Powered by WP Bannerize

תרימה

Powered by WP Bannerize

מיץ פירות או שייק פירות?

מאת: מעיין שליבו, נטורופטית ומטפלת הוליסטית
מה ההבדל בין שייק פירות למיץ פירות, מה ההבדל בין בלנדר ל"מכונת מיצים קשים" ומה הסיפור עם הסיבים – אנחנו רוצים אותם במיץ שלנו או לא? מעיין שליבו עם ההסברים והמתכונים

טיפול במיצים

הגישה הנטורופתית מתייחסת למערכת העיכול כ"שער" לכל הגוף. כשמערכת העיכול בריאה ומאוזנת – הגוף בריא.  המזון הפיזי (והרגשי) הוא הדלק שלנו, מלבד חמצן, הוא שמאפשר חיים. על מנת שהגוף שלנו יוכל ליצור תהליכי בנייה תקינים עלינו לספק לו רכיבי תזונה חיוניים: ויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו, חומצות שומן ומים.


גוף בריא זקוק לאספקה סדירה של מרכיבי תזונה איכותיים בהרכב ובריכוז נכון.
הדרך הטובה ביותר להשיג מרכיבי תזונה אלו היא על ידי אכילת פירות וירקות טריים המכילים אנזימים טבעיים. כיום כבר ידוע לכל שהתזונה המודרנית מכילה מעט מאוד ויטמינים ומינרלים. ולכן אלו שניזונים בעיקר מתזונה מתועשת, על חשבון מזון טבעי, עלולים לסבול ממחלות ותופעות רבות הנגרמות עקב מחסור ברכיבי התזונה החיוניים.

 

אל דאגה, המצב הפיך!



למרבה המזל, חוסר ברכיבי תזונה הינו מצב הפיך. ניתן לתקן אותו על ידי שינוי תזונתי והעשרת התפריט במזון טרי המותאם לאדם ומצבו.

לעתים כאשר החוסר חמור וכבר גרם לחוסר איזון\מחלה, רצוי ליטול תוסף מזון המכיל רכיבי תזונה במינונים גבוהים. אופציה נוספת שהופכת פופולארית יותר ויותר היא השלמת החסרים התזונתיים בעזרת מיצים טריים.

לא מיץ פטל!

ואין הכוונה למיץ פירות קנוי או סחוט, אלא למיץ המורכב מירקות (ומעט פירות) שנסחטו במכונה מיוחדת – "מכונה למיצים קשים".

 

מכונה למיצים קשים היא מכונה בעלת מסננת מאוד מאוד צפופה אשר מפרידה לחלוטין בין הסיבים, הקליפה, הגרעין לבין המיץ המרוכז של הירק. המיץ המרוכז הוא שמכיל את הויטמינים והמינרלים בירק ובפרי. כמות המיץ בירק אחד או פרי נראית מעטה, אך מאחר ושותים אותו ללא הסיבים, ספיגת הנוזל והרכיבים החיוניים במערכת העיכול הינה מיידית, וכך הויטמינים והמינרלים של הירק אינם מספיקים להיהרס ונספגים במינון גבוה יותר לעומת אכילת הירק השלם.

יתרון נוסף למיצים הטריים הוא שהאנזימים בירק ובפרי לא מספיקים להתחמצן ולהיהרס, לעומת בישול או חימום של ירקות הגורמים להרס ואובדן של חלק גדול מהאנזימים.

 

אז למה כדאי לשתות מיץ טבעי


1. מיץ טבעי מכיל ריכוז גבוה של ויטמינים, מינרלים ואנזימי עיכול, כל אלו חיוניים לתהליכי מטבוליזם וספיגה תקינה.
2. ויטמינים ומינרלים מחזקים את פעילות מערכת החיסון ואת היכולת של הגוף להתמודד עם מחלה.
3. המיץ עשיר במים החיוניים לגוף
4. הוכח כי שתיית מיצים גורמת לתחושת רגיעה, שיער וציפורניים חזקים יותר, עור פנים בריא ובוהק ויציאות תקינות.
5. צריכה קבועה של 1-2 כוס מיץ טבעי ביום מעניקה כוח, מרץ, חיות ותורמת לבריאות כללית.

איזו מכונה צריך?



על מנת להכין מיץ טרי וליהנות מיתרונותיו יש לרכוש "מכונה למיצים קשים" (בחנויות למוצרי חשמל). המכונות המומלצות הן אלו שהמפתח העליון שלהן (איפה שמכניסים את הירקות) גדול מאוד, כך שניתן להכניס בו תפוח שלם ואין צורך לחתוך הכל קטן קטן.

מעבר לעובדה שזה נוח יותר, בכל פעם שאנחנו חותכים ירק או פרי, המגע של הפרי עם הסכין גורם להרס אנזימים, שחבל לאבד.

יתרון אחרון למכונות עם מפתח עליון גדול הוא שהם בדר"כ מורכבות מפחות חלקים, מה שאומר שכשמסיימים להכין מיץ צריך לשטוף רק 3 חלקים גדולים וזהו.

איך עושים את זה?

 

את המיץ שותים על קיבה ריקה. כך ספיגת הויטמינים והמינרלים הרבה יותר טובה. ניתן לשתות כחצי שעה לפני ארוחה או בין הארוחות כתחליף לארוחת ביניים.

הבסיס המומלץ לכל מיץ הוא: תפוח עץ ירוק (החמוץ) או גזר או אגס. מאחר והם מכילים הרבה נוזל וטעמם עדין וטעים. עליהם ניתן להוסיף שילובים שונים של ירקות, כפי שיפורט בהמשך.

חשוב לזכור שמיץ מפירות מכיל הרבה יותר סוכר וקלוריות, לכן עדיף לבחור במיץ המורכב מירקות. מי שרמות הסוכר בדם שלו גבוהות – שישתה מיץ המורכב מתפוח עץ ירוק ירוק בשילוב ירקות, לא רצוי להרבות באגס וגזר. אם שותים מיץ פירות כדאי לדלל שלושה רבעים של כוס מיץ עם רבע כוס מים, כדי להוריד את המתיקות.

את המיץ שותים מיד עם ההכנה, אחרת הויטמינים מתחמצנים. אם יש "קצף" במיץ זה נהדר,  מהרו לשתות אותו!

חשוב להשתמש בפירות וירקות טריים. ירקות ופירות שהחלו להתקלקל כבר החלו להתחמצן ואינם טובים.

שילוב של סלק במיצים – רק בהתייעצות עם מטפל.

הוסיפו חופן נדיב של עלים שטופים כמו פטרוזיליה, שמיר, סלרי, כוסברה.

הרכיבים היחידים שמקלפים הם: שום, בצל, ג'ינג'ר. בכל שאר הירקות או הפירות משתמשים על קליפתם, כולל כל הגרעינים או הגבעול.

 

שילובים מומלצים

 

1. השילוב ה"קלאסי": תפוח עץ ירוק + 1-2 גזר.
האופציה הבסיסית לרוב המיצים (והמומלצת ביותר), מתאימה וטעימה גם לילדים.
ניתן להוסיף "שידרוגים" כדי לגוון: פרוסת לימון (עם הקליפה) \ פרוסת ג'ינג'ר בעובי 1 ס"מ (ללא קליפה) \ אגס קטן \ 2 גבעולי סלרי\ רבע קולרבי.
2.  פרוסות אננס + 1 גזר + חופן חמוציות ללא סוכר
3. נתח אבטיח – על קליפתו הירוקה. מיץ המתאים לנשים הסובלות מגלי חום 4. תפוח עץ + פרוסת מלון + נענע ופטרוזיליה
5. עגבנייה + מלפפון + חופן פטרוזיליה
6. פרוסת מלון גדולה + 1-2 קיווי. פחות מומלץ למי שיש לו רמות סוכר גבוהות.

לאתר של מעין שליבו

השאירו תגובה:
  1. אבי

    בכתבה הבנתי שזה הרבה יותר טוב מאכילה. ולעשות מיץ ולשתות. אבל לא מדובר על יתרונות וחיסרונות של מיץ ושייק. ומתיי כן שייק עדיף. ומתי מיץ.

    אשמח לתגובה כי באמת זה נושא שכרגע אני מבולבל בו ואשמח להבין )