LiatBook_Migdal
LiatBook_Migdal

מזון על, מזון העתיד

מאת: דורית יוסף (N.D) נטורופתית ומרצה בכירה בתחום הקוסמטיקה הטבעית
מהם מזונות על? במה הם תורמים לבריאותנו? דורית יוסף החליטה לחקור את הנושא החם היום בתזונה לעומק ותספק לנו הגולשים סדרת כתבות בנושא בליווי מחקרים ומקורות להעשרה. והפעם על אצת הספירולינה.

מזון על, מזון העתיד

כנטורופתית אני נמצאת במסע מתמיד לחפש אחר אפשרויות תזונה שיספקו בריאות מרבית עבורי ועבור המטופלים שלי.
רבים מאיתנו נמצאים במצב של בריאות קלושה וסובלים מכאבי שרירים ופרקים, מצבי רוח משתנים, בעיות הורמונאליות ובעיות עור שונות. אני מאמינה גדולה בהאמירה "אתה מה שאתה אוכל" – "you are what you eat", משמע כל מה שאתה מכניס לפה משפיע על הלך המחשבה, הגוף והרוח.

 

ECO_CU_IN250

יצאתי לחפש אחרי ה-מזונות לבריאות מרבית. אנו זקוקים למכלול מרכיבים בתזונה שלנו שכוללים: חלבונים, מינרלים, אנטיאוקסידנטים (נוגדי חמצון), שמנים "טובים", חומצות אמינו חיוניות, ויטמינים, אנזימים, קו אנזימים, חומצות שומן חיוניות ועוד מרכיבים רבים לכלול בתזונה ובסדר יום מערבי וצפוף.

 

ידוע שתזונה שתכלול שום, ברוקולי, סויה, שקדים, אגוזים וסלומון, כל אחד ממזונות אילו יספק לנו מרכיב אחד מרכזי וחשוב לצרכים היומיומיים שלנו.
אבל אני בחיפוש אחר מזון ייחודי, מזון שיועיל באופן מיוחד לבריאותנו והוא – מזון על (Super Foods).

מהם "מזונות על"?

בעידן שלנו, בו ניתן להשיג מזונות שונים מכל קצוות העולם, ניתן לחפש ולהשיג את המזון העל, אותם מזונות שמכילים מספר רב של מרכיבי תזונה ייחודיים לא אחד או שתיים בולטים. אנחנו מחפשים את אילו שיספקו מקור אמין ומלא של חלבון במינימום קלוריות ובלי שאריות של שומן טרנס או שאריות תרופות וריסוסים, יחזקו את המערכת החיסונית, ינקו את הכבד, יספקו מרכיבים אנטי אייגינג, יכילו כמויות גדולות של אנטי אוקסידנטים ומינרלים.

 

חיפשתי ומצאתי…"מזונות על"- מזונות שמכילים מספר רב של מרכיבי תזונה. צריכה יום יומית של אחד או מספר "מזונות על" יספקו לנו כמות יפה של ויטמינים, אנזימים וכל הדרוש לנו כדי להיות בשליטה מלאה על בריאותינו. "מזון על" הוא שילוב בין מזון לתרופה ויש בו את היכולת להגביר את כוח החיות הטבעית והאנרגיה של הגוף.

 

בין מזונות העל נמצאים:

 

 

goji berries תותי גוג'י

 

 

 

אכתוב סדרה של כתבות בנושא היתרונות התזונתיים של כל אחד ממזונות העל. בכתבה זו בחרתי להתמקד באצת ספירולינה, שאני באופן אישי מאוד אוהבת ומפיקה תועלת משמעותית מהצריכה שלה ברמת הערנות, חיוניות, חדות מחשבה ומצב רוח מרומם.

 

האצות היו על כדור הארץ זמן רב לפני בני האדם, הן מספקות מקור הזנה אמין גם לאדם וגם לחיה. אני נוהגת לכנות אותם "הקולוסטרום של הטבע", המזון הראשוני שמספק שפע של ערכי תזונה ויתרונות בריאותיים.

 

על אצת הספירולינה

ספירולינה היא אצה חד תאית ממשפחת האצות הכחולות ירוקות, צורתה המיקרוסקופית היא של סליל לולייני. מרכיביה (cyanobacteria) ייחודיים וממקמים אותה בין החי לצומח. מכיוון שהספירולינה נחשבת מזון שלם היא מהווה מקור תזונתי עשיר עבור בני אדם ובעלי חיים.
הספירולינה גדלה באופן טבעי באגמים טרופיים וסובטרופיים ברמת חומציות נמוכה (ph8-11).

 

יתרונות תזונתיים:

לספירולינה רכיבים תזונתיים רבים ולכן מיוחסת לה הגדרה של מזון שלם.

 

חלבון

ספירולינה מכילה כמות גדולה של חלבון בין 55%-71% ממשקל האצה היבשה. מדובר בחלבון מלא שמכיל את כל חומצות האמינו החיוניות, בהשוואה לבשר בקר שמכיל רק 22% חלבון. החלבון המלא שבספירולינה אינו כולל שומן רווי או שאריות של כימיקלים, תרופות ואנטיביוטיקה שנמצאים ברוב החלבון שמקורו מן החי.

 

חומצות שומן חיוניות

ספירולינה עשירה בחומצות שומן מסוג:

GALA-גמא לינולאית, חומצת שומן חיונית מקבוצת אומגה 6
ALA- אלפא לינולנית מקבוצת אומגה 3
SDA סטארידונית, אומגה 3
DHA + EPA מסוג אומגה 3
וחומצה ארכידונית AA.

 

ויטמינים

האצה מכילה ויטמינים:  B1,B2 ,B6 ,B9 ,B3, ויטמין D, ויטמין C וויטמין E.

 

על פי מחקרים היתה בעיה לאמוד את הזמינות הביולוגית של ויטמין B12 ולכן נקבע על פי איגוד התזונה האמריקאית כי אין להסתמך על ספירולינה כמקור בלעדי ל- B12 פעיל.
נתון זה מתייחס לספירולינה בלבד, לאצות אחרות יש כמות יפה של ויטמין B12 לכן כדאי ומומלץ לשלב צריכה של אצות שונות, דוגמת הכלורלה והנורי (כן, אותו נורי של הסושי)

 

מינרלים

 

ספירולינה היא מקור עשיר לאשלגן, סידן, כרום, נחושת, ברזל, מגנזיום, זרחן, סלניום, נתרן ואבץ. ספירולינה מכילה פיגמנטים הכוללים  chlorophyll, כלורופיל בפיגמנט ירוק  ו- phycocyanin שנותן את הפיגמנט הכחול, כמו גם בטא קרוטן ונוגדי חמצון שונים.

 

מן המחקרים

 

יתרונות הספירולינה הוא במגוון רחב של טיפול בעיות בריאות וביניהם: ירידה במשקל, היפר אקטיביות, כולסטרול גבוה, סרטן, חיזוק המערכת החיסונית ועייפות.

על פי מחקרים הגיעו למסקנות הבאות:

 

אלרגיות

במחקר שפורסם ב- 2009 נקבע כי ספירולינה הראתה תוצאות מבטיחות בטיפול בתגובה אלרגית וקדחת השחת, סימפטומים הכוללים: נזלות, התעטשויות, שיעולים וגירודים .

 

כולסטרול

במחקר שנערך ב- 2007 אשר בו 36 מתנדבים לקחו 4.5 גרם של ספירולינה ליום לתקופה של 6 שבועות, הראו תוצאות המחקר שינויים לטובה בכולסטרול ובלחץ הדם.

 

סרטן הפה

ספירולינה יכולה לתת הגנה מסוימת כנגד סרטן הפה. על פי מחקר קטן שהתבצע על אוכלוסייה שנוטה ללעוס טבק ונמצאו בה נגעים טרום סרטניים. אוכלוסיה זו קיבלה תוספת של ספירולינה למשך 12 חודשים. חלק מן הנבדקים
(44 במספר) קיבלו מנה יומית של ספירולינה וחלק מהנבדקים (43 במספר) קיבלו מנה של פלסבו. בסוף תקופת המבחן  אצל 20 מתוך 44 הנבדקים שקיבלו ספירולינה הנגעים נעלמו.

 

בריאות הלב

התגלה כי ספירולינה מסייעת למנוע נזק ללב שנגרם על ידי טיפול כימותרפי בשם doxorubicin ובנוסף היא משפרת את חומרת הנזקים משבץ, משפרת תנועה ואת יכולת הזיכרון וכושר הלמידה של נפגעי שבץ.

 

ילדים ומתבגרים

ספירולינה נמצאה יעילה לילדים הסובלים מתת תזונה. באופן כללי אני מאוד ממליצה על שילוב של אצות בתזונת ילדים בכל שלב בהתפתחות, האצות יספקו התפתחות מוחית תקינה ולכן יסייעו לילדים הסובלים מלקויות למידה. אני במיוחד ממליצה על שילוב אצות בתקופת גיל ההתבגרות, זמן בו גוף המתבגר זקוק ליותר מרכיבי תזונה. מניסיוני הוספה של אצות בתזונת מתבגרים מסייעים להרגיע את הטמפרמנט הסוער האופייני למתגברים ומאפשר להורים ולילדים לעבור את תקופת ההתבגרות בשקט יחסי.

אזהרות

ספירולינה מכילה פנילאלנין ולכן אינה מומלצת לאנשים הסובלים מהפרעה מטבולית גנטית בשם פנילקטוניריה
(PKU Phenylketonuria).
מרכיב תזונה זה עשיר ומספק לאדם את כל המרכיבים החשובים לשמירה על בריאות תקינה ולכן ועדת המזון של האו"ם ב- 1974 הכריזה על ספירולינה כמזון העתיד.
ספירולינה הוצעה על ידי נאס"א כאחד המאכלים העיקריים הניתנים במהלך משימות חלל ארוכות טווח.

ניתן להשיג בקפסולות בבתי טבע או באבקה אורגנית בחיפוש באינטרנט אחר הספקים.

הכתבה הבאה תהיה על תותי גוג'י.

 

מקורות לכתבה ולמי שרוצה להעמיק בנושא:

1. superfoods/ david woolfe  עמ' 107

2. The gale encyclopedia of alternative medicine – third edition עמ' 2122

3. צמחי מרפא ושילובם ברפואה המערבית\ ד"ר אילה בן אלישע

4. אתר pub med

5. Spirulina prevents atherosclerosis by reducing hypercholesterolemia in rabbits fed a high-cholesterol diet.
Cheong SH, Kim MY, Sok DE, Hwang SY, Kim JH, Kim HR, Lee JH, Kim YB, Kim MR.
J Nutr Sci Vitaminol (Tokyo). 2010;56(1):34-40.PMID: 20354344

6. Protection by dietary Spirulina platensis against d-galactosamine- and
acetaminophen-induced liver injuries
.
Lu J, Ren DF, Wang JZ, Sanada H, Egashira Y.
Br J Nutr. 2010 Jan 27:1-4. [Epub ahead of print]PMID: 20102673

7. Spirulina protects against rosiglitazone induced osteoporosis in insulin resistance rats.
Gupta S, Hrishikeshvan HJ, Sehajpal PK.

8. Diabetes Res Clin Pract. 2010 Jan;87(1):38-43. Epub 2009 Nov 5.PMID: 19896232
[Contribution of supplementation by spirulina to the performance of school children in an introductory course in Dakar (Senegal)]
Dia AT, Camara MD, Ndiaye P, Faye A, Wone I, Gueye BC, Seck I, Diongue M.
Sante Publique. 2009 May-Jun;21(3):297-302. French. PMID: 19863020

 

לבלוג של דורית יוסף

 

האם אתם נוטלים ספירולינה וחשים בשיפור בריאותי? נשמח אם תשתפו אותנו בהתנסותכם האישית מהמוצר.

השאירו תגובה:

  1. נאו

    האם אחרי ריצה\הליכה בבוקר ,שייק עם 6 כדורים זה מספיק חלבוים אחרי אימון?? או שצריך עוד משהו?
    תודה

  2. מופתע

    אם כבר – צנון פרואני, אבל בטח לא אגוז.