבודה מדהימה בסימון מוצרים ובשנה האחרונה גם משרד הבריאות החל לסמן מוצרים עתירים בסוכר".

 

אתה בעד הסימונים?

"זו מדינה דמוקרטית, אישתי יכולה לקנות לי מוצר עם שני הסימונים האדומים, אבל חשוב שיהיו שם. זה מידע – אי אפשר לומר על מידע אמיתי ומבוסס שהוא טוב או לא. זה מידע, ומי שמשתמש בו, יכול להשתמש בו לטובתו, לכן אני מאמין שזה צריך להיות.

הייתי שותף בעבר לדיונים מאוד מעניינים בנוגע ל'סינטקס' על חטאים – מי שהציע את הנושא אמר שאם נהיה מדינה חכמה לא נסבסד לחם לבן. צריך להטיל על הלחם הלבן מס וכך גם גבינות שמנות – צריך לעודד שימוש בגבינות דלות שומן. גבינה עם 30%-40% – עליהן צריך להטיל מיסים נוספים, כמו סיגריות, שעליהן יש מיסים נוספים. הבעיה היא שזה לא פשוט כי כשמעלים את המיסים יותר מידי, יוצרים מוטיבציה להברחה וזו בעיה מבחינה כלכלית וחברתית.

לסיכום – סימון המוצרים מעשה נכון וצריך להשתמש במידע שהוא מעביר בתבונה".

 

רבים טוענים שקנאביס מעורר תיאבון יתר על המידה

"בתור רופא אני מתייחס להשפעת קנאביס על חולים; בנוגע לשימושים חברתיים – הם מחוץ לתחום שלי. כיום יש 80,000 מטופלים בקנאביס למטרות רפואיות והערכת המשטרה, כפי שהציגו בכנסת, היא שיש יותר ממיליון אנשים שמשתמשים בקנאביס למטרות חברתיות וצריך לזכור את הפרופורציות.

 

למעלה מ-40% מהמטופלים שלנו הם חולים אונקולוגיים; חולים אונקולוגיים שסובלים מכאבים חזקים, מקבלים חומרים אופיאדים כמו מורפיום והנגזרות שלו. יש להם 2-3 תופעות לוואי קשות כמו עצירות, בחילות והקאות. אם אותו חולה אונקולוגי מסכן מסכן מקבל מורפיום והוא לא יכול לאכול וסובל מעצירות הוא אומלל. ואז מפסיקים לתת את האופיאדים, נותנים להם קנאביס והוא מונע את תופעות הלוואי הללו. הוא לא גורם לעצירות ובחילות והוא מאפשר להם לאכול.

 

לא פעם נתקלתי במשפחות של מטופלים שבאו ואמרו – 'תשמע, הקנאביס עשה פלאים לאותו חולה אונקולוגי. הוא אוכל יותר טוב'. האם הוא מפתח תיאבון או מונע תופעות לוואי? קשה להבחין. בכל מקרה יש כמה וכמה מקרים של מטופלים שקיבלו קנאביס וזה החזיר להם את היכולת לאכול"

 

הקנאביס "מפגיעה בפריפריה ועד קצירת איברים, שקשורים לסוכרת – הקנאביס יעיל במניעת כאבים, אך זה רק אחרי שיש נזק וצריך לעשות כל מאמץ שלא להגיע למצב כזה".

 

מה ההמלצה שלך למי שחושש מסוכרת או מתמודד איתה?

"צירוף של כוח רצון עצמי עם הדרכה נכונה של דיאטנית או רופא, פעילות גופנית ובעיקר הימנעות מעישון – שפה הוא יכול לעבוד, יחד עם הסוכר כגורם סיכון קשה ביותר".

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו