Thymoquin_Fly
PassoverFocus_Fly

עצות חמות לימים קרים

מאת: נירה שניידר, יועצת תזונה, מומחית לריפוי טבעי, M.A. בתזונה הטבעית, מרצה בכירה במכללת רידמן
זמן קריאה: 5 דקות
חוטפים שפעות על ימין ועל שמאל? הקור משתק אתכם? נירה שניידר מסבירה איך לחמם את הגוף ולחזק את מערכת החיסון בימים קרים. ויש גם שלושה מרקים טעימים
Thymoquin_In

על מנת שמערכת החיסון שלנו תעשה את עבודתה נאמנה ותגן עלינו מפני פלישת גורמים זרים כגון חיידקים ווירוסים נדרשת טמפרטורה מתאימה. ימי החורף הקרים עלולים לגרום להיחשלותה של מערכת החיסון ולהפחתת יכולתה להילחם בגורמי מחלות. לכן בתקופה זו יש לדאוג באופן מיוחד לחיזוק המערכת ולשמור על חום גוף פנימי מאוזן, על-מנת להגביר את עמידותנו בפני היווצרות מחלות וסימפטומים האופייניים לעונה זו. לתזונה נכונה, מצב נפשי מאוזן ולפעילות גופנית, יש השפעה מכרעת על תפקוד יעיל של מערכת החיסון. תזונה בעלת השפעה מחממת, עתירה במרכבי תזונה חיוניים כמו ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון, בשילוב עם פעילות גופנית ואיזון נפשי, ישפיעו  באופן ישיר על חיזוק המערכת החיסונית.

אז מה כדאי לאכול כשקר בחוץ?

פירות וירקות: עשירים בוויטמין C: גויאבה, מנדרינות, אנונה, תפוזים, פסיפלורה, פומלה, פלפל אדום, פטרוזיליה- כל אלו עשירים מאד בוויטמין  C,  שכידוע יש לו תפקיד מכריע בחיזוק פעולת מערכת החיסון.

פירות וירקות בצבע כתום: תפוזים, מנדרינות, אננס, פפאיה, דלורית, דלעת, בטטה וגזר. מזונות אלה, מכילים כמויות נכבדות של נוגדי חמצון ונחשבים כמחממים, כמחזקים וכמשפרים את תפקוד המערכת החיסונית. לבטטה השפעה מניעתית מיוחדת. ירקות נוספים בעלי אנרגיה מחממת הם כרישה, קישוא וירקות שורש כמו צנון, צנונית, שורשי פטרוזיליה וסלרי.

הירקות הירוקים: במיוחד אלו בעלי הצבע  הירוק כהה כגון ברוקולי, עלי בייבי,  ארוגלה, תרד, פטרוזיליה, כוסברה, תרד, עלי סלק, מלפפון, עלי מנגולד, חסה, חסת קייל – כל אלו עשירים בכלורופיל הנחשב ל"דם של הצמח" ולו השפעה מחזקת. הוא נחשב לחומר אנטיביוטי, שבכוחו לעצור את הגדילה והתפתחות בקטריות מזיקות בגוף.

הירקות האדומים: עגבנייה מכילה חומר הנקרא ליקופן, המחסל רדיקלים חופשיים בגוף. פלפל אדום גם הוא עשיר בוויטמין C ובכמות גבוהה של נוגדי חמצון.

פירות יבשים: לאלו השפעה מחממת (יש להקפיד לצרוך מהם תוצרת אורגנית בלבד). תהליך הייבוש תורם לאנרגיית החימום שלהם.

אגוזים: אגוזי מלך, שקדים, אגוזי ברזיל, מקדמיה, אגוזי אדמה, פקאנים, ערמונים. אלו עשירים ברכיבי תזונה (כגון סלניום) המשמשים כקוטלי חיידקים טבעיים, ומסייעים לתאי מערכת החיסון  לזהות פולשים. באגוזי ברזיל יש כמות גבוהה מאד של סלניום. מומלץ לאכול מהם לא יותר משלושה ביום. את האגוזים ניתן לאכול כארוחות ביניים. הכמות המקסימלית המומלצת ליום, היא כחופן.

דגנים מלאים: קינואה, דוחן, כוסמין, כוסמת (לא קלויה) אמרנט, שיבולת שועל, אורז מלא, אורז אדום, אורז פרא. פחמימות מורכבות מעלות בהדרגתיות את רמת הסרטונין בדם ועל ידי כך מחזקות באופן ישיר את מערכת החיסון.

קטניות: עדשים למיניהן: חומות, ירוקות, שחורות וכתומות וכן כל סוגי השעועית: מאש, אזוקי, לימה, לוביה, פול, חומוס, שעועית שחורת העין, שעועית שחורה, שעועית חומה. הקטניות נכללות בקטגוריה המחממת. הן עשירות בסיבים וחלבונים, בעיקר אלו בעלות הגוון הכהה. מומלץ לשלב מנת דגן עם מנת קטנית, על מנת לקבל חלבון מלא, היכול לספק ערך תזונתי  של מנה בשרית.

תבלינים:  ג'ינג'ר, קינמון, רוזמרין, הל, צ'ילי, פלפל חריף, ציפורן, שום , בצל. רצוי להשתמש בהם כחומרי תיבול. מלבד תרומתם לטעם המזון יש להם השפעה מחממת על הגוף.

מומלץ ב"חום" להימנע או להפחית באופן משמעותי:

• כדאי להימנע מאכילת מוצרים מן החי (בשר אדום, עוף, דגים, מוצרי חלב וביצים). אלו מכילים שומן רווי, המתחמצן בקלות וגורם ליצירת רדיקלים חופשיים, המכבידים על תהליך העיכול. תהליך זה פוגם ומאט את פעולת מערכת החיסון.
• יש להימנע מצריכת מוצרי חלב.  לאלו השפעה מקררת, הם יוצרים ליחה ומחוללים אלרגיות.
• יש להימנע ממזון מתועש, מעובד ומוכן, המכיל כימקלים המשבשים את פעולת המערכת החיסונית.
• להימנע מסוכר לבן, קמח לבן ומוצריהם. הסוכר והקמח הלבן פוגעים בכדוריות הדם הלבנות, שתפקידן להילחם בפולשים המזיקים לגוף.

הכי חשוב: פעילות גופנית

לפעילות גופנית כמו הליכה, ריצה ורכיבה על אופניים, תפקיד משמעותי בתגבור עמידות הגוף בפני גורמים זיהומיים . פעילות זו מחזקת את השלד ופעילות השרירים,  מגבירה את זרימת הדם ומביאה לחיזוק פעילות מערכות הגוף. בנוסף היא  גורמת להפרשת אנדורפינים במוח, אשר  מחזקים את מערכת החיסון באופן ישיר.

לשתות גם בחורף

יש להקפיד על שתייה גם בימי עונת החורף. השתייה מגבירה את פעילות הכליות, אשר מווסתות את משק החום בגוף. חשוב לשתות בהתאם לתחושת הצמא. מומלץ לשתות משקאות נטולי קפאין, בטמפרטורת החדר. תה צמחים או חליטות נטולי קפאין, מתאימים מאד. כמו למשל, חליטת מקלות קינמון במים רותחים. להמתין מספר דקות- ולשתות. 

שינה טובה

חשוב להקפיד על  ל 7-8 שעות שינה בלילה. שעות שינה אלו נחוצות לבריאות תקינה ולתגבור חסינות הגוף.

אווררו חדרי הבית

לאוורר, עד כמה שניתן, גם בימי החורף, על מנת למנוע התרבות של חיידקים ווירוסים באוויר.

בלי לחץ

להימנע ממצבי לחץ. הורמונים הנוצרים בעקבות לחץ, מעכבים את יצירתם של תאי דם לבנים, הנלחמים בפולשים זרים ומזיקים. כדאי, רצוי וחשוב לשמור על מצב רוח מרומם, שמחה, אהבה  ושלווה. אלו יחממו את הלב ואת הנשמה.

עצות "חמות" נוספות

• לשמן השומשום תכונה מחממת. ניתן למרוח אותו או לעסות בו את הגוף.
• צעיף כרוך סביב הצוואר משמש כאמצעי חימום ומונע חדירת קרה החודרת דרך העורף.
• הקפדה על חום הבטן וסביב המותנים (למשל עם כרית חמה) מגינה על אזור הכליות ומונעת חדירת קור.

3 מרקים חמים לימים קרים:

מרק ירקות עשיר מחמם ומחזק

6 מנות
חומרים:
1 כוס גרגרי חומוס שהושרו למשך הלילה
3 כפות שמן זית משובח (מכבישה קרה)
1 בצל קצוץ
2 גבעולי סלרי קצוצים
1 כפית כורכום
1 כפית גרגרי כוסברה טחונים
1/2 כפית קינמון טחון
1/4 כפית פפריקה חריפה
2 גזרים חתוכים לקוביות
1 תפוח אדמה חתוך לקוביות
4 עגבניות קלופות וקצוצות (אפשר להקפיא אותן לכשעתיים ואז להוציא ולקלף)
1 כוס מיץ עגבניות (אפשר עגבניות מרוסקות בבלנדר)
2 קישואים קצוצים
1/2 כוס אטריות קצרות למרק
מיץ משני לימונים גדולים
1/4 כוס פטרוזיליה קצוצה
מלח ופלפל שחור טחון טרי

אופן ההכנה:
מסננים את החומוס המושרה ומעברים לסיר הבישול עם המים הרותחים. מוסיפים מים עד שהגרגרים רכים, שוטפים, שומרים את מי הבישול. בסיר אחר מחממים את השמן, מזהיבים את הבצל והסלרי. מוסיפים תבלינים וגזר ומאדים 5 דקות. מערבבים מידי פעם. מוסיפים לסיר עם הבצל את תפוח האדמה, העגבניות הקצוצות, מיץ העגבניות, הקישואים, החומוס המבושל ו 4 – 5 כוסות ממי הבישול של החומוס- מביאים לרתיחה. מבשלים כ 40 דקות עד שהירקות רכים.
מוסיפים אטריות, מיץ לימון, פטרוזיליה ונענע ומתבלים במלח ופלפל שחור.  טועמים ומתקנים תיבול.

מרק ברוקולי מוקרם עם פלפל אדום
6 מנות
מעודן משובח צבעוני וחגיגי

חומרים:
2 כפות שמן זית
1 בצל קצוץ( רצוי סגול)
4 גבעולי סלרי קצוצים
21/2  ק"ג ברוקולי ( הגזע והתפרחת)   קצוץ גס
3 כוסות עלי תרד טריים
1/2 כוס פלפל אדום מוקרם ( המתכון בהמשך)
8 כוסות מים
1 כפית
מלח לטעם (רצוי מלח ים אטלנטי, או מלח מן ההימליה– לקנות בחנות טבע)
פלפל שחור לטעם

אופן ההכנה
לחמם את השמן בסיר ולהוסיף את הבצל והסלרי. לאדות כ- 5  דקות  או עד הזהבת הבצל.
להוסיף את  הברוקולי הקצוץ ( להוציא 4 כוסות של התפרחת) ולהמשיך לאדות כ – 10 דקות נוספות, או עד לריכוך הירקות. להוסיף מלח, פלפל ומים ולהביא לרתיחה. להנמיך את הלהבה ולהמשיך לבשל כ-  20  דקות נוספות או עד לריכוך מלא של  הירקות. להוסיף את עלי התרד.
לערבל בבלנדר את הירקות  ולהחזיר את העיסה למים בסיר (אפשר להשתמש גם בבלנדר יד). עד לקבלת מרקם חלק.

להוסיף את שארית כמות תפרחת הברוקולי ולהמשיך לבשל כ – 8 דקות נוספות, או עד לריכוך מלא  של הברוקולי. לסיים תיבול של מלח ופלפל. לשפוך את המרק לקערה ו"לטפטף" מעל בצורה דקורטיבית את מחית הפלפל המוקרמת .

מחית פלפל אדום
1 פלפל אדום קלוי, ללא הגרעינים והקליפה
1/4 כוס אגוזי קשיו לא קלויים
2 כפות חלב סויה לא ממותק
1 כף מיץ לימון סחוט
מלח לטעם
לערבל את כל החומרים במערבל  עד לקבלת מרקם אחיד וחלק.
ניתן לשמור במקרר את הקרם במשך יום. לערבב לפני השימוש.

מרק אספרגוס

חומרים:
1 ק"ג אספרגוס
1 ראש בצל קצוץ (רצוי סגול)
2-3 שיני שום קצוצות לפיסות קטנות
1 תפו"א חתוכים לקוביות
200 גרם טופו רך
2 כפות שמן זית
מלח ים אטלנטי
פלפל לבן לטעם
פלפל שחור לטעם

אופן ההכנה:
לאדות את הבצל עם השמן עד להזהבה, להוסיף את השום למשך דקה ואת תפוחי האדמה לכמה דקות נוספות. להוסיף 5 כוסות מים ולבשל עד לריכוך תפוחי – האדמה. להוסיף את האספרגוס ולהמשיך לבשל 5 דקות נוספות. לערבל בבלנדר את כל החומרים עד לקבלת מרקם חלק להוסיף את הטופו ולהמשיך לערבל עד לקבלת מרקם אחיד וחלק. להחזיר לסיר הבישול ולהביא לרתיחה לתבל ולכבות את הלהבה.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. מעין צח

    המאמר בקישור עוסק בקשר בין תחלואה במחלות השפע הנפוצות במערב לתזונה מן החי וריפוי מחלות אלו בעזרת תזונה המבוססת על מזונות מלאים מן הצומח. המאמר מתבסס על הספר "מחקר סין" של ד"ר קולין קמפבל.
    https://www.simply-yoga.co.il/healing-with-nutrition/

    בקישור הבא מגוון מתכוני בריאות טבעוניים:
    https://www.simply-yoga.co.il/vegetarian-recepies/