ECO_CU_FLYL
HENIG_FLYR

קיץ - עונה מושלמת להתענג על פירות

מאת: שירלי קמינגס
למה פירות כהים טובים יותר? איך הפירות שומרים עלינו בריאים? לאיזה מהפירות יש תכונות מיוחדות ולא כדאי לוותר עליהם? עצות וטיפים לצריכת פירות בימות הקיץ
פירות דיאטה

לאכול ביחד או להפריד? (publicdomainpictures.net)

במקרא המילה קיץ מציינת פֵּרות, למשל: "וְאַתֶּם אִסְפוּ יַיִן וְקַיִץ וְשֶׁמֶן וְשִׂמוּ בִּכְלֵיכֶם" (ירמיהו מ, י). מקובל לפרש שמדובר בפירות קיץ.

פירות חיוניים מאוד לבריאותנו, מספקים לגוף מינרלים וויטמינים, נוגדי חמצון ורכיבים נוספים הנחוצים לפעילות תקינה של הגוף ולמניעת מחלות שונות. כמו כן, הם מספקים סיבים תזונתיים המאפשרים פעולת מעיים תקינה. הפירות מכילים סוכר טבעי שנותן אנרגיה זמינה לגוף המשפרת את הערנות, הזיכרון וכושר הלימוד, ואת היכולות בפעילות היומיומית ובפעילות גופנית.

מומלץ לאכול פירות טריים, מאחר שייבושם מרכז את הסוכר לרמה שלגוף קשה יותר לעכל. בנוסף, כדאי לאכלם בשלמותם, לא כמיץ, מאחר שהסיבים בפירות מאטים את קצב ספיגת הסוכר לרמתו הטבעית. באופן כללי עדיף לאכול כל מזון בצורתו השלמה והטבעית. שייק ירוק הוא סיפור שונה, כיוון שהעלים הירוקים מאזנים את רמות הסוכר ומכילים חומרים חיוניים משלהם, כמו כן בשייק נשמרת תכולת הסיבים לעומת מיץ צלול.

למרבה המזל רוב האנשים אוהבים פירות, ולילדים יש נטייה טבעית לאכלם. הצורך התמידי שלנו למתוק הוא אות מהטבע שדוחק בנו לאכול די והותר פירות שיספקו לנו את הפחמימות הפשוטות שמתדלקות כל תא בגופנו. במקום לאכול ממתקים, אכלו פירות!

פירות ודיכאון

כיצד פירות משפיעים על הבריאות הכללית שלכם:

1. הם מכילים סיבים תזונתיים מסיסים ובלתי מסיסים, שחשובים מאוד למערכת העיכול ולמערכת החיסון. חלק מהסיבים הם מקור להתרבות חיידקים טובים במעי. לחיידקים אלו תפקיד חשוב ביצירה של חומרים המשפיעים גם על מערכת החיסון.

תפוחים דיאטה

תפוח ואגסים הם בעלי אינדקס גליקמי נמוך (publicdomainpictures.net)

2. הם מכילים נוגדי חמצון. הגוף כל הזמן עובר תהליכים דלקתיים, וכשאין מספיק נוגדי חמצון בגוף יש נטייה של הגוף להתפתחות דלקות (הכוונה לדלקות ברמת התאים והרקמות של הגוף) וקצב הזדקנות תאי הגוף מואץ.

3. הם מכילים ויטמינים ומינרלים בצורתם הטבעית והזמינה. העדר של מרכיבים אלו יכול לגרום למחלות שונות. בין החמורות שבהן אפשר למנות את מחלת הברי ברי (העדר ויטמין B1) או מחלת הצפדינה (העדר ויטמין C), מחלות אלו התגלו לראשונה בתקופות שונות אצל ימאים שיצאו להפלגות ממושכות שבמהלכן ניזונו בעיקר מאורז מקולף ופחמימות פשוטות.

אבל גם מחסור חמור פחות בוויטמינים ומינרלים גורם לשיבוש בתהליכים הטבעיים של הגוף וגורם לבעיות שונות ומשונות, כמו סחרחורת, חיוורון, התכווצות שרירים, בחילות, כתמים חומים על העור וסימנים כהים מתחת לעיניים. בעיות ספיגה ועיכול כמו גם חולשה, עייפות ודיכאון יכולים להצביע על מחסור בוויטמינים ומינרלים.

יותר כהה יותר בריא

הצבענים, שמקנים לפרי את צבעו והופכים אותו למושך ומפתה, הם חומרים טבעיים פעילים המכונים פיטוכימיקלים או נוגדי חמצון. החומרים הטבעיים הפעילים מיועדים לשמור על הפרי מפני מזיקים ומפני קרינת השמש. התכונות הללו תורמות לחיזוק מערכת ההגנה של גוף האדם ומסייעות לו למנוע תחלואה בעזרת אכילת פירות.

ככל שצבע של הפרי חזק יותר, (למשל הצבע הסגול הכהה של תותי עץ או האדום העז של דובדבן טרי) כך ריכוז החומרים הפעילים, הפיטוכימיקלים, שבו גבוה יותר. גם מיצי פירות מכילים פיטוכימיקלים, אך כשסחוטים וצלולים, חסרים את הסיבים התזונתיים ובכך ערך האינדקס הגליקמי שלהם עולה.

אינדקס גליקמי: מערכת דירוג המבוססת לפי השפעת פחמימות על רמת הגלוקוז בדם, הפחמימות שמתפרקות במהירות ובקלות במהלך תהליך העיכול, מביאות לעליה מהירה וחדה ברמת הגלוקוז בדם, למשל תפוח אדמה וקמח לבן. פחמימות המתפרקות לאט, משחררות גלוקוז באופן הדרגתי למערכת הדם והן בעלות מדד גליקמי נמוך, למשל תפוח עץ. פחמימות מקמח שיפון יתפרקו בהדרגתיות בהשוואה לקמח לבן, שיתפרק מהר יותר.

תכונות מיוחדות של פירות

פירות יער דיאטה

פיטוכימקלים לרוב (publicdomainpictures.net)

פירות עשירים בוויטמין A (קרטנואידים): מנגו, משמש, מלון כתום, אפרסמון, ענבים אדומים

פירות עשירים בוויטמין C: פירות הדר, קיווי, תות שדה, מלון, גויאבה, פפאיה

פירות עשירים בחומצה פולית: תפוז, מלון, אוכמניות

פירות עשירים באשלגן: בננה, פירות הדר, פירות יבשים (מומלץ אורגניים ובמידה מועטה), מנגו, מלון

פירות עשירים בסיבים תזונתיים: חרובים, פירות יער, פירות הדר, מנגו, בננה, אפרסמון, תפוח, אגס

פירות בעלי אינדקס גליקמי נמוך: דובדבנים, פירות יער, תפוח, אגס, אפרסק, שזיף, פירות הדר, משמש (גם יבש).

המלצות חמות לקיץ

פתחו את הבוקר עם קערת אבטיח או מלון – אלה הם פירות שמומלץ לאכול בנפרד מפירות אחרים בשל ריכוז הסוכר הטבעי בהם. כשמשלבים אותם עם פירות אחרים הם עלולים להכביד על העיכול. הסוכר הטבעי שבפירות אלה יעניק לכם אנרגיה זמינה לתחילת היום, והנוזלים הרבים שהם מכילים עושים אותם מושלמים לעונת הקיץ.

אכלו פירות כארוחה בפני עצמה כדי לקבל את מלוא הוויטמינים והמינרלים וכדי למנוע תסיסה במערכת העיכול, שהרי הסוכר כאמור היא האנרגיה הזמינה ביותר בגוף ולכן הגוף ראשית מפרק אותו ורק אחר כך פונה ליתר מרכיבי המזון. ככל שמזון נשאר זמן רב יותר במערכת העיכול, כך הופך לתוסס יותר ויכול לגרום לאי נעימות במערכת.

הכינו לילדים (וגם למבגרים) סורבה פירות במקום גלידה תעשייתית המכילה כמויות אדירות של סוכר לבן. השתמשו בפירות שאתם אוהבים: פירות יער, מנגו, בננה או כל סוג אחר. הקפיאו מראש וכשמתחשק גלידה פשוט טחנו בבלנדר. אפשר להוסיף חלב צמחי כמו שקדים ולקשט בשבבי קקאו.

הערה חשובה! במקרה של אתגר רפואי כמו סוכרת או סרטן, ההמלצות שונות ויש להיוועץ בתזונאי/ת או נטורופת/ית.

בברכת בריאות והעיקר החיוך,

שירלי קמינגס – תזונה טבעית וניקוי הגוף מרעלים

השאירו תגובה: