Laisha_Fly
supherb_Fly

ארוניה – נוגד החמצון האולטימטיבי לספורטאים

פעילות גופנית מאומצת מייצרת רמת אנרגיה גבוהה ולכן גם יותר רדיקלים חופשיים מסוג ROS, העשוי להתבטא בעייפות, בנזק לשרירים ובפגיעה בביצועים - אבל יש פתרון!

צילום: 123RF

supherb_IN

מדי יום מתרחשות בגופנו פעילויות ותגובות כימיות רבות. חלק מהחשובות שבהן, יוצרות אנרגיה הנחוצה לקיומנו. עם זאת, לתגובות הללו יש לא פעם תוצרי לוואי.  אחד מתוצרי הלוואי הללו הם הרדיקלים החופשיים, הידועים ביכולתם להסב נזק לגוף והם ממלאים תפקיד בתהליך ההזדקנות ובהיווצרות מחלות שונות .

בשנים האחרונות הפכו המונחים "רדיקלים חופשיים" ו"נוגדי חמצון", למושגים שכיחים ופופולאריים בקרב קהילת שוחרי הבריאות. מקובל לחשוב שאנו חשופים לרדיקלים חופשיים בסביבה בה אנו חיים, האוויר שאנו נושמים, המזון שאנו אוכלים, מכשירי חשמל ואלקטרוניקה, קרינת השמש ועוד. אולם אנו נחשפים לנזקי החמצון גם כאשר אנו עוסקים בפעילות גופנית. פעילות גופנית חיונית לשמירה על בריאות טובה. עם זאת, כאשר נפח ועוצמת האימונים גבוהים, תאי הגוף נמצאים בסיכון לנזקים שונים הנגרמים עקב רדיקלים חופשיים.

באופן פרדוקסלי, חמצן אמנם חיוני ליצירת אנרגיה וחיים, אולם במצבים של צריכה עודפת הוא גם מקור לנגזרות חמצן רעילות כדוגמת הרדיקלים החופשיים.

מבין סוגי הרדיקלים החופשיים, חשוב לציין בעיקר את הרדיקל מסוג ROS (ובשמו המלא:Reactive Oxygen Species). סוג זה הוא המשמעותי בהקשר לפעילות גופנית מאומצת. והוא נוטל חלק בתהליכים פיזיולוגיים שונים בגוף, הקשורים למערכת החיסונית ולסטרס חמצוני. ההשפעה ההרסנית של ROS  מתבטאת ביכולת לעודד התפתחות דלקת או לשנות תפקוד תאי מסוים. ואף לגרום לפגיעה בתהליכי חמצון של שומנים, חלבונים ועוד.

לכן, כאשר אנו עוסקים בפעילות גופנית מאומצת, אנו מייצרים רמות גבוהות של אנרגיה, וכתוצאה מכך גם יותר ROS, שבמצבים של עודף עשוי להתבטא בעייפות, נזק לשרירים, פגיעה בביצועים ולעכב את תהליך ההתאוששות של הגוף. זאת ועוד, פעילות פיסית  מאומצת, משפיעה על הגוף ברמות שונות ועשויה אף לגרום לתופעות כגון: היפר תרמיה, היפוגליקמיה, חמצת  מטבולית, ריכוז דם  (HEMO CONCENTRATION) ועוד.

זו הסיבה שבנוסף לצריכה קלורית מספקת, חשוב לספק לגוף מזונות עשירים בנוגדי חמצון, שיסייעו בהפחתת פוטנציאל הנזק של הרדיקלים החופשיים.

עניין נוסף שחשוב להזכיר הוא שלאתלטים קיימת נטייה לרמות נמוכות של ריכוז המוגלובין, בהשוואה לאנשים שאינם מנהלים אורח חיים פעלתני. ספורטאים רבים חווים מצבים בהם מידלדלים מאגר הברזל בגופם, באופן הדרגתי, לאורך תקופת האימונים. באימוני סיבולת  ארוכי טווח, קיימת עלייה בנפח הפלזמה, אשר גורמת לירידה בריכוז ההמוגלובין בדם. מסיבות שלא נדון בהן בכתבה זו, ריכוז נמוך של המוגלובין בדם, עשוי לפגוע גם בביצועים האירוביים של ספורטאים בריאים.

זאת ועוד, מחקרים שונים הראו קשר בין רמות דלקתיות גבוהות בגוף, לירידה בכמות הברזל ולתופעה שמכונה בשם "אנמיה של ספורטאים".

משקה פרי הארוניה (ARONIA) הידוע גם בשם: BLACKCHOKE BERRY, מסתמן כאחד מהמזונות המובילים לספורטאים, המעניק מענה לצרכים הייחודיים של העוסקים בפעילות גופנית באופן מקצועי או כתחביב.

בהיבט של נוגדי חמצון – לגרגרי ארוניה יש את הריכוז הגבוה ביותר של נוגדי חמצון, בהשוואה לכל פרי אחר.  מדד ה- ORAC  (OXYGEN RADICAL ABSORBANCE CAPACITY) שמשמש להערכת יכולת המזון לקלוט רדיקלים חופשיים – העניק לפרי ניקוד של 15,820 יחידות, בהשוואה לאוכמניות למשל, שמדד ה-ORAC   שלהן עומד על 6520 יחידות. פרי הארוניה עשיר בוויטמינים, מינרלים, אנטוציאנינים, קארוטניים, פלאבנואידים, פוליפנולים, אנתוציאנינים ונוגדי חמצון נוספים – מה שהופך אותו לאחד מהפרות המומלצים בטיפול בדלקות, מניעת מחלות ושמירה על הבריאות.

זאת ועוד, במחקר שנערך בפולין  2014 ודווח בכתב העת JOURNAL OF THE INTERNATIONAL SOCIETY OF SPORTS NUTRITION,  נבדקה השפעתה של צריכת מיץ ארוניה, על מצבי דלקת (רמות ציטוקינים ו-HEPCIDIN) ומרקרים של מטבוליזם של ברזל בקרב שייטים שכפופים למשטר אימונים אינטנסיבי.

במסגרת המחקר בוצע מעקב אחרי 19 ספורטאים גברים, החברים בקבוצת השייטים הפולנית, במסגרת מחנה אימונים שנערך בין שלב ההכנה לשלב התחרותי של מחזור האימונים השנתי שלהם. הנבדקים חולקו לשתי קבוצות, שהיו זהות מבחינת גיל, משקל, גובה ושנות אימון. האחת קיבלה מינון יומי של 150 מ"ל מיץ ארוניה, לאורך תקופה של 8 שבועות. והשנייה פלסבו.

תזונת הספורטאים נותרה זהה לאורך תקופת המחקר ונסמכה על ההמלצות התזונתיות של ה- FDA, לגבי פחמימות, חלבונים, שומנים ומיקרו נוטריינטים (ויטמינים ומינרלים).

המשתתפים ביצעו מבחני מאמץ שונים על ארגומטר בתחילת ובסיום המחנה. בנוסף, נלקחו מהם בדיקות דם, לפני כל מבחן אימון ודקה לאחר השלמת המבחן. וכן לאחר 24 שעות של תקופת ההתאוששות. בין הפרמטרים שנבדקו: רמות ההפסידין, אינטרלוקין 6, TNF-ALPHA, פריטין, ברזל, חומצה אורית ומיוגלובין, בנוסף ליכולת הכללית של קשירת ברזל ומדדים נוספים.

מתוצאות המחקר עולה שצריכה של מיץ ארוניה עשויה למנוע, או לכל הפחות, לצמצמם השלכות של דלקת הקשורה לאימון גופני אינטנסיבי והינה בעלת אפקט חיובי על פרמטרים של מטבוליזם של ברזל. שימוש יומיומי במיץ נמצאה כתורמת להעלאת פעילות נוגדי החמצון בפלסמה ולהפחתה משמעותית ברמות TNF ALPHA  (Tumor Necrosis Factor Alpha).  חלבון זה מיוצר בגופנו באופן תקין ויש לו תפקיד חשוב בתהליכים דלקתיים ובפעילות מערכת החיסון. מאידך דווח על רמות גבוהות של TOTAL ANTI OXIDANT CAPACITY (TAC – קיבולת האנטי אוקסידנטים). בנוסף לירידה בתגובה הדלקתית שחוו הספורטאים לאחר אימון, הם שמרו גם על רמות גבוהות של ברזל בגופם, עובדה המסייעת להם לשלוח חמצן לשרירים בצורה אפקטיבית יותר. להערכת החוקרים, לאנתוציאנינים הקיימים בפרי יש אפקט מיטיב בצמצום ההשלכות של אימון אינטנסיבי.

סימוכין נוסף להשפעה המיטיבה של משקה הארוניה על רמות האנרגיה וההרגשה הכללית, ניתן ללמוד גם מעדותו האישית של אביב ואקנין – אלוף ישראל בגלישת גלים בשמונה השנים האחרונות וטבעוני, המקפיד לשלב בתזונתו ירקות ופירות, כמו גם את משקה הארוניה.

פרי הארוניה הגדל בגרמניה תחת תנאים ופיקוח של מוצרים אורגניים, מיובא ומשווק ארצה במתכונת של משקה, אבקה, גרגרים מיובשים, קונפיטורה ואפילו כחטיף של פירות ארוניה מצופים בשוקולד מריר – ע"י חברת "עולם של טבע", חברה המתמחה ביבוא ושיווק מוצרי בריאות טבעוניים ייחודיים לבתי טבע, מטפלים ברפואה משלימה ולקוחות פרטיים.

ניתן להשיג את מוצרי החברה בחנויות הטבע המובחרות או לרכוש אותם ישירות דרך אתר החברה.

הכתבה באדיבות עולם של טבע

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו