Laisha_Fly
supherb_Fly

חידושים בנושא הטכנולוגיות האלחוטיות ובריאות הציבור

מאת: איריס עצמון
זמן קריאה: 11 דקות
לאחרונה חלו התפתחויות חשובות בתחום הטכנולוגיה האלחוטית בעולם. לא מדובר באפליקציה האחרונה, אלא בנושא שלא מרבים לדבר עליו – קידום המודעות להשפעות בריאותיות של הטכנולוגיה

צילום: pixabay

supherb_IN

לאחרונה קרו התפתחויות משמעותיות וחדשות בתחום הטכנולוגיה האלחוטית במדינות שונות. לא מדובר באפליקציה האחרונה, אלא בנושא שעליו לא מרבים לדבר – קידום המודעות להשפעות בריאותיות של הטכנולוגיה.  אחת האמירות השכיחות שהייתה קיימת שנים רבות לפני הטכנולוגיה, היא  "העיקר הבריאות". מי לא שמע את המשפט הזה פעמים רבות ומאנשים שונים?…

אז אם הבריאות היא באמת העיקר, כמו ההצהרות, הנה כמה עדכונים בנושא מאיטליה, ארצות הברית, קנדה, צרפת הודו וישראל.

לאחרונה (21.4.17) בית משפט באיטליה הכיר בפעם השלישית בקשר בין שימוש בסלולרי וגידול בראש. שלושה פסקי דין התקבלו בבתי משפט באיטליה:הראשון בבית משפט עליון ב- 2012, ולאחרונה שניים נוספים בבית משפט לעבודה באיבראה (Ivrea) ובפירנצה. מדובר על קשר בין שימוש אישי ארוך טווח בטלפון סלולרי ואלחוטי, ובין סיכון מוגבר לגידול בעצב השמיעתי. ההחלטה מ- 2012 של בית המשפט העליון באיטליה התקבלה בעקבות תביעה של מנהל פיננסי שדיבר בסלולרי במשך 5-6 שעות ביום, נפסקו לו פיצויים מהרשות לפיצויי עובדים על מחלות מקצוע.

טכנולוגיה ובריאות

רוברטו רומאו עם עורכי דינו

בתביעה באיבראה (28, 29, 30, 31, 32) פסק השופט ב- 11 באפריל לטובת התובע רוברטו רומאו, עובד של טלקום איטליה בן 57. הוא השתמש בטלפון הסלולרי של החברה 3 שעות ביום במשך 15 שנים והתגלה אצלו גידול שפיר שכתוצאה ממנו איבד את השמיעה באוזן אחת. "הנורמות אומרות ששימוש אינטנסיבי הוא שעה ביום", אמר רומאו לרשת Sky TG24. "אני עברתי את הגבול הזה בהרבה". רומאו יקבל בין 6,000 ל- 7,000 אירו (בין 6000$ – 7500$) לשנה מהרשות לפיצויי עובדים על מחלות מקצוע.

"זו פסיקה חשובה מאוד" אמר עורך דינו, רנאטו אמברוסיו, והוסיף ש"כל האיטלקים יהיו מודעים כעת לסיכונים שהם לוקחים בשימוש בטלפון סלולרי. זה חשוב שילדים ונשים בהריון לא ישתמשו בטלפונים סלולריים. לא צריך לשכוח את החשיפה הפאסיבית, עם אותו מנגנון של עישון פאסיבי" הוסיף אמברוסיו.

טכנולוגיה ובריאות

התובע בבית משפט באיבראה, רוברטו רומאו

בתי המשפט סירבו לקבל מחקרים שמומנו על ידי תעשיית הטלקום. נלקחו בחשבון גורמים כמו זמן החשיפה והצד של המוח בהתייחס לשימוש.

בעיתוי סמוך מאוד בית משפט בפירנצה הכיר בקשר בין שימוש בטלפון סלולרי ובין גידול בעצב השמיעתי בעובד שחלה (33). העובד השתמש בטלפון הסלולרי 10 שנים, דיבר 2-3 שעות ביום. פרופסור אנג'לו לויס, המומחה של בית המשפט אישר את סבירות הקשר בין שימוש בסלולרי ובין עלייה בסיכון לגידול ראש. לפי פרופ' לויס "אין ספק לגבי קיום קשר בין חשיפה לטלפונים ניידים וסיכון לגידולי ראש. העלייה בגידולים שקשורה לנייד היא מרשימה ומתועדת." בעקבות פסיקת בית המשפט הודיע נשיא הסוכנות להגנה על צרכנים (בשם "קודקונס") שיגיש תביעה ייצוגית כדי לגרום לכך שטלפונים סלולריים ישאו אזהרה בריאותית באיטליה, וגם כדי שסיכונים בריאותיים הקשורים לשימוש בטלפון סלולרי יהיו מוכרים על ידי ביטוח לאומי.

כיצד משפיעה הקרינה על הבריאות?

בשנים האחרונות מחקרים חושפים כי קרינה מטכנולוגיות אלחוטיות תורמת לדילול מאגרי נוגדי החימצון בגוף ועליה ברדיקלים חופשיים, בדומה למזהמים סביבתיים אחרים כגון כימיקלים, עישון וכדומה.

רדיקלים חופשיים הן מולקולות בלתי יציבות שיכולות לפגוע בתאים ולגרום לנזקים. הן מוכרות בספרות הרפואית כגורמות סרטן ומחלות ניווניות. הלוחמים ברדיקלים החופשיים הם נוגדי חימצון. מצב של חוסר איזון בין רדיקלים חופשיים ובין נוגדי חימצון לטובת הרדיקלים החופשיים נקרא מתח חימצוני (1,2).

"המפתח לבריאות טובה היא השמירה על האיזון הנכון בין נוגדי חימצון ורדיקלים חופשיים. זהו תפקידו של משחק ההגנה הקבוצתי של נוגדי החימצון בגוף", כתבו ד"ר לסטר פאקר וקרול קולמן בספרם "סגולות הבריאות של נוגדי החימצון" (3).

יאקימנקו ואחרים מצאו שמתוך 100 מחקרים, 93 אישרו שקרינת תדרי רדיו מיקרוגל גורמת להשפעות חימצוניות הכוללות יצירת רדיקלים חופשיים, נזק חימצוני לדנ"א ושינויים בפעילות אנזימים נוגדי חימצון. החוקרים הסיקו שרמות מוגברות של רדיקלים חופשיים בתאים חיים מקרינה נמוכה, עלולים לקדם השפעות מוטגניות דרך נזק חימצוני בדנ"א. עוד ציינו שעודף ייצור רדיקלים חופשיים בתנאי חשיפה לקרינה נמוכה יכולים לגרום לספקטרום נרחב של הפרעות בריאותיות ומחלות (4).

ד"ר פטריק קווילין, בספרו הרב מכר Beating Cancer with Nutrition,  מתמקד בתמיכה תזונתית לחולי סרטן. לדבריו, אנו כל הזמן "מחלידים" (מלשון חלודה) מבפנים, בדיוק כמו שמסמר מחליד מבחוץ. אנו יכולים להאט את התהליך עם נוגדי חימצון, אבל לא לעצור אותו. רדיקלים חופשיים הם גנבי אלקטרונים, ונוגדי חימצון הם נותני אלקטרון. נוגדי חימצון פועלים כמו לוחמים שמקריבים את עצמם, נותנים את החיים שלהם כך שהרקמה שלך לא תיפגע.  ד"ר ריצ'רד קואטלר, רופא, מנהל מחקר אנטי אייג'ינג ב- NIH (המוסד הלאומי לבריאות בארה"ב), אמר ש"כמות נוגדי החימצון שאתה מחזיק בגוף שלך פרופורציונלית באופן ישיר לכמה זמן תחיה" (5).

קיים אומדן שאנשים מקבלים  10,000 פגיעות מרדיקלים חופשיים בכל תא בגוף כל יום.  מדובר בפגיעות רבות לתאים ולדנ"א. האנזימים שנמצאים בתאים מתקנים דנ"א שניזוק, ומרפאים את הפגיעות שנגרמות מחימצון (6).

חשיפה יומיומית של הציבור לקרינה שנפלטת מטכנולוגיות אלחוטיות היא לעיתים קרובות חשיפה ללא הפסקה וללא מנוחה. וכל טכנולוגיה חדשה מהווה שכבה נוספת על הקיימות.

טכנולוגיה ובריאות

ד"ר מרטין בלאנק, מוביל עצומת המדענים לאו"ם נגד התקנים של ארגון הבריאות העולמי

תקן החשיפה שמלווה את כל דורות הטכנולוגיות האלחוטיות לא מגן על בריאות הציבור, כך כתבו כ- 200 מומחים לאו"ם ולארגון הבריאות העולמי  (25). חלק מהפונים הם מהמדענים הוותיקים שחוקרים את התחום, כולל מוביל העצומה, ד"ר מרטין בלאנק, שמצא מנגנון של נזק מקרינה בלתי מייננת. לפי פרופ' סיגל סדצקי בפועל לתקן אין שום משמעות בריאותית: "צריך להבין שהתקן לקרינה בלתי מייננת הוא תקן שלמעשה אין לו שום משמעות בריאותית… לא צריך לייחס לתקן הזה שום משמעות בריאותית" (26). למרות זאת פרופ' סדצקי תומכת בתקן חסר המשמעות.

בבתי הספר נפרש ווייפיי ביוזמת משרד החינוך ובאישור משרד הבריאות והגנת הסביבה. משרד הגנת הסביבה קבע בחוק שקרינת הווייפיי נמוכה עד כדי כך שהיא זניחה, ולכן פטורה מהיתר (כלומר ניתנה הרשאה לפריסה בכל מקום, כפי שקורה בפועל). במקביל מומחים לרפואה ומדע מחשיבים את קרינת הווייפיי כסיכון לתלמידים (11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19). קרינה זו מסווגת כמסרטן אפשרי בבני אדם על ידי המוסד הבינלאומי לחקר הסרטן משנת 2011 (9, 10). בקנדה התנגדו מומחים לפריסת ווייפיי בפארקים בטורונטו (20).

פרנק קלג, נשיא מיקרוסופט קנדה לשעבר והיום מוביל מאבק למען טכנולוגיה בטוחה עבור הקנדים

פרנק קלג, נשיא מיקרוסופט קנדה לשעבר והיום מוביל מאבק למען טכנולוגיה בטוחה עבור הקנדים

נשיא מיקרוסופט קנדה לשעבר, פרנק קלג, שכעת עומד בראש ארגון "קנדים למען טכנולוגיה בטוחה", הודה כי הוא מתחרט על היוזמה שמיקרוסופט קידמה בזמנו כדי לפרוש את הטכנולוגיה לתוך בתי הספר. "אני יודע היום יותר ממה שידעתי אז", אמר לתקשורת (22). היום הוא מדבר על סימפטומים מווייפיי (21) ומנהיג פעילות נרחבת להעלאת המודעות להשפעות הקרינה בקרב הקנדים. כמי שהיה נשיא מיקרוסופט, הוא מקבל תשומת לב רבה מהתקשורת הקנדית, מה שמקל על העברת המסר לציבור.

משרד הבריאות בקנדה תומך בתקן שהוזכר לעיל, שעליו שלחו כ- 200 מומחים עצומה לאו"ם.

הלוגו של הארגון של פרנק קלג, "קנדים למען טכנולוגיה בטוחה"

הלוגו של הארגון של פרנק קלג, "קנדים למען טכנולוגיה בטוחה"

ב- 2012 משרד הבריאות בישראל אישר את השימוש בטכנולוגיה האלחוטית מהדור הרביעי. האישור ניתן למרות שעל פי מסמך של משרד הבריאות, נרשם שהוא לא יכול להעריך את הנזק הבריאותי שעלול להגרם מהטכנולוגיה של דור 4 לאור העובדה שמדובר בעליה ברמת הקרינה הסביבתית: "משרד הבריאות לא יכול להעריך את הנזק הבריאותי שעלול להיגרם מהעלייה בחשיפה לקרינה כתוצאה מהמעבר לשימוש בטכנולוגיית הדור הרביעי ברשת הסלולרית", "המעבר לדור 4 ילווה בעליה מסוימת ברמת הקרינה הסביבתית, כאשר גודלה והשפעותיה אינן ברורות" (5 ינואר 2012).

כעת ירושלים עומדת להפוך לעיר החכמה הראשונה בישראל (7), כשמדובר בטכנולוגיה שמקדמת את המעבר לדור החמישי. המעבר לערים חכמות ודור חמישי מלווה בביקורת בנושא סיכון בריאותי ופגיעה בפרטיות (23, 24). אחד היתרונות המיוחסים לעיר חכמה הוא שירות ווייפיי חופשי ברחבי העיר. ווייפיי, ביחד עם כלל הטכנולוגיות האלחוטיות (8) מסווג כמסרטן אפשרי בבני אדם על ידי הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן (זרוע של ארגון הבריאות העולמי) משנת 2011 (9), הסיווג שבו נמצאת גם עופרת למשל ומזהמים אחרים, הרשימה המלאה )יש להסתכל בקטגוריה 2B) מובאת במקורות (10).

על סיכוני הקרינה האלחוטית הוצגו מחקרים רבים הכוללים פגיעה בזרע עם השלכות לסיכון הפוריות. נמצא כי זרע של אדם נפגע מקרינה נמוכה בעוצמות נמוכות מאוד, ברמה של 0.00034- 0.07 מיקרו-וואט לסמ"ר. רמות החשיפה בהן נמצאה השפעה, דומות לאלה שנובעות מלבישת טלפון סלולרי על החגורה, או במכנסיים או בכיס, או שימוש במחשב לפטופ אלחוטי על הירכיים (27).

קמפיין שמזהיר את הגברים לא לשים את הסלולרי בכיס,  כי זה עלול להשפיע על הפוריות

קמפיין שמזהיר את הגברים לא לשים את הסלולרי בכיס,
כי זה עלול להשפיע על הפוריות

בארצות הברית מקדמים פעילות לקידום המודעות בנושא הבריאותי. ד"ר ג'ואל מוסקוביץ, מנהל המרכז למשפחה וקהילה בבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת ברקלי בקליפורניה, פנה לבית משפט כדי להוציא לאור מידע שמוסתר מהציבור. התביעה של ד"ר ג'ואל מוסקוביץ הגיעה בעקבות מסמך של מחלקת בריאות הציבור שהוסתר מהציבור במשך 7 שנים. משרד היועץ המשפטי של קליפורניה הכין לא פחות מ- 27 גירסאות של המסמך שהוסתר מהציבור (37, 38, 39, 40, 41, 42).

ד"ר מוסקוביץ הסביר את הסיבה לתביעה: "אני רוצה שהמסמך הזה יראה אור יום, מכיוון שהמסמך יידע את הציבור שקיימת דאגה במחלקת בריאות הציבור בקליפורניה כי קרינת הסלולר היא סיכון, ויספק להם מידע כיצד להפחית את הסיכונים הללו". מוסקוביץ ציין שהתפרסמו מחקרים חדשים שמצאו קשר מובהק בין שימוש בסלולרי במשך 10 או יותר שנים ועלייה בסיכון לגידול מוח. "זה יכול היה להציל חיים אם היו מפרסמים זאת לפני 7 שנים" אמר. "שדות אלקטרומגנטיים יכולים לחדור עמוק יותר לתוך המוח של ילד לעומת מבוגר", אומרות ההנחיות שהוסתרו מהציבור במשך 7 שנים. "המוח עדיין מתפתח במשך שנות העשרה, וזה גורם לילדים ולבני נוער להיות רגישים יותר לחשיפה לקרינה".

ד"ר ג'ואל מוסקוביץ

ד"ר ג'ואל מוסקוביץ

ההנחיות מציעות להגביל שימוש בסלולרי על ידי ילדים ובני נוער להודעות טקסט, שיחות חשובות ומקרי חירום". גם נשים בהריון נמצאות בסיכון לחשיפה מוגברת, אומר המסמך. בנוסף, אנשים יכולים להפחית את חשיפתם על ידי שימוש ברמקול או אוזניה ולא לישון עם המכשיר או לשאת אותו בכיס, אלא אם הוא מכובה.

במקביל פרופ' לאורנס לסיג, פרופסור למשפטים מאוניברסיטת הרווארד, ייצג את העיר ברקלי בבית משפט פדרלי. ב- 21 לאפריל בית משפט פדרלי לערעורים קיבל את עמדת העיר ברקלי (בקליפורניה), לאפשר לציבור לדעת על אזהרה בריאותית משימוש בטלפון הסלולרי 43)). לפי חוק ברקלי טלפונים סלולריים יימכרו עם האזהרה הבאה במקום בולט:

"לשם הבטיחות, הממשלה הפדרלית דורשת כי טלפונים סלולריים יעמדו בהנחיות החשיפה לקרינת תדרי רדיו. אם אתה נושא את הטלפון שלך בכיס של המכנסיים או החולצה או אם את תוחבת אותו לחזייה כשהוא דולק ומחובר לרשת האלחוטית, אתם עלולים לעבור על ההנחיות הפדרליות של חשיפה לקרינת תדרי רדיו. התייחס להוראות בטלפון שלך או בעלון השימוש, שמסבירות כיצד להשתמש בטלפון שלך בבטחה." (44)

פרופ' לאורנס לסיג

פרופ' לאורנס לסיג

בצרפת, ד"ר מארק ארזי היה מודאג מכך שמוסתר מהציבור אלו מודלים של טלפונים סלולריים עוברים את התקן בעת מגע עם הגוף. לאחר מאבק משפטי ממושך פורסמו הפרטים הנדרשים(34, 35, 36). "כרופא, אני מודאג עמוקות לגבי המשמעות לבריאות שלנו, ובמיוחד לבריאות הילדים. לאנשים יש זכות לדעת כי כאשר טלפונים סלולריים נבדקים בדרך שבה אנשים מתקשרים – כמו במגע ישיר עם הגוף שלהם – הערכים עוברים את ערכי הרגולציה. זה הנצחון הראשון למען שקיפות בסקנדל התעשייה הזה", אמר ארזי.

בהודו ציינו את יום גידולי המוח הבינלאומי ב- 8 למאי. רופאים ממרכז לפגיעות בחוט השדרה בהודו אמרו שקרינה מהטלפונים הסלולריים, הידועה כקרינת תדרי רדיו, מסוגלת לחדור לגוף האדם ולפגוע בדנ"א.

האזהרה בברקלי. לגבי המשפט האחרון שרואים מחוק, השופט לא קיבל שהסיכוןן לילדים גדול יותר והסכים לקבל את האזהרה ללא המשפט הזה

האזהרה בברקלי. לגבי המשפט האחרון שרואים מחוק,
השופט לא קיבל שהסיכוןן לילדים גדול יותר והסכים לקבל את האזהרה ללא המשפט הזה

"ב-2011, ארגון הבריאות העולמי סיווג קרינת טלפונים סלולריים כמסרטן אפשרי 2B. הרקמות הקרובות ביותר לאנטנה של הטלפון הסלולרי סופגות את האנרגיה של קרינה אלחוטית, מה שיכול להביא למספר סוגים של בעיות נוירולוגיות כולל גידול בעצב השמיעה ועלייה בסיכון למספר סוגים של סרטן" אמר ד"ר סאהאני, ראש מחלקת נוירולוגיה במרכז לפציעות של חוט שדרה בהודו. "שימוש עודף בטלפון סלולרי משפיע על רמות אנרגיה, על ההתנהגות הרגשית והפסיכולוגית ועל המטבוליזם בגוף", הוסיף. כמות הקרינה שנספגת קשורה גם לאופן השימוש בסמארטפון. דיבורית ללא החזקה בידיים הם ההצעות של הרופאים מפני שזה מרחיק את הקרינה מהראש. מאחר וטלפונים סלולריים נמצאים בעיקר ליד האוזניים והראש, הקרינה יכולה לחדור ולתרום גם לגידולים ממאירים כמו גליומות. כדי להמנע מכך, דוקטור סאהאני הציע להשאר בעולם האמיתי כמה שיותר עם הרגלי שינה טבעיים. "שימוש בטלפונים ניידים יכול להגביר את הסיכון לגידולי מוח פי 1.65 באנשים", אמרה ד"ר אניטה ג'אגטיה, פרופסורית ומנתחת מוח בכירה, בבית חולים  G.B. Pant.   גידולי מוח הם הגורם השלישי בעולם לתמותה בשל ממאירות. מוערך ש – 100,000 איש סובלים מגידולי מוח בהודו בכל שנה, 20% מהם אלה ילדים בגילאים 4-19. סימפטומים יכולים להיות כאבי ראש, פגיעה בשמיעה, ירידה בראייה או חוסר תפקוד של חלקי גוף. רופאים אומרים שהגידול מתפתח לאט ומתקדם במשך חודשים לפני שניתן לאבחן (45).

ד"ר מארק ארזי

ד"ר מארק ארזי

ובישראל, מגזין רמב"ם לחיים בריאים דיווח שהיחידה לגידולי ראש צוואר ברמב"ם היא שותפה ומובילה בגיוסים למחקרים על חיסון צוואר הרחם גם נגד סרטן ראש צוואר. לפי כתבה שפורסמה במגזין, "בשנים האחרונות נרשמה עלייה ניכרת בגידולים של בסיס הלשון והשקדים, ובמחקרים שנערכו בארצות הברית וקנדה גילו שאותו וירוס (פפילומה) שגורם לסרטן צוואר הרחם גורם גם לגידולים האלה. הצפי הוא שב- 2020 יהיו יותר גידולים בבסיס הלשון מאשר גידולים בצוואר הרחם". הצפי הוא שחיסון צוואר הרחם יינתן גם לסרטן ראש-צוואר (46).

מאז כניסת הטכנולוגיה הסלולרית לשימוש קיים חוסר איזון לרעת מידע לקידום בריאות הציבור כשהשימוש בטכנולוגיה הוא מאסיבי. חוסר איזון במידע לציבור הוא הגורם העיקרי לכך שילדים כיום חשופים באופן מוגזם לטכנולוגיה והורים מזמן איבדו שליטה על כך. חוסר ידע מוביל לחוסר מודעות להשלכות של טכנולוגיה נוספת שנפרסת כעת בכל בית –  המונים החכמים. המונים מהווים פלישה חסרת תקדים לפרטיות של האזרח בתוך הבית שלו. לפי דו"ח הארגון לאנרגיה חכמה,  "שלא כמו היום… מונים חכמים יאפשרו למפעיל הרשת לאסוף נפח הרבה יותר גדול ומידע הרבה יותר מפורט, כולל לגבי צריכת האנרגיה (כמות זמן הצריכה), סוג המכשירים המשמשים ביחידה (בבית או במשרד) ואפילו מספר האנשים שנוכחים ביחידה בכל זמן נתון או השעות שבהן האנשים פעילים בתוך אותה יחידה… איסוף מידע כזה לגבי האינדיווידואל, ויותר מכך, השימוש והשיתוף של מידע כזה, יכולים להפר את זכות האינדיווידואל

הסלולרי, לא מה שחשבת

הסלולרי, לא מה שחשבת

לפרטיות בתוך הבית שלו… ". הרשת החכמה תפיק כמויות רבות של מידע צרכני הכולל וריאציות שונות של נתוני צריכת חשמל, שיאוחסן במאגר מידע דיגיטלי. המידע הרגיש עשוי לשמש למעקב אחר צרכנים על-ידי גופים שונים כאלו שפועלים כחלק מהרשת החכמה ואף גופים שאינם קשורים לתפעולה של הרשת, שלהם אינטרס כלכלי בגישה למידע. בנוסף, חשיפה של הנתונים שנאספו על ידי המונים החכמים תפגע בזכות לפרטיות של המשתמשים…" (47).

אני מקווה שבכתבה זו תרמתי ולו במעט, לקידום האיזון לטובת בריאות הציבור וזכות הציבור לדעת, זכות שלדעתי מזמן נשללה מהציבור כפי שנימקתי בספרי בהרחבה (48).

איריס עצמון
atzmonh@bezeqint.net

מקורות:

1.
Bayani Uttara, Ajay V. Singh, Paolo Zamboni, and R.T Mahajan.  Oxidative Stress and Neurodegenerative Diseases:
A Review of Upstream and Downstream Antioxidant Therapeutic Options.  Curr Neuropharmacol. 2009 Mar; 7(1): 65–74.
2.

Betteridge DJ.  Metabolism. 2000 Feb;49(2 Suppl 1):3-8.  What is oxidative stress?

3.
סגולות הבריאות של נוגדי החימצון, ד"ר לסטר פאקר וקרול קולמן. הוצאת פוקוס 2009.

4.
Yakymenko I, Tsybulin O2, Sidorik E1, Henshel D3, Kyrylenko O4, et
al. (2015) Oxidative mechanisms of biological activity of low-intensity
radiofrequency radiation. Electromagn Biol Med .

פירסום קודם של אותם המחברים באותו עניין
Yakymenko I, Sidorik E, Henshel D, Kyrylenko S (2014).
Low intensity radiofreuqnecy radiation: a new oxidant for living cells. Oxid Antioxid Med Sci 3: 1-3

5.
Quillin, Patrick. Beating Cancer with Nutrition. Nutrition Times Press USA: 2001.

6.
The Mcdougal Program for Women. What Every Woman Needs to Know To Be Healthy For Life.
John McDougall, MD.  Plume, Penguin Putnam Inc publishing. USA.  Page 83.

7.
ירושלים עיר חכמה: הראשונה בארץ לפרוס רשת אלחוטית חדישה בטכנולוגיית גלים מילימטריים

https://rotter.net/forum/scoops1/402884.shtml

8.  הסיווג "מסרטן אפשרי" נוגע לכלל הטכנולוגיות האלחוטיות כולל ווייפיי
https://www.c4st.org/images/documents/cell-tower-situations/
toronto-wifi/Dr._Baan_IARC_WHO_confirmation_of_class_2B_grouping.pdf

9.
קרינת תדרי רדיו- מסרטן אפשרי בבני אדם לפי הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן
https://wirelesseducationaction.org/wp-content/uploads/2013/08/
WHO-press-release-2b-carcinogen.pdf

10.
רשימת החומרים בקבוצות הסיווג. מסרטן אפשרי זו קבוצה 2B.
https://monographs.iarc.fr/ENG/Classification/
ClassificationsGroupOrder.pdf

11.
מסמך ווייפיי בעברית: בתי ספר בטוחים 2012.
מומחים לרפואה ומדע קוראים לקידום טכנולוגיות בטוחות בבתי ספר
www.mat.co.il/3Wb

12.
מכתב של ד"ר מרתה הרברט
Herbert Martha R. Ph.D, M.D. Assistant professor, pediatric neurology.
Director, TRANSCEND research program.
Letter to Los Angeles Unified School District, Re: Wireless vs. Wired in classrooms. February 8, 2013.
https://wirelesseducationaction.org/wp-content/uploads/
2013/08/Harvard-Doctor-ObjectingToWiFiClassroom2013-0208.pdf

13.
האקדמיה האמריקאית לרפואה סביבתית
American Academy of Environmental Medicine, March 19 2013, a letter to: Los
Angeles Unified School District.
https://wirelesseducationaction.org/wp-content/uploads/
2013/08/American-Academy-of-Env-Med-LettertoLAUSD.pdf

14.
האקדמיה האמריקאית של רופאי ילדים

https://apps.fcc.gov/ecfs/document/view?id=7520941318

https://wifiinschools.com/uploads/3/0/4/2/3042232/
american_academy_of_pediatrics_letter_asking_for_government_review_of_levels.pdf

15.
Open letter by UK medical doctors: Health and safety of Wi-Fi and mobile
phones. 26 June 2013:  Dr. Elizabeth Evans MA (Cantab), MBBS (Lond), DRCOG – medical doctor,
Dr. Andrew Tresidder MRCGP (1989), MBBS (Lond)- medical doctor, Dr. Erica Mallery Blythe BM- medical doctor.

16.
ICT use and mental health in young adults. Effects of computer and mobile phone use on stress, sleep disturbances and symptoms of depression. Sara Thomee.
Department of Public Health and Community Medicine, Institute of medicine, University of Gothenburg, Sweden.

17.
מכתב של ד"ר סטפן סינטרה, קרדיולוג
https://citizensforsafetechnology.org/
Cardiologists-letter-to-School-Board-re-WiFi-in-Schools,24,1177

18.
תוכנית תחקיר קנדית על ווייפיי, שבדקה מדוע ילדים טוענים שהווייפיי גורם להם להיות חולים
https://www.youtube.com/watch?v=KN7VetsCR2I

19. בארי טרוור: ווייפיי הוא תלידומיד בהכנה, 2013
https://www.mast-victims.org/resources/docs/
WiFi-a-Thalidomide-in-the-making-who-cares.pdf

20.
https://www.stopsmartmetersbc.com/
canadian-doctors-speak-out-against-wifi-in-toronto-parks/
21.
פרנק קלג, לשעבר נשיא מיקרוסופט קנדה, וכעת ראש הארגון קנדים למען טכנולוגיה בטוחה,
מדבר על סימפטומים מווייפיי
https://vimeo.com/71750893

למידע נוסף:
July 10 2014 Frank Clegg, CEO of Canadians for Safe Technology (C4ST)
talks about the masses of scientific research ignored by Health Canada in their review of Safety Code 6
https://www.youtube.com/watch?v=3QekBTvH0L4

22. פרנק קלג, לשעבר נשיא מיקרוסופט קנדה,  הודה כי הוא מתחרט על הדחיפה שמיקרוסופט עשתה בזמנו כדי לקדם את הטכנולוגיה לתוך בתי הספר.
"אני יודע היום יותר ממה שידעתי אז",  הודה בראיון.
https://whatsyourtech.ca/2014/07/21/
canada-considers-input-on-wi-fi-safety-wireless-health-concerns/

23.
Santa Clara County's Medical Association is warning about 5G in a new report

https://www.stopsmartmetersbc.com/wp-content/uploads/2017/03/
A-5G-Wireless-Future-Will-it-give-us-a-smart-nation-or-contribute-to-an-unhealthy-
one-by-Dr.-Cindy-Russell-SSCMA-The-Bulletin-JanFeb2017.pdf

24.
Privacy violation at heart of city's potential plan to 'mine' smart meters: Expert
https://www.torontosun.com/2017/04/30/privacy-violation-at-heart
-of-citys-potential-plan-to-mine-smart-meters-expert-2

25. עצומת מדענים לאו"ם ולארגון הבריאות העולמי

International Electromagnetic Field Scientist Appeal
with 224 signatures from 41 nations
https://www.emfscientist.org

לקריאת העצומה בעברית:
https://www.emfscientist.org/images/docs/transl/
Hebrew_EMF_Scientist_Appeal_2105.pdf

26. לתקן אין משמעות בריאותית, פרופ' סיגל סדצקי בתוכנית "תוכנית חיסכון", ערוץ 2 – 31/08/2015

27.
דו"ח ביואינישיאטיב www.bioinitiative.org

28.
Italian Court decision brain cancer from cell phone use
https://www.lapresse.ca/sciences/medecine/201704/20/01-
5090153-tumeur-au-cerveau-et-cellulaire-un-tribunal-italien-donne-
raison-a-un-malade.php

29.
Historical Judgment of the Tribunal of Ivrea: Using the Cellular Cause of Tumors
https://www.startlr.com/historical-judgment-of-the-tribunal-of-
ivrea-using-the-cellular-cause-of-tumors

30.
A court controversially ruled that a mobile phone caused a tumor
https://www.businessinsider.com/afp-italian-court-rules-
mobile-phone-caused-tumour-2017-4

31.  כתבה בעיתון וול סטריט איטליה על התביעה בבית משפט באיבראה
https://www.wallstreetitalia.com/salute-cellulare-
favorisce-il-cancro-per-i-giudici-si/

32.  כתבה ב- La Stampa בגירסה אנגלית, על התביעה בבית משפט באיבראה
www.lastampa.it/2017/04/20/esteri/lastampa-in-english/improper-
cell-phone-use-caused-brain-tumor-italian-court-rules-
cMajOCL0R56LD7u6Xxw7bP/pagina.html

33.  כתבה על פסק הדין בפירנצה
https://www.corriere.it/cronache/17_aprile_24/danni-uso-cellulare-un-
altra-sentenza-firenze-56a2eac4-2922-11e7-a532-a1780cddea55.shtml?refresh_ce-cp

מידע נוסף לגבי ההכרה של בית משפט עליון באיטליה,  ב- 2012
Italian Supreme Court Affirms Tumor Risk from Long-Term Use of a Cell Phone
ICEMS vs. ICNIRP; Hardell vs. Interphone
microwavenews.com/news-center/italian-supreme-court-affirms-tumor-risk

34.
Press Release cell phone radiation scandal French government data
https://arazi.fr/wp2/2017/06/press-releasecell-phone-
radiation-scandal-french-government-data/

35.
https://arazi.fr/wp2/2017/06/my-interview-to-belga-news-agency/

36.
Mobile phones are the current standards protective
https://arazi.fr/wp2/2017/05/mobile-phones-are-the-current-standards-protective/

37.
https://bit.ly/CDPHsfchron

38.
Dr. Joel Moskowitz v. California Department of Public Health (#34-2016-80002358).
California Department of Public Health Releases Secret Cell Phone Warnings.
Joel M. Moskowitz, Ph.D,  School of Public Health University of California, Berkeley
The document and details about the case are available at
https://bit.ly/CDPHsafer

39.
Judge rules California must release papers discussing risk of cellphone use

Sidebar Blog 2


must-release-papers-discussing-risk-of-cellphone-use

40.
State kept secret guidelines on safe cell phone use
https://www.sfgate.com/news/article/Judge-may-order-
release-of-state-health-report-on-10973430.php#photo-12458489

41.
Cellphone Radiation Exposure Fact Sheet Draft Released By California Health Officials
March 2, 2017 9:11 PM

https://sanfrancisco.cbslocal.com/2017/03/02/cellphone-radiation-
exposure-fact-sheet-draft-released-by-california-health-officials/

42.
Long-overdue release of information about cell phone risks
San Francisco Chronicle  March 3, 2017
https://www.sfchronicle.com/opinion/editorials/article/Long-
overdue-release-of-information-about-cell-10976121.php

43.
https://www.activistpost.com/2017/04/california-court-upholds-berkeley-cellphone-warning.html

44.

https://bit.ly/berkeleycellordinance

45.
Smartphones could help cause brain tumors, say doctors
CHEENA KAPOOR | Fri, 9 Jun 2017

https://www.dnaindia.com/delhi/report-smartphones-could-
help-cause-brain-tumours-say-doctors-2466327

46. "אדם" – מגזין רמב"ם לחיים בריאים, גיליון מיוחד – לנצח את הסרטן. אפריל 2017.

47.         דו"ח הארגון הישראלי לאנרגיה חכמה
ISEA: The Israeli Smart Energy Association. Road Map for Smart Grid
https://www.isea.org.il/#!sg-road-map-hebrew-executive-summary/c2255

48.  הספר הסלולרי לא מה שחשבת, מאת איריס עצמון.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו