ecosupp_FLY

Powered by WP Bannerize

SHABAT_MIG_R

Powered by WP Bannerize

כבר עדיף קפה עם סוכר

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי ומחבר כתב העת "תזונה פלוס"
גם אתם מאמינים שהמתקה עם ממתיקים מלאכותיים חסרי קלוריות דוגמת אספרטיים עוזרת לכם להשיל קילוגרמים? מחקרים מראים שלא רק שהם אינם מובילים להרזיה הם אפילו גורמים להשמנה!

רבים חושבים שהמתקה עם ממתיקים מלאכותיים, חסרי קלוריות, עוזרת להרזיה. מסתבר שטעות בידם, ממתיקים כאלו לא רק שאינם מובילים להרזיה הם אפילו גורמים להשמנה.

איך זה עובד? הסיבה טמונה בכך הן שהם מעוררים תאבון – מעלים את התשוקה לאכילת פחמימות ובכך הם מזרזים עליה במשקל. 

מחקר שפורסם לאחרונה העלה שסכרין, אספרטיים וסוכרלוז, כולם גורמים לעליה במשקל יותר ממה שגורמת צריכת סוכר. האמונה שצריכת מזונות ממותקים בממתיקים מלאכותיים עוזרת לירידה במשקל היא שקר מתוזמר היטב. מבחינת ירידה במשקל, אין בהם כל תועלת, רק נזק. בנוסף, אספרטיים, למשל, פוגע ברגישות התאים לאינסולין.

במחקר המוזכר לעיל, שפורסם לאחרונה בגיליון ינואר 2013 של העיתון ז'ורנאל אפטיט ונערך על-ידי צוות מדענים מברזיל ביחד עם הפקולטה לרפואה של האוניברסיטה הפדרלית בריו גרנדה דל סול ניתנו לחולדות, במשך 12 שבועות, בנוסף למזון שלהן, יוגורט ממותק עם אספרטיים, סוכרלוז או סוכר.

התוצאות הראו שהוספת הממתיקים המלאכותיים גרמה לעליה במשקל. בתפריט הממותק עם סוכר היו אמנם יותר קלוריות, אך הסתבר שמן  התפריטים האחרים, שהומתקו בממתיקים המלאכותיים, החולדות אכלו כמות גדולה  יותר.

המשקל עולה, לא יורד

כבר בשנת 2010 פורסמו תוצאותיהם של מספר מחקרים רחבי היקף וממושכים, בהם נמצא קשר בין צריכת ממתיקים מלאכותיים לעליה במשקל – בדיוק ההיפך ממה שציפו החוקרים – שצמצום בצריכת קלוריות יביא לירידה במשקל. באחד מן המחקרים, השתתפו 3,580 מבוגרים בגילאי 60 עד 80, תוך חישוב אינדקס מסת גוף, מגדר, מוצא אתני ותפריט. נמצא שבקרב אלו ששתו משקאות עם ממתיקים מלאכותיים במשך זמן המעקב, אינדקס מסת הגוף עלה יותר מאשר אצל האחרים. ללא משקאות ממותקים כאלו הייתה עליה ממוצעת של 1.01 במדד מסת הגוף – עם ממתיקים מלאכותיים העלייה הייתה 1.78. מחקר אחר, מטעם האגודה האמריקאית לסרטן, נערך בשנות ה- 80 ובו היה מעקב על  78,694 נשים שהיו דומות בנתוניהן. במהלך מעקב בן שנה, נמצא שהמשתתפות שצרכו יותר ממתיקים מלאכותיים עלו במשקל בין 2.4% ועד 7.1% יותר מן האחרות.  במחקר אחר, מחקר האחיות, שנערך בשנות ה- 70, בו השתתפו 31,920 אחיות בתי חולים, נמצא שהמתקה עם סכרין גרמה לעליה במשקל.

מחקרים הראו שטעם מתוק, לא משנה מה מקורו, מגביר את התיאבון וכך, שימוש בכל ממתיק מלאכותי מעלה את המשקל. כאשר צורכים גלוקוז או סכרוז, אלו משחררים אנרגיה ומתעורר בגוף  תהליך של ניצול אנרגיה זו. כל עוד תהליך זה מווסת, לא תהיה עליה במשקל. עם צריכת הסוכרים, הגוף מרגיש שהוא קלט די קלוריות והתיאבון עובר. כאשר צורכים ממתיקים מלאכותיים, שאינם "מספקים לגוף את הסחורה האמיתית", הם מעוררים רצון למתיקות עד כדי התמכרות וזו הסיבה העיקרית להשמנה. אותו אדם שצרך ממתיק מלאכותי יאכל בסופו של דבר יותר מאשר אדם שצרך סוכר.

אין זה אומר שצריכת סוכר מזוקק, פחמימות ריקות וממתקים מכילי סוכר לא ישפיעו על השמנה. כלל וכלל לא. המסקנה היא פשוטה: יש להימנע ממתיקים מלאכותיים. להמעיט עד כמה שניתן בסוכר מזוקק ולנסות לצרוך סוכרים על-ידי אכילת פירות טריים, בעונתם.

השמנה זה לא הכל: אספרטיים מגביר סיכון לסרטן, להפרעות קשב, למיגרנות ולעוד שלל תחלואים נוספים

השאירו תגובה:
  1. עלוית

    אשליית המתוק ושוב חיפוש אחד קיצורי דרך..
    חובה איזון בכל מאכל ואכן לווסת את צריכת הסוכר.
    הממתיקים משלים ורק מכפילים את בעיית ההשמנה והכי גרוע שאלו שנאבקים כלל לא מודעים לסיבה שנתקפו בחשקים!!

  2. אכזבה

    כתבה מעניינת.
    אולי אפשר לרדת קצת יותר למטה ולכתוב עם מה כדאי להמתיק?

  3. רחל

    האם סטיוויה עדיף על סוכר? והאם יש הבדל בין סוגי הסטיוויות?

  4. ענת

    להם לאכול סוכר. חולי סוכרת שאינם יכלים לאכול סוכר משתמשים בתחליפים שונים שאף הם מזיקים. התחליפים המומלצים הינם הסטיביה ( לא לאפיה בשל טעם הלואי שלה ) והסוכרלוז שאין להם ערך קלורי כלל ואינם מעלים את רמת הסוכר בדם.
    ענת
    דיאטנית קלינית

  5. יעקב אגלמז

    השמנה וסכרת נובעים משמנים אשר סותמים את קליטת הסוכרים בתאים. אז במקום להתמקד בסוכר תתמקדו בשמנים.
    שמנים מוקשים הם אסון (מרגרינה). גם שמנים מהחי כדאי לא להשתמש (ביצה, בשר, עוף, חלב).

    שמנים מהצומח כדאי לצרוך בצורה הטבעית שלהם כמו באגוזים ובאבוקדו. גם זה במידה ולא יותר מ 10% מהערך הקלורי.

  6. את רמת הכולסטרול

    השפעה של כפית סוכר בקפה\תה פעם פעמיים ביום אפסית על ההעלאה במשקל.

  7. שלומית בכר

    ענת, זה נחמד שאת דיאטנית קלינית אבל כמו הרבה דברים, לא אומרים לנו את האמת. התחליפים מיותרים והפתרון הוא צריכה מועטה ומדודה של סוכר. 3 כפיות סוכר או 2 כפיות ביום לא הופכות אותנו לסוכרתיים. אכילת חומרי מעבדה מעשה ידי אדם הורסות את התהליכים הטבעיים והמולדים של הגוף

  8. ניקול

    בזכות הכתבה, הבן שלי מסכים להפסיק לשתות דיאט קולה וממתיקים שונים!!…הכל מפורט ומוסבר באופן ברור ואף משכנע… מה שאני מנסה לעשות כבר הרבה זמן אך ללא הועיל…תודה רבה.

  9. דב

    אני משתמש מאז שיש לי סכרת 2
    בממתיק מלאכותי ומישקלי בסדר
    ולא גרם לי לעליה במשקל

  10. נחשון מזרחי - טיפול משלים

    החולדות אכלו כי הממתיקים מתוקים פי כמה, וזה הגיוני.
    ואנחנו לדעתי אוכלים יותר כי הרגענו את המצפון ושתינו דיאטטי, אז אפשר לקנח בעוגה…
    שמחה ואהבה, נחשון