supherb_Fly
Laisha_Fly

פחות זה יותר? על אוכל נטול גלוטן או חופשי מסוכר

מאת: דניאל זליגדון, דיאטנית
זמן קריאה: 5 דקות
דיאטנית שופכת אור על המוצרים "נטולי הגלוטן"\"חופשיים מסוכר" ומסבירה מה כדאי לבחור כשאנחנו נתקלים במוצרים חדשים + מוצרים חדשים על המדף בקטגוריית ה"נטולים"

צילום: RF123

PassoverFocus_IN

כצרכנים אנו אוהבים לקנות מוצרים עליהם רשומה המילה "ללא" בתוויות המזון, "ללא תוספת סוכר", "ללא גלוטן", "ללא חומרי שימור" וכדומה. ככל שעל המוצר רשום יותר "ללא" כך הוא נתפס בעינינו בריא, טבעי וקרוב יותר למקור שלו.

האם המשיכה שלנו אל מוצרים אלו מוצדקת או שלעיתים צורת התנסחות זו היא פשוט דרך שיווק מתוחכמת?

אז מה נתפס בעינינו כבריא יותר?

ללא גלוטן

אם נעשה חיפוש בגוגל המתחיל במילה "ללא", תוצאת חיפוש פופולרית תהיה צמד המילים "ללא גלוטן", זאת אומרת שהרבה אנשים מחפשים מאכלים אשר אינם מכילים גלוטן מסיבות שונות, כמו למשל המחשבה כי הם בריאים יותר, אך האם כך הדבר?

גלוטן הוא חלבון המצוי בעיקר בדגנים כמו חיטה. דגנים שייכים לקבוצת המזון פחמימות, דיאטות נטולות או מופחתות פחמימות נפוצות כיום ולכן התפיסה היא כי הימנעות מגלוטן שוות ערך להימנעות מפחמימות.

האמנם "נטול גלוטן" הוא "נטול פחמימות"?

הטיפול במחלת הצליאק הוא תזונתי בלבד, יש להימנע מאכילת גלוטן מכיוון שצליאק היא מחלה אוטואימונית הנובעת מרגישות לגליאדין, רכיב הנמצא בחלבון הגלוטן.
מוצרים ללא גלוטן מתאימים עבור חולי צליאק וזה נפלא לראות איך גדל מגוון המוצרים ללא גלוטן בסופר בשנים האחרונות.
אולם, אין שום צורך להימנע מגלוטן אם אינכם חולים בצליאק, גם אם אתם בתהליך ירידה במשקל ומנסים להימנע מפחמימות, הימנעות מגלוטן היא לא התשובה מכיוון שישנן פחמימות אשר אינן מכילות גלוטן-פחמימות כמו אורז,תפוחי אדמה ותירס.
פחמימות מורכבות הן חלק מתזונה מאוזנת לאנשים בריאים ומכילות סיבים ווויטמינים, חבל לוותר על מגוון דגנים כחלק מהתפריט שלנו כדי להימנע מגלוטן אם אין צורך רפואי בכך.

ללא תוספת סוכר

אל מקום מכובד לא פחות מ-"ללא גלוטן" תגיע תוצאת החיפוש "ללא תוספת סוכר" כשנתחיל להקליד "ללא" וזה לא מפתיע מכיוון שתזונה עתירת סוכרים המוספים למזון נקשרה לבעיות בריאותיות שונות.
כיום, כחלק מטרנד ההימנעות מפחמימות, אנו נמנעים מסוכר, שם כולל לפחמימות מתוקות ומסיסות.

מתוק

"נטול סוכר" בריא? צילום: PEXELS

 

הכיתוב "ללא תוספת סוכר" מאוד מושך אותנו כצרכנים לקנות מוצרים אלו במחשבה כי הם אינם מכילים סוכר ולכן הם דיאטטיים/ בריאים יותר.

מה באמת נכון עבורנו?

לכיתוב "ללא תוספת סוכר" עלולות להיות מספר משמעויות:

  1. לא הוסף סוכר למוצר מלבד הסוכר הטבעי בו, למשל- ריבה העשויה מפרי כן מכילה את הסוכר הקיים בפרי בלבד ללא תוספת סוכר לבן, אמנם זה נכון כי אין תוספת סוכר אך זה עדיין מוצר עתיר בסוכר.
  2. מוצרים המכילים תחליפי סוכר במקום סוכר.
  3. "ללא תוספת סוכר וללא תחליפי סוכר"- במוצר זה, הסוכר הקיים בצורה טבעית במאכל עובר תהליך פירוק ההופך את המוצר למתוק יותר ללא סוכר מוסף.

מוצרים "ללא תוספת סוכר" אינם תמיד עונים על צורכנו- אם זה להפחית בכמות הסוכר או לאכול בריא יותר אך הם כן יכולים להתאים לסכרתיים במידה והמוצר הומתק ע"י תחליפי סוכר ולרגישים ללקטוז במידה וסוכר הלקטוז עובר פירוק במוצר

יש לזכור כי חלק ממטרות הכיתוב על תוויות המזון הן שיווקיות ונועדו למשוך אותנו לקנות את המוצר הזה ולא אחר, לעיתים נראה מוצרים המתפארים כי אינם מכילים רכיבים מסוימים אך זה לא כי הרכיבים הוצאו על ידם למטרות בריאות, הרכיבים לא היו שם מלכתחילה. דוגמא מעולה לכך היא חטיף צ'יפס "ללא כולסטרול", כולסטרול הוא רכיב הנמצא בשומן מן החי אשר אין סיבה שימצא במוצר אם הצ'יפס טוגן בשמן צמחי.

המסקנה היא כי אנחנו כצרכנים צריכים להיות ספקנים וסקרנים כשאנו קוראים את תוויות המזון כדי להחליט אם מוצר מסוים עונה על צורכנו.

 

הכתבה באדיבות דניאל זליגדון, דיאטנית, חברת עמותת הדיאטנים בישראל – עמותת "עתיד".

 

חדשים על המדף: מוצרים נטולים

החטיף הנקי – חטיפי האנרגיה Free

סדרה חטיפי הבריאות  החדשה מבוססת על מרכיבים טבעיים בלבד וכוללת 6 טעמים חדשים בטעם מעולה: תמרים, קשיו ונגיעות לוז, תמרים, בוטנים ואגוזי לוז, תמרים, חמוציות ותפוחי עץ, תמרים וקוקוס, תמרים, אגוזים ושברי קקאו ותמרים ואגוזי לוז.

סדרת חטיפי Free היא חלק ממגמה בינלאומית של Clean Label – תווית עם רשימת  מרכיבים קצרה, ללא תוספת סוכר, ללא חומרים משמרים, ללא צבעי מאכל, דלים בנתרן וללא תוספות של E. החטיף מכיל עד 100 קלוריות בלבד ליחידה הושק לאחרונה תחת הסלוגן  FREE to choose right – החופש לבחור נכון.

חטיפים בריאים

צילום: אפרת אשל

 

מחיר השקה : 14.90- 19.90 ₪ למארז של 5 יחידות; כשרות פרווה בד"צ בית יוסף, בהשגחת הרבנות אשקלון, כשר לפסח.

 

קמח איטלקי נטול גלוטן – fioreglut by caputo

דיפלומט קולינרי השיקה לאחרונה את fioreglut by caputo – קמח ללא גלוטן, שהוא לדבריהם בשורה לכל מי שמחפש קמח איכותי ללא גלוטן. הקמח מיוצר במפעל מתמחה בצפון איטליה בבעלות ובמותג הקמח הידוע "קאפוטו".

קמח fioreglut by caputo פותח לאחר מחקר ארוך והוא מיועד להכנת פיצה, לחם ומוצרי קונדיטוריה מגוונים, הקמח מיוצר בתהליך שבמסגרתו מוציאים את הגלוטן מגרגרי דגן שונים כמו כוסמת והעמילנים מעורבבים עם קמח של דגנים לא גלוטן כמו אורז ותירס. ברכיבים רק חומרים טבעיים! הקמח ייחודי, חדשני, נח מאוד לעיבוד עם תוצאות מפתיעות מבחינת הטעם.

ניתן להשיג במעדניות נבחרות.

מחיר לצרכן 47-50 שקלים לק"ג; המוצר כשר באישור חתם סופר פ"ת והרבנות הראשית.

וודקה ללא גלוטן – וודקה טיטוס – Handmade Vodka Tito’s

וודקה סופר פרמיום טיטוס היא כיום מותג הוודקה בעל קצב הגידול הגבוה ביותר בארה”ב ומדורגת במקום ה-3 בעולם בקטגוריית הוודקה. המותג נמכר היום בכל רחבי ארה"ב, וכן בטיסות בינלאומיות של יונייטד איירליינס ואמריקן איירליינס. ברחבי העולם Tito’s נמכרת ב-54 מדינות שונות. בשנת 1996 החליט בראט בטלר המכונה "טיטו בברידג'", גיאו-פיזיקאי חובב וודקה מאוסטין, טקסס, שהוא רוצה לייצר את הוודקה הטובה ביותר בעולם, וודקה חלקה וטהורה. לאחר ניסויים רבים, באותה שנה הוא החל לייצר ולשווק את הוודקה שלו בעצמו.

בשנת 2001  שלח טיטו שני בקבוקים מתוצרתו לתחרות  World Spirits Competition, שם הוא זכה בשתי מדליות זהב בהחלטה פה אחד של חבר השופטים, כשהוא גובר על 71 מותגי וודקה אחרים. בעקבות זכייה זו החל הזינוק במכירות של וודקה סופר פרמיום טיטו'ס.

 

גבינת גורמה נטולת לקטוז (טבעונית) –  The Nuts Chef  

המותג החדש כולל סדרה של תשעה מוצרים בעולם גבינות הגורמה.עולם האוכל הטבעוני הוא כבר מזמן אינו טרנד חולף והיצע מוצרי המזון המתאימים לאלו שבחרו בדרך חיים טבעונית לא מפסיק להתרחב. מי שלקחה את זה צעד אחד קדימה היא חברת  The Nuts  Chef ששואפת לפתח את הגבינות הכי טובות בשוק, ולא נותנת להיותה טבעונית להפריע לה במשימה.

אגדת קשיו (חמאה) צילום שני בריל

אגדת קשיו (חמאה) צילום שני בריל

 

מוצרי The Nuts Chef:
אגדת קשיו:
מעדן קשיו בסגנון חמאה צרפתית מעודנת. 25 ₪ לצנצנת.
קטיפת קשיו: מעדן קשיו במרקם קשה וקטיפתי. 27 ₪ לחבילה.
קשיו-מור: מעדן קשיו במרקם ובטעם של סינט-מור צרפתית. 30 ₪ לחבילה.
קשיו-עז: מעדן קשיו במרקם ובטעם גבינת עזים צרפתית. 27 ₪ לחבילה.
קשיומנת טבעי: מעדן קשיו במרקם ובטעם של גבינת שמנת. 30 ₪ לצנצנת.
קשיומנת עגבניות מיובשות ובזיליקום: מעדן קשיו במרקם ובטעם של גבינת שמנת עם עגבניות מיובשות בשמש, בזיליקום ונגיעות שום. 30 ₪ לצנצנת.
קשיומנת שום שמיר: מעדן קשיו במרקם ובטעם של גבינת שמנת עם שום ושמיר. 30 ₪ לצנצנת.
קשיורלה: מעדן קשיו במרקם ובטעם של מוצרלה די בופאלו. 30 ₪ לחבילה.
קשיוברט: מעדן קשיו במרקם ובטעם של גבינת קממבר צרפתית מעולה. 46₪ לחבילה.

ניתן להשיג את מגוון מוצרי The Nuts Chef  בהזמנה אישית מאתר החברה או בחנויות "ניצת הדובדבן", "טבע קסטל", am:pm ובמגוון חנויות נבחרות.

 

"חלב" טבעוני נטול לקטוז ואף נטול סויה במבחר טעמים

אם בעבר למצוא תחליף חלב ראוי היה מאתגר ורוב התחליפים היו עשירים בסויה, שיש כאלו שמעדיפים להימנע ממנה, היום תוכלו לבחור בין חלב אורז, חלב שקדים וכן חלב סויה. בנוסף, קיימים כיום חלב בטעם וניל ואף שוקולד, כך שתוכלו למצוא את המשקה שמתאים לכם ולהעדפות או המגבלות התזונתיות שלכם. באתר אי-פארמה תמצאו מבחר סוגי משקאות של אלפרו שיכולים להחליף את החלב בצורה נפלאה.

 

מיונז ללא ביצים

וגה, החברה המובילה בישראל למוצרים טבעוניים, מציגה סדרת ממרחים בטעם מיונז בארבעה טעמים: קלאסי, מופחת שומן, פלפלי צ'יפוטלה (פיקנטי מעושן) ופסטו.

צילום: הדס ניצן

ממרחי המיונז הטבעוניים דומים להפליא בטעמם למיונז על בסיס ביצים, ומיועדים למריחה בסנדוויץ', כרוטב לסלטים.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו