supherb_Fly
Laisha_Fly

מערכת העיכול והאישיות שלנו

מאת: רומי חוכמה, נטורופתית ואירידולוגית
זמן קריאה: 5 דקות
השפעתה של מערכת העיכול על האישיות שלנו, לפי תורת האירידולוגיה היא רבה. רומי חכמה מציגה את עיקרי האבחון על פי קשתית העין ואת השפעותיה של מערכת העיכול על מצבנו הגופני והנפשי
Laisha_In

השפעת מערכת העיכול על אישיותנו ומצבנו הגופני והנפשי לפי תורת האירידיולוגיה (אבחון בקשתית העין)

בקצרה – מהי אירידיולוגיה?

אבחון דרך קשתית העין מראה את מצב בריאותו של המטופל- וניתן לזהות בה את שורש הסיבה למחלה מסוימת.
באירידיולוגיה ניתן לזהות פוטנציאל למחלות עתידיות ולבחון מהלכים למניעתם- גם בזמן שבו האדם נראה ומרגיש בריא לחלוטין ובדיקות הדם נמצאות תקינות.

תיעוד רב מלמד, שלקשתית יש קשרי עצבים מורכבים. ד"ר וו' לאנג בעבודתו Anatomicaland physiological Principles of Ocular Diagnosis מוכיח, שקיימים קשרים עצביים המובילים מהאברים, דרך עמוד השדרה והמרכז הסליאוספינלי- אל הקשתית. לפני שהן נכנסות לקשתית נעות פעימות עצביות לאורך עמוד השדרה, כשהן מגיעות אל תוך המרכז הסליאוספינלי- שם מועברות פעימות עצביות לקשתית דרך נקודות מעבר.

בתורת האירידיולוגיה מקור המחלות מושפע ממערכת העיכול. למערכת העיכול יש את הכוח להשפיע על כל איבר בגופנו כולל על מצבנו הנפשי – וניתן לאבחן בעין בעיה בפלורת המעיים (אוכלוסיית החיידקים הידידותיים).

מחקרים אחרונים מראים שלחיידקי המעיים יש השפעה לא מבוטלת על ההתנהגות שלנו. בעבר חיי היום יום היו מורכבים מפעילויות פיזיות בלתי פוסקות, ואנשים נהגו לאכול מזון טבעי ואורגני שכלל פירות וירקות. כך קרה שהפלורה הטבעית במעיים נהנתה משפע חיידקים ידידותיים שמיגרו את החיידקים המזיקים. היום המזון מרוסס, מעובד, עתיר סוכר, עתיר חלבונים מהחי ,עתיר מלח ועתיר כימיקלים. כל זה גורם לשינוי לרעה בפלורת המעיים-  ומשם הרעילות עוברת לשאר רקמות הגוף.

מערכת העיכול

מערכת העיכול מתחילה מהפה ומגיעה עד פי הטבעת. היא כוללת חניכיים, שיניים, לשון, לוע, ושת, קיבה, מעי דק, מעי גס, מעי ישר ואת פי הטבעת. לאורך צינור העיכול וחיצונית לו ממוקמות בלוטות גדולות, כבלוטות רוק, כבד ולבלב, המפרישות אנזימי עיכול לתוך צינור העיכול.
מערכת העיכול לאורך כל אורכה מצופה בחיידקים: פלורת מעיים הבנויה מ- 100 טריליון שותפים. פלורת המעיים הינה מעין קהילה של חיידקים ידידותיים המורכבת מכ- 500 סוגי חיידקים שונים. היא שוקלת כקילוגרם ומצויה במעי הגס והמעי הדק. אוכלוסיית מעיים תקינה מכילה כ 15% חיידקים פתוגניים. כאשר שיעור  זה גדל , נחלה או נסבול מתסמינים כמו דלקות, גזים ובעיות עיכול שונות. ידוע שפלורת המעיים לוקחת חלק חשוב בתהליכי הפירוק, הספיגה וההטמעה של רכיבי המזון. היא חיונית לחילוף חומרים של המזון, לייצור אנזימים וויטמינים, לוויסות חומציות המעי ולהשמדת מיקרואורגניזמים מזיקים כמו חיידקים מחוללי מחלות ופטריות.

גם הקשר בין עששת ומחלות החניכיים לבין המערכות האחרות הוא הדוק ודו כיווני: נמצאו קשרים בין דלקת חניכיים לאטימת עורקי הלב (=Atherosclerosis = טרשת עורקים)  ויכולת להוביל להתקפי לב, סיבוכי הריון ולסיבוכי סכרת.
ברגע שנחלשת פלורת המעיים חיידקים ממערכת העיכול עוברים דרך הלוע לגרון וגורמים  לדלקת גרון חוזרת ונשנית .
מטופלים רבים מגיעים אלי עם דלקות חוזרות ונשנות בגרון ועם היסטוריה של טיפולי אנטיביוטיקה אין סופיים.
כדי להוציא אותם מהמחזוריות החולנית הזו אני ממליצה על טיפול באמצעות צמחים אנטי חיידקיים ואנטי ויראליים ובפרוביוטיקה נוזלית. טיפול זה משחרר את המטופל מהלופ של המחלה.

Anatomy of the Female Digestive System Organs - anerior view

מיתוס האולקוס וגילוי הליקובקטור פילורי

בעבר חשבו שחיידקים בקיבה לא יכולים לשרוד בגלל חומצת הקיבה ולכן אולקוס זה דלקת שלא קשורה לחיידק . עד שהתגלה החיידק הֶלִיקוֹ‏בַּ‏קְטֶר פִּילוֹרִי (שם מדעי: Helicobacter pylori) .
מושבות ההליקובקטור הפילורי הן הגורם העיקרי להתפתחות דלקות וכיבים בתריסריון ובקיבה (כיבים עיכוליים) והוא גם קשור להתפתחות סרטן הקיבה. מסוגלותו להתפתח ברירית הקיבה, למרות החומציות הגבוהה שלה, נעוצה ביכולתו לייצר סביבה  בסיסית שבתוכה יכול החיידק להיות, בלי להיות מושפע מחומציות הקיבה.
הטיפול הקונבינציונאלי הוא בכמויות גדולות של אנטיביוטיקה. יש פעמים והטיפול מצליח ובחלק גדול מהמקרים הטיפול לא מצליח או שהחיידק חוזר שוב.
מה שיכול להתמודד מולו הם חיידקים פרוביוטיים הנלחמים בהילקובקטור פילורי על מקום מחייה על ידי הפרשת חלבונים נוגדים לו וצמחי מרפא אנטי חיידקיים ואנטי וירליים.
פרוביוטיקה מחזקת את המערכת החיסונית, ונראה כי החיידקים הפרוביוטים מהווים מגן מפני פתוגנים שמנסים לפלוש לגוף הפונדקאי, ההגנה מתאפשרת תודות לחומרים אנטיביוטיים טבעיים שאותם חיידקים מייצרים.

מחקר שנערך לאחרונה מוכיח כי החיידקים הפרוביוטיים אחראים על שרשרת תהליכים כימיים הגורמת לדיכוי החומרים היוצרים דלקות.
דלקת פרקים מתפתחת כתוצאה מווירוסים וחיידקים כמו קדחת שגרונית, דלקת מעי הגס, עישון, אלרגיה למזון, מתח נפשי רב ומזונות מעובדים ועתירי חלבונים מהחי.
הטיפול בדלקת פרקים צריך לכלול פרוביוטיקה, אנזימי עיכול וצמחים אנטי דלקתיים.

המח שבבטןקנדידה- המפלצת הרדומה של מערכת העיכול

קנדידה אלביקאנס (לקנדידה 150 זנים) היא פטריית שמרים ששוכנת דרך קבע בגופנו ונחשבת לחלק נורמלי מתוכנו של המעי הגס. לעיתים היא נוכחת בכמויות קטנות גם על העור, בחלל הפה, הגרון ובנרתיק הנשי.
כל עוד סביבת המעיים תקינה היא נחשבת לדייר נורמלי אבל ברגע שפלורת המעיים נחלשת הקנדידה הופכת משמר לפטרייה היא מפתחת איברים ארוכים דמויי שורשים, שחודרים לגוף דרך דפנות המעי ומאפשרים לחלקיקי מזון בלתי מעוכלים, לחיידקים ולשמרים להחליק לזרם הדם. התופעה הזאת גורמת לשורה של הפרעות ומחלות. כמו מחלות אוטואימוניות, תסמונית התשישות הכרונית, כאבי ראש, זיהומי עור, דיכאון, חרדה, נדודי שינה, פטרת הנרתיק וזיהומים בדרכי השתן.
הטיפול כאן כולל שינוי תזונתי, צמחים אנטי טפיליים, צמחים להגנה על הכבד ופרוביוטיקה.

התגלית הדרמטית של השנים האחרונות היא שאותם חיידקי מעיים משפיעים גם על הרגשות ועל ההתנהגות שלנו.
מחקר שנעשה על בני אדם שפורסם במארס 2011 מאוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס על ידי פרופ' קירסטן טיליש מדגים כיצד היוגורט הפרוביוטי, באמצעות החיידקים הרבים שמרכיבים אותו, יכול לעזור לנו להגיב בצורה רגועה ומתונה יותר לאירועים בסביבה.
יתכן מאוד שלאותם החיידקים יש גם השפעה על תחושת מצב הרוח שלנו. למשל, לסרוטונין תפקיד חשוב בהסדרת מצבי הרוח, ומתברר ש95% מהסרטונין מיוצר במעיים. בעקבות המחקרים הרבים בתחום בשנים האחרונות חוקרים מציעים להתמודד עם מגוון מחלות פסיכיאטריות באמצעות מניפולציות על  הרכב אוכלוסיית המעיים.

הפרקינסון מתחיל במעי

מתברר שמחלת פרקינסון כלל אינה מחלה של המוח בלבד, אלא שהיא מתחילה במרכז הגוף ומטפסת למעלה. חולים בפרקינסון בהתחלה הם מתלוננים על כאבי בטן ועצירות והרופא לא מתייחס לזה.
מתברר שצבר חלבונים בשם Lewy Body  הנפוץ במוחות של חולי פרקינסון, מופיע קודם כל במעי, אחר כך מטפס במעלה עצב הווגוס המקשר בין  האיברים הפנימיים של הגוף למוח וגורם להפרעות במערכת הלב וכלי הדם, אחר כך מגיע למוח ומתחילות תופעות של אובדן חוש ריח ודיכאון, ורק אחר כך לגזע המוח- ואז מתחילות תופעות של פרקינסון.
הטיפול הוא על ידי תזונה עתירת סיבים, מותאמת אישית לפי קשתית העין ומבוססת על תזונה צמחונית וצמחי מרפא.

מתברר שלתזונה השגרתית שלנו יש השפעה רבה על סוג חיידקי המעיים. במחקר שפורסם בספטמבר  2011  פרופ' גארי וו  מאוניבסיטת פנסילבניה, הראו שאוכלוסיית מעיים של אנשים בעלי תזונה עשירה בחלבונים ושומן מהחי, שונה במידה רבה מזו של אלו שניזונים יותר מפחמימות. שינוי בהרגלי התזונה של הנבדקים הצליח  להשפיע על  הרכב האוכלוסייה שבבטנם בעיקר כשהשינוי נעשה לטווח רחוק.
כדי לשפר את פלורת המעיים מומלץ לאכול תזונה צמחונית כמו, עלים ירוקים, כרוב כבוש, תפוח עץ, ועוד.
מרבית החיידקים המזיקים מקורם בצריכת מזונות כמו בשר, אוכל מטוגן או אוכל כבד אחר. מזונות אלה שוהים זמן רב במערכת העיכול, אינם מתפרקים במלואם ובכך מגדילים מאוד את כמות חיידקי הריקבון. גם עודפי סוכר מהווים חומר טוב לחיידקים המזיקים וקרקע נוח לשגשוגם והתרבותם.

הבטן – המוח השני

תהליכי העיכול יכולים להתנהל באופן עצמאי, גם כשיש ניתוק מהמוח עצמו. למעשה המעי הוא האיבר היחיד בגופנו שמצויד במערכת עצבית משלו. פרופ' מייקל גרשון מאוניברסיטת קולומביה שבארצות הברית, גילה את מערכת העצבים המורכבת שמקיפה את המעי וכינה אותה "המוח השני".
מתברר שלמוח השני יש השפעה רבה גם על המוח בגולגולת, הם מחוברים ביניהם ישירות דרך עצב הואגוס ועל כל מסר שמועבר מהמוח למעי , מופיעים תשעה מסרים שמועברים בכיוון ההפוך- מהמוח השני כלפי מעלה, והם משתלבים ברמה הלא מודעת בתהליכי עיבוד המידע במוח.מעניין לחשוב שחלק גדול מהרגשות שלנו מושפעים מהעצבים שבמעיים שלנו.

לפי אירידולוגיה גם ההשמנה קשורה לחיידקים לדוגמא פטריית קנדידה. לאחרונה, במחקר שערך 2006 באוניברסיטת וושינגטון   ג'פרי עם רותי לי ופטר טורנברג הוא לקח שני עכברים שניזונו מאותו תפריט, ושאחד מהם השמין מאוד והאחר היה רזה מהרגיל. הוא בודד את החיידקים במערכות העיכול שלהם , והשתיל אותם בעכברי מעבדה רגילים וממוצעי משקל. התוצאות ניכרו בתוך שבועות: העכברים שקיבלו את החיידקים מהעכבר השמן העלו במשקל ואלו שקיבלו חיידקים מהרזה שמרו על משקלם ואף רזו. אותם חיידקים שזוהו בעכברים השמנים נמצאים גם אצל בני אדם שסובלים מעודף משקל. בהתאמה, בקיבותיהם של אנשים רזים נמצאו חיידקים הדומים לאלה שאותרו אצל עכברים רזים.

זהירות- עסקת חבילה: האנטיביוטיקה מכחידה את החיידקים הרעים והטובים גם יחד.
ב1928 התגלתה האנטיביוטיקה שהרגה את כל החיידקים הטובים והרעים ומאמצע מאה העשרים התברר שכמה חיידקים מזיקים מצאו דרך לשרוד את האנטיביוטיקה. אנו מפסידים במלחמה הזאת ויש חשש לכך שהמגיפה הקטלנית הבאה קרובה משנדמה.

בתורת האירידיולוגיה אנו עובדים על הבעיה על ידי שינוי תזונה לדוגמא: סוכר פשוט מזין חיידקים ופטריות. או בשר בקר ועוף  יוצרים חיידקי ריקבון.
תזונה המבוססת על ירקות, פירות, דגנים מלאים, קטניות, דגים ושמנים תעודד סביבת מעיים ידידותית.
בנוסף,מומלץ לצרוך פרוביוטיקה נוזלית שמחזקת את הפלורה ועליה תוכלו לקרוא כאן, וגם להשתמש בצמחים נוגדי חיידקים וטפילים לדוגמא: טבבויה, שמן אורגנו, ועוד.
לסיכום לפי תורת האירידיולוגיה ולפי המחקרים האחרונים שמסקנותיהם תואמים לגישה האירידיולוגית  מערכת עיכול בריאה תורמת לבריאות של כל הגוף.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. יעל

    ולכן ביטויים כגון "בתורת האירידיולוגיה אנו עובדים על הבעיה…" – מטעות את הציבור: אירידיולוגיה לא "עובדת" על שום בעיה, היא אך ורק מאבחנת את חולשות הגוף!

  2. רומי חוכמה

    ד"ר ברנרד ג'נסן בין מפתחי שיטת האירידיולוגיה מציג טיפולים ולפי הבעיות בקשתית העין.
    הטיפול באירידיולוגיה הוא נטורופתי ולכן במכללות שיטה זו נלמדת במגמת נטורופתיה.

  3. שרון

    שלום לך
    בחודשים האחרונים אני מרגישה ונראית נפוחה, בעיקר אחרי הארוחות אבל גם בבוקר כשאני מתעוררת. ניסיתי דיקור, ניסיתי שינויים בתזונה, הוספתי סיבים תזונתיים וחיידקים פרוביוטים, עכשיו במקום הסיבים אני לוקחת אנזימי עיכול. ואני יכולה לפרט באופו אישי מה אני אוכלת. רעיונות?

  4. עצבנית

    אני לא אתחיל אפילו למנות את כל השטויות שכתובות כאן. אני בטוחה שגם נטורופתים שמכבדים את עצמם ואת מקצועם יסתייגו מחלק מ"האמיתות" שמוצגות כאן בפני כל האומה, בלי שמץ של מקצועיות, אבל עם כל כך הרבה ביטחון עצמי. באמת, המקלדת והצג סובלים כל נפיחה.
    מה שמצער הוא שהכותבת מפרסמת את כל הנ"ל כדי לקושש עוד קליינטים לקליניקה המשגשגת שלה. אם אפשר עם שטויות כאלה לעבוד על אנשים – אז אנחנו בצרות. וחבל.

  5. רומי חוכמה

    היי שרון,הסימפטומים שאת סובלת מיהם יכולים לנבוע ממספר מקורות כמו, קנדידה, מעי רגיז או הליקובקטר פילורי ועוד. בעין ניתן לראות אם את סובלת מטפילים, קנדידה, מעי רגיז ומחסור באנזימי עיכול.
    בנוסף הייתי ממליצה לך לבדוק אם את סובלת מחיידק הליקובקטר פילורי.
    רק בריאות