Trima_saffron

Powered by WP Bannerize

Elima_01

Powered by WP Bannerize

האם כורכומין עוזר לטפל בדיכאון?

מאת: טל אבן
נכון שאתם אוהבים כשהמדע המודרני מאשר חוכמה עתיקה? לאחרונה התפרסמה סקירה מדעית אודות כורכומין, החומר הפעיל בתבלין הכורכום - התוצאות מדהימות
צמחי מרפא לדיכאון

צילום: 123RF

אין בשלן ישראלי שלא מכיר את התבלין הצהוב צהוב הזה, אך הוא מוכר היטב גם במטבחים מרחבי העולם, למשל מתבשילי הקארי ההודיים. כורכם עלה לכותרת בשנים האחרונות כיוון שאנשים שאוכלים הרבה מהתבלין הזה, כמו אנשים ממוצא הודי, חולים הרבה פחות בסרטן (2).

כורכום שימש אלפי שנים כתרופה ממש ברפואה האיורוודית (הודית) וברפואה הסינית. על פי רוב שורש הכורכום נטחן לאבקה ומשולב בתבשילים שונים. לאחרונה הוא נחקר גם כחומר אנטי-דיכאוני  חזק המגן על המוח. באופן כלל כורכומין פועל כנוגד דלקת כרונית, הנוצרת כתוצאה מגורמים רבים ושונים באורח החיים המודרני שלנו.

מחקר עדכני מצביע על כך שכורכום יעיל ביותר כנגד דיכאון וחרדה

בינואר 2017 התפרסמה סקירה מדעית המבוססת על 100 מחקרים שהתמקדו במצבים פסיכיאטריים (1). אחד הממצאים המרכזיים בסקירה זו הוא שכורכומין יעיל לטיפול במצבים של פוסט טראומה (PTSD), בהפרעה טורדנית-כפייתית (OCD) ובהפרעות פסיכוטיות – במחקרים על בעלי חיים. במחקרים שנעשו עם אנשים – כורכומין נבדק בהקשר של דיכאון וחרדה. מחקרים אלו מצאו שכורכומין יעיל בהפגת חרדה חריפה. כמו כן נמצא שהוא מגביר את היעילות של תרופות אנטי דיכאוניות כמו פרוזאק ונורפרמין.

ארבעה מחקרים קליניים התבצעו כדי לבדוק האם כורכומין מגביר יעילות של תרופות נוגדות דיכאון (SSRI). במחקר אחד, אנשים שנטלו ציפרלקס או לקסטרו קיבלו גם תוסף של 1000 מ"ג כורכומין או פלצבו. אלו שיקבלו את התוסף הראו סימני השתפרות ניכרים על פני אלו שקיבלו את הפלצבו. תוצאות אלו חזרו על עצמן במחקרים נוספים ובאחד מהם אף נמצא שכורכומין יעיל כמו פרוזאק.

משני מחקרים נוספים ונפרדים עלה שכורכומין הוא חומר אנטי דכאוני יעיל יותר מהפלצבו (בבדיקה שנמשכה על פני 8 שבועות ו-12 שבועות). מחקר אחר הראה שכורכומין היה יעיל יותר מהפלצבו בהפגת חרדה.

כיצד כורכום מסייע לטיפול בדיכאון ובחרדה?

צמחי מרפא לדיכאון

צילום: 123RF

המחקרים מראים שהכורכומין משפיע על כמה גורמים המעורבים במצבים של דיכאון וחרדה. כורכומין יכול לעזור לאזן סרוטנין, דופמין, גְּלוּטָמָט ונוראדרנלין. כנראה שיש לו השפעה מיטיבה גם על חומרים כימיים במוח והוא יכול גם לשפר ייצור גלוטתיון – נוגד חמצון חיוני לבריאות המוח. כורכומין גם יכול לרפא נזק הנוצר מהצטברות מתכות כבדות. מחקרים מצביעים על כך שהוא משפר את תפקוד ציר הבלוטות: היפותלמוס – יותרת המוח – אדרנל ומגן בפני נזקים חמצוניים. מעניין לציין שכורכומין יכול לסייע בהתמודדות עם תנגודת ללפטין ומעי דליף כמו כן, נראה שכורכומין יכול להעשיר את המיקרוביום.

מחקרים עדכניים מאשרים את ההשפעות נוגדות הדלקת של הכורכומין. בדיקות דם של אנשים שנטלו 1000 מ"ג של כורכומין במשך שישה שבועות הראו תוצאות נמוכות של הציטוקינים אינטרלוקין-1β ו- TNF-α ושל רמות נמוכות של קורטיזול ברוק. אלו ממצאים חשובים כיוון שדלקתיות קשורה לתופעות פסיכיאטריות רבות. בעקבות נטילת תוסף הכורכומין, אנשים אלו הראו גם רמות גבוהות יותר של גורם נוירוטרופי מוחי (BDNF) – הפועל על נוירונים במערכת העצבים המרכזית ובמערכת העצבים ההיקפית, ותורם להישרדות הנוירונים הקיימים ומסייעים לגדילה ולדיפרנציאציה של נוירונים חדשים ושל סינפסות. זו הסיבה שכורוכומין יכול לשפר גם ריכוז ויכולות קוגניטיביות.

כיצד ליהנות מיתרונות הכורכומין?

תוספי תזונה לדיכאון

צילום: 123RF

כאמור, המחקרים מצביעים על כך שנטילת כורכומין היא אסטרטגיה טובה לטיפול בדיכאון וחרדה. יחד עם זאת עלינו לזכור שהזמינות הביולוגית של כורכומין נמוכה למדי. מסתבר ששילוב התבלין עם פלפל שחור (המכיל את החומר הפעיל פפרין) ושומן עוזר לו להיספג טוב יותר בגוף. אפשר להעשיר את התפריט במזונות ומשקאות המכילים יותר כורכומין, כמו לאטה כורכומין ואפשר ליטול תוסף כורכומין. אם מחליטים ליטול תוסף יש להקפיד על תוסף המכיל ריכוז גבוה של כורכומין ומשולב בו פפרין לספיגה מיטבית. באופן כזה תוכלו לשלוט טוב יותר על כמויות הכורכום שאתם צורכים.

רוצים לדעת עוד על כורכומין? כנסו לכאן

מקור

1.     Lopresti AL (2017). Curcumin for neuropsychiatric disorders: a review of in vitro, animal and human studies. J Psychopharmacol.

השאירו תגובה: