Thymoquin_Fly
supherb_Fly

קחו נשימה עמוקה: עצות שימושיות שיעזרו לכם להירגע בתקופה זו 

מאת: שרון קוצר
זמן קריאה: 3 דקות
כבר זמן רב שאנו נתונים בתוך מערבולת מתחים ואי וודאות. איך מתמודדים עם הקושי הנפשי? בעזרת כמה צמחים, תזונה מאוזנת ונשימות עמוקות
Laisha_In

אחת מההשלכות הקשות ביותר של התקופה האחרונה היא הנזק הנפשי. תחת העול של מציאות כלכלית ובריאותית מורכבת, חוסר וודאות והגבלות שמשתנות מיום ליום, רבים  חווים מתח, חרדות ושינויי מצב רוח. החודש גם דווחנו כי בארה"ב חלה עלייה משמעותית בשיעור הסובלים מהחמרה בתסמיני דיכאון, חרדה וסטרס, לעומת המספרים שהיו טרם המגפה, חלקם הגדול חווים תסמיני דיכאון וחרדה בפעם הראשונה בחייהם.

לפי הנתונים שפורסמו בכתב העת הרפואי, JAMA, פי 3 יותר אמריקנים חוו תסמיני דיכאון במהלך מגפת הקורונה.

והנה, כולנו, נקראים שוב להסתגר בביתנו. חווית הסגר, הרחק מהחברים והמשפחה, מהווה פוטנציאל להתגברות תסמיני הדכדוך העונתי שרבים מאיתנו חווים בשל חילופי העונות. הימים מתקצרים, החושך מקדים ומזג אוויר נהיה קריר יותר. שינויים אלה מובילים תהליכים ביוכימיים שונים במוח המתבטאים בדיכאון עונתי או במינוח המקצועיSeasonal  Affective Disorder (SAD). כמו כן, הסגר יכול להעצים את תחושת הבדידות, הגעגוע ואי הוודאות באשר לבאות. בתקופה זו, החוסן הנפשי של כל אחד מאיתנו עלול להיפגע .

 

ועם כל זאת, בסגר זה, אנחנו מנוסים יותר. ברור לנו שזה לא פשוט, אך בהחלט ישנם דברים שנוכל לעשות בכדי לסייע בשיפור הרגשתנו. קחו נשימה עמוקה וקראו את הטיפים שיכניסו שלווה לחייכם בתקופה מתוחה זו:

 

השותפים הטבעיים

הכניסו צמחים לחייכם. ברפואת הצמחים המסורתית ידועים כמה וכמה צמחים אשר ביכולתם לסייע במצבי אי שקט וסטרס ומשתנים כדוגמת אלה שאנו חווים בתקופה זו. הצמחים עשירים ברכיבים חיוניים, ויטמינים, מינרלים וחומצות שומן חיוניות והם בעלי השפעה מטיבה על פעילות מערכת העצבים, תורמים להרפיית שרירי השלד וכן יעילים בסיוע בטיפול במצבי דופק מהיר ובמצבי שינה.

 

אחד מהצמחים שכדאי להכיר הוא שורש הויתניה משכרת. בימים מרובי דאגות ובלילות ללא שינה כדאי שיהיה לכם בהישג יד את הג'ינסנג ההודי, הוא שורש הוויתניה המשכרת. שורש זה הוא צמח שהגיע אלינו מהרפואה ההודית המסורתית. מזה דורות רבים ההודים משתמשים בו כצמח המסייע בהתמודדות במצבים של סטרס ולחצים, כאלה שמדירים שינה מעינינו. כמו כן, נעזרים בשורש גם לצורך השפעה מטיבה על רמות האנרגיה בגוף.

 

שורש נוסף שחשוב להכיר הוא שורש הוולריאן. בוולריאן נהגו להשתמש גם לפני אלפי שנים לטיפול במצבי סטרס, וגם היום הוא מסייע לרבים מסביב לעולם להתמודדות עם מצבים מאיימים ומפחידים, בדיוק  כמו שמטילה עלינו מגפת הקורונה. הוולריאן מסייע בהורדה של רמות הסטרס בגוף, באיזון והשריית שקט פנימי ושלווה על הגוף והנפש.

ספל תה, חליטת תה הודית מרגיעה בסוף היום יכולה להפוך את שנת הלילה שלכם לטובה יותר

תה קמומיל יכול להרגיע; צילום: unsplash

 

במקרה של הקמומיל, מקור השלווה מגיע לא מהשורש אלא מהפרחים, פרחי הקמומיל. הקמומיל מוכר לכל כצמח שמסייע בהשריית תחושת נינוחות על הגוף, וחליטות התה שלו הארומטיות הן מוצר נפוץ בבתים רבים בישראל. גם בתקופת הקורונה כוס תה קמומיל לפני השינה יכולה לסייע לכם לשכוח מצרות היום ולהיכנס למוד של שינת לילה רגועה.

בכדי שתוכלו להפיק את המירב הצמחים ולמקסם את איכויות השלווה שלהם, תוכלו גם לגשת לבית הטבע הקרוב לביתכם ולהצטייד בפורמולה (תוסף) מרגיעה המשלבת את הצמחים. בדקו על האריזה, שהתוסף מורכב מחומר גלם איכותי וכן שהוא מיוצר בטכנולוגיית 'המיצוי השלם', השומרת על רכיבי הצמח באופן טבעי בכדי שתוכלו להנות מתהליך הרגעה מיטבי.

מלבד לאמץ צמחים, יש עוד כמה הרגלים שחשוב מאוד לאמץ דווקא בתקופות של מתח ולחץ.

 

תזונה מרגיעה

דווקא בימי הסגר אנו נוטים לפזז לא מעט סביב המקרר ולחפש לעצמנו אוכל מנחם, ופעמים רבות מדי נמצא את עצמנו מוצאים את התשובה בג'אנק פוד ובדברי מתיקה. אבל כדאי לדעת שדווקא מזון טרי ועשיר ברכיבי תזונה חשובים יכול לסייע לוויסות של הורמון הסטרס. ולכן, דווקא בימי הסגר, חשוב שהתפריט שלכם יכלול פירות, ירקות ודגנים העשירים בחומצות שומן חיוניות כמו אומגה שלוש, בחלבונים, בוויטמינים כמו C וויטמיני B השונים. אם תאכלו בריא יותר ותקפידו לשתות מים לאורך היום תרגישו טוב יותר גם פיזית וגם נפשית.

 

נשימה נכונה

הנשימה משמעותית לבריאותנו (123RF)

 

תרגילי נשימה

דרך נוספת וחשובה להחזיר את תחושת הרוגע לחייכם הוא להקדיש בכל יום כמה דקות לתרגילי נשימה. יש כמה תרגילים שאותם תוכלו למצוא ברשת ובסרטוני יוטיוב, כשהעיקרון החשוב הוא באמת להקדיש לכך את הזמן, לנשום עמוק ולשחרר את הדאגות מהגוף.

והחשוב ביותר הוא לזכור שגם התקופה הזו תעבור וכן שבמאמץ משותף והרבה אורך רוח נצליח להחזיר את חיינו למסלולם, כעת כל שנותר לנו הוא לדאוג שנצא מהמסע הזה מחוזקים יותר ובעיקר ­– רגועים יותר.

התוכן בכתבה זו הוא בעל אופי של סקירה כללית בלבד של גישות נטורופתיות, והמידע בו אינו התוויתי ואינו מהווה המלצה רפואית מוסמכת. נשים בהיריון, מניקות, ילדים ומבוגרים הנוטלים תרופות מרשם – חשוב להיוועץ ברופא לפני השימוש בצמחים ו/או בתוספי תזונה.

 

הכותב הנו הרבליסט קליני ומנהל מחקר ופיתוח ב'ברא צמחים'

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו