Nadar_Fly
Nadar_Fly

לבשל עם הגוף

מאת: טוביק שפר
זמן קריאה: 2 דקות
יציבה נכונה בעת בישול ומניעת כאבי גב ומפרקים

יציבה נכונה בבישול. צילום: RF123

himalayaKrem_IN

אתם צריכים לבשל משהו? ארוחה לאורחים, למשפחה? הכניסו את תבלין הנשמה והגוף לאוכל. אוכל טעים הוא אוכל שמרגישים בו טעם נוסף מסך כל טעמיו.

 

כדי להכין אוכל טעים, וכדי שהכנת הארוחה לא תהייה סיוט של עבודה קשה, תתחשבו בגוף שלכם רתמו אותו לנוחיותכם ובריאותכם. ישנם דברים בסיסיים אותם עושים בהכנת אוכל; כמעט בכל ארוחה ישנה קערת סלט או צלחת ירקות מוקפצים או אפויים – כלומר פעולת חיתוך הירקות והפירות היא חלק מארוחה שגרתית.

 

למה נשים לב בחיתוך? על הגב העליון שלנו.

רובנו מגייסים את השכמות שנמצאות בגב לטובת החיתוך, ממש מעגלים את הגב העליון, מכווצים פנימה את בית החזה ומתאמצים עד כדי כיווץ הצוואר.

זוהי פעולה אינסטינקטיבית שאנו רגילים לעשות אותה  (הרגל שקורה בזמן אכילה, נהיגה וישיבה מול מחשב ).

 

שימו לב חותכים עם כפות הידיים! לא עם הגב וגם לא עם הצוואר.

 

תשאירו את השכמות בגב, מאחור. ואם שמשתם לב בעת חיתוך הרוקט שהכתפיים הגיעו לאוזניים, שחררו אותן למטה. השאירו את החיתוך לכפות הידיים, הזיזו את האמות והזרועות לפי הצורך.

 

דבר נוסף שחשוב לשים לב אליו הוא שבעת החיתוך יש יד דומיננטית שחותכת ויד שנייה שמחזיקה בצורה סטטית את הכרוב או הגזר.
לפעמים קורה שלאחר סיום החיתוך, היד האקטיבית שחתכה, סיימה את עבודתה  והשתחררה מהמתח שהיה בה. ואילו היד השנייה שהייתה סטטית בהחזקת הכרוב נשארה במאמץ פנימי, כאילו ממשיכה להחזיק אותו. אז שימו לב ליד הזו (בד"כ השמאלית), ושחררו את הכתף התקועה.

 

עמידה בזמן הבישול

בישול משלב תנועות חפוזות בין קרש החיתוך, הכיור, הסירים, הגז והמקרר. פעמים רבות, הגוף כמו נמצא בתכונה בתזוזה בזמן ההכנות.ממלאים כוס מים ליד הברז, אך הגוף כבר מסובב לכיריים, לסיר האורז המחכה למספר טיפות מים כדי לתת לאורז את טעם הקטיפה. חותכים ירקות על קרש החיתוך, רגל אחת כבר מסובבת, מוכנה להעביר אותם למחבת עם השום והג'ינג'ר הכתוש.

 

אני אוהבת את האקשן הזה, כאשר כל פרטי הכנת התבשילים "מתבשלים" למנות וארוחת גורמה, אבל, שמה לב, להפנות עם שתי כפות הרגליים מלמטה ומרכז הגוף מלמעלה, לפעולה אותה אני עושה. הרבה פעמים, אני מפנה רגל, שנשארה בכיוון הפעולה הקודמת, לפעולה העכשווית, מחזירה את משקל הגוף, שווה בשווה על שתי הרגליים, מזיזה את עצמי מהישענות על רגל אחת יותר מהשנייה, להישענות שווה על שתי הרגליים. יש לנו נטייה להישען על רגל אחת יותר מהשנייה, ויתרה מזו, אף לנעול את הברך שלה. כדאי לעמוד בצורה שווה על שתי הרגליים, לשחרר את הברכיים כך שלא יהיה נעולות, להרפות את הישבן ואת הגב התחתון.
כל הפעולות האלו, מחזירות את האיזון שלנו והגוף ומפרקיו  ל"כאן ועכשיו".

 

התבלין הסופי

לסיום. הפינאלה של התבשיל, התבלון הסופי! פיזור קמצוץ פלפל שחור, שקדים קלויים וקורט מלח אחרון, וכדי לדייק במספר גרגיריו מתגייסות הכתפיים בעלייה אוטומטית לאוזניים, מתכווץ הצוואר כמו מתחפר בתוך הגב, מתאמצות הזרועות כאילו מרימות משקולות בחדר כושר. כל הגוף מגויס לגרגירי המלח האחרונים. מצחיק לראות את המאמץ המוגזם בגוף יחסית לקלות גרגירי המלח. אז, פזרו את המלח בתשומת לב, בריכוז ושיקול דעת אך ללא מאמץ מיותר כדי שהתבלין האמיתי של נינוחות גופכם, אנרגיה טובה וזורמת ורגש השמחה יחליקו לאוכל ויעטפו כל פירור בארוחה.

 

בהצלחה ובתאבון.

 

 

המאמר באדיבות טוביק שפר, מחברת הספר "מתחת לשמיכה-שיטת שפר לייצוב הגוף בשכיבה", מומחית ליציבה נכונה ומניעת כאבים בעת עבודה אקטיבית.
טוביק מנהלת מתחם ספא בריאות- "טוביק ספא מים" במושב קדימה בו היא מעבירה סדנאות בנושא היציבה הנכונה.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו