Nikui_Fly
bari14_Fly

מאמן תזונה, דיאטן ומה שביניהם

מאת: ד"ר צבי פוס
זמן קריאה: 3 דקות
התבלבלתם מההגדרות בין מאמן תזונה לדיאטן? השאלה הגדולה היא מה נדרש לך ברגע זה כדי לשפר את איכות החיים שלך ולרזות? ד"ר צבי פוס מבאר מספר שאלות

צילום: 123RF

Nikui_IN

נתחיל מהסוף: בין מאמן תזונה לדיאטן עומד האזרח הנבוך והמבולבל שרוצה אורח חיים בריא והרזייה. אז מה יותר טוב- מאמן תזונה או דיאטן? זה כמו לשאול "מה יותר טוב – קפה או תה?"
שניהם טובים, למרות שהם שונים!

אז מה השוני?

ההבדל בין מאמן תזונה לדיאטן הוא גדול ומשמעותי ביותר. כדי לבחור מה מתאים לך יותר בתקופת זמן זו בחייך כדאי לשאול את עצמך – מה נדרש לך ברגע זה כדי לשפר את איכות החיים שלך ולרזות?

יתכן, שהיום נחוץ לך ידע. מעולם לא עשית דיאטה בעבר, לא קבלת תפריטים מדיאטן מוסמך, לא קראת בספרים על תזונה מרזה ולא שמעת הרצאות על מה נדרש כדי לאמץ אורח חיים בריא ולרזות. במקרה זה ברצונך לקבל מידע, שיענה לך על השאלות של: מתי וכמה כדאי לפי מצב בריאותך לאכול, ללכת, לשקול ועוד. במקרה זה הכתובת שלך היא דיאטן! הוא איש המקצוע שלמד במסלול ארוך של 4 שנים ורכש ידע רב באחד משלושת המוסדות האקדמיים המוסמכים להכשיר דיאטנים: האוניברסיטה העברית בירושלים, המכללה בתל חי והמרכז האקדמי ברחובות.

יחד עם זאת, יתכן שהיום מצבך שונה לחלוטין. רכשת את הידע הנחוץ לך מדיאטן, או מהרופא המטפל שהציע תזונה מאוזנת, או מהספרות העשירה, או ממקורות מידע אמינים נוספים. ידוע לך מה לאכול, כמה ומתי. ידוע לך כמה פעילות גופנית נחוצה לך ולאיזה משקל כדאי לשאוף (120 ק"ג לגובה של 1.60 מטר אינו מתאים כמובן לבריאות ולאורח חיים תקין…).  למרות הידע הרב שברשותך, היישום לא עובד. ניסית למלא כמיטב יכולתך את הוראות הדיאטן, אך מבחינה רגשית אין באפשרותך לשתות את כמות המים המומלצת ביום, או לאכול את הירקות המומלצים. 

כאן מופיע לעזרתך מאמן לתזונה, Nutrition Coach שהוא מאמן אישי, שעבר הכשרה בבית ספר להכשרת מאמנים המזוהה עם לשכת המאמנים בישראל. מאמן אישי בתחום התזונה  Nutrition Coach , אינו דיאטן או תזונאי. תפקידו לסייע לך ליישם את הידע ולהתמקד בשינוי הרגלים מעכבים כמו אכילת לילה, בולמוסים, אכילת יתר באירועים וסופי שבוע. בנוסף לכך, מאמן התזונה מתמקד בהתגברות על אכילה רגשית, בה הרגשות כמו כעס מוגזם, או פחד ובדידות מנהלים אותך. המאמן רוכש כלים אימוניים ומיומנויות ייחודיות המבוססות על הפסיכולוגיה הקוגניטיבית, הפסיכולוגיה הפילוסופית והפסיכולוגיה החיובית שמאפשרות לך לנהל את הרגשות וכתוצאה מכך לאזן את האכילה.

בין מיומנויות האימון העיקריות: לשאול שאלות פתוחות, להקשיב ברמות 2, 3, לשקף, להעצים, להוקיר, לשנות הרגלים באימון קוגניטיבי, להתגבר על אכילה רגשית באימון פילוסופי ועוד.
קיים היום שיתוף פעולה פורה בין רופאים מומחים לתזונה, או דיאטנים, או פסיכולוגים ופסכיאטרים לבין מאמני תזונה. הרופאים והדיאטנים מאבחנים ומייעצים. מאמני התזונה ומאמני בריאות מלווים את המתאמן ליישם את הידע. אחת הדוגמאות הנפוצות לשיתוף פעולה הוא בהפרעות קשב וריכוז. הפסיכיאטר מאבחן. הדיאטן מציע תפריט תזונה מתאים כדי להפחית או למנוע נטילת טבליות כימיות. מאמן התזונה יאמן על סמך האבחנה והתפריט של הרופא והדיאטן, לשינוי הרגלים ולהפחתת כעסים בכלים אימוניים.   

לאיזה מאמן תזונה Nutrition Coach  כדאי לפנות?

א. חשוב לזכור שמאמן באנגלית תקינה הוא Coach  ולא Coacher. השימוש במילה קאוצ'ר – coacher היא סלנג עברי, שאינו מתאים לשיח המקצועי ומוזיל את התייחסות הציבור לתחום חשוב זה.
ב. כדאי לבדוק אם המאמן רכש את הכשרתו בבית ספר לאימון המתמחה בתזונה ומזוהה עם לשכת המאמנים בישראל ועם איגוד המאמנים הבינלאומי ICF. חשוב שהמרצים באותו בית ספר הם מאמנים ומורים ותיקים בתחום האימון לתזונה ואורח חיים בריא ונבון, ונושאים דרגה בכירה של לשכת המאמנים בישראל – MCIL.
ג. מומלץ להתבונן בעיון באוכלוסיית הבוגרים של בית הספר בו הוכשר המאמן ובתגובותיהם לקורסים השונים של בית הספר לאימון ולבחור את המאמן המתאים ביותר מתוך בוגרי ביה"ס.

לסיכום:

קיים הבדל גדול בין מאמן תזונה לדיאטן בהכשרה, בגישה, במיומנויות ובתחום העיסוק. מומלץ שיתוף פעולה בין העוסקים בשני תחומים שונים ומשמעותיים לבריאות הציבור למען העלאת רמת הידע, המודעות והיישום.
חשוב מאוד שמאמן תזונה לא יציג עצמו כדיאטן או תזונאי ללא הכשרה מתאימה במוסדות המוסמכים. חשוב לא פחות, שדיאטן או תזונאי, לא יציגו עצמם כמאמני תזונה ללא הכשרה מתאימה והסמכה בבית ספר המזוהה עם לשכת המאמנים בישראל.

ד"ר צבי פוס : DMD , MCIL , מאמן בכיר וסופרוייזר מוסמך מטעם לשכת המאמנים בישראל. מנהל אקדמי  (Nutrition Coaching School)  NCS . ניהל תכנית התמחות באנדודונטיה באוניברסיטת ת"א, והכשיר מאות סטודנטים בתחום התמחותו. בוגר תוכנית ההכשרה הבינלאומית של CTI – Coaches Training Institute .  חבר בלשכת המאמנים בישראל מיום היווסדה.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו