Thymoquin_Fly
supherb_Fly

מתכון לחשבון נפש גופני

מאת: ורד צבעון בלכר, מאמנת בשיטת המעגלים לדרך חיים והרזיה על פי סודות הקבלה והחסידות
זמן קריאה: 3 דקות
טעינו לחשוב שהחומר הוא הניגוד של הרוח, ולכן האכלנו את גופנו במאכלים לא בריאים שקסמו לנו בטעמם, ריחם וצבעם. חשבון נפש בתחום התשובה הגופנית
In2024_Article

מתכון לחשבון נפש גופני

יום כיפור, היום שבו יהודים מדורי דורות לא אוכלים, נראה פתאום חג מאוד מודרני. זה כנראה משום שבימינו הצום הפך לאופנה. יש ממש טרנד של צומות, שמכה גלים בין שוחרי אורח החיים הטבעי המקפידים על בריאותם. הצום נחשב אמצעי לניקוי רעלים שהצטברו בגוף במשך שנים של צריכת אותם מאכלים מלאכותיים, התופשים מקום כה חשוב בתפריט המודרני של האדם הממוצע. כמה נבונה היא היהדות, יאמרו, שצפתה מזמן את התועלת שבהימנעות מאכילה. אפשר אפילו למצוא רמז לסילוק הרעלים בדברי התורה: "כי ביום הזה יכפר עליכם, לטהר אתכם".

אבל ההבדל הגדול בין יום הכיפורים לבין הצומות הבריאותיים החדשים נעוץ בכך שהיהדות יודעת שבני אדם אינם גופים בלבד, אלא נשמה בתוך גוף. לכן ניקוי רעלים פיזיים לא יפתור הרבה באמת. יום כיפור מכוון לניקוי עמוק יותר: הצום הזה נועד לנטרל רעלים מנטליים ורוחניים. לכן ממשיך הפסוק שציטטנו, ואומר: "לטהר אתכם מכל חטאותיכם". ה"חטאים" הם אותם רעלים רוחניים – כל הטרדות המעסיקות אותנו ללא הרף: המרדף אחר פרנסה, הצלחה, בילויים, אוכל, שינה, וחוזר חלילה.

אלה הרעלים המפילים אותנו לתחושות ריקנות ודיכאון. הם משכיחים מאיתנו את עיקר מהותנו – הנשמה הקדושה שלנו. אני, למשל, כל חיי הרגשתי כמו סוסת מרוצים שדוהרת לכל הכיוונים, טסה בכל העולם, רעבה לחיים, טועמת מכל הבא ליד. ולמרות ההצלחות – מרגישה תמיד ריקה. רק כשחזרתי בתשובה התחברתי לנפש הגבוהה שבתוכי, שרצתה לעצור, להתבונן ולהודות לבורא עולם על השפע שיש בעולם.

אשמנו בגדנו

התפילות של יום כיפור יוצרות את אווירה שבה נחדש את ההיכרות עם רצוננו העמוק יותר. הן מדברות על התפייסות בין אדם לבין בוראו, ובין אדם לחברו. הן מדברות על תיקון החיים, על תיקון העולם והחברה. האדם מתגעגע לעשיית טוב, להשגת ייעודו האמיתי בחיים, לתיקון מערכות יחסיו. המחשבות הנעלות מחברות אותנו לבורא העולם, והן דוחות ומרחיקות את כל הרצונות הקטנוניים השוטפים אותנו יותר מדי ביום-יום. כך אנחנו פשוט מתנקים ומסוגלים לראות שהחיים שלנו הם עמוקים וגדולים מכפי שחשבנו, ושחיים גדולים כאלה חייבים להתנהל באופן מתוקן ונעלה יותר.

אם נחזור לנושא שלנו, המבט הנשמתי הזה של יום כיפור נחוץ מאוד כדי לתקן את הרגלי האכילה הגשמיים. הגוף עורג לכך שנתייחס אליו כאל שותף לחיים נכונים, אבל בלי לשים לב נהגנו בו כמקור לסיפוקים ולהתפרקות. חשבנו שכאשר אנו עסוקים בגוף עלינו להתרחק מהנפש, וטעינו לחשוב שהחומר הוא הניגוד של הרוח. לכן האכלנו את גופנו במאכלים לא בריאים שקסמו לנו בטעמם, ריחם וצבעם. ביום כיפור אנו לומדים שזו טעות. לא לחינם כלל הרב קוק (בספר "אורות התשובה") את התשובה הגופנית כאחד מענפי התשובה שחובתה מוטלת על האדם.

הנשמה מאירה בתוכנו תמיד, והיא זו שצריכה גם לנהל את אורחות האכילה שלנו. באמרנו את הווידוי – "אשמנו בגדנו" – נחשוב על הפעמים שבהן בגדנו בגופנו ומנענו ממנו את המזון הראוי לו. כאשר נתוודה "על חטא שחטאנו לפניך במאכל ובמשתה" נחשוב על החטא הכפול: קודם עצם הרגלי האכילה הלא-מאוזנים שמנעו מגופנו את מה שהוא היה צריך; ושנית – הסבל והחולשה הפיזיים שגרמנו לעצמנו, ושנבעו מהתזונה הלקויה.

כשם שאנו מתפייסים עם חברינו ביום הקדוש הזה, כך עלינו להביא לפיוס בין הגוף והנשמה. נסלח לעצמנו על המעידות שהתרחשו במרוצה הטרופה של החיים, ונקבל על עצמנו להבא לזכור שהאוכל הוא נס, הוא דבר רוחני, והנשמה מאירה בו. הוא בא אלינו בחסד הבורא, והוא הופך לאנרגיה של חיים, לכוח לעבוד ולחיות ביושר ובאמונה. אחרי ההתנקות הרוחנית של יום הצום, נחזור לחיי השגרה עם היכולת לאכול יחד עם שיר בלב – להודות לה' מעומק הנשמה על החיים שנתן לנו במתנה, על "השיעורים" שהוא מעביר לנו בחיים כדי לגדל ולפתח אותנו, ועל המזון הגדל ב"מעבדה" שלו וממנו אנו ניזונים לבריאות. בקיצור – על הכול!

תרגיל לצום יום כיפור – חשבון נפש

בואו ניקח את היום הקדוש הזה, יום כיפור, ונעשה בו חשבון נפש בתחום של התשובה הגופנית. במה אשמנו, במה בגדנו בכל הקשור לשמירה על הפיקדון שלנו – גופנו?

כדי לעשות כן אנא התבוננו בדרך שבה התנהלה במהלך השנה האחרונה מערכת היחסים שלכם עם הגוף. האם אתם מרגישים שבגדתם בו או הטבתם אתו? וכיצד?

אני, למשל, האכלתי את הגוף לא תמיד מתוך מחשבה על טובתו. הרי אני יודעת מה וכמה לאכול, אך לפעמים התפתיתי למאכלים מזיקים ומתוקים למיניהם ואוכל ריק מאנרגיה, ועל זה אני מתוודה ומבקשת מהגוף מחילה. גם התעצלתי להתעמל, בעיקר בחורף, ועל כך אני מבקשת מהגוף מחילה.

תרגול עצמי מתוך התבוננות [חשוב לכתוב את התרגיל]:

1. רשמו שלושה מקרים שבהם בגדתם בגופכם או לא הקשבתם לצרכיו, הכנסתם אליו מזונות שלא טובים לו או לא אפשרתם לו את המנוחה או התנועה שהוא זקוק להן:
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________

2. רשמו שלושה מקרים שבהם עשיתם חסד עם הגוף שלכם, הקשבתם לצרכיו והייתם טובים אליו. למשל: הקפדה על מזונות בריאים ומלאים, אפשור מנוחה כאשר היה זקוק לה, שתיית מים טהורים ואולי אפילו לקחתם את הגוף להליכה בים.
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________

3. לאחר התבוננות במערכת היחסים שלכם עם גופכם כתבו בכמה משפטים וידוי שיכלול דפוסים והתנהגויות עליהם אתם מתחרטים ואותם תרצו לשנות בשנה הבאה
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו