ECO_CU_FLYL
OF_FLYR

חם? שתו מיצים טבעיים

מאת: פט קרוקר וסוזן איגלס מתוך הספר "להוציא את המיץ"- הוצאת פוקוס
ה"תגלית" המחודשת הזו של מיצים טבעיים מעולם לא הייתה מבורכת יותר. מאמר בנושא מתוך הספר "להוציא את המיץ" של פט קרוקר וסוזן איגלס בהוצאת פוקוס.

"מיצי ירקות, פירות, צמחי מרפא ותבלין"

כיום ניתן למצוא בערים רבות ברחבי העולם המערבי בתי קפה, מסעדות ודוכנים מיוחדים המוכרים מיצים טריים טבעיים. מפתה לחשוב שזוהי אופנה חדשה, אולם מדובר למעשה בביטוי מחודש של מנהג עתיק יומין. בעידן זה של מזון מהונדס גנטית, מעובד יתר על המידה ועמוס בחומרים כימיים, ה"תגלית" המחודשת הזו של מיצים טבעיים מעולם לא הייתה מבורכת יותר.

עוד ועוד מחקרים מראים כי הסיכוי של אנשים שמרבים באכילת פירות וירקות ללקות בסרטן נמוך במחצית מזה של אנשים הממעיטים באכילת פירות וירקות טריים או שאינם אוכלים מהם כלל. אין זה פלא אפוא שהאגודה למלחמה בסרטן בארצות הברית ממליצה לאכול 5 מנות של ירקות טריים ו-3 מנות של פירות טריים מדי יום. הפיטוכימיקלים המצויים בפירות ובירקות הם המפתח למניעה של מחלות מודרניות רבות נוספות כמו מחלות לב ומחלות מגבילות כמו אסתמה, דלקת מפרקים ואלרגיות.

אולם גם האדם הממושמע ביותר יתקשה לאכול כמות כה גדולה של פירות וירקות מדי יום. אם כך, מדוע שלא נשתה אותם? מיצים טריים, משקאות מעורבלים ומעדני פירות וירקות קפואים הם דרך קלה וטעימה להבטיח שאתם וילדיכם תקבלו את "8 המנות היומיות" שלכם.

היתרונות הגלומים בשתיית מיצים סחוטים

המיצים מתעכלים ונספגים במהירות בגוף. בפירות וירקות שלמים (כמו גם במיצים המכילים חלקי פרי), נלכדים אנזימים, פיטוכומיקלים, הוויטמינים A, C ו-E ומינרלים כמו ברזל, נחושת, אשלגן, נתרן, יוד ומגנזיום בסיבים התזונתיים שאינם מתעכלים ואינם יכולים להיטמע בגוף. אולם כשמרכיבי תזונה אלה "משתחררים" מהתאית המצויה בחלקי הירק או הפרי, הם יכולים להגיע לתאי גופנו בתוך 15 דקות (לשם השוואה, משך הזמן שלוקח למרכיבי תזונה אלה להגיע מחלקי פרי בלתי מרוסקים לתאינו הוא שעה שלמה). כך נחסכת מן הגוף האנרגיה הכרוכה בעיכול המזון והוא יכול לנוח שעה שהוא מתנקה מרעלים, לפני או אחרי פעילות גופנית או בעת החלמה ממחלה.

המיצים מספקים לנו מים. התאים שלנו מכילים בעיקר מים הדרושים לתפקודם התקין. זו הסיבה לכך שעלינו לשתות לפחות 8 כוסות מים ביום. מיץ טרי – שלא כמו קפה, משקאות קלים ואלכוהול (שדורשים מהגוף מים לפירוקם) – מספק לגוף את כמות המים הדרושה לו כדי לחדש את מלאי הנוזלים בגוף ולהעניק לו את כל הוויטמינים, המינרלים, האנזימים והפיטוכימיקלים הדרושים לו. בנוסף, מיצים טריים מעלים את רמת הבסיסיות של הגוף וכך מאפשרים תפקוד תקין של מערכת החיסון ומסייעים לחילוף חומרים יעיל בגוף.

המיצים מנקים את גופנו. מאחר שפעולת הסחיטה מסלקת את הסיבים התזונתיים, למיץ הטבעי (במיוחד למיצי הפירות) יש השפעה משלשלת המסייעת לנקות את הגוף מרעלים. ניקוי הגוף מרעלים וניקוי דרכי העיכול, כולל המעי הגס, מסייעים לחשיבה צלולה ולאיזון מצב הרוח. הניקוי אף גורם לחילוף החומרים בגוף להיות יעיל יותר, ואם מקפידים לאכול מזון מלא ובריא, הגוף ישוב למשקלו הטבעי והנכון.

המיצים מעוררים בנו את ניצוץ החיים. כשאנו שותים מיצי ירקות ופירות טריים אנו מכניסים לגופנו את "כוח החיים" הירוק שקיים בכל הצמחים באשר הם. "כוח החיים" הטבעי ומעורר החיוניות אובד בתהליך העיבוד והאחסון של הפירות והירקות.

המיצים מכילים נוגדי חמצון. צמחי מאכל ומרפא, פירות וירקות עשירים בנוגדי חמצון המנטרלים את הרדיקלים החופשיים שעלולים לגרום לנזק בתאי הגוף, להזדקנות ולעלייה בסיכון ללקות במחלות הסרטן.

המיצים מכילים סוכרים טבעיים. הסוכרים המצויים בפירות ובירקות משולבים בוויטמינים, מינרלים, אנזימים ופיטוכימיקלים אחרים הטובים לבריאות, שלא נמצאים בסוכר המעובד. סוכרים אלה מעניקים לנו את אותה כמות אנרגיה שאנו מקבלים מדברי מאפה, ממתקים ומשקאות קלים, אולם ללא תוספת של חומרים כימיים שונים ושומן.

המיצים מכילים כלורופיל. הכלורופיל, המצוי בצמחים בלבד, הוא חומר בעל מבנה ייחודי המעצים את יכולתו של הגוף לייצר המוגלובין, מה שמגדיל את כמות החמצן המגיעה לתאים.

היתרונות הטמונים בשתיית שייק פירות וירקות

השייקים מספקים לנו מלאי של סיבים תזונתיים. פירות וירקות מכילים סיבים תזונתיים כמו תאית, פקטין, ליגנין והמיצלולוז – שכולם חיוניים לשמירה על הבריאות. כשהם משולבים זה בזה, מאטים הסיבים התזונתיים את קצב ספיגת המזון (וכך מגבירים את ספיגת מרכיבי התזונה החיוניים), מסייעים להפחית את רמת הכולסטרול בדם, מצמצמים את הסיכון ללקות במחלות לב, מסייעים לסלק רעלים וחומרים מסרטנים מהגוף, מונעים היווצרות של טחורים, דליות, עצירות, דלקת במעי הגס (ואולי אף סרטן המעי הגס) ומסייעים למנוע היווצרות של אבני מרה. כשמערבלים בבלנדר או מרסקים פירות וירקות, הסיבים התזונתיים שבהם נשמרים יחד עם כל הוויטמינים, המינרלים האנזימים והפיטוכימיקלים שנמצאים בהם.

השייקים מעניקים לנו תחושת שובע. שילוב של פירות וירקות מרוסקים בתוספת צמחי מרפא, אגוזים, גרעינים, זרעים ודגנים מלאים, מזין מאוד. בנוסף, הנפח שיוצרים הסיבים התזונתיים מעניק תחושה של שובע הנמשכת זמן רב יותר מזו המתקבלת לאחר אכילת מזון מהיר וחטיפים או שתייה של משקאות קלים או קפה.

השייקים מנקים את גופנו בצורה מקיפה יותר. הסיבים בשייק הפירות/ירקות מנקים את הגוף באופן שונה מזה של המיצים הסחוטים. הסיבים התזונתיים שאינם נמסים מוסיפים נפח לצואה ומסייעים לה לצאת בקלות מהמעי הגס. כתוצאה מכך, לא מתפתחת במקום כמות גדולה של חיידקים המייצרים חומרים רעילים.
בנוסף, השייקים מספקים את כל היתרונות הקיימים במיצים, כפי שתואר לעיל. הם מספקים לנו מים, מגבירים את ניצוץ החיים שבנו, מכילים נוגדי חמצון, סוכרים טבעיים וכלורופיל.

מיצים כחלק מתזונה בריאה ונבונה

למיצים יש תפקיד חשוב בתזונה הבריאה משום שהם מקלים עלינו לצרוך את 8 המנות היומיות של פירות וירקות שעלינו לצרוך. שתייה של כוס מיץ טהור, טרי ורענן מדי יום, מסייעת לשיפור תפקודה של מערכת החיסון, להגברת רמת האנרגיה בגוף, לחיזוק העצמות, לניקוי העור ולצמצום הסיכוי ללקות במחלות שונות. כדי להפיק תועלת מרבית מהמיצים, חשוב לשתות מגוון רחב של מיצים שהופקו מסוגים שונים של צמחי מאכל ומרפא, פירות וירקות אורגניים ושורשים.

הקפידו לשלב את המיצים בתזונה מאוזנת ועשירה בסיבים תזונתיים. מיצים מסחיטה אינם צריכים להחליף לחלוטין את הפירות והירקות השלמים, משום שהסיבים התזונתיים הנמצאים בפרי ובירק השלם חשובים לסילוק רעלים ולמניעה של סרטן.

תזונה נכונה מכילה חלבונים, פחמימות, שומנים, ויטמינים, מינרלים, אנזימים ופיטוכימיקלים, סיבים תזונתיים ומים בכמויות שמעודדות את התפתחות התאים ושומרות על חיוניותם ובריאותם. השתדלו לאכול מזונות טבעיים במצבם הטבעי. הימנעו ממזונות המגיעים בקופסאות, ממזונות כבושים, משומרים, מומלחים, מומתקים וממזונות שהוספו להם חומרי טעם וצבע מלאכותיים.

 

למידע נוסף אודות "להוציא את המיץ" – הוצאת פוקוס

 

השאירו תגובה: