himalayaKrem_Fly
Nadar_Fly

חשיבות חומצת השומן אומגה-7 לבריאות ולמשקל תקין

מאת: -
לאחרונה, מדענים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד חקרו חומצת שומן נוספת, חומצת שומן אומגה-7. מסתבר שיש לה ערך בריאותי רב והיא מועילה מאוד בכמה מצבי בריאות קשים

אומגה 7, צילום: 123RF

himalayaKrem_IN

לחומצות שומן יש שני תפקידים מרכזיים בגוף, אספקת אנרגיה ונטילת חלק במבנה התאים. לצריכת כמויות וסוגים נכונים של חומצות שומן יש חשיבות בריאותית, כמו גם הארכת תוחלת החיים. בתפריט המערבי, גם בארץ, המזון המקובל מספק עודף של חומצות שומן אומגה-6 ויש מחסור בחומצות שומן אומגה-3. חומצות חד-בלתי רוויות, שמקורותיהן העיקריות הם שמן זית ומספר סוגי גרעינים ואגוזים תורמות לבריאות. לעומת זאת, חומצות שומן רוויות ממקור של בעלי חיים ושמנים צמחיים שחוממו והפכו לטרנס איזומר, מזיקים לבריאות. חומצות שומן רוויות מצויות גם במזונות מן הצומח, גרעינים ואגוזים ואין בהן כל נזק שהוא.

לאחרונה, מדענים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד חקרו חומצת שומן נוספת, חומצת שומן אומגה-7. מסתבר שיש לה ערך בריאותי רב. היא מונעת עלייה ברמת הסוכר בדם, מגינה בפני עליה ברמת השומנים בדם, נוגדת מצבים דלקתיים, עוזרת נגד השמנה ומשפרת רגישות לאינסולין. היא עוזרת למטבוליזם של השומנים בגוף ומעלה רמת אנזימים שפעילים בפירוק השומנים והפיכתם לאנרגיה. היא מצמצמת גם  סיכון להשמנה.

בעשורים האחרונים, נמצא שרקמת שומן בגוף היא איבר חי שמייצר חומרים שמזיקים לבריאות – כל עליה בשומני הגוף מעל לדרוש מהווה סיכון בריאותי. רקמות אלו יוצרות חומר בשם אדיפוקינאז, שפועל בחלקי גוף שונים וגורם למצב דלקתי בגוף. מצב כזה גורם גם לעמידות לאינסולין – יש יותר אינסולין, אך הוא לא פעיל כפי שדרוש לגוף. זו סיבה מרכזית לסוכרת סוג 2.
במחקרים נמצא שחומצת שומן אומגה-7, חומצת שומן פלמיטולאית, עוזרת לאיזון רמת הסוכר בדם, כמו גם למטבוליזם של שומנים. היא עוזרת לרקמות הגוף לנצל אנרגיה משומן כמו גם לאגור שומנים במידה.

מחקר קליבלנד

מחקר זה נעשה במכון לחקר הבריאות בקליבלנד, אוהיו. במחקר נתנו למשתתפים אומגה-7, 240 מ"ג ליום או פלסבו.  נבדקה רמת חלבון תגובתי C בדם, כאשר הערכים שלה בגוף בקרב אוכלוסיית המבוגרים  הן  2-5 מ"ג לליטר. במחקר זה שובצו אנשים שהיו עם רמת חלבון תגובתי C גבוהה, בסביבות 4.3 מ"ג לליטר, רמה שמעלה במידה ניכרת סיכון להתקף לב.  אחרי 30 יום, רמת חלבון תגובתי C ירדה אצל נוטלי התכשיר ב-51%, ל- 2.1 מ"ג/ליטר. אצל נוטלי הפלסבו לא חל כל שינוי.

חומצת השומן אומגה-7 לוחמת נגד סינדרום מטבולי,  שמהווה גורם סיכון רב לסוכרת, מחלות לב וכלי דם, השמנה ואפילו סרטן. היא משתתפת עם חומצת שומן אומגה-3 בתפקידיהן לשמירת הבריאות. היא נוטלת חלק במניעת מחלות השכיחות בגיל השלישי. חומצת שומן זו מורידה בגוף רמות של כולסטרול LDL וטריגליצרידים ומעלה רמה של כולסטרול HDL. כל התועלת הבריאותית שנסקרה פה נעשתה עם נטילת כמות של 240 מ"ג ליום! צריכת אומגה-7 נמצאה מורידה ב- 62% סיכון לסוכרת, ב- 59% פחות סיכון לאלו שהיו בסיכון גבוה ללקות בסוכרת!

ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D מתוך המגזין "תזונה פלוס", גיליון 102

מקורות

Bernstein AM, Roizen MF, Martinez L. J Clin Lipidol. 2014;8(6):612-7.
Yang ZH, Miyahara H, Hatanaka A. Lipids Health Dis. 2011;10:120.
Stefan N, Kantartzis K, Celebi N, et al. Diabetes Care. 2010;33(2):405-7.
Bolsoni-Lopes A et al.. Am J Physiol Endocrinol Metab. 2013;305(9):E1093-102.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו