himalayaKrem_Fly
Sunrider_Fly

כיצד למנוע סרטן של מערכת העיכול?

מאת: ויקטוריה דולבי טאוס מתוך הספר"קשה לעיכול" בהוצאת פוקוס
זמן קריאה: 3 דקות
אם אתם חושבים שאין הרבה מה לעשות בנוגע לסיכון שלכם לחלות בסרטן - אתם טועים.

צילום: 123RF

Sunrider_Article

מומחים מעריכים, שתזונה לא בריאה גורמת לבערך שליש מסוגי הסרטן שניתנים למניעה, כמעט כמו עישון. לכן, אין זה מפתיע, שהמזונות שאנו אוכלים נוטים להיות בעלי ההשפעה הגדולה ביותר על התפתחות של סרטן במערכת העיכול. החולים העתידיים בסרטן, הם בעלי סיכויים של 1 ל-5 לכך שיהיה זה סרטן במערכת העיכול, כמו סרטן המעי הגס, החלחולת או הקיבה.

מניעת סרטן

ההמלצות למניעת סרטן מבוססות על הרבה מאותן המלצות שתורמות לבריאות כללית:

• לא להשתמש בטבק.

• להימנע מחשיפה לעישון פסיבי.

• להגביל את החשיפה לשמש.

• להימנע מכימיקלים בסביבה.

בנוסף, ההמלצות הבאות הן עצות שנבדקו ונמצאו כנכונות להפחתת הסיכון לסרטן:

• אכלו מגוון של מזונות בריאים, עם דגש על מקורות צמחיים.

• אכלו 5 מנות או יותר של מגוון ירקות ופירות בכל יום.

• העדיפו דגנים מלאים על דגנים וסוכרים מזוקקים (כגון קמח לבן ואורז לבן), שנמצאים במזונות מעובדים.

• הגבילו את הצריכה של בשרים אדומים (בייחוד אלה עתירי השומן) ומעובדים, כגון נקניקים והמבורגרים.

• שמרו על משקל גוף תקין.

• עסקו בפעילות גופנית ושאפו לפעילות של חצי שעה ביום, 5 ימים בשבוע.

• אם אתם שותים משקאות אלכוהוליים, הגבילו את צריכתם.

מזונות ומשקאות מונעי סרטן

הקיבה וחלקים אחרים של מערכת העיכול, הם קו החזית כשמדברים על חשיפה למזונות שגורמים לסרטן. לכן, זהו המקום בו יכולים גם חומרים המונעים סרטן במזונות לסייע במערכה.

לדוגמה, שום. הפוטנציאל של שום כלוחם בסרטן, היה ידוע מאז ומעולם. עם זאת, עד שנות ה-30 של המאה ה-20, לא נערך מחקר מדעי שתיעד את היכולת נוגדת הסרטן של השום. מדענים חקרו את שכיחות הסרטן במדינות עם רמות צריכה שונות של שום וגילו, שמקרי סרטן היו הכי פחות נפוצים במדינות עם צריכת השום הגבוהה ביותר. מחקרים שנערכו בקרב אנשים על שום וסרטן, היו מאד מבטיחים.

לדוגמה, הסיכון לסרטן הקיבה קטן פי 40 בקרב אנשים שאוכלים כמויות גדולות של שום ובצל. מחקר שנערך על 41,000 נשים באיווה גילה, שאכילת שום פעם בשבוע לפחות, הפחיתה את הסיכון לסרטן המעי הגס ב-35%.

שום מהווה תוספת נהדרת למאכלים רבים, אך ישנם מעט אנשים שעלולים להיות רגישים לשום ולקבל צרבת לאחר אכילת שום. אנשים עם רגישות לריח ישמחו לדעת, שניתן לקנות תוספים של שום, ללא ריח.

הערה חשובה: אנשים שנוטלים תרופות נוגדות קרישה צריכים להתייעץ עם רופא לפני צריכת תוספי שום, כיוון שלשום יש יכולות של דילול הדם.

תה ירוק, בכל דרך שתמזגו אותו, מצוין לבריאות שלכם. תה ירוק הוא היעיל ביותר להגנה על בריאותכם, כיוון שתה קל וטעים, זה מכיל את הרמות הגבוהות ביותר של פוליפנולים, סוג של נוגדי חמצון (אנטי-אוקסידנטים). מחקרים רבים מקשרים צריכה גבוהה של תה ירוק, לסיכון נמוך יותר של מספר סוגי סרטן.
אולם, גם לתה שחור יש יתרונות.

כאשר הרגלי שתיית התה של 35,369 נשים הושוו לנתוני השכיחות של סרטן אצל אותן הנשים, במשך תקופה של 8 שנים, הנשים ששתו באופן קבוע תה (בעיקר תה ירוק, שמכיל גם הוא את הפוליפנולים הבריאים), היו בעלי סיכון נמוך יותר לסרטן של מערכת העיכול העליונה.

כאשר אתם מוזגים משקה יחד עם הארוחה, אולי תרצו לשקול שתיית יין אדום. יין אדום הוא מקור נוסף העשיר בפוליפנולים, כמו גם רכיבי מזון אחרים שנלחמים בסרטן. זהו צעד מאזן. אלכוהול באופן כללי מקושר לעלייה בסרטן, אך אם אתם שותים משקה אלכוהולי עדיף לשתות יין אדום, שלו תכונות הנלחמות בסרטן.

עדויות המומחים חלוקות, אם אכן יש לסיבים תזונתיים תפקיד מגן בהפחתת שיעור ההופעה של סרטן המעי הגס והחלחולת. עם זאת, בהתחשב בעובדה שלסיבים יש תפקידים רבים שמועילים לתפקוד מערכת העיכול, אין סיבה לא לצרוך תפריט עשיר בסיבים.

החוקרים מדווחים על תבנית עקבית של הגנה כנגד סרטן, כאשר כוללים אפילו כמויות קטנות של דגים בתפריט, על בסיס קבוע. דגים, מכילים חומצות שומן חיוניות בשם  אומגה-3 (בייחוד EPA ו-DHA).

מקורות מעולים לאומגה-3 כוללים סלמון, הרינג, סרדינים, דג בקלה, טונה ומקרל. אם אינכם אוהבים דגים, שמן זרעי פשתה הוא מקור אחר לאומגה-3. תוספים של שמן דגים הן גם אפשרות, למרות  שיש אנשים הרגישים לכדורים אלה וסובלים מכאבי בטן בעקבות צריכתם. בנוסף, מומלץ ליטול תוספת של ויטמין E (כ-200 יחידות בינלאומיות) בעת נטילת תוספי שמן דגים, כיוון ששמן דגים נתקף בקלות על ידי רדיקלים חופשיים.

 

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו