Laisha_Fly
supherb_Fly

מי היפה בכל העיר?

מאת: חגית אריאלי – שיינפלד, רפואה איורוודית
זמן קריאה: 5 דקות
עורנו, ובמיוחד מראה עור הפנים (וכן הצוואר והידיים) מגדיר אותנו והוא אחד הדברים הראשונים להם נתונה תשומת ליבנו, כאשר אנחנו פוגשים אנשים לראשונה
PassoverFocus_IN

מראה מראה שעל הקיר, מי היפה בכל העיר?

מי אינו זוכר את הסיפור על שלגייה ועל אמה החורגת – המלכה שלא יכלה לסבול שמישהו יעלה עליה ביופיו. מדי יום ביומו הייתה ניצבת  בפני מראת הפלאים שלה ושואלת: "מראה, מראה, שעל הקיר, מי היפה בכל העיר?", בתקווה לשמוע את התשובה האחת ויחידה – "גבירתי המלכה, את היפה בכל הממלכה". יופי נקשר לא פעם עם נעורים. ואם נודה על האמת, רובנו שואפים להראות צעירים יותר מכפי גילנו.

עורנו, ובמיוחד מראה עור הפנים (וכן הצוואר והידיים) מגדיר אותנו והוא אחד הדברים הראשונים להם נתונה תשומת ליבנו, כאשר אנחנו פוגשים אנשים לראשונה.

למרבה האכזבה מחוגי השעון נעים בכיוון אחד בלבד, ועקבותיו של הזמן נחקקים בעורנו. למרות ההבטחות של תעשיית הקוסמטיקה ומכוני היופי, חדירתם של מרבית תכשירי הקוסמטיקה לעור היא מוגבלת, כמו גם השפעתם של המרכיבים הפעילים וגם אם מאוד נרצה, לא נוכל "לעצור את הרכבת". החדשות הטובות הן, שעדיין ניתן לעשות רבות כדי להשפיע על מראה עורנו ולהפחית את סימני הגיל, לאו דווקא בעזרת אזמל וסכין המנתחים, אלא דווקא באמצעות סכין המטבח והתזונה שלנו.

תפקידיו של העור

בניגוד למה שאתם עשויים לחשוב, העור הוא איבר בדיוק כמו ריאות, כבד ולב. אלא שבשונה מאיברים אחרים, הוא נראה לעין וגם מהווה את האיבר הגדול ביותר בגופנו (1.8 מ"ר בממוצע, פי 3 ממשקל הכבד למשל). העור הוא גם האיבר הראשון שאנו מפתחים והוא זה העושה את ההבדל בין אוסף תאים לגוף אנושי. תפקידיו של העור רבים ומגוונים – הוא משמש כחיץ וחומת הגנה ביננו לבין העולם הסובב אותנו, מגן על איברינו הפנימיים, מונע חדירה ויציאה של נוזלים, אחראי על וויסות הטמפרטורה בגוף, מכיל תאי חישה המעבירים למוח מסרים בנוגע לתחושות (כאב, מישוש מרקמים שונים וכד'), מסייע במניעת חדירה של חיידקים ופתוגניים אחרים ובהגנה על הגוף מפני השפעתם ההרסנית של קרני השמש . מדי יום עסוק עורנו במלחמה מתמדת נגד העולם סביבנו – קרני השמש, זיהום אוויר, בקטריות, חומרים רעילים, סטרס, מזג אויר ושינויי טמפרטורה ותהליכים פיזיולוגיים נורמליים האופייניים לגיל.

מבנה העור

העור בנוי משלוש שכבות עיקריות: שכבה עליונה – אפידרמיס, שכבה אמצעית – דרמיס ושכבה תחתונה – היפודרמיס. לכל אזור בגופנו קיים אפידרמיס ייחודי, בהתאם לצרכים ולתפקודים השונים של האזור והאיבר הרלוונטי. אורך חייו הממוצע של תא עור נע סביב 28 יום – במחצית מהזמן הוא "חי" וביתרת התקופה הוא "מת" ונדחף מעלה, עקב פעילותם של תאים צעירים יותר תחתיו – עד שמתקלף ונושר.

מדוע העור מתקמט ומזדקן?

1. חמצן – התשובה נעוצה בין היתר בחמצן שאנו נושמים בכל רגע נתון. 98-99% מהחמצן מופנה לשריפת מזון, תפעול השרירים ופעילויות נוספות. אולם 1-2% מהחמצן מכיל "רדיקאליים חופשיים" אשר תוקפים את ה-DNA שלנו וגורמים לנזק מצטבר, המתבטא בין היתר בהזדקנות מראה העור.

2. תאים פיברובלסטים  (Fibroblast)- תאים פיברובלסטים, הם תאים ברקמות החיבור האחראים על ייצור קולגן ואלסטין (סוגי חלבונים השומרים על מוצקות ואלסטיות בעור)  בתאים צעירים. הם יוצרים רשת מתח תלת מימדית של סיבי קולגן, המעניקים לעור את מראהו המתוח. עם חלוף השנים החיבור בין הפיברובלסטים הולך ומתרופף, וכך גם מראהו של העור, המאבד את האלסטיות שלו.

3. גליקאנים – הגליקאנים (Glycans) נמצאים על פני שטחם החיצוני של התאים ואחראים לתקשורת בין התאים השונים (כמו רשת חברתית) – החל בהיבט של ייצור איברים ועד גדילת שיער. למעשה הם מעורבים בכל התהליכים החשובים בכל רקמות הגוף, כולל עור. בלעדיהם לא ייתכנו חיים. הגליקאנים נמצאים בצומת בין שכבת הדרמיס לאפידרמיס. כאשר קיימת חסימה בתקשורת הדיאלוג בין התאים כבה. ניתוק התקשורת בין התאים מהווה משתנה חשוב בהזדקנות העור. כאשר אנו מתבגרים, כמות הגליקאנים בגופנו מתמעטת והמסר לתאים להמשיך לייצר קולגן, הולך ומתמעט, דבר המשפיע על הזדקנות העור. תעשיית הקוסמטיקה משקיעה בשנים האחרונות מאמצים רבים בתחום הגליקו – ביולוגיה, במטרה להעלות את כמות הגליקאנים בצומת הדרמיס – אפידרמיס, על מנת לשחזר את ייצור הקולגן שהידלדל בעור ולהפחית את סימני הגיל.

4. קרינת השמש – קרני שמש מסוג UVA חודרים לשכבות העור העמוקות ופוגעים בקולגן. גם כאשר אתם נוהגים ברכב מדי יום, אתם חשופים לקרינה הרסנית זו, כיוון שקרני UVA מסוגלות לחדור גם מבעד לחלון זכוכית ולהזיק לעורנו. גם לקרני UVB שהינן בעלות אורך גל קצר יותר, יש יכולת פגיעה בשכבת העור העליונה – האפידרמיס, והיא עשויה לגרום לצריבה בעור בחשיפה לא מבוקרת. לכן מומלץ להשתמש במקדם הגנה כדי למזער את הנזק שעשוי להיגרם לעור.
הקשר בין מזון למראה העור

שנים הורגלנו לחשוב שמראה העור שלנו מושפע מהמתנה שהעניקו לנו הורינו – דהיינו גנטיקה משובחת ומהתשורות שמעניקות לנו חברות הקוסמטיקה, בדמות קרמים, סרומים ותכשירי טיפוח. נהוג לומר ש"הפנים הם ראי הנפש", אבל לא זו בלבד. כיום ברור לכל, כי לא ניתן להפריד בין התזונה שלנו למראה עורנו. דרך מראה העור, ניתן ללמוד על מצבן של מערכות אחרות בגוף, ובמיוחד על בריאותה של מערכת העיכול.

מרק אספרגוס להרגעה

אז איך משפיעות ההעדפות התזונתיות שלנו על בריאות העור?

1. סוכר – סוכר מהווה לא רק פוטנציאל להשמנה ולהתפתחותן של מחלות רבות, כי אם פקטור משמעותי במראה העור שלנו. במחקר שבוצע באוניברסיטת LEIDEN  בהולנד בשנת 2011, נבדק הקשר בין רמת הסוכר בדם למראה העור. במהלך המחקר, נמדדו רמות הסוכר בדם בקרב 602 נחקרים, ובמקביל הוצגו תמונותיהם של הנ"ל בפני 60 משתתפים לא תלויים שנתבקשו להעריך את גילם. מניתוח תוצאות המחקר עלה הנתון המדהים, שאנשים שרמת הסוכר בדמם הייתה גבוהה, נראו מבוגרים מכפי גילם, לעומת אנשים שרמת הסוכר בדמם הייתה נמוכה והוערכו כצעירים יותר (עד 10 שנים פחות מכפי גילם!).

הנתונים קיבלו אישוש נוסף, בקרב אוכלוסיית חולי סכרת, שהינם בעלי רמת חשיפה גבוהה יותר לרמות סוכר גבוהות בדם. נשאלת השאלה מדוע רמת סוכר גבוהה גורמת לנו להיראות בוגרים יותר? גם כאן התשובה נעוצה בקולגן. מתברר כי הסוכר מתחבר לקולגן בעור, נדבק אליו וגורם לו להיות פריך ושביר יותר. משמעות הדבר היא הזדקנות מואצת של העור.

2. מילת המפתח היא חיפוש אחר מזונות עשירים בנוגדי חימצון (אנטי אוקסידנטים) שמפחיתים או מסייעים במניעת "עקה חימצונית"  – עקה חימצונית (Oxidative Stress) הינו מצב בו הגוף מתקשה להתמודד עם כמות הרדיקלים החופשיים אליהם הוא נחשף (בעקבות תזונה, עישון, זיהום אוויר, גיל, מחלות ועוד).

א. חפשו אחר פירות וירקות בעלי צבעים עזים שעשירים בנוגדי חימצון כדוגמת עגבנייה למשל, שהעסיס שלה עשיר בליקופן, ירקות ממשפחת הכרוביים (שעשירים גם בפוליפנולים, קרטנואידים וסלניום), תרד, גזר, ארטישוק, נבטים, בצל. לצד פירות כדוגמת רימון, תפוח, אגס, פירות יער, דובדבנים, צימוקים, תפוז, אשכולית אדומה, שזיף, שעשירים בנוגדי חימצון.

ב. ירקות מרירים – כדוגמת ברוקולי וצנונית המכילים מרכיב בשם "גלוקסינט" (glucosinolate), אשר נטמע בעור ומאפשר לתא להגן על עצמו מתהליך ההזדקנות. עם זאת, כדי להשיג תוצאות משמעותיות יש לצרוך כמות של 1/2 ק"ג פרחי ברוקולי ביום! כלומר, ההמלצה המוכרת על 5 מנות פרי/ירק ביום בטלה בשישים.

ג. דגים שומניים – כדוגמת מקרל, נחשבים כמיטיבים עם העור בשל התכולה הגבוהה של חומצת שומן מסוג אומגה 3, שפעילותן האנטי דלקתית חיונית להתמודדות הגוף עם עקה חימצונית. מקור נוסף לאומגה 3 הוא זרעים (חמניות, פשתן), אגוזים ושקדים.

ד. הפחתת צריכה של מזון עמילני כדוגמת תפוח אדמה, פסטה ואורז.

3. הוסיפו לתבשילים שלכם תבלינים ועשבי תיבול כדוגמת כורכום (שמזין את שכבות העור השונות), כמון ופלפל שחור (שמסייעים בטיהור הגוף מרעלים) ושומר.

4. הרבו בשתיית מים – כדי להרוות את העור. חשוב במיוחד במזג אויר יבש, קר, רוחות, חשיפה למזגנים ותנורים. מקור נוסף לנוזלים הוא ירקות (חסה, מלפפון, גזר, אספרגוס, שומר, צנון, קישוא, דלעת)  ופירות עשירים במים. בנוסף, במיוחד בתקופה זו של השנה מומלץ ליהנות מחליטות צמחים של ג'ינג'ר ולימון, זרעי כמון, זרעי כוסברה ושורש ליקוריץ.

5. ע"פ רפואת האיורוודה, העור שלנו נוטה לחספוס, יובש וגירויים במהלך עונות מסוימות ועם הגיל, הודות להצטברות של ואטה בגוף. ואטה דומיננטית בסתיו ובתחילת החורף ובקרב אנשים מגיל 50 ומעלה. כאשר ואטה נמצאת בעודף נבחין גם בתופעות כגון שיער דק ויבש, ציפורניים שבירות ועוד. לכן מומלץ לשמור בתקופות אלו על תזונה שמפייסת ואטה. למידע על דרכים להפחתת ואטה, ראו מאמר קודם בנושא.

6. הימנעו מכימיקלים במוצרי הניקוי והטיפוח שלכם, כמו גם במזונכם – העדיפו מזון אורגני ככל הניתן, נטול כימיקלים, חומרים משמרים, חומרי טעם וריח מלאכותיים, שעשויים להצטבר בכליות ובכבד, להיות מופרשים בזיעה או על פני העור.

שינה מספקת

7. הקפידו על שינה מספקת של 7 שעות לפחות. שינה טובה חיונית למראה עור בוהק וזוהר.

8. עיסוי יומיומי בשמן סומסום לשמירה על בריאות העור ומערכות גוף אחרות. עיסוי יסייע לנו לשמור על רכות ואלסטיות העור. יש המכנים את העיסוי האיורוודי בשם "ג'אראהאר" שפירושו: מרחיק זיקנה, כיוון שמגביר את זרימת הדם, הלימפה וההורמונים.

9. פעילות גופנית קבועה – חיונית לשיפור הסירקולציה של כלי הדם ומערכת העיכול ומעניקה לנו מראה עור קורן וסומק טבעי.

10. צמחים בשירות העור –קלנדולה, אלו-וורה, מנטה, תה ירוק, קמומיל, לבנדר, ליקוריץ ושמן עץ התה, הינם חלק מהצמחים המתאימים לשימוש חיצוני (חלקם גם לפנימי) לטיפול בבעיות עור שכיחות (כוויות, עור מגורה, פצעים, דלקת וכד').

11. הימנעו מעישון סיגריות – מחקרים שונים מצביעים כיום על הקשר בין עישון סיגריות להתבלות מוקדמת של העור. העישון מוסיף בין 10 ל-20 שנה לגיל האמיתי!

ואולי מעבר לכל הנ"ל, העצה החשובה ביותר היא דווקא שתאהבו את עצמכם. קבלו בהשלמה את עקבות הגיל. כאשר אתם שלמים עם עצמכם, מרגישים סיפוק וקבלה עצמית, אתם מקרינים רגשות אלו כלפי חוץ, והאור שבכם מקרין גם על העור בתוכו שוכנת נשמתכם.

 

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו