ecosupp_FLY

Powered by WP Bannerize

SHABAT_MIG_R

Powered by WP Bannerize

פירות יבשים או פירות מורעלים?

מאת: עינת שגיא, מדריכה לתזונה נבונה
גופרית דו חמצנית, פרפין ומתיל ברומיד הם רק חלק מהרעלים שמכניסים לנו לפירות היבשים. וזה עוד לפני שהזכרנו את כמויות הסוכר הבלתי נתפסות. מדריך קצר לקנייה בטוחה יותר. ט"ו בשבט שמח

ט"ו בשבט, ראש השנה לאילנות, הוא תאריך שבמקורו נועד לסמל עבור החקלאים את תחילתה של שנה חקלאית חדשה. בתאריך זה מופרשות תרומות ומעשר ומכאן המנהג לאכול מפירות הארץ. אלא שלמרבה הצער, הפירות היבשים שמוצעים למכירה, עמוסים בהרבה חומרים שלא הייתם שמחים להכניס לגופכם.

נתחיל עם קצת נתונים על צריכת פירות יבשים (על פי נתוני הלמ"ס לשנת 2008):

הישראלים אוכלים פירות יבשים ואגוזים כל השנה ולא רק בט"ו בשבט. משק בית בישראל מוציא בממוצע 33 ש"ח בחודש על פירות יבשים ואגוזים.

בארץ מגדלים:
16 אלף טון בוטנים בשנה.
22.2 טון תמרים בשנה.
11.8 אלף טון שקדים בשנה.
2.6 אלף טון אגוזי פקאן בשנה.

בשנים האחרונות גדל יבוא של פירות יבשים ואגוזים מטורקיה וארצות אחרות. עיקר היבוא של אגוזים מגיע מוייטנאם והוא כולל אגוזים, שקדים וקשיו. בפירות היבשים עיקר הייבוא הוא של צימוקים ושזיפים, שמיובאים בעיקר מארצות הברית, ופיסטוק, משמש ותאנים, שמגיעים מטורקיה.

אורגני או לא אורגני?

פירות יבשים אורגניים מגודלים ללא דישון וריסוס והם מיובשים בשמש באופן טבעי או בעזרת אוויר חם. לעומתם, פירות יבשים לא אורגניים הם מרוססים ובנוסף לריסוס הם מיובשים בעזרת צריבה בגופרית או באמצעות כימיקלים.

בחלק מגידולי האגוזים והשקדים לא מסתפקים בריסוס חיצוני,  אלא גם מזריקים רעל לתוך העץ, או ממיסים אותו במי ההשקיה, וכך הוא מגיע אל הפרי מבפנים.

איזה חומרי שימור תמצאו בפירות יבשים לא אורגניים?

E220  – גופרית דו חמצנית: לתיקון צבע הפרי – משמשת בתעשיית המזון להארכת חיי מדף, שימור, הלבנה וחיטוי של מזון. עלולה לגרום לאסטמה וקשיי נשימה ותופעות אלרגיות.

E905 : חומר זיגוג. שם נרדף: פרפין. פרפין הוא חומר משלשל המדכא ספיגת שומנים וכתוצאה מכך גם ספיגת ויטמינים מסיסים בשומן (A,D,E,K). יש חשד שקיים קשר בין פרפין לבין סרטן במערכת העיכול.

מתיל ברומיד: משמש לחיטוי תמרים, עם הגעתם מהמטע ולפני כניסתם לאחסון. על כל מכולה שנפחה 6 וחצי ליטר משתמשים ב-2 ק"ג מתיל ברומיד. המתיל ברומיד פועל על בני אדם כסם הזיה בריכוז נמוך. מכיוון שהוא פוגע בשכבת האוזון הוא נאסר לשימוש ב-183 מדינות.

החדשות הטובות הן, שהחל מגדיד 2011 נאסר השימוש במתיל ברומיד והחלופות שנמצאו הן חיטוי בחום (כנעשה בגידול האורגני) וחיטוי על ידי חומר הנקרא ואפורמייט, שהוא ידידותי לסביבה ומתפרק מיידית ואינו מותיר שאריות בתמרים. חבל שלא חשבו על זה קודם.

וכמובן סוכר, שאותו מוסיפים לפירות יבשים כמו אננס, בננה, קיווי חמוציות ועוד.

ההמלצה שלי: העדיפו אורגני. חשוב לדעת שפירות יבשים בתפזורת שנמכרים בחנויות טבע הם לא בהכרח אורגניים. אם לא רשום שהם אורגניים, הם כנראה לא!

מצד שני, היתרון בקנייה מתפזורת הוא שאפשר לטעום ולעמוד על טיב הפרי, מה שלא ניתן לעשות כשקונים אריזה סגורה.

על מה כדאי להקפיד כשקונים פירות יבשים ואגוזים?

* העדיפו לקנות אגוזים ושקדים עם הקליפה, מכיוון שהיא שומרת על איכות הפרי זמן ארוך יותר. רצוי, כמובן, לאכול אותם טבעיים ולא קלויים, מכיוון שבתהליך הקלייה חומצות השומן הבריאות שהם מכילים מתחמצנות והופכות למזיקות. בנוסף, הקלויים בדרך כלל מומלחים ומכילים הרבה נתרן. לפעמים גם מוסיפים קמח למלח על מנת שהמלח ידבק טוב יותר לקליפה. אם בכל זאת אתם רוצים לאכול אותם קלויים, עדיף לקלות בבית.

* חשוב להקפיד לקנות בחנויות מתמחות, שם התחלופה היא גבוהה יותר ולכן המוצרים טריים יותר.

* רצוי לקנות תוצרת הארץ, עד כמה שניתן, ולא פירות ושקדים מיובאים, שכן הזמן שעובר מהעץ לצלחת ארוך יותר.

* השתדלו לקנות פירות יפים וחלקים, ללא חריצים וחורים – אלה עלולים להיווצר על ידי חרקים.

אז מה היה לנו שם?

אגוזים ושקדים מכילים חומצות שומן בלתי רוויות, אשר מסייעות בהורדת כולסטרול ובהגנה מפני מחלות לב וכלי דם. כל האגוזים והשקדים מכילים כמויות יפות של ויטמינים ומינרלים וכמות מכובדת של חלבון איכותי.

אגוזי מלך מכילים כמות גבוהה של אומגה 3 – חומצת שומן חיונית מאוד לתפקוד המוח והגנה על בריאות הלב.

השקדים עשירים בסידן. אגוזי ברזיל עשירים מאוד בסלניום, שהוא נוגד חמצון חזק מאוד. פיסטוקים עשירים באשלגן ומסייעים לאזן חומציות בגוף.

הפירות היבשים מכילים כמות גבוהה יחסית של סוכר, מכיוון שתכולת המים בהם מצטמצמת בתהליך הייבוש, ולכן רצוי לצרוך אותם במתינות. הם עשירים בוויטמינים ומינרלים למרות שחלקם הולכים לאיבוד בתהליך הייבוש.

הפירות היבשים מכילים כמות גבוהה של סיבים תזונתיים המשפרים את תהליך העיכול ומסייעים לגוף להיפטר מפסולת (וכתוצאה מכך מסייעים בהקלה על עצירות) ומאזנים רמות כולסטרול וסוכר בדם.

התמרים מכילים כמות גבוהה של מגנזיום ואשלגן. הצימוקים (וגם ענבים) מכילים חומרים המקלים על כאב. המישמשים עשירים בנוגדי חמצון והתאנים עשירות בסידן.

זיכרו, גם אגוזים וגם פירות יבשים מכילים המון קלוריות ולכן רצוי לצרוך אותם במתינות.

 

לאתר של עינת שגיא

 

 

השאירו תגובה: