מרינה נבטים

Powered by WP Bannerize

מרינה נבטים

Powered by WP Bannerize

האם אתם בסכנה למחסור בברזל?

מאת: עדי כספי N.D
אמנם אפשר להשיג ברזל ממזונות מגוונים, אך לעתים אנחנו מוצאים את עצמנו בסכנה למחסור בברזל. במקרה כזה חשוב לדעת כיצד להגביר את הספיגה שלו ולהפוך אותו קל לעיכול
תוסף ברזל מומלץ

צילום: pixabay

ברזל הוא מינרל, את רובו ניתן למצוא בגוף כחלק מההמוגלובין, אשר נמצא במרכזה של כל כדורית דם אדומה. כדוריות הדם האדומות הן אלו אשר נושאות חמצן אל התאים ומוציאות משם פחמן דו חמצני, פסולת ממנה הגוף נפטר באמצעות מערכת הנשימה. כך שאם אין מספיק ברזל, אין מספיק המוגלובין ואם אין מספיק המוגלובין אין מספיק חמצן בגוף ואין פינוי טוב של פחמן דו חמצני מהגוף החוצה; הדבר הראשון שנרגיש כאשר חסר לנו חמצן לתאי הגוף – זו עייפות.

מי סובל בדרך כלל ממחסור בברזל?

מי שסובלים בדרך כלל מחוסר ברזל הם קשישים, תינוקות, נשים בגיל הפוריות ובהריון וכן ספורטאים. אוכלוסיות אלה נוטות פעמים רבות לסבול מחסר בברזל.

מקרים נוספים שבהן נוטלים תוסף ברזל, שלא לשם טיפול באנמיה, הן לשם טיפול ב ADHD (הפרעות קשב ריכוז והיפראקטיביות), תשישות, קרוהן, דיכאון, אי הצלחה בכניסה להריון ופצעים בפה (canker sores).

מאיפה נשיג ברזל?

דבר ראשון מהמזון, הוא מצוי ברוב הקטניות, בדגש על חומוס, אפונה, שעועית (בדגש על שעועית אזוקי), טופו, ירקות ירוקים, זרעים, בננה, זיתים, בשר אדום, דגים, כבד, חלמון הביצה ועוד.

אם עשינו בדיקות דם ועדיין חסר לנו?

צריך לברר למה חסר, אחרי שהרופא שלל דימום פנימי (רלוונטי בעיקר עבור הגיל השלישי) כדאי להבין למה אין לנו. במקרים רבים מדובר בספיגה שאינה יעילה ומומלץ לטפל בשיקום רירית המעי ויכולות הספיגה של הגוף. במצבים כאלו נראה חוסר לא רק של ברזל אלא גם של ויטמינים ומינרלים אחרים כמו כן נצפה לראות לא מעט בעיות עיכול.

לפעמים צורכים מוצרי ברזל יחד עם מוצרים המכילים סידן. סידן וברזל נספגים באותו המקום במעי, אך לסידן יש יתרון – הוא נספג בקלות יותר ותופס את כל אתרי הספיגה (רצפטורים) במעי… ולמי לא נשאר מקום? לברזל.

איך נעודד ספיגה טובה יותר של ברזל?

בשונה מהסידן, אשר עובד כנגדו, ויטמין C (חומצה אסקרורבית) דווקא משפר את ספיגת הברזל, כולל הברזל הצמחי, זה שאינו מגיע ממוצרים מן החי (NONHEME IRON). אז אפשר לנגב את החומוס עם גמבה, העשירה בוויטמין C ובכך לעודד את ספיגתו בגוף.

תוסף ברזל מומלץ

צילום: pixabay

השילוב של ברזל עם וויטמין C, בהחלט נכון לגבי תוספי ברזל. כך שאם הוחלט שהתזונה לבדה אינה מספיקה, בהחלט רצוי לרכוש מוצר אשר מכיל גם ויטמין C על מנת להגביר את אחוזי הספיגה שלו.

אלמנט נוסף אשר עשוי לעודד ספיגה טובה יותר הוא שימוש בתוסף המגיע בצורת נוזלית ולא בכמוסה, כך ששטח הפנים אשר הברזל יכול לתפוס, הוא רחב יותר ועל כן הספיגה יעילה יותר.

הברזל היעיל ביותר שאני מכירה – זה שלא גורם לעצירות – נקרא 'ברזל עדין' או ברזל ביסגליצינאט (כלומר קשור למולקולת גליצין, זאת לעומת הברזל הקשור למולקולת סולפט).

כמו כן, מחקרים מצאו ש-25 מ"ג ביסגליצינט נספגים ומספקים לגוף את אותה כמות הברזל כמו תוסף של 50 מ"ג ברזל סולפט.

עדי כספי N.D

כתבה זו אינה מחליפה יעוץ או טיפול אצל רופא

השאירו תגובה: