MIC_FLYL
HENIG_T_FLYR

לעבור בשלווה (יחסית) את תקופת הקורונה

מאת: תמי ליאור אהרוני, ספורטרפיסטית, מורה ליוגה 
הרבה יותר מתזונה - הזמנה למגוון צעדים שיסייעו לנו להיות במצב יותר בתקופה המאתגרת

במצבים הישרדותיים מערכת העצבים שלנו נכנסת למגננה או למתקפה. כשאנחנו חווים מתח או חרדה, שרירי התנועה עלולים להתכווץ והנשימה הופכת לשטחית, כל זה יכול להוביל לתחושות פיזיות לא נעימות, ועקב כך להשפיע גם על מצבינו הרגשי.

הנטייה הטבעית שלנו היא כשכואב לנו פיזית או רגשית זה להתנגד להרגשה הלא נעימה. ההתנגדות עצמה מוסיפה לחוויית הסבל ולחוויה שאין לנו מה לעשות.

אך כמו שיש לנו מנגנון עצבי הישרדותי שתפקידו להגן עלינו, יש לנו גם בגוף מנגנוני הרגעה שתפקידם לעזור לנו להבין שהכל בסדר ושהסכנה חלפה.

עשייה ופעילות חיובית בתקופה זו תאפשר לנו לחוש בחזרה שליטה ושיש מה לעשות, ולכן תאפשר לנו לחוש חזרה שיש לנו שליטה על ההרגשה שלנו.

 

אז איך משפיעים על מנגנוני ההרגעה?

כשהתחילה תקופת הקורונה וכשהבנתי די מהר שלפנינו תקופה ארוכה של התמודדות ואתגר, רשמתי לי מייד 'רשימת מכולת' של גוף נפש. אני ממש לא טובה ברשימות של סידורים וארגונים, אך אחד מההרגלים הטובים שלי שסיגלתי בשנים האחרונות זה שכל יום יש לי משימות שמאזנות את הגוף נפש שלי.

המטרה היא לא לעשות את כולם, אך אני מודעת אליהם ובהתכווננות לעשות לפחות אחד מהם. ה"טריק" במשימות האלה הוא שאני עושה אותם גם כשלא בא לי לעשות אותם, או כשמצב הרוח שלי ירוד.

 

להלן "הרשימה":

קבלה
אנחנו נמצאים בזמן ייחודי מאוד, כל אחד חווה אחרת את המצב, אך אין ספק שחוסר אונים זו חוויה שרובינו יכולים להתחבר אליה. לכן מבחינתי הכלי הראשון שהשתמשתי בו היה פשוט לקבל את המצב כפי שהוא, במובן מסוים להתמסר לחוסר אונים.

 

תרגול יוגה
אחת הדרכים האפקטיביות ביותר להפחית מתח וחרדה זה תנועה שמרפה את השרירים ונשימות עמוקות.
נשימה עמוקה ותנועה משחררת ומותאמת לגוף ולקצב שלנו מאותת למוח שהכל בסדר ושאין סכנה. כשהמוח קולט את המידע הזה הוא מיידית מפריש חומרים מרגיעים בגוף, מאט את קצב הלב, משחרר את השרירים ואף משפיע על האופן שבו אנו חושבים. משמעותי וחשוב בתקופה זו לפרוק ולשחרר את המתח שהצטבר.

 

שהיה בטבע
שהיה בטבע וקרבה לאדמה תמיד תמיד מרגיעה ומשמחת. היא מאפשרת חיבור לאדמה בתקופה מערערת ולא בטוחה.

 

פעילות גופנית אירובית
בזמנים אלה אנו מבלים רבות בבית. פעילות גופנית נמרצת חשובה מאוד כדי לשמור על המצב רוח, על הערנות ועל הגוף שלנו, ואפילו חשוב לדעתי לחזק אותו יותר בתקופה הזו. יש המון תוכניות דרך הרשת שאפשר לעשות בבית, או שאפשר לצאת 100 מטר למי שלא בבידוד. השתדלו לעשות את הפעילות באופן הדרגתי ומותאם לגוף.

 

תזונה טובה ותוספות מחזקות
כדי לשמור על מערכת חיסון חזקה השתדלו להפחית באוכל מעובד, סוכרים ופחמימות ריקות ולהגביר אכילה של ירקות פירות קטניות וכו'.התעדכנו בתוספים שחשוב לקחת בתקופה זו.

 

נתינה
נתינה תמיד מעלה את המצב רוח ואף מחזקת את מערכת החיסון. מאפשרת לנו לא להתרכז בעצמינו לזמן מה ואף משחררת הורמונים מרגיעים שממלאים אותנו בתחושה של אהבה (ועל הדרך מחזק את מערכת החיסון). למשל, לקראת פסח יש צורך רב בעזרה לקשישים דרך חבילות מזון ועזרה יומיומית כמו להוציא כלבים לטיול.

 

מדיטציה

דרך נפלאה ואפקטיבית ביותר להתחבר לתחושות רגיעה ושלווה.אין צורך לעשות לבד, אפשר למצוא מדיטציה שמתאימה לכם דרך הרשת.

 

הקשבה למוזיקה
בעיקר מוזיקה מרגיעה.אני ממליצה בימים אלא על "שירה מקודשת", מוזיקה קלאסית או כל מוזיקה שמעוררת בכם רגשות חיוביים.

 

כל אלה "משימות" שמסייעות לחזק את מערכת החיסון שלנו, מעלות את הויטליות הגופנית ועקב כך גם את הנפשית.

התקופה היא תקופה מורכבת לרבים מאתנו, אך בגישה נכונה נוכל למצוא בה גם יתרונות ואף מתנות.מצאו כל יום לפחות משהו אחד שיעלה לכם את המצב רוח והאנרגיה.

 

לפניכם תרגול משחרר,מרגיע ומעלה אנרגיה לתקופת הקורונה ולכבוד חג הפסח.

תהנו,

חג שמח

תמיוגה- אמנות ההקשבה לגוף.

 

הכתבה באדיבות תמי ליאור אהרונימורה ליוגה, ספורטרפיסטית, מתמחה ביוגה שיקומית וטיפול בכאב, מרצה ומלמדת קורס 'יוגה ככלי טיפולי' בקמפוס ברושים. 

השאירו תגובה: